|
| Author |
Message |
|
davidihse
|
 avri 52 telecaster.
Jag har ingen tele och det är ju inte bra. Har tidigare haft en baja, en cij paisly och en Bill Nash T-52. Har nu möjlighet på en avri 52. Vad tycker ni om dom? Och nån som kan berätta lite om dom. Nash-telen var fantastisk, går dom att jämföra? Vilka årgångar är bra osv, hjälp mig lite här.
|
| 16 Apr 2013, 09:48 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: avri 52 telecaster.
Min AV52 är fantastiskt bra. Speciellt bra är att den är en "thinskin" version med 9.5" radie på greppbrädan och tunn lack. Tydligen en limited run beställd av Wildwood Guitars. Så här beskriver dom den: "• 1952 Telecasters with a Twisted Tele pickup in the neck and a Flat Pole Broadcaster pickup in the Bridge, 52 Medium "U" Neck Shape (averaging .891 1st fret - .933 12th fret), 9.5" Radius and 6105 Frets in a Butterscotch Finish."
Jag är inte säker på att mikarna stämmer, min är från 2006, tror att det är AV mikar i min, men resten är enligt beskrivningen. Den är inte superlätt, men låter fantastiskt bra. Finns inte anledning att uppgradera någonting, möjligtvis stallsadlarna till kompenserade för bättre intonering, som för alla standard teles.
Jag testade runt ganska mycket innan jag köpte den (min första tele), och kom väl fram till att AV52 var generellt av jämn och hög kvalitet. AV52 Hot Rod är ett annat bra val, med samma specar förutom halsmiken (minihumbucker).
Last edited by kjelle on 16 Apr 2013, 10:50, edited 1 time in total.
|
| 16 Apr 2013, 10:06 |
|
 |
|
EvilHomer
|
Nyss gjort en lång telecaster resa där på nåt sätt utgångspunkten var just avri 52. Mina egna, högst personliga tankar kring modellen är det är ok för pengarna, varken mer eller mindre. Jag testade några stycken där jag säkert kan haft otur också men tyckte inte de gjorde så speciellt mycket för mig. Rätt tjock, kladdig lack på halsen, jag är själv ingen fantast av butterscotch på tele och halsen passade inte mina händer tyckte jag. Men det jag verkligen inte kunde med egentligen var de smala banden, helt ospelbart för min del. Vill inte på något sätt avfärda det som nåt dåligt instrument för det är det absolut inte in tal om, generellt sett är trä och mekanik osv riktigt bra men det var liksom för mycket som inte funkade för mig för att det skulle vara värt det. Bara med en ombandning och lite annat småpill så vart jag ju uppe i regionen för beggade CS teles resonerade jag. Med det sagt har jag flera bekanta som älskar sina avris så det är ju naturligtvis högst personligt. Har för mig de från 90-talet har lite smalare hals än de senare modellerna för övrigt. Rätt exemplar med kanske lite jobb blir en fantastisk tele så hittar du rätt är det en bra investering. Thinskin-modellerna är nog att föredra alla dagar i veckan men har aldrig fått förmånen att testa en. Hur de jämför sig med baja/nash kan jag inte svara på. Hade trott och hoppats på att den skulle motsvara Eric Johnson stratan i kvalitet och känsla men det tyckte jag inte den gjorde, inte för min del i alla fall. Tyckte överlag det var väldigt svårt att hitta rätt tele, mycket svårare än strata vilket överraskade mig lite. Det var en ren djungel av olika halsar och det var alltid nåt som inte passade men även det har ju mycket med tur att göra. Är du i trakterna av Göteborg så hoppa in på 4Sound, de har nog bäst utbud av teles i landet skulle jag tro. Kanske vart lite mer information än vad som efterfrågades men men, there you have it 
_________________ "Jazz is not dead - it just smells funny"
|
| 16 Apr 2013, 10:12 |
|
 |
|
davidihse
|
Tackar! Det är kanon att få lite olika inputs.
