|
|
Page 1 of 1
|
[ 24 posts ] |
|
nya lärdomar om gitarrmickar
| Author |
Message |
|
Plexiglas
|
 nya lärdomar om gitarrmickar
Jaha, då har man monterat en Hot Heaven I SGn, med rå nickelsilverkåpa... Vart ner i lokalen själv ett par ggr efter tweak och en sväng till med ett betrott smakråd. Kopplade in med en ny kabel som han precis köpt, och det lät - sämre än nånsin! Testade en annan kabel och det blev lite bättre. Till slut plockade jag fram den gamla sketkabeln som jag testat med förut idag, och plötsligt lät det bra igen - skön mid och avrullad topp!!!!! Både jag och Erik var överrens om att Hot Heaven blir kvar i gitarren till nästa veckas rep, som blir det avgörande testet. Det som låter perfekt ensamt (och det gör inte den här micken) blir ju sällan bra tillsammans med allt det andra. Och.... återigen blev man påmind om hur jäkla mkt en vanlig kabel påverkar tonen!!!!! o.O Dessutom... har jag också lärt mig de här dagarna att en halv mm upp eller ner, eller ett kvarts varv på en polskruv kan vara avgörande för om det låter sådär, eller riktigt bra - SJUKT!!!
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 03 Apr 2013, 22:07 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10974 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Re: nya lärdomar om gitarrmickar
Det är kul att pilla och man kan pilla hur mycket som helst bara med en så enkel grej som mickar.
Tycker du inte att det vore bättre att ta en mick med de egenskaper du vill att denna skall, skön midd och avrullad topp, och kunna använda bra kabel istället? Det är ju mer än ljudet som en kabel påverkar. Det känns märkligt, tycker jag, att inte gilla micken förrän man kör den i en dålig kabel som snor all topp. Menar, det känns som om micken inte passar dig. Bara en nyfiken fundering.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 03 Apr 2013, 23:15 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Magnus Olsson wrote: Det är kul att pilla och man kan pilla hur mycket som helst bara med en så enkel grej som mickar.
Tycker du inte att det vore bättre att ta en mick med de egenskaper du vill att denna skall, skön midd och avrullad topp, och kunna använda bra kabel istället? Det är ju mer än ljudet som en kabel påverkar. Det känns märkligt, tycker jag, att inte gilla micken förrän man kör den i en dålig kabel som snor all topp. Menar, det känns som om micken inte passar dig. Bara en nyfiken fundering.
/Magnus Svaret är rätt enkelt. Jag använde (i 3e fallet) den typen av kabel som jag alltid gjort. Vi hade en annan gitarr (SG standard) på plats med en T-top mick i som jag tyckt låtit mkt bra tidigare. När vi kopplade in den direkt efter jag spelat på min SG tittade jag och erik på varandra med stora ögon och sa båda två - "det här låter ju oxå skit!". Vi bytte till en annan kabel och det lät bättre, och sen den tredje som är av samma typ som de kablar jag normalt använder, och då lät det som det borde (imo) göra. Kabeln rullar av toppen lite, men stjäl ingen output vad jag kan höra, alla gitarrer jag spelar genom den kabeltypen låter "samlade" snarare än "spretiga, gryniga" som de gör med den typen av kabel den första vi testade var. Kan inte se ngt konstigt med det. Jag antar att alla som testat olika kabeltyper vet att det är rätt stor skillnad på vad som kommer ut i andra ändan beroende på vilken du väljer??? För mig gör det en värld av skillnad om kabeln släpper igenom för mkt topp, i det här fallet blev båda gitarrerna gryniga, fräsiga och vassa, och odefinierade i botten - inte alls vad jag vill ha från någon mick. Att labba med polskruvarna, mickhöjd och kabel är ju absolut nödvändigt för att ta fram det optimala ur gitarren tillsammans med den micken, så jag kan inte se hur det skulle vara fel väg. Snarare kanske ett mkt billigare sätt att få reda på vad som egentligen passar med just den gitarren än andra alternativ (fler mickar, rör, stärk, högtalare, låda, osv). Att inte anv de möjligheterna är i mina ögon ung samma sak som att koppla in i en stärk och välja att inte använda rattarna. Blir jag inte nöjd så skaffar jag en annan stärk och upprepar proceduren tills jag hittar rätt stärk för mitt ljudideal. Så nä, jag är petig som fan med min ton och är beredd att gå ner på komponentnivå för att få det att stämma. Just den här micken har stora förtjänster på flera områden och ett minus. Minuset ligger i toppregistret som är en aning för betonat. Man kan säga att den låter som en korsning mellan en 498T och en Heaven 57, med övervikt åt 498-hållet. Innan jag avfärdar den vill jag veta hur den låter med bandet, för jag tror att fördelen med den kan vara att den kanske går igenom lite bättre än andra mickar jag gillar right out of the box.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 04 Apr 2013, 09:42 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Plexiglas wrote: Magnus Olsson wrote: Det är kul att pilla och man kan pilla hur mycket som helst bara med en så enkel grej som mickar.
