View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 02:18

Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Har det blivit krångligare att handla hos Thomann? 
Author Message

Post Har det blivit krångligare att handla hos Thomann?
Är det bara jag som tycker det är besvärligt att Thomann envisas med att försöka leverera hem till dörren? När jag har beställt mindre saker har de skickat med DHL som sen i sin tur anlitat Posten i Sverige. Posten har hanterat det som ett hempaket och försökt leverera hem till mig. Men jag bor i flerbostadshus med portkod och har dessutom inte varit hemma när de kommit så de har lämnat det till postens utlämningsställe men utan att avisera. Så har jag själv varit tvungen att ringa och jaga paketnummer samt fråga efter paketet.

Och när de har skickat större saker så blev det UPS. Som också försökt leverera hem när jag inte är hemma. De fick då istället leverera till mitt jobb efter en del telefonkrångel. Vilket inte heller är bra för att hela påsken gick och en kollega fick besväras med att ta emot mitt paket. Jag hade kunnat hämta hos UPS i Järfälla men det är för långt bort.

Varför kan de inte skicka på ett sånt sätt att jag får en avisering på mobilen istället för att försöka köra ut? Det måste ju bli dyrare för dem så som det är nu. Jag hämtar ju gärna hos ombuden för Posten, Bussgods, DHL eller Schenker.

Dessa problem har jag upplevt på sista tiden. Har för mig att det var enklare förr, men jag kanske minns fel.

Finns säkert kunder som tycker att det är bra att få hemkört men man kunde väl få välja när man beställer?

02 Apr 2013, 11:08
Profile

Post Re: Har det blivit krångligare att handla hos Thomann?
Också upplevt samma sak, sista gången jag handlade så 'försvann' paketet. Efter mycket trassel påstod dom att de
försökt leverera hemma 8bor på landet) men just den dagen var jag hemma , och ingen försökte leverera eller kontakta mig.

Paketet hade sen ej aviserats , ej lämnats till det vanliga ombudet (ICA) utan körts till ett posten företagscenter.

Det är ju inte Thomanns fel , speditörerna försöker 'förenkla' för kunderna , men då man inte har kontroll på processen fullt ut så
blir slutprodukten bara sämre. Att avisera per SMS eller med en avi i brevlådan vore ju ett minimum av service kan man tycka.

02 Apr 2013, 11:21
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Det är ju inte Thomanns fel , speditörerna försöker 'förenkla' för kunderna , men då man inte har kontroll på processen fullt ut så
blir slutprodukten bara sämre. Att avisera per SMS eller med en avi i brevlådan vore ju ett minimum av service kan man tycka.

Klart det inte bara är Thomanns fel men jag tycker nog de har ett visst ansvar. En så stor kund för speditörerna borde kunna ställa krav på de logistiktjänster de köper.

02 Apr 2013, 11:28
Profile

Hade samma problem med senaste Thomann-inköpet. Man kan dock ringa Posten, klicka sig vidare till manuell betjäning, och få det tyska DHL numret "översatt" till svenska postens trackingnr. Då slipper man invänta avin, som tog två dagar att få.

02 Apr 2013, 11:42
Profile WWW

Hej! Är lite nyfiken på varför ni handlar där.
Jag handlar mest på 4Sound, söder, Sthlm. De matchar alltid priserna, någon hundring dyrare men man kan testa, byta och återkomma vid problem. Mycket enklare än att hålla på och skicka fram och tillbaka till Tyskland.
Även TGT11 matchar priserna, jag kan tillägga att jag är välkänd stamkund på bägge ställena men det tror jag inte spelar så stor roll. De vet att vi konsumenter jämför med bl.a. Thomann.
Testa!
När jag köpte en strata i höstas la de (4Sound) ner massor av tid på den och den blev grym. Dessutom är det bara att slinka in för lättare fix om man så önskar - gratis.
Bara mina personliga åsikter. :D

02 Apr 2013, 12:27
Profile

kjelle wrote:
Hade samma problem med senaste Thomann-inköpet. Man kan dock ringa Posten, klicka sig vidare till manuell betjäning, och få det tyska DHL numret "översatt" till svenska postens trackingnr. Då slipper man invänta avin, som tog två dagar att få.

Jo, det fick jag också göra. Men det tar ju en massa extratid och man måste sitta i telefonkö.

Avin kommer annars inte förrän man får en påminnelse och då har man inte många dagar kvar på sig att hämta ut försändelsen.

02 Apr 2013, 12:29
Profile

Får alltid av någon anledning hämta paketet på postens centrallager, inte kul när man inte har bil, att gå med en stor låda igenom halva stan.

