View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 00:03

Reply to topic  [ 22 posts ] 
ZZ Top - Rough Boy 
Author Message

Post ZZ Top - Rough Boy
ett av mina favoritsolon någonsin ( mest spelade låten på min ipod )
såg att även fler listat den här på bojjen

så , hur får man till det soundet, visst det sitter i fingrarna
men man kan ju spekulera i vad som använts för utrustning

på eliminator skivan ( den innan ) användes
en Dean gitarr, som enligt producenten var svår att hålla stämd samt alltid var på gränsen till rundgång
en legend förstärkare

men frågan är, är det bara en EQ eller är det chorus eller är det en wahwah i ett och samma läge ( som på dire straits - money for nothing )
eller kan det bara vara gitarren och förstärkaren i sig ?
låter oxå som det är en kort slapback delay på

eller vad tror folk
någon som tycker sig fått till en liknande ton?

01 Apr 2013, 18:24
Profile

Post Re: ZZ Top - Rough Boy
Quote:
he would pick up a different guitar hoping I wouldn’t notice. Later in the work session he’d ask me “what do you think about THIS guitar?” My answer was always “it doesn’t sound as cool as the Dean”. Then he’d look pissed and say “aw man, I hate that Dean”. But, in my opinion, the Dean was nasty, on the edge of feedback constantly, funky, gritty and sounded a bit crazy, untamed, crude, and wild. Hey, what can I say, this is rock and roll and it needs to be a little nasty. However, Billy was tired of that guitar for several reasons. It was a flying V so it didn’t sit on his knee worth a damn, it needed constant tuning, and he wanted to move on to other guitars. But, all our pre-production demos in Houston had the Dean sound.

01 Apr 2013, 18:27
Profile
Not only that!

He also has a flavour for stacking different overdrive-pedals (with a botiqué-flavour).
And a fäblesse för att mixa många förstärkare samtidigt
för att få optimalt häng.

Vilken overdrive har jag ingen riktig koll mer än att den ser ut som ett silvrigt rymdskepp.
Skulle kunna tänka mig att en Boss SD-1 skulle kunna fungera om det är "Rough Boy" stuket du är ute efter
med dom rätta övertonerna.
Tanken slog mig också om inte Folkesson Raptor skulle kunna duga då den har optimala övertoner
och jävulskt tight bas.

01 Apr 2013, 18:36

Jag har för mig jag läst att Roland Dimension-D användes vid mix, och då Billy F Gibbon inte lider av någon transistor-forbi så lär mycket gitarrer vara lajnade "Rockman", d.v.s 80-talets motsvarighet till dagens POD och andra underverk som lovar det perfekta ljudet i studion!

01 Apr 2013, 20:03
Profile

pudas wrote:
Jag har för mig jag läst att Roland Dimension-D användes vid mix, och då Billy F Gibbon inte lider av någon transistor-forbi så lär mycket gitarrer vara lajnade "Rockman", d.v.s 80-talets motsvarighet till dagens POD och andra underverk som lovar det perfekta ljudet i studion!

Heh. Jag lyssnade på youtube nu och tänkte på Rockman. Jag
tycker ljudet är så tweakat och mkt dist så det går inte att höra
varken vad det är för gitarr eller stärkare/pedaler/hgt.

Men han spelar sjukt bra :)

02 Apr 2013, 06:13
Profile

Ett av mina favoritsolon. Jeff Beck gillade visst också det.
Sökte själv info om hans sound i Rough Boy på olika forum för nåt år sen och Rockman dök upp lite varstans.
En Les Paul ska man nog ha också.
Tycker själv jag fått till hyfsat bra sound med LP, både på min förra Marshall MG15DFX, och nu genom Micro Cube (på Marshall-läget)

02 Apr 2013, 08:08
Profile

Var det inte någon tråd om BG:s rigg för ett tag sedan, där teknikern berättade om att han normalt kör med sjukt mycket gain, och riktigt tunna strängar (0.008)?

