|
Har det blivit krångligare att handla hos Thomann?
| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Re: Har det blivit krångligare att handla hos Thomann?
1337storm wrote: Angående leveransproblem från Thomann så kollade jag precis deras sida och jag har tydligen gjort 22 beställningar totalt (allt från småskit till gitarrer och fyrtolvor) och det har alltid, utan undantag funkat klockrent. Antingen kommer paketet till dörren eller så ligger det en avi i lådan, alternativt så ringer åkaren och kommer överens om en tid. Problemet är nog delvis relaterat till lokala faktorer, var man bor och/eller vem som levererar lokalt på orten , bor man i en storstad tror jag det generellt fungerar bättre av någon anledning.
| 03 Apr 2013, 08:23 |
|
 |
|
pudas
|
Mike Leaf wrote: 1337storm wrote: Angående leveransproblem från Thomann så kollade jag precis deras sida och jag har tydligen gjort 22 beställningar totalt (allt från småskit till gitarrer och fyrtolvor) och det har alltid, utan undantag funkat klockrent. Antingen kommer paketet till dörren eller så ligger det en avi i lådan, alternativt så ringer åkaren och kommer överens om en tid. Problemet är nog delvis relaterat till lokala faktorer, var man bor och/eller vem som levererar lokalt på orten , bor man i en storstad tror jag det generellt fungerar bättre av någon anledning. Det är nog en bidragande orsak, men en annan är att antalet tjänster/rutiner för olika försändelser är så otroligt många. Det är en snårskog av rutiner rörande hemleverans dvs aviserng och var paketet ska hamna om ingen är hemma beroende på vald tjänst. Allt är väl frid och fröjd så länge det är en erfaren chaufför från åkeriet som kör, men är det en innhyrd studentyngling som har fått noll utbildning så är det en stor risk att han hanterar paketet fel. Är sen adressen ute på landsbyggden så är det vanligt att man säljer transporten till ett annat åkeri som trafikerar eller har tid att besöka adressen, och då gäller det att dom gör rätt. Problemet är nog lika stort hos alla företag som tillhandahåller hemmleveranser.
_________________ pudas
|
| 03 Apr 2013, 10:57 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Att spåra på nätet är knappast nåt omak, inte heller att ringa posten och få det svenska kollinumret. Det är däremot ett omak att posten numera inte kör paket direkt till ombud efter misslyckat leveransförsök. Istället körs det tillbaka till terminalen för ny sortering och kommer därefter till ombudet tidigast dagen efter. Försökte de leverera på fredan förlängs leveransen tre dagar lver helgen... Men alltså minst en extra dags leveranstid på allt, bara för att de envisas med hemkörningsgrejn,b och posten gjort om sina rutiner. Tidigare kördes paketet direkt till ombud samma eftermiddag som de försökt leverera hemma.
(Att man endast kan välja hempaket som leveranssätt är något de borde ändra på. Frakten är billig ändå, men att slippa hemleveransförsöket skulle kanske vara värt några extra euro tom... Folk tenderar ju att arbeta, på annan plats ön hemmet, på dagarna.)
Fraktbolag...grrrrrrr.....
|
| 03 Apr 2013, 11:16 |
|
 |
|
Frisk
|
Jag måste säga att jag inte alls känner igen mig i alla kritik som finns i denna tråd. Jag har faktiskt aldrig haft problem med posten i Sverige där jag bor. Den enda slutsatsen jag kan dra är att kvalitén på postens service varierar kraftigt beroende på vart man befinner sig i landet.
Ett tips kan ju vara att skriva till thomann när man beställer och ge instruktioner om hur man vill ha paketet levererat. Det kanske kan fungera?
|
| 03 Apr 2013, 13:20 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det är skillnad på teori och praktik , man försöker förenkla för kunderna med olika alternativ av hemleverans osv utan att det är förankrat i verksamheten (inte överallt i alla fall)
Nästan alla svenskar har ett postombud hyfsat nära där man bor ICA , Statoil osv. Enklast vore att Posten levererade paketen dit och aviserade kunden med lämpligt sätt på ett logiskt sätt när försändelsen anlänt, finns mobilnr? SMS, finns det ej så finns e-post? finns ingenting så leverera ut en avi dagen efter med snigelposten.
