View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:06

Reply to topic  [ 11 posts ] 
The Silence of The Strat 
Author Message

Post The Silence of The Strat
Nu på sistone så har jag haft lite problem med brumm när det kommer till stratan, speciellt senaste månaden då jag har tagit bort Reverse micken så nu är alla mickar lindade åt samma håll.

Så jag tog på mig uppdraget leta fram ett sätt att bli av med brumm en gång för alla, jag läste varenda tips som fanns att läsa på nätet och mycket handlade om att andtingen använda sig av noiseless mickar eller reverse mick i mitten, det var inga alternativ som jag vill ha i min gitarr.

Nej, jag visste hur jag skulle kunna tysta ner min gitarr, det vara bara det att det var så krångligt att jag aldrig ens hade gett det ett chans.

Lösningen fanns på hemsidanet Guitarnuts.com
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/innards.php

Jag lade ner en timme idag på att läsa igenom allt på denna sida och verkligen gå igenom varje del och förstå varje moment. Det går till så här att man skärmar av gitarrens insida med kopparfolie.

Nästa moment är att ta bort ALLA svarta sladdar (jord), allt som kopplats till jord på pottar etc ska lödas bort.

Allt jag behövde fanns redan hemma, och jag tror att det finns hos de flesta av oss, kanske man behöver köpa kopparfolie och en PIO konding på åtminstone 0,33 uf men allt annat än det.

När man har gjort detta så har vi endast de vita sladdarna från mickarn som går till switch kvar i stort sett och ena sidan av kondingarna.

Nästa steg är att ta fram ett washer ring, det går lika bra med en vanliga bricka, sådana som används för pottar för att justera höjden.

Det jag gör nu är att jag ser till att brickan blir så varm som möjligt för att jag kommer att löda dit alla jord sladdar på denna bricka, så tenn måste kunna fästa sig och hålla sig kvar på brickan.

Efter att brickan har fått bli varm så löder jag jordsladdarna från förljande mickar, volym pott, PIO kondingar till den här brickan. Den här brickan kommer att användas som Terminal för Jord.

På bild ser ni två kondingar, ni kan lika gärna ha en enda. Men jag har två med olika värde kopplade till varsin tonpott. Jag löder armen på den ena på den andra och sedan kopplas armen till brickan pch fästes med tenn.

Sedan så använder jag mig av en till bricka, en till terminal, den här brickan ska sitta i själva kroppen kontrollutrymme (Controll cavity). Samma sak görs här, jag värmer brickan så att den kan ta emot tenn, sedan så färster jag jordsladden från Jacket och jordsladden som går till baksidan av gitarren till den här brickan.

Jag kopplar sen den vita sladden från jacket till volympotten (Hot).

Nu så väljer jag ett lagom långt sladd och löder enda delen till den första brickan och den andra delen till brickan som ska sitta i kroppen.

Nu så kopplar jag upp gitarren till stärkaren och bekräftar att alla mickar är på, och att det är otroligt lite brumm, nästintill NADA.

Så, nu är vi snart klara. Vad jag måste se till och göra är att skärma av den första brickan, det ska helst göras med något tjock plast tub som träs över, det har inte jag just nu så jag använder mig istället av tjockt tejp. Och det funkar lika bra, det är viktigt att brickan inte lämnas helt naken, för att när gitarren är på får brickan absolut inte komma i kontakt med övriga delar som är i gitarrens signalkedja.

Så glöm inte det!

Nu när vi är klara är det bara att skruva på plektrumskyddet och jacket och köra igång. Kanske stränga på och sedan KÖRA IGÅNG! :)

Standard Schema
Image

Så här ser det ut efteråt
Image

Jag kan bekräfta att gitarren låter DÖDStyst nu med strängarna på. Jag sparkar mig själv för att inte ägnat någon tid att göra det här tidigare.

Det tog mig allt som allt 1,5 timme att bli klar.

Lycka till!

Last edited by Crimson on 13 Jul 2012, 23:41, edited 3 times in total.