|
| 16 Apr 2013, 10:21 |
|
 |
|
kjelle
|
EvilHomer wrote: Nyss gjort en lång telecaster resa där på nåt sätt utgångspunkten var just avri 52. Mina egna, högst personliga tankar kring modellen är det är ok för pengarna, varken mer eller mindre. Jag testade några stycken där jag säkert kan haft otur också men tyckte inte de gjorde så speciellt mycket för mig. Rätt tjock, kladdig lack på halsen, jag är själv ingen fantast av butterscotch på tele och halsen passade inte mina händer tyckte jag. Men det jag verkligen inte kunde med egentligen var de smala banden, helt ospelbart för min del. Vill inte på något sätt avfärda det som nåt dåligt instrument för det är det absolut inte in tal om, generellt sett är trä och mekanik osv riktigt bra men det var liksom för mycket som inte funkade för mig för att det skulle vara värt det. Bara med en ombandning och lite annat småpill så vart jag ju uppe i regionen för beggade CS teles resonerade jag. Med det sagt har jag flera bekanta som älskar sina avris så det är ju naturligtvis högst personligt. Har för mig de från 90-talet har lite smalare hals än de senare modellerna för övrigt. Rätt exemplar med kanske lite jobb blir en fantastisk tele så hittar du rätt är det en bra investering. Thinskin-modellerna är nog att föredra alla dagar i veckan men har aldrig fått förmånen att testa en. Hur de jämför sig med baja/nash kan jag inte svara på. Hade trott och hoppats på att den skulle motsvara Eric Johnson stratan i kvalitet och känsla men det tyckte jag inte den gjorde, inte för min del i alla fall. Tyckte överlag det var väldigt svårt att hitta rätt tele, mycket svårare än strata vilket överraskade mig lite. Det var en ren djungel av olika halsar och det var alltid nåt som inte passade men även det har ju mycket med tur att göra. Är du i trakterna av Göteborg så hoppa in på 4Sound, de har nog bäst utbud av teles i landet skulle jag tro. Kanske vart lite mer information än vad som efterfrågades men men, there you have it  Gillar man inte butterscotch och halvfeta till fetas halsar är det nog inte rätt val, helt klart. Thinskin och Hot Rod har ju 6105 band, om det är det man hänger upp sig på. Tror att en CS tele ligger en bit högre än en AV52 beggad, det skiljer ju ca 10KSEK i nypris. Så var det för ett par år sedan i alla fall. Lacken kan kännas lite "kladdig" i början på alla nitrolackade, högglans Fender. Det försvinner eller härdar med tiden, eller så mattar man ner det lite med trollull eller finfint slippapper. Det finns några Thinskin i Sverige, var det Spindeln som tog in några? Jag köpte min av honom.
Last edited by kjelle on 16 Apr 2013, 10:45, edited 1 time in total.
|
| 16 Apr 2013, 10:41 |
|
 |
|
kjelle
|
En liten petitess: Det heter väl antingen 52RI eller AV52? Fender bytte väl någon gång runt 2000-skiftet? De senare benämns AV och någon årgång. En länk till Wildwoodguitars YT snutt för Thinskin: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... F6D776496D
| 16 Apr 2013, 10:44 |
|
 |
|
EvilHomer
|
Rätt skall vara rätt. Det enda som är svårare att hänga med i än deras olika varianter på halsar och benämningar därefter är deras modellbeteckningar så det blir ofta kort och gott "avri". För att förtydliga prisexemplet var det alltså beggad avri52 + rimliga moddningar = beggad CS utan extra jobb jag syftade på, give or take. De avri jag kollade på kostade ca 11-12000, lägg till 4-6000 för nya band och mickar (som det var tal om i mitt fall) så har man snart passerat 15-16000 med marginal där det finns en hel del beggade CS teles. Men då vill det till att hitta helt rätt i det spannet i så fall, annars blir det ju än dyrare såklart. Rätt från början blir ofta billigare i längden som en vis man (es-347) påminde mig om vid många tillfällen, är väl egentligen budskapet jag ville förmedla. Det ironiska i sammanhanget är att den telen jag till slut högg har just 6105 band då Fenders customshop har nåt personligt mot rostfria jumbos så jag räknar redan dagarna tills jag kan med att lämna in den för ombandning  Hur som helst, inget av vilket har nåt med avri52 att göra egentligen så ber om ursäkt för kladdet 
_________________ "Jazz is not dead - it just smells funny"
|
| 16 Apr 2013, 11:19 |
|
 |
|
davidihse
|
Kladda på! Tror det är en AV-52 reissue.