02 Apr 2013, 09:17
Profile WWW

kjelle wrote:
Var det inte någon tråd om BG:s rigg för ett tag sedan, där teknikern berättade om att han normalt kör med sjukt mycket gain, och riktigt tunna strängar (0.008)?

0.007 t om tror jag, numera med gitarrer där både kropp och hals är så lättade att de väger typ 1.5 kg och med treble och tonkontroll mer eller mindre på noll. Som teknikern uttryckte sig var de tvugna att köra lite tjockare strängar än vanligt (0.008) för slide-grejerna på Just got paid :) Skall vara han till det, jag hade inte fått ett vettigt ljud ur de där grejerna. Å andra sidan är allt eq:at för att låta som Pearly Gates oavsett vad han kör för gitarr så det kanske finns hopp :)

02 Apr 2013, 09:40
Profile

.

Last edited by Mmannen on 02 Apr 2013, 11:05, edited 1 time in total.

02 Apr 2013, 09:45
Profile ICQ WWW

http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... 57&start=0

02 Apr 2013, 10:38
Profile

Problemet med att få ut Billys sound teknik/pryl -mässigt innebär att man blir tvungen att "räkna/tänka om" hela processen till mer normal strängtjocklek. Billy kör ju tunna E strängen 007- och i några få fall 008. Och han smeker mjukt/gnider lätt in tonerna med sitt plektrum när han spelar. Tjocka E-strängens tjocklek Billy-style är ju 032. Detta innebär främst två saker:

A) Gitarrens ton är MYCKET tight, distinkt och diskantrik.
B) Enormt låg stränghöjd över brädan.

Billy fettar upp sitt sound i senare med stärkarna; där bas, sustain & gain byggs upp. Hans standard till att få den kända hängmattan i disten är faktiskt ett Marshall JMP-1 rack. I många fall blendar/mixar han även in nyanser från andra "mindre wattiga" vintage häckar- för att erhålla mer "gryn" i sitt sound. Man kan säga att gitarren står för diskanten & vassheten- och grejerna efter detta adderar fettet. Det är som hans gitarr Tech säger när det gäller rattningarna på hans stärks: -We don't use treble.
På senare tid har man arbetat med att försöka få billys sound mer naturligt från hans gitarrer & de extremt tunna strängarna han kör med. Eftersom Billy kör så tunnsträngat; innebär detta att han behöver endast väldigt lite truss rod drag på sina halsar. Denna fördel har man utnyttjat för att bygga chambers/tonkammare även i många av billys Billys gitarrhalsar. Detta bidrar givetvis till att den extremt vassa strängtonen har har blir lite varmare & naturligare ut från hans gitarrer.

Kollar man på Billys mer äldre sounds; så förmedlas detta genom varma PAF-mickar. Det modernare soundet med special byggda Filtertron mickar för Billys strängar. Ett tag körde han Fender Esquire med original SC-mick på solo uppdrag; vilket gav hans Tech otrolig huvudbry när det gällde att överhuvudtaget kunna fetta upp hans sound.

Men kör man normaltjocka strängar, ex 010-046: Behöver man faktiskt inte ta till sådana extremer som Billy måste göra för att få i princip samma sound. En bra pålle med bättre tone caps funkar ypperligt om man kör genom en bra justerad rörstark. Resten sitter i fingrarna.
Jag har genom åren alltid fått mycket beröm för mitt sound när man lirat ZZ Top covers. Och mitt sätt att göra detta har alltid varit min trotjänare: Min Folkesson Mk IV Marshall 100W topp med optimalt bias-sade Groove Tube EL34:or. På låten Rough Boy (som nämns i tråden) använder jag endast ett enkelt delay i pedalformat i stärkarloopen. På gitarrerna sitter det orange drops. Tone kontrollen 50-70% rattas olika beroende på vilken gitarr som används för stunden. Mickarna är olika typer av standard PAF eller standard FilterTron. (Absolut inte Billys signatur mickar; som är på tok för basiga med normal strängtjocklek.)

