|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Goran
|
 Nytt kablage i Gretsch
Eftersom en pot måste bytas i min Gretsch 6118 tänkte jag dra om allt kablage också, det lär vara av lite sämre kvalitet än det som finns i Fender/Gretsch, min är pre-Fender. Vilken typ av kabel kan rekommenderas? Måste den vara skärmad, viket jag antar? Jag har gjort ingrepp i ett par ES335 så det här med snören eller kirurgisk slang fixar jag, något annat bra tips? Tänkte göra en topp av wellpapp och arbeta med så att kabellängden blir optimal.
|
| 17 Apr 2013, 09:11 |
|
 |
|
K-G
|
 Re: Nytt kablage i Gretsch
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 17 Apr 2013, 12:25 |
|
 |
|
CarlM
|
Kul, jag har också en G6118 (fast post-FMIC), som jag ska snöra om.
Jag har köpt RS-pottar till min. De finns på gitarrdelar.se.
Antingen kan man koppla den på samma samma sätt som original, eller också kan man ändra lite...
Ett alternativ är att ersätta det muddigaste läget på ton-switchen (uppläget) som jag tycker är helt oanvändbart med en inkoppingsbar 500k tonkontroll som man sätt i ett av volymkontrols-hålen.
Då får man offra antingen en pickupvolym eller mastervolymen.
Fimpar du mastervolymen, så kommer båda mickarna låta mindre muddiga och du kommer få lite högre utsignal. (Så tänkte jag göra). Ett annat alternativ är att skippa en av pickupvolymerna, om du vill behålla mastern och fortfarande kunna dämpa en av minkarna. Eller också kör du Hot Rod-varianten med bara mastervolym och låter en volympot vara oinkopplad.
Rapportera gärna hur du gjorde och vad du tyckte om resultatet.
/CM
|
| 17 Apr 2013, 14:02 |
|
 |
|
Goran
|
_CM_ wrote: Kul, jag har också en G6118 (fast post-FMIC), som jag ska snöra om.
Jag har köpt RS-pottar till min. De finns på gitarrdelar.se.
Antingen kan man koppla den på samma samma sätt som original, eller också kan man ändra lite...
Ett alternativ är att ersätta det muddigaste läget på ton-switchen (uppläget) som jag tycker är helt oanvändbart med en inkoppingsbar 500k tonkontroll som man sätt i ett av volymkontrols-hålen.
Då får man offra antingen en pickupvolym eller mastervolymen.
Fimpar du mastervolymen, så kommer båda mickarna låta mindre muddiga och du kommer få lite högre utsignal. (Så tänkte jag göra). Ett annat alternativ är att skippa en av pickupvolymerna, om du vill behålla mastern och fortfarande kunna dämpa en av minkarna. Eller också kör du Hot Rod-varianten med bara mastervolym och låter en volympot vara oinkopplad.
Rapportera gärna hur du gjorde och vad du tyckte om resultatet.
/CM Tack för de tipsen! Vad ska du använda för kablage? Funderar själv på den typ som sitter i Gibson gitarrer eller kanske nån tunn, bra gitarrkabel.
|
| 18 Apr 2013, 07:56 |
|
 |
|
CarlM
|
Eftersom det ska installeras i halvakustisk och därför måste byggas utvändigt och tråcklas in via ena pickuphålet, så vill jag inte använda Gibson-varianten som du nämner eftersom man med oisolerad skärmkabel riskerar att kortsluta något mot jord. Därför kommer jag att använda någon slags bra skärmad kabel med isolering på skärmen.
/CM
|
| 18 Apr 2013, 09:40 |
|
 |
|
Goran
|
_CM_ wrote: Eftersom det ska installeras i halvakustisk och därför måste byggas utvändigt och tråcklas in via ena pickuphålet, så vill jag inte använda Gibson-varianten som du nämner eftersom man med oisolerad skärmkabel riskerar att kortsluta något mot jord. Därför kommer jag att använda någon slags bra skärmad kabel med isolering på skärmen.