|
| 16 Apr 2013, 11:24 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Har en Tele '52 AV och den har inget jag saknar.  Till saken hör att jag gillar halstjockleken, 7 1/4"-radien (jmf Kjelles ovan med annan radie) och den tjocka nitrolacken.  Mickarna är betydligt svagare än den Broadcaster/humbucker jag har i min andra Tele - inget dåligt - bara annorlunda. Passar specarna finns inget bättre! Lycka till. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 16 Apr 2013, 11:52 |
|
 |
|
Goran
|
Jag hade en AVRI 52 under några år och jag gillade allt på den faktiskt, mickarna lät bra, halsen kändes bra, de tunnare banden är man van vid sen alltid, så att säga. Klart att det är en lite ”kämpigare” gitarr än plattare radie, fetare band, hottare mickar etc, men det är ju tjusningen att man ska slita hårdare, det blir liksom för ”fegt” annars…. En tele tycker jag ska ha vintage specar, annars känns det inte rätt för mig. Jag hade den telen samtidigt som jag hade den Paisley du bytte dig till sen, David, och jag gillade AVRI 52 bättre just för halsens skull, lite fetare. Enda nackdelen är ju hur switchen är kopplad, som alla teles pre 1967, men det är väldigt lätt koppla om. Om den du ska köpa har alla delarna kvar ska det finnas ett sex-sadels-stall med, om man är petig med intoneringen, men också det är ”fegt”….
|
| 16 Apr 2013, 12:12 |
|
 |
|
davidihse
|
Kul att du nämner Paislyn! Den gick vidare till personen som har avrin jag kanske ska testa.
|
| 16 Apr 2013, 12:15 |
|
 |
|
Goran
|
davidihse wrote: Kul att du nämner Paislyn! Den gick vidare till personen som har avrin jag kanske ska testa. Oj då, han känner jag, det var j-vligt nära jag bytte tillbaka Paisley´n av honom.
|
| 16 Apr 2013, 12:19 |
|
 |
|
albert
|
Jag har en Tele Hot Rod, där jag fr a allt fastnade för halsen som har störtskön form, tjocka band och lite plattare greppbräda. Kompenserade stallsadlar är inte heller så dumt. Sen är inte min så "Telig" längre, för dels har den ju mini-HB (utbytt mot Lundgrens) vid halsen, dels har den fått en Tele-P90 från Lundgren vid stallet. Den är snygg också, sedan jag satte nytt tortoise p-skydd på den!
_________________ Mats
Last edited by albert on 16 Apr 2013, 21:32, edited 1 time in total.
|
| 16 Apr 2013, 15:51 |
|
 |
|
Cabretta
|
albert wrote: Jag har en Tele Hot Rod, där jag fr a allt fastnade för halsen som har störtskön form, tjocka band och lite plattare greppbräda. Kompenserade stallsadlar är inte heller så dumt. Sen är inte min så "Telig" längre, för dels har den ju mini-HB (utbytt mot Lundgrens) vid halsen, dels har den fått en Tele-P90 från Lundgren vid stallet. Den är snygg också, sedan jag satte nytt tortoise p-skydd på den! Det där plektrumskyddet blev riktigt snyggt, är det enlagers? Vet du hur tjockt det är? Var får man tag på det? Är det "riktig" tortoise som drar ihop sej med tiden, eller "bara" nåt som ser ut som tortoise?
|
| 16 Apr 2013, 16:12 |
|
 |
|
albert
|
Cabretta wrote: Det där plektrumskyddet blev riktigt snyggt, är det enlagers? Vet du hur tjockt det är? Var får man tag på det?
Är det "riktig" tortoise som drar ihop sej med tiden, eller "bara" nåt som ser ut som tortoise? Ja, det är enlagers. Blev nästan en fix ide att det skulle vara det, och det var inte lätt att hitta. Fick det till slut gjort av ett ställe som heter Pickguardian.com. Tror det är celluloid, som det väl var en gång i tiden. Tjockleken kommer jag inte ihåg, men det är den tjockare av de två som erbjöds. Med facit i hand skulle kanske det tunnare vara bättre, för då syns mönstret tydligare. Apropå det, måste en mörk gitarr som denna ha något vitt bakom skyddet för att mönstret ska framträda. Jag har löst det med en bit vitt, blankt papper. EDIT - Beklagar kluddet...