/ Jonken

02 Apr 2013, 11:19
Profile
Då var mitt tips med Folkessons Raptor inte helt långsökt då...:P

02 Apr 2013, 11:42

Och inte mitt med LP o Marshall :wink:

02 Apr 2013, 11:56
Profile

Körde han verkligen med .007 strängar redan 1985? Jag har för mig att han bytte detta för inte allf för länge sen....
Ska se om det står något om detta i hans biografi ikväll, finns en hel del info där om vilka prylar han använt.

Det är väl nästan svårare att hitta någon stärk/pedal/gitarr han INTE använt 8)

En sak är säker att allt som låter 'classic Pearly Gates tone' enligt många på skivorna , även de tidiga är det INTE.

Han har alltid använt Fender väldigt mycket , även på de tidiga klassiska spåren , tex La Grange

02 Apr 2013, 13:36
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
Jag har genom åren alltid fått mycket beröm för mitt sound när man lirat ZZ Top covers. Och mitt sätt att göra detta har alltid varit min trotjänare: Min Folkesson Mk IV Marshall 100W topp med optimalt bias-sade Groove Tube EL34:or. På låten Rough Boy (som nämns i tråden) använder jag endast ett enkelt delay i pedalformat i stärkarloopen.

/ Jonken

du har ingen video lr så när ni lirar den ?
vore kul att höra =)

02 Apr 2013, 14:26
Profile

Jean wrote:
Jonken wrote:

du har ingen video lr så när ni lirar den ?
vore kul att höra =)

Nope.

-Tyvärr...

/ Jonken

02 Apr 2013, 14:31
Profile

Mike Leaf wrote:

Han har alltid använt Fender väldigt mycket , även på de tidiga klassiska spåren , tex La Grange

Å andra sidan kan man läsa det här på Wikipedia: Gibbons' sound is based on a 100-watt Marshall Super Lead made in 1968. According to an interview with music retailer Musician's Friend in 2008, Gibbons stated the importance of the Marshall Super Lead in ZZ Top's sound:
"I would say that it was the '59 Gibson Les Paul, better known now as 'Pearly Gates', plugged into a hundred-watt Marshall. [It] designed a sound that still resonates today."

04 Apr 2013, 10:02
Profile

[s

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 13:51, edited 1 time in total.

04 Apr 2013, 10:13
Profile ICQ WWW

jag gillar ju iofs de flesta sound gibbons haft
tex första skivan som låter mest gitarr rakt in i en rörstärkare utan nåt annat
tycker dock att han oftast lyckats bättre live som tex rockpallast spelningen 81 då han kör den bästa versionen av la grange, men just rough boy har han nog aldrig gjort lika bra som studio versionen då det är ett väldigt behandlat ljud
samt är nog en samling av olika tagningar

04 Apr 2013, 10:49
Profile

Mmannen wrote:

Vad Gibbons säger att han använt, och vad katten skiter, lägger jag i samma låda.

Jag skulle aldrig lägga en Les Paul 59:a i en låda med kattskit.

04 Apr 2013, 11:04
Profile

På La Grange är det hans 55 Strata som liras på, om man nu ska tro på vad han säger själv.

Mer elelr mindre ALLT han kört på verkar vara moddat och skruvat så det spelar ju eg ingen roll
vad det står på kabinetten ...

i detta fall tycker jag man nog kan strunta i Gibbons och istället fokusera på själva ljudet och försöka återskapa det
med vilka typ av prylar som helst och ratta, ratta,ratta.....

04 Apr 2013, 12:03
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
i detta fall tycker jag man nog kan strunta i Gibbons och istället fokusera på själva ljudet och försöka återskapa det
med vilka typ av prylar som helst och ratta, ratta,ratta.....

Sant. Jag försökte länge få till ett särskilt Larry Carlton-sound när han spelade på två olika Valley Arts-strator (en med vanliga single coils, en med EMG)
Blev nöjd först när jag skaffade en Tele med P90's.

04 Apr 2013, 13:09
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]