/CM Tänkte detsamma om Gibson-typen. Men man kan ju trä över isolering, finns att köpa, typ krympslag fast smidigare. Vanlig tunn gitarrkabel är i allmänhet rätt styv och ledaren ofta rätt klen, så man riskerar brott vid lödpunkterna. Gibsonkabeln har rejäl ledare och blir mycket hållbarare. Men man kanske kan ”förankra” med skärmen på lämpligt sätt. George L´s tunna är styv som tusan, men borde kunna funka om man tänker till lite.
|
| 18 Apr 2013, 12:23 |
|
 |
|
CarlM
|
Att isolera "Gibson-kabel" borde väl gå, men det verkar onödigt krångligt. Annars borde väl vanlig tunn skärmad signalkabel vara lämpligast. Klumpig gitarr-kabel skulle jag inte använda. Och absolut inte någon George L, eftersom jag inte gillar den som gitarrkabel.
|
| 18 Apr 2013, 13:01 |
|
 |
|
Goran
|
_CM_ wrote: Att isolera "Gibson-kabel" borde väl gå, men det verkar onödigt krångligt. Annars borde väl vanlig tunn skärmad signalkabel vara lämpligast. Klumpig gitarr-kabel skulle jag inte använda. Och absolut inte någon George L, eftersom jag inte gillar den som gitarrkabel. Menar du fysiskt eller att den släpper fram mycket diskant? Den krullar sig ju och trilskas en hel del.
|
| 18 Apr 2013, 13:12 |
|
 |
|
CarlM
|
När jag använder George L som gitarrkabel, så upplever jag den som att den jämfört mot bra kablar dämpar låga frekvenser, vilket han en kastrerande effekt på bra Les Pauler.
Och nej, det är inte det att den bara släpper fram mer diskant. Kastrationseffekten är den samma oavsett hur man justerar tonkontrollerna på gitarren eller eq:n på förstärkaren. Om jag sedan byter till en OK standardkabel som t ex Pevey eller en superkabel som Evidence Audio Lyric HG (eller Forte eller gammal Lyric), så får man tillbaka bottenpunchen direkt. Jag har provat min George L massor med gånger och får samma resultat varje gång.
Jag vet att andra gillar den och det respekterar jag, men jag tycker George L är kass till den typ av ljud som jag gillar (d v s bra gammaldags USA-konstruerad gitarr i lätt eller hårt överstyrd Marshall eller Cornford), Så George L är inget för mig om jag inte är ute efter att kapa låga frekvenser och det vill man ju inte bygga in i gitarr. Om det nu påverkar alls i de längder det är frågan om, men det blir ju ganska långa kablar i en G6118, så jag skulle inte chansa.
Nu hoppas jag bara att jag slipper diskutera kabel. Jag vet att de flesta här inte tycker att kabeln kan påverka ljudet och bland de som tycker att kabeln påverka ljudet, så tycker det flesta att George L är bra. Jag respekterar båda åsikterna även om jag inte delar dem. Puh...
/CM
|
| 18 Apr 2013, 14:35 |
|
 |
|
Goran
|
_CM_ wrote: När jag använder George L som gitarrkabel, så upplever jag den som att den jämfört mot bra kablar dämpar låga frekvenser, vilket han en kastrerande effekt på bra Les Pauler.
Och nej, det är inte det att den bara släpper fram mer diskant. Kastrationseffekten är den samma oavsett hur man justerar tonkontrollerna på gitarren eller eq:n på förstärkaren. Om jag sedan byter till en OK standardkabel som t ex Pevey eller en superkabel som Evidence Audio Lyric HG (eller Forte eller gammal Lyric), så får man tillbaka bottenpunchen direkt. Jag har provat min George L massor med gånger och får samma resultat varje gång.
Jag vet att andra gillar den och det respekterar jag, men jag tycker George L är kass till den typ av ljud som jag gillar (d v s bra gammaldags USA-konstruerad gitarr i lätt eller hårt överstyrd Marshall eller Cornford), Så George L är inget för mig om jag inte är ute efter att kapa låga frekvenser och det vill man ju inte bygga in i gitarr. Om det nu påverkar alls i de längder det är frågan om, men det blir ju ganska långa kablar i en G6118, så jag skulle inte chansa.
Nu hoppas jag bara att jag slipper diskutera kabel. Jag vet att de flesta här inte tycker att kabeln kan påverka ljudet och bland de som tycker att kabeln påverka ljudet, så tycker det flesta att George L är bra. Jag respekterar båda åsikterna även om jag inte delar dem. Puh...