_________________ Mats
|
| 16 Apr 2013, 16:45 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Goran wrote: Jag hade en AVRI 52 under några år och jag gillade allt på den faktiskt, mickarna lät bra, halsen kändes bra, de tunnare banden är man van vid sen alltid, så att säga. Klart att det är en lite ”kämpigare” gitarr än plattare radie, fetare band, hottare mickar etc, men det är ju tjusningen att man ska slita hårdare, det blir liksom för ”fegt” annars…. En tele tycker jag ska ha vintage specar, annars känns det inte rätt för mig. Jag hade den telen samtidigt som jag hade den Paisley du bytte dig till sen, David, och jag gillade AVRI 52 bättre just för halsens skull, lite fetare. Enda nackdelen är ju hur switchen är kopplad, som alla teles pre 1967, men det är väldigt lätt koppla om. Om den du ska köpa har alla delarna kvar ska det finnas ett sex-sadels-stall med, om man är petig med intoneringen, men också det är ”fegt”…. Det kräver sin Man att spela på en Tele. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 17 Apr 2013, 12:45 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Cabretta wrote: Är det "riktig" tortoise som drar ihop sej med tiden, eller "bara" nåt som ser ut som tortoise? Riktig sköldpaddsskal var det väldigt länge man förbjöd , precis som elfenben... 'Tortoise' var plast redan på 50-talet , och visst kan det krympa
| 17 Apr 2013, 13:34 |
|
 |
|
Cabretta
|
Mike Leaf wrote: Cabretta wrote: Är det "riktig" tortoise som drar ihop sej med tiden, eller "bara" nåt som ser ut som tortoise? Riktig sköldpaddsskal var det väldigt länge man förbjöd , precis som elfenben... 'Tortoise' var plast redan på 50-talet , och visst kan det krympa Ja, dåligt formulerat, menade 50-talsplasten vs nåt mer modernt.
|
| 17 Apr 2013, 14:36 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2819 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Goran wrote: Jag hade en AVRI 52 under några år och jag gillade allt på den faktiskt, mickarna lät bra, halsen kändes bra, de tunnare banden är man van vid sen alltid, så att säga. Klart att det är en lite ”kämpigare” gitarr än plattare radie, fetare band, hottare mickar etc, men det är ju tjusningen att man ska slita hårdare, det blir liksom för ”fegt” annars…. En tele tycker jag ska ha vintage specar, annars känns det inte rätt för mig. Jag hade den telen samtidigt som jag hade den Paisley du bytte dig till sen, David, och jag gillade AVRI 52 bättre just för halsens skull, lite fetare. Enda nackdelen är ju hur switchen är kopplad, som alla teles pre 1967, men det är väldigt lätt koppla om. Om den du ska köpa har alla delarna kvar ska det finnas ett sex-sadels-stall med, om man är petig med intoneringen, men också det är ”fegt”…. Jag antar att du menar det härligt basiga ljudet när man kör på halsmicken, riktigt användbart när man brölar loss med EBow.
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?
|
| 17 Apr 2013, 17:53 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag tror en del avri telecasters är kopplade: stallmick-halsmick-halsmick med nerrullad diskant.
|
| 17 Apr 2013, 18:20 |
|
 |
|
Crimson
|
Har för mig att 52orna har fått fetare halsar sen iår med lanseringen av nya avri serien. Lacken har blivit mycket tunnare än vad det tidigare och butterscotch nyansen är närmre Nocaster modellen.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 17 Apr 2013, 18:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Crimson wrote: Har för mig att 52orna har fått fetare halsar sen iår med lanseringen av nya avri serien. Lacken har blivit mycket tunnare än vad det tidigare och butterscotch nyansen är närmre Nocaster modellen. Jag har haft några av dessa ända sen 82 när dom kom och fram till 2000 talet , de varierar kraftigt avseende allt, färg, lack, halsprofil, allt skiljer på olika årgångar ett tag runt 98-99 var dom helt orange i färgen på halsen.. En del lätta , andra blytunga , tunn lack, tjock lack , Vet inte om någon kan reda ut denna modell , blir en mindre doktorsavhandling.