Nu har man istället många gånger försämrat tjänsten iom att den som ska leverera den i slutändan inte vill/kan/förstår hur man ska agera.
Detta kan också ha att göra med att man inte vill ha alla paket på Ica, men då får man ju se tilla paketen verkligen levereras , och inte dumpas någonstans, ibland på ställen dit dom aldrig skulle.
Att läman dyra prylar på furstukvisten för att ingen är hemma är ju vansinnigt.
| 03 Apr 2013, 14:07 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Frisk wrote: Jag måste säga att jag inte alls känner igen mig i alla kritik som finns i denna tråd. Jag har faktiskt aldrig haft problem med posten i Sverige där jag bor. Den enda slutsatsen jag kan dra är att kvalitén på postens service varierar kraftigt beroende på vart man befinner sig i landet.
Ett tips kan ju vara att skriva till thomann när man beställer och ge instruktioner om hur man vill ha paketet levererat. Det kanske kan fungera? Thomann har ju en extremt standardiserad frakthantering, med enhetsfrakt baserat på ett volymavtal med tyska DHL med svenska Posten som slutleverantör. Där finns det rimligen inte så mycket utrymme för unika lösningar för enskilda kunder. Paketen (förutom pallarna) är klassade som hempaket, därav Postens envetna försök att hälsa på mottagarna dagtid... (såklart ofattbart varför hempaket körs ut dagtid, men...)
|
| 03 Apr 2013, 16:58 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Hade ett snack idag med Posten angående mitt nuvarande Thomannspaket som snurrar runt i det svenska systemet, hitintills har det alltid fungerat klockrent med Thomann’s leveranser och beroende på paketets storlek så verkar förfaringssättet se lite olika ut. Det ser säkert olika ut beroende på var man bor i Sverige, annars fungerar all pakethantering suveränt bra idag med tex avisering via SMS.
Urklipp från postens ID:trackning tidigare idag…
2013-04-03 10:07 Segeltorp, Sverige Försenad transport 2013-04-03 10:07 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras 2013-04-03 06:41 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras 2013-04-03 02:58 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras 2013-04-02 08:18 Haninge-2, Sverige Försändelsen har felsorterats 2013-04-02 00:59 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras 2013-03-28 18:51 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras 2013-03-28 13:08 Haninge-2, Sverige Försändelsen har levererats 2013-03-28 08:38 Haninge-2, Sverige Lastad på bil, utkörning påbörjad 2013-03-28 08:18 Haninge-2, Sverige Försändelsen har ankommit distributionsterminal
/Ulf
|
| 03 Apr 2013, 17:39 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Mike Leaf wrote: Joshunznera wrote: jaja, lite omak får man unna sig om man har brådis. Annars kan man vänta ett par dar till tills avin kommer  Ett av grundproblemen , som beskrivs i flera inlägg , bla det första är att de ofta inte lämnar eller skickar ut en avi Möjligen skulle det väl komma en när godset legat en vecka eller två hos vilket ombud de nu valt att lägag paketet hos (vilket man inte vet) Var det så Du menade? Känns lite segt och riskfullt tycker jag att ha försändelser på vift, speciellt om man redan betalt för det. Jag har beställt ett ganska stort antal gånger och alltid fått leveransen via Posten. De kommer och ringer på dörren på förmiddagen, råkar man vara hemma då är det ju frid och fröjd. Är man inte hemma så lägger dom lapp i låddan och paketet finns på Posten 6km bort. Så är det där jag bor och det är ju det enda just jag kan referera till. Jag vet att det finns komlicerade fraktkedjor i andra delar av Sverige där Postens underleverantörer använder underleverantörer som outsorcat till Bosses Taxi, men det är ju inte ngt Thomann-relaterat problem
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Apr 2013, 17:46 |
|
 |
|
Daydreamer
|
Funkade utmärkt förr, funkar utmärkt nu.
