| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10976 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Udda telesvaj monterat.
Trots feber och sjuk som en iller var jag ju bara tvungen att prova det nu när jag är hemma. Så jag monterade det på min ESP custom shop tele och det funkar kanon. Behövde inte göra något ingrepp som inte är lätt återställt utan att lämna ett märke. Funktionsmässigt är det högt över förväntan (fast jag förväntade mig inte mycket). Det håller stämningen mycket bra, klart bättre än de strata stall jag busat med (har läsbara stämskruvar på gitarren). Det går att svaja som om det vore ett Floyd, fast det känns mycket mjukare och följsammare än ett Floyd gör. För vibrato är det helt underbart. Känns som en väldigt mycket bättre svajlösning är bigsby, men samma känsla. Egentligen faller det bara på att jag har Telen för att den är singlecoil och utan svaj Svajgitarrer är verkligen inte vad jag behöver (inte såna utan heller, om man skall vara ärlig). Den får stanna så får man se hur det slutar.   /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 17 Mar 2013, 18:05 |
|
 |
|
inferno
|
 Re: Udda telesvaj monterat.
Jag kollade på ett sånt där till min explorer då jag nyss blivit svajfrälst, men jag har hittills inte haft nog med pengar över. Kommer nog att testa ett framöver. Grymt smidigt att kunna flytta det mellan gitarrer utan att måsta fräsa och hålla på.
Funkar det att svajja åt bägge hållen och i så fall hur mycket ungefär?
|
| 17 Mar 2013, 18:45 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Det funkar att svaja både upp och ner i pitch. Ner till det inte längre är en urskiljbar ton, upp en moll ters på G strängen. Ganska mycket, alltså. Ja, det är smidigt att kunna ta svajet av och på beroende på vilket humör man är på /Magnus
|
| 17 Mar 2013, 19:53 |
|
 |
|
Freppezon
|
Skit i det där gamla åbäket! Vi (dvs jag och min enda fungerande synaps) vill ha 30-bands ibbe-klipp nu! =)... Mera Crafton-porr till gubbarna i ljudbojenträsk... 
|
| 17 Mar 2013, 19:59 |
|
 |
|
inferno
|
Magnus Olsson wrote: Det funkar att svaja både upp och ner i pitch. Ner till det inte längre är en urskiljbar ton, upp en moll ters på G strängen. Ganska mycket, alltså. Ja, det är smidigt att kunna ta svajet av och på beroende på vilket humör man är på /Magnus Fan nu blev ju suget ännu värre! Kanske får kränga nåt så man har råd med ett svaj. Tanken var framöver att montera det på explorern men går det sen att flytta över till ett v eller en lp så är ju det bara en bonus.
|
| 17 Mar 2013, 22:08 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
En bonus jag upptäckte här är att man med att par snabba skruvdrag kan block stallet så att det inte går att svaja uppåt, om man vill.
/Magnus
|
| 17 Mar 2013, 22:17 |
|
 |
|
snutstrut
|
Hur är strängvinkeln? Behövde du shimma halsen?
|
| 17 Mar 2013, 22:36 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
snutstrut wrote: Hur är strängvinkeln? Behövde du shimma halsen? Ja, man behövde shimma halsen. Men det var med en shimm i rätt storlek, bara skruva i den och så var det klart. Det tog kanske 20 minuter att justera in allt trots avsaknad av instruktioner (menar, det var otroligt enkelt). /Magnus
|
| 17 Mar 2013, 22:39 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
Hur pass mycket "nöter" det på strängarna, iom att du ju svajar över tune-o-matic sadlar fram och tillbaka? Tycker det borde nöta på rätt bra i sadlarna?
_________________ DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.
|
| 18 Mar 2013, 16:04 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Richard Lainegard wrote: Hur pass mycket "nöter" det på strängarna, iom att du ju svajar över tune-o-matic sadlar fram och tillbaka? Tycker det borde nöta på rätt bra i sadlarna? Så har nog samtliga bigsby och vibrola jag nånsin haft funkat... (Ja, nån enstaka kanske har haft rullsadlar, och Gretschen har inga separata sadlar, men i övrigt så.) Borde knappast vara ett problem.