02 Apr 2013, 12:31
Profile

Tubepower wrote:
Jag handlar mest på 4Sound, söder, Sthlm. De matchar alltid priserna, någon hundring dyrare men man kan testa, byta och återkomma vid problem. Mycket enklare än att hålla på och skicka fram och tillbaka till Tyskland.
Även TGT11 matchar priserna, jag kan tillägga att jag är välkänd stamkund på bägge ställena men det tror jag inte spelar så stor roll. De vet att vi konsumenter jämför med bl.a. Thomann.
Testa!
När jag köpte en strata i höstas la de (4Sound) ner massor av tid på den och den blev grym. Dessutom är det bara att slinka in för lättare fix om man så önskar - gratis.

Det beror lite på vad man köper. Jag har inte köpt någon gitarr hos Thomann. Och 4S på Söder var trevligare och personligare när de var Estrad. Dessutom måste man hitta en parkeringsplats i närheten och dessutom betala trängselskatt om det man köper är så stort att det behövs bil.

Däremot köpte jag en begagnad gitarr för inte så länge sen från en 4S-butik ute i landet. Det fungerade väldigt bra och jag fick hämta ut den hos mitt postombud.

02 Apr 2013, 12:33
Profile

[/quote]
Det beror lite på vad man köper. Jag har inte köpt någon gitarr hos Thomann. Och 4S på Söder var trevligare och personligare när de var Estrad. Dessutom måste man hitta en parkeringsplats i närheten och dessutom betala trängselskatt om det man köper är så stort att det behövs bil.

Däremot köpte jag en begagnad gitarr för inte så länge sen från en 4S-butik ute i landet. Det fungerade väldigt bra och jag fick hämta ut den hos mitt postombud.[/quote]
Jag förstår!
Edit/: som ni ser behöver jag lära mig hur man citerar, förlåt!

02 Apr 2013, 12:44
Profile

Tubepower wrote:

Har gjort både och , köper gitarrerna just i den butiken , men i detta fall var det en liten stärkare som var avsevärt billigare
och jag har 6 mil till Stockholm.

Tycker inte man kan blanda ihop argumentet att testa/lämna tillbaka med själva leveransen av paketen, det blir liksom en annan
frågeställning.

För min del blev den ändå enklare , trots en tripp till företagscenter. Fick dessutom en P-böter sist jag handlade hos 4-sound , eftersom det princip är helt omöjligt att hitta en laglig p-plats runt medis oavsett tid på dygnet

02 Apr 2013, 12:46
Profile ICQ WWW

Tubepower wrote:
Edit/: som ni ser behöver jag lära mig hur man citerar, förlåt!

viewtopic.php?f=4&t=81430 :)

02 Apr 2013, 12:48
Profile ICQ WWW

Tack för länk!
Jag håller med till fullo angående trafik.....
Har beställt en gång från thomann, mickar bla.
Leverans gick bra, kom till mitt utlämningsställe.
Mitt första inlägg kanske inte höll sig till trådämnet till 100%, tack ändå för rea svar.

02 Apr 2013, 12:57
Profile

Jo, det är ju lite störigt med de påstådda försöken till utlämning. Sist påstod dom att dom hade försökt lämna ut mitt paket, dock var min fru hemma hela dagen så det är väl tveksamt.

Paketet skickade sedan till Jönköping istället för till mitt vanliga utlämningsställe.

I-landsproblem? Ja, kanske. Men ändå...

02 Apr 2013, 13:24
Profile

Posten är URUSLA på att skicka ut avier. Har man inte själv koll via Postens hemsida är risken ganska stor att grejerna blir liggande på något utskickställe och skickas tillbaka till avsändaren om det gått tillräckligt lång tid.

Man ska tydligen vara arbetslös och häcka framför ytterdörren för att hemskick skall fungera.

02 Apr 2013, 15:13
Profile ICQ YIM WWW

lpstd wrote:
Tubepower wrote:
Testa!

Däremot köpte jag en begagnad gitarr för inte så länge sen från en 4S-butik ute i landet. Det fungerade väldigt bra och jag fick hämta ut den hos mitt postombud.

Jag handlar väldigt gärna hos min lokala handlare, om dom har grejorna hemma. Senast skulle jag ha en K&M iPad hållare för mikstativ, och leveranserna till lokala shopen för en sådan har pågått i 4 månader. Tröttnade helt enkelt på att vänta + att prylen var ca 200kr billigare. När man ändå lägger €15 på frakten, blev det kablar och en PP2+ som var slut på lager hos TGT11 när jag ville köpa.
Det handlar ofta om vem som har grejorna när man vill ha dom.