_________________ Fenderfreak
|
| 03 Apr 2013, 17:49 |
|
 |
|
lpstd
|
Joshunznera wrote: De kommer och ringer på dörren på förmiddagen, råkar man vara hemma då är det ju frid och fröjd. Är man inte hemma så lägger dom lapp i låddan och paketet finns på Posten 6km bort. Så är det där jag bor och det är ju det enda just jag kan referera till. Jag vet att det finns komlicerade fraktkedjor i andra delar av Sverige där Postens underleverantörer använder underleverantörer som outsorcat till Bosses Taxi, men det är ju inte ngt Thomann-relaterat problem Fast bor man i låst flerfamiljsfastighet så har de inte nyckel/portkod som den vanliga brevbäraren har och då får man ingen avi. Tycker det känns onödigt att lämna ut portkoden i onödan. Om de hade lämnat den direkt till postens utlämningsställe (en Konsum-butik i mitt fall) så hade de i samma veva kunnat skicka en avi med vanliga brevutbäringen. Och att önska att de i det läget (när de till sin förvåning upptäcker att porten är låst) kunde skicka ett sms eller ett mail om att min försändelse finns att hämta hos postens ombud i den och den konsumbutiken på den och den adressen... det är tydligen alldeles för mycket begärt. Thomann har ju min mail och mitt mobilnummer så det vore väl inte konstigt om dessa kunde följa med på paketets fraktsedel/adresslapp.
|
| 03 Apr 2013, 17:54 |
|
 |
|
fredj
|
Jag tycker det är väldigt irriterande att företag som säljer till privatpersoner använder fraktsätt där de levererar på dagarna när de flesta inte är hemma. Det är dessutom ofta krångligt att hämta ut grejorna själv, paket från Thomann hamnar på företagsposten som har dåliga öppettider och sist när jag kom inrusande för att hämta mitt paket på en Fredag strax innan de stängde visade det sig att paketet var på Tomtebodaterminalen för att det var för stort (!) så det blev till att vänta till efter helgen.
En varning (som jag skrivit om i en annan tråd) är att om man väljer att få saker från Thomann levererade till jobbet så är villkoren att fraktskador skall anmälas på plats till chauffören. Jag jobbar på ett stort företag med godsmottagning och vi hade beställt grejor till jobbet. En portabel filmduk för 4-5000kr var helt mosad i transporten men Thomann vägrade ersätta den eftersom killarna på godset tagit emot den. Detta trots att vi handlat ganska mycket från Thomann under de senaste åren. Tur att det inte var privat den gången.
|
| 04 Apr 2013, 19:54 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Joshunznera wrote: Jag har beställt ett ganska stort antal gånger och alltid fått leveransen via Posten. De kommer och ringer på dörren på förmiddagen, råkar man vara hemma då är det ju frid och fröjd. Är man inte hemma så lägger dom lapp i låddan och paketet finns på Posten 6km bort. Men kommer det dit samma dag eller dan efter? lpstd wrote: Fast bor man i låst flerfamiljsfastighet så har de inte nyckel/portkod som den vanliga brevbäraren har och då får man ingen avi. Tycker det känns onödigt att lämna ut portkoden i onödan. Om de hade lämnat den direkt till postens utlämningsställe (en Konsum-butik i mitt fall) så hade de i samma veva kunnat skicka en avi med vanliga brevutbäringen. Och att önska att de i det läget (när de till sin förvåning upptäcker att porten är låst) kunde skicka ett sms eller ett mail om att min försändelse finns att hämta hos postens ombud i den och den konsumbutiken på den och den adressen... det är tydligen alldeles för mycket begärt. Thomann har ju min mail och mitt mobilnummer så det vore väl inte konstigt om dessa kunde följa med på paketets fraktsedel/adresslapp. Men, avin kan ju inte vara den kritiska punkten? Den behöver du ju inte för att hämta ut paketet, du behöver ju bara kollinumret (som du får via postens kundtjänst om du ger dem det tyska) och sen är det bara att hålla koll på nätet när paketet kommit till ombudet. Den uppdateringen är ju i realtid, i princip. Problemet ligger snarare i situationer när de, såsom jag beskrivit, inte kör paketet till ombudet samma dag som de försökt leverera utan det snurrar ett varv till ute på huvudterminalen etc.