/Magnus Svaret är rätt enkelt. Jag använde (i 3e fallet) den typen av kabel som jag alltid gjort. Vi hade en annan gitarr (SG standard) på plats med en T-top mick i som jag tyckt låtit mkt bra tidigare. När vi kopplade in den direkt efter jag spelat på min SG tittade jag och erik på varandra med stora ögon och sa båda två - "det här låter ju oxå skit!". Vi bytte till en annan kabel och det lät bättre, och sen den tredje som är av samma typ som de kablar jag normalt använder, och då lät det som det borde (imo) göra. Kabeln rullar av toppen lite, men stjäl ingen output vad jag kan höra, alla gitarrer jag spelar genom den kabeltypen låter "samlade" snarare än "spretiga, gryniga" som de gör med den typen av kabel den första vi testade var. Kan inte se ngt konstigt med det. Jag antar att alla som testat olika kabeltyper vet att det är rätt stor skillnad på vad som kommer ut i andra ändan beroende på vilken du väljer??? För mig gör det en värld av skillnad om kabeln släpper igenom för mkt topp, i det här fallet blev båda gitarrerna gryniga, fräsiga och vassa, och odefinierade i botten - inte alls vad jag vill ha från någon mick. Att labba med polskruvarna, mickhöjd och kabel är ju absolut nödvändigt för att ta fram det optimala ur gitarren tillsammans med den micken, så jag kan inte se hur det skulle vara fel väg. Snarare kanske ett mkt billigare sätt att få reda på vad som egentligen passar med just den gitarren än andra alternativ (fler mickar, rör, stärk, högtalare, låda, osv). Att inte anv de möjligheterna är i mina ögon ung samma sak som att koppla in i en stärk och välja att inte använda rattarna. Blir jag inte nöjd så skaffar jag en annan stärk och upprepar proceduren tills jag hittar rätt stärk för mitt ljudideal. Så nä, jag är petig som fan med min ton och är beredd att gå ner på komponentnivå för att få det att stämma. Just den här micken har stora förtjänster på flera områden och ett minus. Minuset ligger i toppregistret som är en aning för betonat. Man kan säga att den låter som en korsning mellan en 498T och en Heaven 57, med övervikt åt 498-hållet. Innan jag avfärdar den vill jag veta hur den låter med bandet, för jag tror att fördelen med den kan vara att den kanske går igenom lite bättre än andra mickar jag gillar right out of the box. Jag är med och du har rätt i att man lika gärna kan ändra i vilken ände som. Men vad jag menar är, en kabel släpper aldrig igenom för mycket diskant. När det är jättemycket är det opåverkat, alltså det som gitarren skickar ut. Det kabeln gör (bland annat och mest märkbart) är att sno diskant. Vad jag menar är, en mick där den diskant avrullning man vill ha är redan från början så kan man ta vilken kabel som. Om man står live och alla kablar pajar och man får låna från ett annat band så slipper man att det låter illa. En dålig kabel som snor topp är i princip undantagslöst en dålig skärmad kabel, känslig för störningar, håller dåligt, blir lätt mickrofonisk (stavning?) osv. /Magnuz
|
| 04 Apr 2013, 09:53 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Skulle bara vilja slänga in en kommentar. Den kabeln som vi tyckte lät bäst var ingen "skitkabel" som stjäl signal och klarhet som typ en gammeldags krullkabel, utan en kabel som lät balanserad. Det många lurar sig på är att välja en kabel med absolut lägsta kapacistans( typ George L kablar). Det enda du då är säker på är att den släpper igenom mesta möjliga diskant, hur resten av frekvenserna klarar sig genom kabeln är inte känt. Tricket är att hitta en kabel som släpper igenom lämpligt av allt 
|
| 04 Apr 2013, 11:27 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
