| Author |
Message |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5013 Location: Northbottom
|
 Ett Ibanez bygge
Tänkte att det kanske skulle vara trevligt med ett Ibanez -projekt. Är ju inte så ofta (av någon konstig anledning) som folk bygger- eller HPD:ar dessa instrument. Tanken med detta bygge var främst att bygga mig en 7-strängad gitarr som verkligen låter & klingar bra. Jag har ett tag varit på jakt efter en 7:a; och testat många, många olika gitarrer. Men tyvärr har inget instrument fallit mig ton mässigt i smaken; då jag framför allt saknat den riktiga strängklangen i 7:orna jag testat. Därför lessnade jag och bestämde mig för att bygga en 7:a; efter mina egna preferenser. För att erhålla den rätta klangen föll mitt val på honduras mahogany. Ett träslag med ypperligt bra klang kvaliteér, mörkare tonalt EQ-regiter & sustain. För att ännu mer försäkra mig om att erhålla max-klang; beslutade jag mig även för en one piece konstruktion på kroppen. Formen på kroppen föll på Ibanez JS. Valde den pga två orsaker: Jag har aldrig haft en JS tidigare + att de flesta JS modeller som finns -är ju inte direkt några ton monsters; mer enligt Joe Satrianis egna preferenser som lägger mer vikt vid andra detaljer i sina signaturinstrument. Halsen till gitarren blev en Ibanez Prestige hals från Ibanez RG1527. Det första som hände var att klura ut hur jag kan få ut mina preferenser av följande: - Jag ville ha en tightare, snappigare & och franför allt starkare gitarrton ur strängrna -främst ur den djupare B-strängen. - Trots detta ville jag absolut INTE tumma på basen. - Jag ville ha in mer av den "elastiska mjukheten" i spelkänslan; som man upplever ex i äldre Strator. - Strängarna skulle separera bättre aukustiskt. Efter en del testande, sexual-favours & reasersch; kom jag fram till följande lösningar: Strängtjockleken 009, 011, 016, 024, 032, 042, 052 stämt i normalt i 440 (E). Efter positionerings trix med stallstolparna för EDGE 7-svajjet; funkade detta kanon för den elastiska känslan och utan att bli "sladdrigt" för strängarna. Det goda trämaterialet i kroppen i kombination med andra faktorer gav mig strängseparationen jag sökte efter. För att få ut den starkare tonen tänkte jag mig riktig nitrocellulosa lack på kroppen. För att få ut en naturlig bas ton på gitarren var jag tvungen att göra en egen custom variant av herr Paul Gilberts PGM-guror. Dvs räkna ut & postionera stallmicken en bit längre ifrån stallet. Elektriskt blev det okså ett annorlunda val: Jag ville abslut inte ha aktiva mickar. Mitt val föll på 2 x Seymour Duncan Dstortion 7. (bridge + neck). Detta främst av de så mycket bättre tonala egenskaperna i mellan & topp registret i dessa mickar. Dock fanns det ändå ett problem i detta: 7-strängade Duncan mickar har inte Trembucker space mellan polerna; utan är endast normalspaesade. Men som tur var löste sig detta tack vare den framskjutna stallmicksplaceringen jag fick på kroppen. Polerna hamnade perfekt under strängarna tackvare detta. -PHUH! (Ren röta!) En annan sak som jag besluade mig för efter diverse tontester; var: Inga mick sarger- utan direkt montering i kroppen på mickarna. För detta blir jag tvungen att modifiera bottenplattorna på mickarna. Om det blir 2 skruvs -eller 3 skruvs upphängning; är ännu lite öppet. Har därför inte fräst mickarna sidokammare ännu... Lite bilder på hur ser det ut:    En annan sak som är öppen; som jag skulle uppskatta förslag på är lacken på kroppen. Har funderat på vanligt svart; alternativt måla svart och gå crazy med silver pennor ala detta:  Eftersom min absoluta prio ett här här tonen; blir det inga balla vinyldekaler på denna. Och jag vill inte heller lägga några extra penningar på motivlack etc etc... - GLAD PÅSK! / Jonken
Last edited by Jonken on 30 Mar 2013, 16:19, edited 3 times in total.