|
| 04 Apr 2013, 20:19 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
ChronicTown wrote: Men, avin kan ju inte vara den kritiska punkten? Den behöver du ju inte för att hämta ut paketet, du behöver ju bara kollinumret Nä , så funkar det inte där jag bor , man måste ha Avin eller SMS där ombudets lokala paketnr står på Annars får man inte ut nåt , postens kollinr skiter dom blankt i. Dessutom de gånger jag jagat paket har det inte funkat med spårningen , inte stått var det legat , kanske gjort det om man väntat en vecka.
| 04 Apr 2013, 20:47 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Jag fick en Thomannlåda idag, så den frakten borde väl kunna representera hur det ser ut idag? Beställde ett paket, tre dagar senare har det tydligen knackats på dörren då ingen var hemma, lådan har åkt runt i det svenska postsystemet (kunde följa ärendet ett tag via Thomanns hemsida), fick ett ny ID (tack vare Kjelles tips), och lådan har levererats till mitt lokala utlämningsställe idag, allt har gått att följa med det nya trackingnumret via postens hemsida.
/Ulf
|
| 04 Apr 2013, 21:51 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Mike Leaf wrote: ChronicTown wrote: Men, avin kan ju inte vara den kritiska punkten? Den behöver du ju inte för att hämta ut paketet, du behöver ju bara kollinumret Nä , så funkar det inte där jag bor , man måste ha Avin eller SMS där ombudets lokala paketnr står på Annars får man inte ut nåt , postens kollinr skiter dom blankt i. Dessutom de gånger jag jagat paket har det inte funkat med spårningen , inte stått var det legat , kanske gjort det om man väntat en vecka. Det låter jätteunderligt. Vad är "ombudets lokala paketnr"? När det gäller schenker och en del andra har jag förstått att det krävs den typen av "hyllnummer" eller dylikt, men aldrig när det gäller posten. Om spårningen på Postens hemsida (som för övrigt ska vara realtid, annars är det ombudet som inte sköter sin inscanning etc, jag har extremt sällan varit med om att det trasslat där) visar att paketet finns hos ombudet ska de ju naturligtvis lämna ut det till dig. Avin är ju liksom inget kvitto som visar att du har rätt till paketet, det är bara en information om att det nu finns att hämta ut. De kunde ringt eller skickat brevduva istället om det varit mer praktiskt. Om du kan legitimera dig som mottagare (det är ju anledningen att de börjat kräva leg på alla paket som ska hämtas) ska du rimligen också få paketet. Sen kan det såklart finnas ombud som hittar på diverse egna system för att minska sitt arbete, typ egna hyllnummer, men det är en annan femma.
|
| 04 Apr 2013, 21:58 |
|
 |
|
lpstd
|
ChronicTown wrote: Men, avin kan ju inte vara den kritiska punkten? Den behöver du ju inte för att hämta ut paketet, du behöver ju bara kollinumret (som du får via postens kundtjänst om du ger dem det tyska) och sen är det bara att hålla koll på nätet när paketet kommit till ombudet. Det är såklart både irriterande och tidsödande att behöva sitta i telefonkö hos postens kundtjänst för att få det numret.
|
| 05 Apr 2013, 05:42 |
|
 |
|
leffje
|
Tryckte på köpknappen igår em. Återstår att se hur affären/logistiken fungerar.