JTM wrote: Skulle bara vilja slänga in en kommentar. Den kabeln som vi tyckte lät bäst var ingen "skitkabel" som stjäl signal och klarhet som typ en gammeldags krullkabel, utan en kabel som lät balanserad. Det många lurar sig på är att välja en kabel med absolut lägsta kapacistans( typ George L kablar). Det enda du då är säker på är att den släpper igenom mesta möjliga diskant, hur resten av frekvenserna klarar sig genom kabeln är inte känt. Tricket är att hitta en kabel som släpper igenom lämpligt av allt  Det var mer "Till slut plockade jag fram den gamla sketkabeln..." som fick en att utgå ifrån att det är en skitkabel. Hur som helst, vad jag fått lära mig så snor/påverkar kablar inget mer än topp, eller kanske skall man säga, släpper igenom mer eller mindre av andra frekvenser än toppen. Kan det inte rent tekniskt men att det läcker ut signal i jord som gör att toppen påverkas eller nått (även samma sak som motstånd på pottar i gitarrer, mer eller mindre topp). Den skillnaden man upplever i andra frekvenser är för att det blir mer eller mindre framträdande av att toppen är påverkad. Typ som om att man upplever att mellanregistret blir mer framträdande om man skär diskant, det är mindre som tar örats fokus. Jag vet inte själv hur det fungerar, som sagt, men har aldrig hört skillnad på, till exempel, mer eller mindre fast bas eller nått sånt i kabel. Med det menar jag inte att det inte finns, men jag brukar vara rätt petig och höra rätt små saker. /Magnus
|
| 04 Apr 2013, 11:36 |
|
 |
|
JTM
|
Det som först och främst påverkar hur mycket diskantförlust en kabel ger är kabelns kapacistans. Sen tillkommer material i ledaren, antalet kardeler, diametern på varje enskilld kardel, olika frekvenser färdas olika lätt i kabeln beroende på ytarea på ledarna osv....... Antingen struntar man totalt i allt detta och spelar på eller så ägnar man hela livet åt att söka den perfekta kombinationen som kan infinna sig vart 12:e år eller nått... 
|
| 04 Apr 2013, 15:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Om man står live och alla kablar pajar och man får låna från ett annat band så slipper man att det låter illa.
/Magnuz Med all respekt , så tror jag inte någon i publiken , eller ens en själv kan höra skillnad på olika kablar i en LIVE situation, inte med ett rockband i alla fall. Inte ett kvarts varv på polskruven heller. Nu är ju jag lomhörd själv så jag hör inte skillnad på något .... 
| 04 Apr 2013, 15:48 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: Om man står live och alla kablar pajar och man får låna från ett annat band så slipper man att det låter illa.
/Magnuz Med all respekt , så tror jag inte någon i publiken , eller ens en själv kan höra skillnad på olika kablar i en LIVE situation, inte med ett rockband i alla fall. Inte ett kvarts varv på polskruven heller. Nu är ju jag lomhörd själv så jag hör inte skillnad på något ....  Nej, publiken hör garanterat ingen skillnad. Men själv gör man det ju direkt, om inte annat så känner man skillnad i hur det svarar. Publiken skulle troligen inte höra skillnad på om jag står med en rusta strata eller en CS om det är rockmusik. Bra prylar har man ju för att man själv känner och hör skillnad och blir inspirerad av det. /Magnus
|
| 04 Apr 2013, 15:53 |
|
 |
|
Plexiglas
|
exakt, därför har iaf jag själv alltid spares av allt som kan bytas snabbt på plats, tex kablar, slutstegsrör (som är uppmätta för att kunna bytas on the fly), förstegsrör som är optimerade för min stärk, pedaler man inte kan undvara som tex rätt sorts OD osv...
|
| 04 Apr 2013, 17:13 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Magnus Olsson wrote: JTM wrote: Skulle bara vilja slänga in en kommentar. Den kabeln som vi tyckte lät bäst var ingen "skitkabel" som stjäl signal och klarhet som typ en gammeldags krullkabel, utan en kabel som lät balanserad. Det många lurar sig på är att välja en kabel med absolut lägsta kapacistans( typ George L kablar). Det enda du då är säker på är att den släpper igenom mesta möjliga diskant, hur resten av frekvenserna klarar sig genom kabeln är inte känt. Tricket är att hitta en kabel som släpper igenom lämpligt av allt  Det var mer "Till slut plockade jag fram den gamla sketkabeln..." som fick en att utgå ifrån att det är en skitkabel. /Magnus Jag skrev så är att den där kabeln är 10+ år gammal och låter precis som de billiga kablarna jag köpte på 80-talet gjorde = gammal sketkabel. Lite slarvigt uttryckt kanske, men troligtvis vad många idag skulle tycka om jag halade fram min gamla 5-meters noname inhandlad 1987.