|
| 18 Mar 2013, 16:24 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Richard Lainegard wrote: Hur pass mycket "nöter" det på strängarna, iom att du ju svajar över tune-o-matic sadlar fram och tillbaka? Tycker det borde nöta på rätt bra i sadlarna? Tune-o-matic delen följer med i svajningen, hela den övre delen på stallet rör sig. Den "platta" som den sitter på flyttar sig med lika mycket som man svajar. Troligen därför den håller stämningen så bra. Så man slipper helt att strängen gnider mot något. Smart konstruktion. Tydligen är det ett företag som normalt gör metall konst som bygger det (bara utläst från vad det står på kartongen). Stets Metal Art heter företaget. Jag bara tyckte att det såg kul ut, värt att testa kul, så jag köpte det. Inget som butiker i Sverige normalt säljer, de hade fått in den från en kund som aldrig monterat det. /Magnus
|
| 18 Mar 2013, 16:38 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Magnus Olsson wrote: Richard Lainegard wrote: Hur pass mycket "nöter" det på strängarna, iom att du ju svajar över tune-o-matic sadlar fram och tillbaka? Tycker det borde nöta på rätt bra i sadlarna? Tune-o-matic delen följer med i svajningen, hela den övre delen på stallet rör sig. Den "platta" som den sitter på flyttar sig med lika mycket som man svajar. Troligen därför den håller stämningen så bra. Så man slipper helt att strängen gnider mot något. Smart konstruktion. Delvis på samma sätt blir ju effekten även med vanligt bigsby eller vibrola över vanligt ToM-stall. Hela stallets konstruktion rör sig lite pga det förändrade strängtrycket, så strängens glidande över stallsadeln är rätt begränsat.
|
| 18 Mar 2013, 17:52 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ser bra ut Magnus ! Några tankar: Jag bytte till grafitsadlar på min Gibson o strata och det är inget jag har ångrat, bara en tanke Men varför får inte voven vara med i helbild? Hur har det gått med din skada? Har du kommigt tillbaka 100% spelmässigt?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 18 Mar 2013, 19:14 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Amp Healer wrote: Ser bra ut Magnus ! Några tankar: Jag bytte till grafitsadlar på min Gibson o strata och det är inget jag har ångrat, bara en tanke Men varför får inte voven vara med i helbild? Hur har det gått med din skada? Har du kommigt tillbaka 100% spelmässigt? Tackar! Fast det skall fan inte vara svaj på en tele, bigsby, Floyd eller detta, lika fel alltihop. Grafitsadlar är bra grejer. Men på denna behövs det inte direkt. Strängen rör sig inte över stallet mer än en gitarr med fast stall. Nej, inte 100 tillbaka, det blir nog inte så har jag börjat inse. Tack för att du frågade. /Magnus
|
| 18 Mar 2013, 20:33 |
|
 |
|
LieMfB
|
Här är svajets officiella hemsida med gott om information: https://stetsbar.com/"A division of Stets Metal Arts Inc" står det i liten stil, och företaget har en Facebooksida, men det är svajet och dess sajt som hamnar högst i Google verkar det som. Jag blir skitsugen. Gissar att det är dyrt, dock.
|
| 19 Mar 2013, 13:17 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
LieMfB wrote: Här är svajets officiella hemsida med gott om information: https://stetsbar.com/"A division of Stets Metal Arts Inc" står det i liten stil, och företaget har en Facebooksida, men det är svajet och dess sajt som hamnar högst i Google verkar det som. Jag blir skitsugen. Gissar att det är dyrt, dock. Direkt från dem verkar det kosta 229 dollar. Sen tillkommer väl tull och frakt gissar jag (har ingen erfarenhet av det där). Det är väl vad ett Floyd original kostar, va? /Magnus
|
| 19 Mar 2013, 13:33 |
|
 |
|
niknor
|
Magnus Olsson wrote: LieMfB wrote: Här är svajets officiella hemsida med gott om information: https://stetsbar.com/"A division of Stets Metal Arts Inc" står det i liten stil, och företaget har en Facebooksida, men det är svajet och dess sajt som hamnar högst i Google verkar det som. Jag blir skitsugen. Gissar att det är dyrt, dock. Direkt från dem verkar det kosta 229 dollar. Sen tillkommer väl tull och frakt gissar jag (har ingen erfarenhet av det där). Det är väl vad ett Floyd original kostar, va? /Magnus Finns även att beställa i Europa (England), då blir det ju inga extra avgifter förutom frakten. Pundet ligger väl på drygt tio kronor nu tror jag. http://www.allparts.uk.com/?pmf_b=193
|
| 19 Mar 2013, 13:52 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
Magnus!
Om jag fattar rätt så rör sig stallpaketet framåt/bakåt istället för den konventionella vridrörelsen, stämmer det? Om det nu är så innebär det ju en i princip oförändrad stränghöjd (om man bortser från halsens rörelse när den tappar strängtryck) -fördelar/nackdelar med det?
|
| 19 Mar 2013, 13:57 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Guitaraddict wrote: Magnus!