_________________ Bojen sponsor
|
| 05 Apr 2013, 06:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
[quote="ChronicTown" Det låter jätteunderligt. Vad är "ombudets lokala paketnr"? [/quote]
det är ett 4-siffrigt nr typ 1234 , om det är ett skrymmande brev är det B1234
Det står i SMS man får från dom , postens kollinr står inte.
om det är en avi står det ditskrivet för hand
| 05 Apr 2013, 07:09 |
|
 |
|
Spider-Man
|
För bara 15 euro får man ju en frakt som inkluderar en trackingtjänst som är bättre än en del andras i alla fall, och en väl förpackad försändelse samt frakt hem till dörren.. så till Thomann skulle jag vilja ge en eloge för en prisvärd tjänst i stort.. Senast hade jag dock problem, men då var det posten som inte skötte sin del.. Jag råkade vara hemma med två andra familjemedlemmar den tid de påstod sig ha försökt leverera, och de lämnade ingen avi... Fick ingen avi alls, utan fick jaga själv.. Till detta hör att jag bor i villa, så det går inte att köra ngn vals om portkod heller.. Hörde av mig till posten i detta ärende, men har inte fått ngt bra svar än..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 05 Apr 2013, 07:55 |
|
 |
|
ChronicTown
|
lpstd wrote: ChronicTown wrote: Men, avin kan ju inte vara den kritiska punkten? Den behöver du ju inte för att hämta ut paketet, du behöver ju bara kollinumret (som du får via postens kundtjänst om du ger dem det tyska) och sen är det bara att hålla koll på nätet när paketet kommit till ombudet. Det är såklart både irriterande och tidsödande att behöva sitta i telefonkö hos postens kundtjänst för att få det numret. Njojo, det håller jag med om. Tycker dock att Postens kundtjänst numera är välbemannad, sällan mer än 1-2 mintuers väntetid, och säkerligen är väntetiden kortare än det extra dygn det borde ta att vänta på avi (som sagt förutsatt att paktetet kommer direkt till ombudet)... 
|
| 05 Apr 2013, 09:35 |
|
 |
|
lpstd
|
ChronicTown wrote: Njojo, det håller jag med om. Tycker dock att Postens kundtjänst numera är välbemannad, sällan mer än 1-2 mintuers väntetid, och säkerligen är väntetiden kortare än det extra dygn det borde ta att vänta på avi (som sagt förutsatt att paktetet kommer direkt till ombudet)...  Fast det spelar liksom ingen roll att det inte tar lång tid. Det är ett avbrott i det man håller på med (som ofta är att jobba) och att ringa för att översätta ett nummer till ett annat är att göra en del av det jobb som man har betalt Thomann för att få gjort. Om det sen är Thomann själva eller deras leverantör (DHL) eller leverantörens leverantör (Posten) är liksom inte intressant för mig. Jag har betalt Thomann för att de ska skicka varan till mig.
|
| 05 Apr 2013, 10:09 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Lite off topic, men... Ni klagar, prova att beställa från Apple. Skickas alltid som företagspaket, och har du företaget på din hemadress så väntar en djungel av dumheter innan du har dina grejor. Allt från att de påstår sig varit ute och försökt lämna (vilket sällan sker), eller att de sätter en lapp på porten som man får hoppas finns kvar när man kommer hem. Schenker som sköter det där, har aldrig lyckats få ett paket hemlevererat från dem innan jag flyttade till hus. En del chaufförer skriver nåt i stil med att "eftersom levadress är privatadress så levereras inte paketet" - det är service det. Numera funkar det bättre dock, iom att man bor i hus så slipper de gå i trappor, tror det var där det klämde. Lata jävla chaufförer  Nä, antagligen har de ett skitjobb som gör att de i slutändan skiter i kunderna.