|
| 05 Apr 2013, 09:05 |
|
 |
|
JTM
|
Förmodligen kommer jag att få ett gäng med "korksniffar" kommentarer men jag menar på fullt allvar att kablens struktur, dvs. kardeltjocklek/antal har en större inverkan på ljud än vad många tror. Skulle du bygga en exakt klon av en gammal Fenderförstärkare, samma komponenter,trafos osv. men byta ut den grova tygklädda kopplingskabeln med få grova kardeler mot modern fin/flertrådig teflonkabel ( vilket många tillverkare gör) kommer det inte att låta likadant. Myth busted or confirmed??...
|
| 05 Apr 2013, 10:28 |
|
 |
|
JTM
|
Hmm.. inte en enda kommentar, jag kanske är lite för kryptisk i mina funderingar. Det brukar iofs vara lättare att disskutera kablar med folk som håller på med t.ex. billjud, dom är oftast mera insatta i vikten av rätt kablar vid lågnivåsignaler. Det jag vill komma fram till är att början av signalkedjan dvs. gitarren är där man bör lägga största krutet på att skapa bra förutsättningar, rätt mickar, bra kopplingstråd, pottar av bra kvalitet. Om man som jag gillar ljudet av en gammal Gibson med PAF typ mickar och vill försöka återskapa detta finns det ett lätt sätt, använd grejer gjorda på samma sätt. En ovaxad Alnico 5 mick med 42 AWG tråd låter på ett visst sätt, är det det ljudet man gillar, ja då använder man en sådan. Tar du en Alnico 5 mick lindad med 43 AWG tråd har du "ändrat" på formeln iom att den tunnare tråden inte alstrar samma frekvensspektrum, den kommer alltså inte låta likadant, no matter what! Sen har vi tråden från mick till pot, jag hävdar att en gammaldags grov enkelledare med skärmstrumpa är överlägsen en sytrådstunn 4-ledare ( där har du dessutom dubbel så lång kabelsträcka som signalen skall färdas) Samma gäller kabeln till mickväljaren på en Les Paul, finns massor att tjäna på att byta ut den tunna 3-ledaren mot tre riktiga kablar på nyare Les Pauler. Allt detta är ett bekymmer för oss "reliker" som kör gitarr -sladd- förstärkare med få gainsteg, där gäller det att se till att de få millivolt som alstras förvaltas på bästa sätt. Kör du med multieffekter in i en fyrkanalstopp då kan du nog hoppa över denna bit, då använder du gitarren som en signalskapare för att senare i kedjan färga och skapa "ditt" ljud, buffertsteg gör också att du knappast behöver lägga tid på att välja rätt kablar, det gör helt enkelt inte samma skillnad i den setupen. Man kan spinna vidare på detta med ledaretjocklek, kan det vara så att de tjocka långa benen på Mustardkondensatorer spelar en nog så viktig roll som dielektrikum när du förtvivlat byter kondensatorer i din reissuetopp för att fånga "det gamla" ljudet??. Det finns mycket att fundera över innan du stoppar in dina surt förvärvade Mullard xf2:or i slutsteget, kanske hade det räckt lika långt att se över alla smådetaljer och några kabelstumpar för 100 kr. Myth busted or confirmed ???
|
| 06 Apr 2013, 10:56 |
|
 |
|
Plexiglas
|
JTM wrote: Hmm.. inte en enda kommentar, jag kanske är lite för kryptisk i mina funderingar Det är inge kul att diskutera med dig Erik, du kan alldeles för mkt! 
|
| 06 Apr 2013, 11:50 |
|
 |
|
Cabretta
|
Kan bara säga att jag upplevde i stort sett samma sak med min hemmastereo. Köpte "finkablar" för över 2000 spänn och fick en ljudförändring som jag inte alls gillade. Bytte tillbaks till de gamla kablarna som kostat ett par hundra spänn. OK, vanans makt är stor, så jag gjorde faktiskt ett blindtest med flera personer som inte lyssnat på min stereo speciellt mycket, samtliga tyckte också att de billiga kablarna gav ett bättre ljud. Vad ska man dra för slutsats av detta, ingen jävla aning  .
