View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 22:38

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Ibanez RGA32, frågor om den till Ibanezkunniga.. 
Author Message

Post Ibanez RGA32, frågor om den till Ibanezkunniga..
Jag tänkte eventuellt ge mig på en Ibanez-gitarr och då har jag hittat modellen Ibanez RGA32 som har ren trä och ingen lack.

Hur är den gitarren? Spelmässigt? Kvalitetsmässigt?

Den ligger ju bra i pris. Jag har dålig koll på Ibanezmodellerna.

Länk till gitarren på Ibanez´s hemsida: http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page13.php?area_id=3&data_id=117&color=CL01&year=2013&cat_id=1&series_id=148

För er som inte vet vilka gitarrprojekt jag håller på med så har ni länk här:
http://jespereriksson.nu/guitarprojects.html

04 Apr 2013, 11:47
Profile WWW

Post Re: Ibanez RGA32, frågor om den till Ibanezkunniga..
Den är ganska skön att spela på, lite bulligare hals än många RG har (inte mycket tjockare i mm, men en bulligare profil).
Mickarna är inte något som faller mig i smaken, men de fungerar :D (Jag gillar inte aktiva mickar).

Bygget är ganska bra, inte super, man bra.

Priset är från 2950:- (ljudfront, OMS och Freddans) och upp till 3575:- på Into Music (i lund tror jag).

Källa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=428858

/Magnus

04 Apr 2013, 12:37
Profile WWW

Jag älskar Ibanez (post-1986) och under de dryga 23 år jag spelat gitarr så har det säkert till minst 80% varit på gitarrer av det märket. Är det emellertid nånting jag lärt mig vad gäller deras gitarrer så är det att undvika deras lågbudgetmodeller! Minns tex när Gio-serien kom och jag först blev exalterad när jag såg en på väggen i en musikaffär (en hardtail-Ibba med reverse headstock! Wow!) - tills jag tog ner en för att testa. Den åkte upp på väggen lika fort igen kan jag säga!

Jag antar att det är just en hardtailgitarr du vill ha? Just märket Ibanez är kanske inte kändast för den typ av gitarrer så kanske du borde vidga dina vyer? Om du tvunget vill ha en gitarr det står Ibanez på så är tex detta med största sannolikhet ett bättre köp (inte minst med tanke på priset!): http://www.blocket.se/gavleborg/Ibanez_EX_Elgitarr___Epiphone_MM_20_mandolin_45531378.htm?ca=15&w=3 Den har inte hardtail men svajet av stratatyp kan du enkelt göra oanvändbart med extra fjädrar. Det blir oftast också lite bättre ton med ett stratasvaj än ett (iaf ser det så ut) vekt stall som på den gitarren du kikat på.

Har du testat gitarren som du länkar till? Själv skulle jag aldrig köpa en gitarr om jag inte först fått testa den eller vet att det är en modell som anses vedertaget bra.

04 Apr 2013, 13:13
Profile

Vinyljunkie wrote:
Jag älskar Ibanez (post-1986) och under de dryga 23 år jag spelat gitarr så har det säkert till minst 80% varit på gitarrer av det märket. Är det emellertid nånting jag lärt mig vad gäller deras gitarrer så är det att undvika deras lågbudgetmodeller! Minns tex när Gio-serien kom och jag först blev exalterad när jag såg en på väggen i en musikaffär (en hardtail-Ibba med reverse headstock! Wow!) - tills jag tog ner en för att testa. Den åkte upp på väggen lika fort igen kan jag säga!

Jag antar att det är just en hardtailgitarr du vill ha? Just märket Ibanez är kanske inte kändast för den typ av gitarrer så kanske du borde vidga dina vyer? Om du tvunget vill ha en gitarr det står Ibanez på så är tex detta med största sannolikhet ett bättre köp (inte minst med tanke på priset!): http://www.blocket.se/gavleborg/Ibanez_EX_Elgitarr___Epiphone_MM_20_mandolin_45531378.htm?ca=15&w=3 Den har inte hardtail men svajet av stratatyp kan du enkelt göra oanvändbart med extra fjädrar. Det blir oftast också lite bättre ton med ett stratasvaj än ett (iaf ser det så ut) vekt stall som på den gitarren du kikat på.

Har du testat gitarren som du länkar till? Själv skulle jag aldrig köpa en gitarr om jag inte först fått testa den eller vet att det är en modell som anses vedertaget bra.

GIO är ju deras absoluta lågbudget gitarrer.
Denna går inte att jämför med dem.
GIO är som alla andra gitarrer i under 2000:- klassen, inte kul alls.

Hur som, det han vill ha är en olackad kropp för att göra sin konstverk på.

(Gitarren du länkar till är dåtidens absoluta lågbudget serie EX, en mycket sämre gitarr än den han tittar på).

/Magnuz

04 Apr 2013, 13:20
Profile WWW

Ah! Jag missade att det skulle göras konstverk av kroppen! Isåfall så blir det ju ur alla händelser billigare att köpa en olackad kropp!

Vad jag minns av EX så var det inte jättebra gitarrer men ändå bättre än dagens billiga Ibanezer. Den han kikar på kostar ju dessutom inte så väldigt mycket mer än en Gio. Kan man dessutom få den för en tusing och byta ut mindre bra delar är det ändå en bättre affär. Men som du skrev det spelar ju ingen roll för trådskaparen, som vill ha nåt att snida med...

04 Apr 2013, 13:39
Profile

Jesper,
Vill du ha en "trären" Ibanez av god kvalitet så föreslår jag att du kollar in RG721 istället. Den är betydligt bättre än RGA32'an. Sedan beror det ju förstås också på hur mycket du vill spendera på gitarren i fråga.

Image

05 Apr 2013, 07:57
Profile

Leta efter en begagnad RGA121 istället. De tillverkas inte längre men brukar dyka upp till salu ganska ofta, det finns två ofärgade versioner av den, en mörk och en ljus, tror att båda har lönntopp. Det är bra gitarrer, runt 5000 kr får man betala.

05 Apr 2013, 10:26
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]