|
| 05 Apr 2013, 11:14 |
|
 |
|
ChronicTown
|
lpstd wrote: ChronicTown wrote: Njojo, det håller jag med om. Tycker dock att Postens kundtjänst numera är välbemannad, sällan mer än 1-2 mintuers väntetid, och säkerligen är väntetiden kortare än det extra dygn det borde ta att vänta på avi (som sagt förutsatt att paktetet kommer direkt till ombudet)...  Fast det spelar liksom ingen roll att det inte tar lång tid. Det är ett avbrott i det man håller på med (som ofta är att jobba) och att ringa för att översätta ett nummer till ett annat är att göra en del av det jobb som man har betalt Thomann för att få gjort. Om det sen är Thomann själva eller deras leverantör (DHL) eller leverantörens leverantör (Posten) är liksom inte intressant för mig. Jag har betalt Thomann för att de ska skicka varan till mig. Håller helt med. Problemet är väl som så ofta att man som "kund" hamnar mellan stolarna, eftersom man egentligen inte är kund till Posten. Posten säger att de har instruktion från Thomann att leverera på det sättet, och Thomann känner förmodligen att deras ansvar för paketet är borta när de lämnat det till fraktföretaget. Sen är ju inte Posten särskilt flexibla, och liksom andra fraktbolag är det ibland som att tala med en vägg, men det är en annan femma. Slutsatsen borde väl bli att Thomann kanske skulle erbjuda ett par olika varianter på frakt, fortfarande standardiserat men exempelvis med valet att få hempaket eller direkt leverans till ombud. (Sedan tycker jag också man borde kunna få välja vilket ombud man vill ha, så att man faktiskt alltid fick det närmaste ombujdet, men det är ju en fråga för Posten.) När det sen gäller fraktnumret som måste översättas är det rent galet, de flesta andra typer av paket behåller ju sitt kollinummer hela vägen (i vart fall inom Europa) från dörr till dörr.
|
| 05 Apr 2013, 11:35 |
|
 |
|
leffje
|
leffje wrote: Tryckte på köpknappen igår em. Återstår att se hur affären/logistiken fungerar. Ja det fungerade sådär. Det fanns folk hemma "När" DHL skulle ha varit på plats enligt nedanstående körschema så det är åt H.vete. Thu, 04.04.2013 23:17 h -- The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically Fri, 05.04.2013 14:22 h Kitzingen, Germany The international shipment has been processed in the parcel center of origin Sat, 06.04.2013 04:34 h Hamburg, Germany The shipment will be transported to the destination country and, from there, handed over to the delivery organization. (Homepage / online shipment tracking: ) Sat, 06.04.2013 04:34 h Hamburg, Germany The international shipment has been processed in the export parcel center Mon, 08.04.2013 15:47 h Sweden The shipment has left the import parcel center in the destination country. Mon, 08.04.2013 15:47 h Sweden The shipment has arrived in the destination country Tue, 09.04.2013 14:05 h Sweden The recipient was not present and has been informed. The shipment is ready for pick-up. Wed, 10.04.2013 11:14 h Sweden The shipment is being prepared for delivery in the delivery depot
_________________ Bojen sponsor
|
| 11 Apr 2013, 13:48 |
|
 |
|
gurami64
|
Har beställt fr T. typ 4 ggr. En av gångerna funkade det smidigt (då jag var hemma och spanade efter lastbilen), de andra gångerna har det varit en masa strul. Om Posten (som oftast använder annan speditör) bara lämnat ut telnummer till chauffören så skulle massor av strul kunnat undvikas. Men de lämnar inte ut några nummer och är man inte hemma när denne kommer, då uppstår den här omlastningskarusellen.
Har dock lärt mig något. Numera styr jag ALLA leveranser till mitt jobb. Då finns det alltid nån som kan kan kvittera klockan 9-17.
|
| 11 Apr 2013, 14:02 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Jag har problem med detta i nuläget!
Beställde ett gäng saker från thomann, som visst delades upp i två paket.
Ett paket med mindre saker som exempelvis trumstockar, gitarrsträngar, trumskin bla bla. Sedan ett paket med "producer cart" som jag tänkte slänga i mina rack-prylar i.
Det ena kom fram med avi, medans det andra (som antagligen var större) inte kom fram.
Nu har det gått två månader och dom trilskas fortfarande!...
Vid beställning av små saker har jag aldrig haft problem iallafall, men jag förstår inte varför det är såhäör?
|
| 03 Dec 2013, 09:35 |
|
|