|
| 30 Mar 2013, 15:24 |
|
 |
|
1337storm
|
 Re: Ett Ibanez bygge
Ska du verkligen lacka en enbitskropp över huvudtaget då? Kan du inte komma undan med olja eller olja+vax eller kanske tunnt med lack bara? (Med tanke på att du jagar ton)
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 30 Mar 2013, 15:49 |
|
 |
|
Jonken
|
1337storm wrote: Ska du verkligen lacka en enbitskropp över huvudtaget då? Kan du inte komma undan med olja eller olja+vax eller kanske tunnt med lack bara? (Med tanke på att du jagar ton) Jag vill gärna försegla träet med nitro lack helst. Olja i större mängder i hondurans mahogany- som lär suga in det som en svamp; är nog ingen höjdare om man jagar ton. Synd att jag har cosmo-svart- och inte krom i hardware-väg till detta projekt gura. Hade ju onekligen varit super-häftigt att relicera guran... / Jonken 
|
| 30 Mar 2013, 15:57 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Även om kroppen inte har världens mest spännande ådring, tycker jag att det är snyggast när träet lyser igenom på något sätt. Varför inte "go crazy" med tusch och pensel direkt på träet, och sedan lacka transparent? Exempel på hur det kan se ut (minus jordfärgerna om man bara använder svart tusch): 
|
| 30 Mar 2013, 16:38 |
|
 |
|
B.B.A.
Joined: 03 Nov 2011, 15:54 Posts: 646 Location: Ibanez country
|
Häftigt projekt. Välja lack är enkelt, Desert sun yellow 
_________________ Ibanez - New Ideas For Today's Musicians
|
| 30 Mar 2013, 20:24 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Hmmm! För det första. Skitsnygg! Men jag förstår verkligen inte varför du ska måla ett så fint stycke trä. Håller inte med om att olja sabbar klangen, tvärt om. Av dom guror, bl.a ibanez 7or jag slipat ner och oljat, så har alla vunnit på detta tonalt. En träskigare ton med mer tyngd har det blivit, 7 strängen får mer kärna. OLJA! 
|
| 31 Mar 2013, 00:18 |
|
 |
|
Jonken
|
Mr Smiley wrote: Även om kroppen inte har världens mest spännande ådring, tycker jag att det är snyggast när träet lyser igenom på något sätt. Varför inte "go crazy" med tusch och pensel direkt på träet, och sedan lacka transparent?
Exempel på hur det kan se ut (minus jordfärgerna om man bara använder svart tusch):
I like crazy. Detta är ju helt klart en mycket intressant idé. Du som har koll: Tror du att det skulle gå och betsa tunnt- och sedan köra pensel & tusch över...? - Fri villig anmäler du dig eventuellt för uppgiften, eller? / Jonken
|
| 31 Mar 2013, 10:22 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
olja med osmo http://www.welinoco.com/osmo-3032-hardvaxolja-originalet-sidenmatt-p-53-c-437.aspx bästa som går att få.. tränger inte ner så långt utan ger ett skydd som består...
|
| 31 Mar 2013, 10:33 |
|
 |
|
Jonken
|
B.B.A. wrote: Häftigt projekt. Välja lack är enkelt, Desert sun yellow  Varför inte: Slänga i lite Frank Gambale -vibb vore ju onekligen inte alls galet. http://www.manchesterguitartech.co.uk/shop/bright-yellow// Jonken 
|
| 31 Mar 2013, 10:40 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Jonken wrote: Tror du att det skulle gå och betsa tunnt- och sedan köra pensel & tusch över?
- Fri villig anmäler du dig eventuellt för uppgiften, eller? Det tror jag säkert. Betsen går ju in i träet, och det gör tusch också. Räkna med att träet suger och att tuschen sprids i porerna. För bra resultat gäller det att utnyttja detta; att se det som en organisk process och inte ett problem. Bäst blir det om man utgår från den befintliga ådringen och jobbar vidare utifrån de linjer som redan finns i träet, jobbar med materialet och inte emot. Rekommenderar mårdhårspensel och äkta tusch gjord på förkolnad vinstock. Och visst kan jag åta mig uppgiften. 