Gitarr skulle jag nog inte köpa från tysken, inte någon av bästsorten i alla fall.

02 Apr 2013, 15:59
Profile WWW

Att Thomann skickar paket door-door är en service från deras sida. Baseras antagligen på att det är ett tyskt företag och i Tyskland finns det alltid en hemmafru som öppnar dörren dagtid. Det där med att allaq jobbar på dagarna är inte helt välkänt i Tyskland :)

Å andra sidan kan du ju se trackingnumret via din profil på Thomann-siten, då kan du själv se när paketet finns att hämta hos Posten eller UPS

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Apr 2013, 16:20
Profile WWW

har oxo haft lite problem !! eller blivit irriterad! de 2 senaste gångerna ! trots att jag lämnat mitt mob nr på Thomanns hemsida
första gången fick jag ett par avier via epost att försök till leverans misslyckades! 2-3ggr då va jag hemma!! hmmmm hittade paketet som va stort som ett pedalbord! på marken nedanför våran brevlåda !! (bor i ett sommar stuge omr)
senast ! samma sak försök till leverans misslyckad !2ggr !!! sedan tystnad 1dag! varpå jag får en postavi ifrån mitt utlämningsställe !!

hmmm vi kanske ska posta denna tråd till Thomanns kundservice 8)

02 Apr 2013, 16:23
Profile

Joshunznera wrote:
Att Thomann skickar paket door-door är en service från deras sida. Baseras antagligen på att det är ett tyskt företag och i Tyskland finns det alltid en hemmafru som öppnar dörren dagtid. Det där med att allaq jobbar på dagarna är inte helt välkänt i Tyskland :)

Å andra sidan kan du ju se trackingnumret via din profil på Thomann-siten, då kan du själv se när paketet finns att hämta hos Posten eller UPS

Det du ser på Thomann är det tyska DHL numret. I Sverige kör Posten, och ett annat trackingnummer gäller. Som man får via Postens kundservice, om man uppger det tyska DHL numret.

02 Apr 2013, 16:38
Profile WWW

Bra tips där av Kjelle att kunna konvertera Id-numret till posten här hemma. Jag har bara positivt att säga om Thomann’s det har funkat klockrent so far, men nu verkar mitt nuvarande paket vara lite på vift typ. The shipment was misrouted. The shipment will be readdressed and forwarded to the recipient. Deras hemsida är annars föredömlig där det går att följa paketet i fem steg

Jag handlar gärna från Sverige, nu behövde jag lite olika kablar, typ XLR > tele plus lite annat, och det blev ett himla sjå att hitta grejerna på svenska sidor plus pinsamt dyrt för samma artikel, hos Thomann’s fick jag dubbla kablar för samma pris, plus att alla artiklarna inte fanns hos en svensk återförsäljare (dubbla porto).

Håller också med om det som sägs i tråden, bor man som jag två mil söder om storstan, så blir det tidskrävande och dyrt med både tullar o P-avgifter inne i stan och skulle man missa flow-trafiken med någon minut så kan man bli sittande i Stockholms numera påfrestande bilköer. Internethandeln är absolut super.

/Ulf

02 Apr 2013, 17:17
Profile

kjelle wrote:
Joshunznera wrote:

Det du ser på Thomann är det tyska DHL numret. I Sverige kör Posten, och ett annat trackingnummer gäller. Som man får via Postens kundservice, om man uppger det tyska DHL numret.

jaja, lite omak får man unna sig om man har brådis. Annars kan man vänta ett par dar till tills avin kommer ;)

Internethandel is da shit och i synnerhet Thomann

02 Apr 2013, 18:20
Profile WWW

Snälla medbojare - försök lägga ner Thomann-tramset! Det är ju bara så könlöst och trist att klicka hem musikgrejor framför skärmen bara för att spara nån peng här och där.
Gynna våra musikhandlare så de blir kvar. Missa inte nöjet av att känna på grejorna och snacka med en likasinnad bakom disken.
Och - bara doften i en bra musikaffär är ju för bövelen värd halva priset på vad du än köper!
Titta på nätet - men käka hemma!

02 Apr 2013, 19:27
Profile ICQ YIM WWW

Wåhlin wrote:
Snälla medbojare - försök lägga ner Thomann-tramset! Det är ju bara så könlöst och trist att klicka hem musikgrejor framför skärmen bara för att spara nån peng här och där.
Gynna våra musikhandlare så de blir kvar. Missa inte nöjet av att känna på grejorna och snacka med en likasinnad bakom disken.
Och - bara doften i en bra musikaffär är ju för bövelen värd halva priset på vad du än köper!