Om jag fattar rätt så rör sig stallpaketet framåt/bakåt istället för den konventionella vridrörelsen, stämmer det? Om det nu är så innebär det ju en i princip oförändrad stränghöjd (om man bortser från halsens rörelse när den tappar strängtryck) -fördelar/nackdelar med det? Ja, det stämmer. Tittar man nog på bilden så ser man vilken del det är som rör sig. Så stränghöjden blir oförändrad när man svajar, men det är inget jag direkt tänkt på. Bara tänkt att det känns ovanligt trevligt att svaja när man spelat ackord, det kanske beror på det? Menar, vänster handen känner ingen skillnad, men det kanske den inte gör annars heller, har inte funderat på det i alla fall Jag är grymt nöjd med det som stall förutom det att jag inte vill ha svaj på min tele Jag tycker faktiskt att gitarren låter bättre sen jag satt på det stallet, känns som om det blev mer resonans. Kanske placeboeffekt, men jag tror inte det. Får väl veta när jag orkar byta tillbaka igen, känns lite jobbigt att bara ta av det igen när jag ändå är nöjd med gitarren nu. Där har man ett dilemma att leka sig trött med, gitarren låter bättre nu, ser ball ut, jag har stallet, jag gillar hela grejen men vill inte ha svaj på min tele. Hur fan gör man då? Köper en tele till, som man inte heller vill ha svaj på Har fler tele än denna men vill inte svaj på dem heller. När jag spelar tele är det för att jag inte vill ha svaj och för att de är lättspelade "slå dem i väggen och de ler ändå" gitarrer. Det hör man hör med att tele ger motstånd och är lite svårare har jag aldrig förstått, bland de mest lättspelade gitarrer man kan hitta. /Magnus
|
| 19 Mar 2013, 14:17 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Magnus Olsson wrote: Guitaraddict wrote: Magnus!
Om jag fattar rätt så rör sig stallpaketet framåt/bakåt istället för den konventionella vridrörelsen, stämmer det? Om det nu är så innebär det ju en i princip oförändrad stränghöjd (om man bortser från halsens rörelse när den tappar strängtryck) -fördelar/nackdelar med det? Ja, det stämmer. Tittar man nog på bilden så ser man vilken del det är som rör sig. Så stränghöjden blir oförändrad när man svajar, men det är inget jag direkt tänkt på. Bara tänkt att det känns ovanligt trevligt att svaja när man spelat ackord, det kanske beror på det? Menar, vänster handen känner ingen skillnad, men det kanske den inte gör annars heller, har inte funderat på det i alla fall Jag är grymt nöjd med det som stall förutom det att jag inte vill ha svaj på min tele Jag tycker faktiskt att gitarren låter bättre sen jag satt på det stallet, känns som om det blev mer resonans. Kanske placeboeffekt, men jag tror inte det. Får väl veta när jag orkar byta tillbaka igen, känns lite jobbigt att bara ta av det igen när jag ändå är nöjd med gitarren nu. Där har man ett dilemma att leka sig trött med, gitarren låter bättre nu, ser ball ut, jag har stallet, jag gillar hela grejen men vill inte ha svaj på min tele. Hur fan gör man då? Köper en tele till, som man inte heller vill ha svaj på Har fler tele än denna men vill inte svaj på dem heller. När jag spelar tele är det för att jag inte vill ha svaj och för att de är lättspelade "slå dem i väggen och de ler ändå" gitarrer. Det hör man hör med att tele ger motstånd och är lite svårare har jag aldrig förstått, bland de mest lättspelade gitarrer man kan hitta. /Magnus Sicken röra 
|
| 19 Mar 2013, 14:19 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Guitaraddict wrote: Sicken röra  Ja, min psykolog tycker att jag borde prata med någon om det, hon orkar inte mer. Angenäma problem, trots allt. /Magnus
|
| 19 Mar 2013, 14:26 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Magnus Olsson wrote: Guitaraddict wrote: Sicken röra  Ja, min psykolog tycker att jag borde prata med någon om det, hon orkar inte mer. Angenäma problem, trots allt. /Magnus Hähä Det här du säger om den allmänna uppfattningen att telecasters ska vara tröga och jobbiga är intressant, det säger mig att väldigt många gitarrister aldrig har fått en riktig setup på sin telecaster 
|
| 19 Mar 2013, 15:05 |
|
 |
|
abergh
|
Jag har sagt det förut: Thomann har Stetsbar http://www.thomann.de/se/stetsbar.html? ... 0bf79b48f8Telestallet kostar där ca 1650 kr
|
| 19 Mar 2013, 19:53 |
|
 |
|
LieMfB
|
Helt okej pris på Thomann!
Tele är enligt min erfarenhet/åsikt mediumlätt att spela på. Jag tycker Strata är mest lättspelade -- kanske på grund av svajet? -- men sen vet jag inte riktigt efter det.
|
| 19 Mar 2013, 21:15 |
|
 |
|
Axewall
|
Tror Snowy White har en Stetsbar-variant på en av sina nyare GoldTops. Intressant konstruktion!
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 20 Mar 2013, 12:11 |
|
|