/CM Intressant! Jag använder bara George L som patchkabel mellan pedaler och där är det korta bitar som gäller, men summan av alla blir ju några meter… Får väl låtsas att jag inte läst ditt inlägg, ingen lust löda om en massa kablar…. Men, som du skriver, kabeldiskutioner urartar lätt till subjektiv pajkastning…. Annars är ju kvalitetskablar nästan lika tjocka som trädgårdsslangar och det vill man inte stoppa i sin gitarr… Finns där tunnare alternativ som är bra?
|
| 18 Apr 2013, 15:09 |
|
 |
|
CarlM
|
Använd vanlig tunn skärmad signalkabel i koppar som finns på t ex Elfa. Det är billigt, ändamålsenligt och lättmonterat. De är mycket svaga signaler det handlar om och du behöver inga grova doningar.
/CM
|
| 18 Apr 2013, 22:36 |
|
 |
|
CarlM
|
Fast jag undrar nog om kabeln som sitter i är så dålig . Om den är så sen att den är japansk, så borde det sitta anständiga kablar i den. Jag vet inte säkert, men om den är byggd av Terada eller FujiGen, så vore det väl konstigt om inte satt bra kabel i den eller...?
/CM
|
| 18 Apr 2013, 22:41 |
|
 |
|
Goran
|
_CM_ wrote: Fast jag undrar nog om kabeln som sitter i är så dålig . Om den är så sen att den är japansk, så borde det sitta anständiga kablar i den. Jag vet inte säkert, men om den är byggd av Terada eller FujiGen, så vore det väl konstigt om inte satt bra kabel i den eller...?
/CM Jag kollar upp och gör inget onödigt om den visar sig OK, men mastern ska bort, jag tror det är den som spökar i det bygget. Hittade annars bra hyfsat tunn kabel på Electrokit igår, 5:-/meter. Min är från 2001, hur ser jag var den är byggd?
|
| 19 Apr 2013, 06:38 |
|
 |
|
CarlM
|
Om det är en 01:a, så är den byggd i Japan. På de senare modellerna efter att Fender tog över produktionsansvaret (januari 2003), så ser man på serienumret hos vilken underleverantör den är byggd. JT = Japan Terada, JF = FujiGen. Det finns en tredje mindre underleverantör också som jag glömt namnet på.
Om du ska ta bort mastern, så är det ett perfekt ställe för en tonkontroll. Utan master så lastas inte pickuperna ner lika hårt och en mindre mängd av de höga frekvenserna kortsluts mot jord och då kan det vara bra att ha en inkopplingsbar tonkontroll, t ex på det övre läget på tonswitchen som ändå är helt oanvändbart om man inte spelar jazz.
/CM
|
| 19 Apr 2013, 10:40 |
|
 |
|
Goran
|
_CM_ wrote: Om det är en 01:a, så är den byggd i Japan. På de senare modellerna efter att Fender tog över produktionsansvaret (januari 2003), så ser man på serienumret hos vilken underleverantör den är byggd. JT = Japan Terada, JF = FujiGen. Det finns en tredje mindre underleverantör också som jag glömt namnet på.
Om du ska ta bort mastern, så är det ett perfekt ställe för en tonkontroll. Utan master så lastas inte pickuperna ner lika hårt och en mindre mängd av de höga frekvenserna kortsluts mot jord och då kan det vara bra att ha en inkopplingsbar tonkontroll, t ex på det övre läget på tonswitchen som ändå är helt oanvändbart om man inte spelar jazz.
/CM Nä, jag låter mastern sitta oanvänd, tonkontroll använder jag ändå bara fullt på eller fullt av (för att få till häftiga toner på fuzzar och oktav fuzzar). Och då är ton-switchen fullt tillräckligt.
|
| 19 Apr 2013, 12:04 |
|
 |
|
CarlM
|
Återkom gärna och berätta hur det blev.
/CM
|
| 21 Apr 2013, 15:17 |
|
 |
|
Goran
|
_CM_ wrote: Återkom gärna och berätta hur det blev.
/CM Det ska jag göra, tiden är bristvara just nu bara....
|
| 22 Apr 2013, 08:17 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|