13 Jul 2012, 23:24
Profile

Post Re: The Silience of The Strat
Kan tillägga att gitarrbyggaren Ron Kirn använder detta mod på alla gitarrer som går ut ur hans Custom Shop!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

13 Jul 2012, 23:29
Profile

Image
Image
Image
Image
Image
Image

13 Jul 2012, 23:30
Profile

Image
Image
Image
Image
Image
Image

13 Jul 2012, 23:31
Profile

Post Re: The Silence of The Strat
Vad jag kommer att göra i framtiden är att täcka för brickorna med riktigt bra skyddande plast och ersätta de två sladdarna som går från jack till gitarr, med en enda skärmad Gibson-style sladd.

Det kommer dels se bättre ut, använda mindre utrymme och ge ännu bättre skydd.

Jag rekomenderar denna modd för alla som äger en strata och lider!! Det här förstör inte ljudet en endaste bit.

Jag själv väljer det här än att gå över till Noiseless mickar som inte har samma karaktär som riktiga SC mickar.

Är du endaste tveksam, rådgöra med någon innan du gör något eller låt någon mer erfaren göra det här åt dig. Låt dig inte skrämmas av alla sladdar och den långa beskrivningen, det här är otroligt enkelt.

Det tog 1,5 timme för mig för att jag la upp det i olika steg och tog min tid för att det inte skulle bli fel. Så stressa inte igenom detta!

13 Jul 2012, 23:39
Profile

Intressant!
Ska testas. Det är ju inte direkt rymdteknologi det handlar om.

14 Jul 2012, 13:25
Profile

Definitivt! Testa, jag lovar att du inte blir besviken, det går att använda det på Tele också, bara att tillämpa det enligt tele diagram och utgå från det.

Men min Esquire är redan utan den här modden helt dödstyst :shock: :mrgreen: helt otroligt! så jag behöver inte göra det på den.

Dock så märker jag nu att jag glömde något, och det är att jordsidan av PIO kondingen måste också täckas med något, för jordsignalen åker tydligen fram och tillbaka och det får inte komma i kontakt med något annat.

Nu är det ingen risk för min del, men nästa gång jag byter strängar så ska jag täcka för det så att den inte är naken.

Det är inte det snyggaste jobbet jag har gjort, så jag lovar att det går och göra det mycket snyggare än så här. Men det spelar inte så stor roll, det kommer inte att synas när jobbet är klar. :)

Absolut inge rymteknologi detta! läs igenom länken som jag la upp, samt intruktionerna jag skrev, det är super enkelt!

14 Jul 2012, 13:47
Profile

DrSlim wrote:
Intressant!
Ska testas. Det är ju inte direkt rymdteknologi det handlar om.

Det väl vad som brukar benämnas "stjärnjord", d.v.s. Att man jordar allt i en gemensam punkt, med separata jordledare till den punkten. Jag har inte kollat alla detaljer i beskrivningen, om det var något mer. Fördelen är att man undviker att strömmar från brum i ett led, påverkar andra delar av kretsen. Våra förstärkargurus borde kunna bekräfta eller kommentera. Dock borde inte t.ex. brum från lysrör till SC mikar dämpas genom bättre jordning och skärmning.
Snyggt jobbat Crimson! Enda anledningen att isolera kondensatorbenet är att jordanslutningen endast skall komma i kontakt med den gemensamma jordpunkten. Du behöver inte isolera annars. Isoleringen i sig stoppar inte störningar, så lägg ner lagom mycket jobb på det.

14 Jul 2012, 17:31
Profile WWW

Bumpar för denna post! Tycker att alla bör prova på det här på deras Strata! Rent och brumfritt ljud ur traditionella analoga single coils!

16 Apr 2013, 21:25
Profile

Jag ha testat det där på en gitarr, och kunde inte höra någon skillnad jämfört med att bara skärma med kopparfolie och ha kopplingarna precis som vanligt. Stjärnjord har betydelse om man har rejäla strömmar (t.ex i slutsteget på en förstärkare). I en passiv gitarr är det bara väldigt små strömmar, så jag tror inte det har någon större betydelse.

Skärmning ger en viss förbättring, men det blir knappast brumfritt, jämfört med humbuckers eller "egglägena".

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

16 Apr 2013, 23:09
Profile

Motsvarande skärmning för Tele:
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/tele.php

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

16 Apr 2013, 23:10
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]