| 17 Apr 2013, 19:58 |
|
 |
|
Goran
|
Granis67 wrote: Jag antar att du menar det härligt basiga ljudet när man kör på halsmicken, riktigt användbart när man brölar loss med EBow. Det där var ett j-vligt bra tips!
|
| 18 Apr 2013, 06:53 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: Crimson wrote: Har för mig att 52orna har fått fetare halsar sen iår med lanseringen av nya avri serien. Lacken har blivit mycket tunnare än vad det tidigare och butterscotch nyansen är närmre Nocaster modellen. Jag har haft några av dessa ända sen 82 när dom kom och fram till 2000 talet , de varierar kraftigt avseende allt, färg, lack, halsprofil, allt skiljer på olika årgångar ett tag runt 98-99 var dom helt orange i färgen på halsen.. En del lätta , andra blytunga , tunn lack, tjock lack , Vet inte om någon kan reda ut denna modell , blir en mindre doktorsavhandling. Tydligen har Fender haft många åsikter om hur en 52 Reissue ska se ut.  Kanske varierade orginalet också? Jag har bara testat exemplar tillverkade från ca 2005 och framåt, och alla har varit bra. Det är väl samma som med Gibson, att dom har skärpt till sig på dyrare modeller. Konkurrensen från fr.a. Asien håller ju bra kvalitet för små pengar, och dom får väl vara rädda om varumärket och vårda det som kostar lite mer på ett bra sätt.
| 18 Apr 2013, 08:43 |
|
 |
|
lasse svaj
|
När det gäller Telecasters gäller det (mer än nånsin) att ta sina egna beslut utifrån egna upplevelser. Det finns så otroligt många modellvarianter och som Mike Leaf skriver, bara 52´orna har varierat på de flesta tänkbara vis genom åren. Färg, lack, vikt, halsutformning, band, mickar... Kinesiska Classic Vibe för några tusenlappar är stundtals bättre utförda (om man uthärdar tunn halsprofil) än vissa amerikanska Custom Shop-modeller. (Jo faktiskt!) Nån koncensus är svår att nå. Personligt tycke och smak får råda och sen prova prova prova. Bill Nash har fått skit för att sälja allparts- och warmoth-hopplocksgitarrer dyrt. Men han får ändå till dom bättre än de flesta vad jag förstår.
_________________ Lasse
|
| 18 Apr 2013, 08:57 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag ska testa på lördag, ska bli spännande. Kul med massa matnyttig info!
|
| 18 Apr 2013, 09:21 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2819 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Goran wrote: Granis67 wrote: Jag antar att du menar det härligt basiga ljudet när man kör på halsmicken, riktigt användbart när man brölar loss med EBow. Det där var ett j-vligt bra tips! Tack! 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?
|
| 18 Apr 2013, 11:56 |
|
 |
|
snutstrut
|
Nya AVRI-serien gör det lite lättförståeligt när det gäller Stratocasters eftersom de nu gör reissues på andra år ( 56,59 och 65 istället för 57 och 62). Telecastern finns kvar i 52´reissue men har bland annat ny "flash coat laquer", vad nu det betyder.
Ett stort kännetecken på stratorna i nya serien är att de inte tintar lacken på halsen. Alltså lönn som ser rätt ljus ut. Tror de gjort samma sak med telen.
Hursomhelst får man vara uppmärksam på vad man får. September 2012 och framåt borde innebära nya AVRI-serien.
|
| 18 Apr 2013, 16:12 |
|
 |
|
davidihse
|
Den är från 05, nu ska det googlas  .
|
| 19 Apr 2013, 12:14 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Jag har pillat lite på den nya AV 2012-serien; de är riktigt bra! Snygg finish, bra ihopsatta och låter väldigt bra. Jag föredrog '64 framför '58 ljudmässigt, spelmässigt var det dött lopp, kanske en smärre fördel '58. '52 har jag inte testat men är bra sugen. Och, ja, nytt från 2012 är att de inte tintar lacken.
4Sound tillämpar dagspris på dessa och möter tysken... Sist jag jämförde låg de strax under 16kkr.
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 19 Apr 2013, 19:04 |
|
|