Gärna för mig. Har du ngt tips på en seriös musikaffär i Stockholm med kunnig personal där man kan få prova lite gitarrer och förstärkare på ett seriöst sätt och samtidigt bli trevligt bemött ? Jag känner bara till en..

02 Apr 2013, 19:32
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Wåhlin wrote:

Gärna för mig. Har du ngt tips på en seriös musikaffär i Stockholm med kunnig personal där man kan få prova lite gitarrer och förstärkare på ett seriöst sätt och samtidigt bli trevligt bemött ? Jag känner bara till en..

...då är det den du ska gå till. :wink:

02 Apr 2013, 20:36
Profile ICQ YIM WWW

Har samma problem med Thomann nuförtiden. Någon ska ha varit här idag och förslkt lämna paketet påstår Thomanns trackingfunktion. Men ingen har varit här och nu får man invänta avin...

02 Apr 2013, 21:29
Profile WWW

Självklart skall man stödja handeln här hemma om det är rimligt. Att köpa 5 plektrum för tio spänn stycket alternativt fem spänn spelar ingen roll och det handlar inte heller ett dugg om Thomann’s utan att man som konsument har fått en fantastisk möjlighet att överblicka hela marknaden.

Svensk hemmamarknad med musikprylar har länge varit rena stenåldern och idag är det mer utjämnat vilket är positivt för oss konsumenter. Jag tror att all köpa-hårda-paket går mot Internet, så klart eftersom prisbilden blir mer förmånlig. Att ha musikaffärer i tex Stockholms city måste på sikt vara helt dödfött, med tanke höga omkostnader för hyror och annat. Jag tycker att utvecklingen är positiv, dom expertkunskaper man vill ha finns hos dem som kan den bäst, att köpa mickar, strängar etc köper iaf jag där det är prisvärt.

/Ulf

02 Apr 2013, 21:41
Profile

Wåhlin wrote:
Joshunznera wrote:

...då är det den du ska gå till. :wink:

dom har bara akustiska gitarrer..

02 Apr 2013, 21:41
Profile WWW

Jag har börjat handla hos musik-produktiv.se istället för thomann. De har inte lika stort sortiment som thomann men lite roligare prylar. De har tex de flesta Bogner och Friedman förstärkarna. Bra priser och snabb frakt. Tar mindre än en vecka att få hem prylarna. Gratis frakt om man beställer över 1999 kr och vikten är under 30 kg.

02 Apr 2013, 22:59
Profile

Wåhlin wrote:

Gärna - Om dom hade prylarna hemma, eller med rimlig beställningstid. Jag handlar allt lokalt in my nome town, om det bara går. Dom är kunniga, trevliga, och jag får bra priser - men beställa prylar som dom inte har i sortimentet, kan ta flera månader, och det är inte ens säkert att dom får hem vad dom beställt.
Det här problemet beror nog mer på leverantörerna än butikerna, man samlar ihop tills man fyller typ en container innan något skickas någon längre sträcka.

03 Apr 2013, 00:41
Profile WWW

Handlar gärna lokalt om det bara går.
Prismässigt är det ofta på ett ut, men ofta har dom inte grejjerna hemma och har då betydligt längre leveranstider än från tysken, plus att jag har 3 mil till närmaste handlare, betydligt bekvämare då att bara klicka i vad man ska ha och få det till dörren 2-3 dagar senare.
Angående leveransproblem från Thomann så kollade jag precis deras sida och jag har tydligen gjort 22 beställningar totalt (allt från småskit till gitarrer och fyrtolvor) och det har alltid, utan undantag funkat klockrent.
Antingen kommer paketet till dörren eller så ligger det en avi i lådan, alternativt så ringer åkaren och kommer överens om en tid.

03 Apr 2013, 07:45
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:

jaja, lite omak får man unna sig om man har brådis. Annars kan man vänta ett par dar till tills avin kommer ;)

Ett av grundproblemen , som beskrivs i flera inlägg , bla det första är att de ofta inte lämnar eller skickar ut en avi

Möjligen skulle det väl komma en när godset legat en vecka eller två hos vilket ombud de nu valt att lägag paketet hos (vilket man inte vet) Var det så Du menade? Känns lite segt och riskfullt tycker jag att ha försändelser på vift, speciellt om man redan betalt för det.

03 Apr 2013, 08:21
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next