|
| 31 Mar 2013, 12:24 |
|
 |
|
Jonken
|
Jag har alltid varit ett smått fan av Mr Smileys art-work här på bojjen. Känns hur trevligt som helst att han tog på sig att lägga sin egna prägel på detta projekt. Vi kom överens att jag lägger en yellow vintage bets på kroppen; innan jag skickar den till honom. Nu är betsen på och kroppen redo för art:  Nu får Smiley ta över stafett pinnen med detta. Är själv nå-dj-vulskt nyfiken på vad han kommer att hitta på i dekor väg! / Jonken 
|
| 02 Apr 2013, 12:34 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Okej, har fått försändelsen från Jonken. Fantastiskt nätt och behändig gitarrkropp, mysigt mjuk i formen. Kan se släktskapet med min Ibanez JS1600. Jag bestämde mig för att börja lite försiktigt på baksidan, för att få en känsla för träet och helheten innan jag tar mig an framsidan. Jonken vill ha det ganska svart och detaljrikt, med associationer till skorpioner, spindlar och tusenfotingar, så det lär bli en hel del pill och små streck. Positivt överraskad av att mahognyn inte suger åt sig speciellt mycket och att tuschen inte blöder ut i ådringen i någon större utsträckning.  
|
| 06 Apr 2013, 11:53 |
|
 |
|
Jonken
|
Trevligt! Det "tar sig"! En polare i staterna tipsade mig om en sån här att lägga på toppen för att ingen skall gå och röra i onödan:  Själv hade han haft otroligt skoj med en sån här på halloween spelningarna... -Haha! Visst fan skulle man ju själv också reagera om man sträckte sig efter bärsen på stärken och hittade den där -där istället. -Haha! / Jonken
|
| 07 Apr 2013, 18:38 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Jo, tycker not att det "tar sig" även på framsidan, om jag får säga det själv:  
|
| 07 Apr 2013, 23:23 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
WOW! Den där kommer att bli BRUTALT läcker 
_________________ /Bengt
|
| 08 Apr 2013, 09:03 |
|
 |
|
Jonken
|
Nice. Skall bli kul och se nyanserna när även färgerna kommer på.
/ Jonken
|
| 10 Apr 2013, 11:57 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Färgerna? Är du säker på att du vill ha färger också?
|
| 10 Apr 2013, 15:54 |
|
 |
|
Jonken
|
Mr Smiley wrote: Färgerna? Är du säker på att du vill ha färger också? Jag måste erkänna att jag utgick ifrån det. Men jag litar på dig. Tycker du att det inte passar; så köper jag förstås det. Kanske bättre och vänta med beslutet till du är helt klar med tuschen... Har du fler bilder? / Jonken
|
| 10 Apr 2013, 19:51 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
|
| 10 Apr 2013, 23:44 |
|
 |
|
Jonken
|
Så jäkla fräckt det ut! Älskar när det blir så där riktigt tight + detaljrikt kring kant-rundningarna på kroppen! / Jonken 
|
| 11 Apr 2013, 12:34 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
|
| 11 Apr 2013, 21:57 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
WOW
_________________ /Bengt
|
| 11 Apr 2013, 23:11 |
|
 |
|
Crimson
|
Ruskigt bra jobbat! Mäkta imponerad!
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 11 Apr 2013, 23:46 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Läckert som fan, snyggt jobbat!!!
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 11 Apr 2013, 23:48 |
|
 |
|
bluescaptain
|
Grymt jobb! Lite H.R. Giger-vibbar nästan!, fast utan den tråkiga svartgrå färgskalan han envisas med att använda! 
|
| 12 Apr 2013, 09:03 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Tackar, tackar! Om vi ska snacka vibbar så har du rätt, Bluescaptain. Inte för att jag medvetet tar efter, men några som påverkat min stil är Yves Tanguy, H.R. Giger och Jack Kirby. Inte nödvändigtvis i den ordningen.
|
| 12 Apr 2013, 11:04 |
|
 |
|
Jonken
|
Så jäla NICE! Ett SUPER JOBB David! Gitarren kommer ju att bli en riktig killer 7:a; både utseende mässigt såväl som tonmässigt... Ser SÅ fram emot att börja nito-glossa den där! Nu jäklar fick jag super-motivation-boosten att börja modda till mick plåtarna på studs! / Jonken 
|
| 12 Apr 2013, 11:57 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
|
| 13 Apr 2013, 12:59 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Jonken wrote: [img]http://www.musicplayers.com/reviews/guitars/2010/images/ibz_jsbdg_large.jpg[/img / Jonken
sen kan man undra vem som köper en så krattigt ful gura som ovan ? helt annan sak vad Mr Smiley håller på med!
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 13 Apr 2013, 13:11 |
|
 |
|
Jonken
|
Håller med dig. Vad David gör är lixom på en lite högre nivå när det gäller guitar-art. / Jonken 
|
| 13 Apr 2013, 13:29 |
|
|