|
| 06 Apr 2013, 13:00 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Nu var det länge sedan jag köpte en kabel, så jag vet inte hur det är, men det hade ju varit finemang om de var märkta på ett sätt som gav en fingervisning om hur de låter. Rätt vad det är kanske det inte går att få tag i den gitarrkabeln man vill ha för att nån jäkel har "utvecklat" dem i optimal riktning.
|
| 06 Apr 2013, 13:21 |
|
 |
|
JTM
|
Plexiglas wrote: Nu var det länge sedan jag köpte en kabel, så jag vet inte hur det är, men det hade ju varit finemang om de var märkta på ett sätt som gav en fingervisning om hur de låter. Rätt vad det är kanske det inte går att få tag i den gitarrkabeln man vill ha för att nån jäkel har "utvecklat" dem i optimal riktning. Det är ju precis så illa det är, den kabeln vi körde på först är samma typ av Planet waves som jag kört på i säkert fyra år, nu har dom j--larna gjort nån uppdatering som inte gynnar mig i varje fall 
|
| 06 Apr 2013, 13:52 |
|
 |
|
JTM
|
Plexiglas wrote: JTM wrote: Hmm.. inte en enda kommentar, jag kanske är lite för kryptisk i mina funderingar Det är inge kul att diskutera med dig Erik, du kan alldeles för mkt!  Å ändå har jag nog glömt mera än dom flesta har lärt sig 
|
| 06 Apr 2013, 13:54 |
|
 |
|
Plexiglas
|
JTM wrote: Hmm.. inte en enda kommentar, jag kanske är lite för kryptisk i mina funderingar Det är inge kul att diskutera med dig Erik, du kan alldeles för mkt!  Å ändå har jag nog glömt mera än dom flesta har lärt sig  
|
| 06 Apr 2013, 14:06 |
|
 |
|
Michael
|
Här kört GeorgeL- kabel sen den blev tillgänglig i Sverige och alltid tyckt att det var fantastiskt med allt "sprill som den släpper igenom. Hur som helst handlade jag en Bullet krullkabel som låter helt annorlunda. Den rullar av lite sprill i stället. Så nu står jag som ett fån, byter kabel fram och tillbaka och försöker bestämma vad som passar bäst.
Ja ja, tröttnar nog snart och återgår till att lira gitarr i stället.
Last edited by Michael on 06 Apr 2013, 14:20, edited 1 time in total.
|
| 06 Apr 2013, 14:07 |
|
 |
|
JTM
|
Michael wrote: Här kört GeorgeL- kabel sen den blev tillgänglig i Sverige och alltid tyckt att det var fantastiskt med allt "sprill som den släpper igenom. Hur som helst handlade jag en Buller krullkabel som låter helt annorlunda. Den rullar av lite sprill i stället. Så nu står jag som ett fån, byter kabel fram och tillbaka och försöker bestämma vad som passar bäst.
Ja ja, tröttnar nog snart och återgår till att lira gitarr i stället. Det är någonting jag ofta tänker, fan om jag övat på å spela istället för att mixtra med allt mellan himmel o jord... det hade nog varit bättre för den som tvingas lyssna på min olåt 
|
| 06 Apr 2013, 14:12 |
|
 |
|
Plexiglas
|
modernaste kabeln jag har som låter rätt för mig är planet waves oxygene free copper, ingen aning vad modellen heter, men den har funnits i 8-10 år minst.
|
| 06 Apr 2013, 14:41 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Plexiglas wrote: Nu var det länge sedan jag köpte en kabel, så jag vet inte hur det är, men det hade ju varit finemang om de var märkta på ett sätt som gav en fingervisning om hur de låter. Rätt vad det är kanske det inte går att få tag i den gitarrkabeln man vill ha för att nån jäkel har "utvecklat" dem i optimal riktning. Ja det vore ju finfint, men eftersom jag kan lova att 99.99 % av köparna inte varken vet , hör eller bryr sig om skillnaden så lär det inte hända. Möjligen kommer någon 'high end' tillverkare lämna info på sin hemsida , men längre än s¨tror jag inte man vill gå.
| 06 Apr 2013, 14:56 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Jo så är det väl, men jäkla synd, eftersom man väl knappast får testa kablarna i butiken genom en marshallstapel på full patte så man vet vad man får.... 
|
| 06 Apr 2013, 16:28 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 24 posts ] |
|