View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 05:55

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Var det nån i forumet som lirar i coverbandet "Studio 3"? 
Author Message

Post Var det nån i forumet som lirar i coverbandet "Studio 3"?
Såg att Studio körde hotellet i Hemavan under påsk, och undrar om det var någon här som lirade i det bandet,
hade för mig det?
Jag lirar Stockis hela påsken, och lär dyka förbi nån afterski säkert också :roll:

27 Mar 2013, 12:56
Profile WWW
Post Re: Var det nån i forumet som lirar i coverbandet "Studio 3"
Vad lirar du med för grejor på scenen?

Vad är anledningen till att Koch Jupiter inte "dög i dina öron"?,
Var det "lack of serious tightness in the bass" eller var det "inte tillräckligt med rörkänsla/komprimering)?...

31 Mar 2013, 12:18

Freppezon wrote:
Vad lirar du med för grejor på scenen?

Vad är anledningen till att Koch Jupiter inte "dög i dina öron"?,
Var det "lack of serious tightness in the bass" eller var det "inte tillräckligt med rörkänsla/komprimering)?...

None of the above faktiskt 8)
Kör nu med en Fender Blues Deville RI 4x10.
Av följande anledningar;

1.) Gillar 4x10 högtalarnas mid mkt live, de "kommer fram" i ljudbilden
på ett föredömligt sätt, oh stärkens enorma cleana headroom gör att jag kan
spela hur högt jag vill och behöver.

2.) Det var mest högtalaren jag inte gillade i förlängningen med Koch'en live,
utan föll för 4x10'an just live med pedaler.

3.) Ser man till stärkdisten så spöar Koch'en Devillen med hästlängder,
men då är det ju däremot för liten volymhöjning på "boost" funktionen för att funka live,
och som ren pedalstärk är Deville enligt mer att åka med.

4.) Har även testat mkt att lina ut försteget på både Deville och Koch med cabimpulser,
och tycker i det läget att Fender'n EQ-sektion tar pedaler mer "brett". Med det menar jag att
jag hör större skillnader på oliak pedaler med den än med Koch, som är lite mer "marshall" i det sätt
att de flesta pedaler tenderar att låta mer "lika" varandra i en sådan tonstack.

Skulle gärna köra med stärkdist live då det "fyller" ut mer i trio och känns annorlunda att lira på.
Dock, så krävs det minst 3 kanaler, eller två kanaler med rejält mkt features, ev som tar tex en
KoKo boost på rätt sätt i miden för att användas som en tredje kanal.
Där har jag inte hittat riktigt rätt ännu, då t.ex den higain JVM410 jag hade var alldeles för "mkt"
på ladkanalerna, samt levde om väldigt mkt, och stod man på en liten trång scen så levde det jävul
emellanåt. Förstår varför Satch signatur har noisegates för varje kanal i stället för reverb. Hade jag vart
smart hade jag väntat in den.

Ska härnäst dema en PRS 2 Channel H, får se hur den funkar och ska då även testa den med KoKo boost.
Bästa "rock-stärk" ljudet jag hört på länge var dock den korta test jag gjorde med en TappAmps Iratus
hos Ronnie här i Umeå, den var insane! Dock så är det ju inget man kan köpa direkt då han inte bygger för att sälja. Ska dock försöka se till att jag får testa en av hans byggen mer i lugn och ro och utforska dem.

En annan stärk som intresserar mig är Engl Steve Morse, men blir lite avskräckt av de 511 olika midkontrollerna, har den inte en bra "sweet spot" med att på 12, så känns det som att man lätt kan ratta bort sig. Känner dock ingen som testat den och kan jämföra, men kanske kan testa den på Messe i år, vi får se.
Är väldigt nöjd med at köra pedaler som det är nu dock, de har ju sina förtjänster och placerar gitarren bra "mitt i" ljudbilden live, även om det alltid blir lite komprimerat och odynamiskt med pedaldist motför riktigt bra stärkdist.

31 Mar 2013, 13:20
Profile WWW

Låter ju som en mesa boogie hade vart nåt för dig richard. Du har inte testat typ nån roadking eller vad dom heter?
Den här:
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/ ... adking.htm

31 Mar 2013, 13:29
Profile

southbeck wrote:
Låter ju som en mesa boogie hade vart nåt för dig richard. Du har inte testat typ nån roadking eller vad dom heter?
Den här:
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/ ... adking.htm

Jao, har haft ett öga på Roadking, och kanske ändå mer Roadster.
MEN, har ägt Dual recs som jag aldrig varit nöjd med, och testade bara här just innan
påsk en MKV på rep med olika guror och gillade den inte det minsta, fräsig i disten,
och väldigt knepig att ratta.

Mitt stärkdist-ideal ligger nog mycket närmare hotroddad marshall än boogie,
så jag tvivlar att jag skulle vara nöjd med vare sig road king eller roadster
(och ser inte vitsen med att köpa en sån bara för att få den moddad för att nå "hela vägen fram".

Hade en Engl savage för evigheter sen som jag tyckte var rätt schysst, men kanske lite för
enkelspårig.

31 Mar 2013, 13:38
Profile WWW

Alright!

Finns ju folkesson också. Hade själv en folkesson marshall topp förut som var grym. Snygg och ren dist och även rena ljudet var riktigt bra.

31 Mar 2013, 13:43
Profile

southbeck wrote:
Alright!

Finns ju folkesson också. Hade själv en folkesson marshall topp förut som var grym. Snygg och ren dist och även rena ljudet var riktigt bra.

Jao, det är ju förstås ett alternativ, Emaus Henrick har ju gjort en del fantastiskt välljudande Laney PA-toppar också.
Är nog dock mer inne på att hitta något "omoddat" som når hela vägen fram. Men vem vet, kanske man slutar där i
aftermarketmodträsket ändå till slut =) :wink:

31 Mar 2013, 13:52
Profile WWW

Har du provat Suhr PT100? Tycker den gör sig bra som coverbandsförstärkare. Fender rent och Marshall dist som faktist låter bra
på båda kanalerna. Dubbla gain och volymkontroller på kanal 2, i princip en trekanalig förstärkare men med gemensamt eq
på kanal 2/3. Den tar pedaler bra men förstärkardisten låter bättre.

31 Mar 2013, 18:36
Profile

monk wrote:
Har du provat Suhr PT100? Tycker den gör sig bra som coverbandsförstärkare. Fender rent och Marshall dist som faktist låter bra
på båda kanalerna. Dubbla gain och volymkontroller på kanal 2, i princip en trekanalig förstärkare men med gemensamt eq
på kanal 2/3. Den tar pedaler bra men förstärkardisten låter bättre.

nej tyvärr aldrig kunnat testa en sådan, och är lite väl dyr för att köpa grisen i säcken.
Pete's gamla demo av den låter ju grymt förstås (men så gör också precis allt han demar det).

31 Mar 2013, 22:14
Profile WWW

Det stämmer bra Richard, vi var och lirade på hotellet och hann även med ett besök ner till er :D

03 Apr 2013, 12:52
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]