View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 11:36

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Flytande brygga i kombination med doublestopbends på strata? 
Author Message

Post Flytande brygga i kombination med doublestopbends på strata?
Image

Kör du med "floating bridge/tremolo/whammy" på din strata?

Har försökt reda ut hur man skall kunna köra med svaj, då både pitch upp och ner, utan att det blir krångel med intonation när man gör unison bends och liknande.

Efter att ha kollat på denna videon http://www.youtube.com/watch?v=O0Oyc6slYRc så får man ju instruktioner om en metod som funkar, men dock inte hela vägen.

För om jag kör med flytande brygga och gör en unison-bend, tex bänder på G och håller still B strängen (samtidigt) så lyfts bryggan en liten bit, då det blir med tryck på fjädrarna = B-strängen blir "flat".

Finns det någon som helst lösning på detta, förutom att köpa nya specialkonstruerade fjädrar eller en floydrose?

Här är en snubbe som verkar ha bra koll på svaj och det låter ju jävligt snyggt och stämt http://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA men man får ju dock inte höra några direkta bends här..

Vore ju trevligt om någon expert kunde komma med lite tips! :|

Last edited by filiphslim on 18 Apr 2013, 16:17, edited 1 time in total.

18 Apr 2013, 14:40
Profile WWW

Post Re: Flytande brygga i kombination med unison-bends på strata
Sätt dit ett Bigsby, då funkar det bättre :twisted:

18 Apr 2013, 15:00
Profile

Jag brukar använda alla fem fjädrar och justera till stallet blir flytande. Men också se till att använda fjädrar som är styvare än vanliga det hjälper.

Kolla Gotoh fjädrar hos gitarrdelar. Finns i mjuka och hårda.

18 Apr 2013, 15:14
Profile

Finns ju diverse hjälpmedel såsom hipshot tremsetter, tremol-no, Rockinger Black Box.

Jag hade för länge sedan en Black Box som fungerade bra.

Ett Floyd Rose löser ingenting utan det blir ju precis samma sak som ett flytande vintage trem.

18 Apr 2013, 15:15
Profile ICQ WWW

Crimson wrote:
Jag brukar använda alla fem fjädrar och justera till stallet blir flytande. Men också se till att använda fjädrar som är styvare än vanliga det hjälper.

Kolla Gotoh fjädrar hos gitarrdelar. Finns i mjuka och hårda.

Typ de här? http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1418

Har en Fender Classic 50s (mexico) så tror bara jag kan ha 3 fjädrar (har den inte här nu så jag kan kolla, men är det inte så på mexico)

18 Apr 2013, 15:36
Profile WWW

hwestman wrote:
Finns ju diverse hjälpmedel såsom hipshot tremsetter, tremol-no, Rockinger Black Box.

Ett Floyd Rose löser ingenting utan det blir ju precis samma sak som ett flytande vintage trem.

Kollade upp Hipshot Tremsetter. Om den funkar bra så känns det ju jävligt smidigt. Black Boxen kanske var likadan iofs?

18 Apr 2013, 15:39
Profile WWW

Precis sådana fjädrar. Jodå kollar du på stallblocket så få du plats med fem fjädrar. Spelar ingen roll om det är mexiko eller USA modell.

18 Apr 2013, 15:46
Profile

filiphslim wrote:
hwestman wrote:

Kollade upp Hipshot Tremsetter. Om den funkar bra så känns det ju jävligt smidigt. Black Boxen kanske var likadan iofs?

Det är olika konstruktioner på Tremsetter och BB men jag kan tänka mig att de gör ungefär samma sak.

Nersidan är att svajet blir lite trögare än annars.

Tremol-no tror jag gör så att man kan alternera mellan att blocka tremet och att ha det helt flytande.

Wilkinson gjorde ju även ett svaj som man kunde låsa genom att vrida svajarmen neråt mot golvet. Vet inte hur bra det funkade dock.

18 Apr 2013, 15:49
Profile ICQ WWW

Fast en annan sak att påpeka är att kvaliteten på Mexiko stallet är rätt låg. Stallblocket brukar vara av dålig kvalité så om du vill ha flytande stall så är bästa valet ett stålblock.

18 Apr 2013, 16:09
Profile

"För om jag kör med flytande brygga och gör en unison-bend, tex bänder på G och håller still B strängen (samtidigt) så lyfts bryggan en liten bit, då det blir med tryck på fjädrarna = B-strängen blir "flat"."
Håll inte b-strängen helt still bendböj den lite den med så det blir rätt.

18 Apr 2013, 16:10
Profile WWW

Utan en hårt ställd backstop funktion går det inte att lösa.
Och med en hårt ställd backstopfunktion blir stallet rätt hårt att spela med (svårt att få till snygga vibrato med).

Man får nog välja vilket man prioriterar högst och köra på det.

Fast bara double stop bends kan man ju få till med flytande bara med att höja den ton som sänks lite samtidigt som man bänder den andra.

/Magnus

18 Apr 2013, 16:12
Profile WWW

hwestman wrote:

Är det möjligt med en sån att "svajja" såhär som han gör på ackorden, låter så mjukt och fint.. http://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

18 Apr 2013, 16:14
Profile WWW

davidihse wrote:
"För om jag kör med flytande brygga och gör en unison-bend, tex bänder på G och håller still B strängen (samtidigt) så lyfts bryggan en liten bit, då det blir med tryck på fjädrarna = B-strängen blir "flat"."
Håll inte b-strängen helt still bendböj den lite den med så det blir rätt.

Jo, det har du ju rätt i, och det förstår jag också :lol: men är annars Gibson-spelare och inte van vid en sån lösning, så undrar här om det finns något sätt att lösa det ändå.

18 Apr 2013, 16:16
Profile WWW

filiphslim wrote:
hwestman wrote:

Är det möjligt med en sån att "svajja" såhär som han gör på ackorden, låter så mjukt och fint.. http://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

Ja det vill jag hävda.

18 Apr 2013, 16:23
Profile ICQ WWW

Post Re: Flytande brygga i kombination med doublestopbends på str
Jag hade samma bekymmer .
På en av mina strator har jag en Wilkinson svaj. Den funkar så att när jag "svajar" är den flytande och när jag släpper spaken så
låser den blocket och det blir som ett fast stall.
Den har några år på nacken och jag hittar inte just nu vad den heter men kan kolla när jag kommer hem.
Borde finnas andra som har liknande funktion.
/Tjong!

18 Apr 2013, 17:10
Profile

Nu har jag faktiskt hittat en lösning på mitt problem och kan nu benda utan problemet med de-tuning (iaf. så är det minimalt). Den håller även stämningen väldigt bra. Jag kan "svajja" uppåt ett halvt tonsteg och neråt tre halva tonsteg.

Vad jag gjort är helt enkelt att köpt tre nya fjädrar från musikverkstan, som var lite hårdare än de gamla, samt gjort en set-up som liknar Carl Veyheren och då exprimenterat lite fram och tillbaka.

Så här ser det ut nu

Image
(höger sida = "bas"sidan.)

och det funkar hur bra som helst!

:lol: :idea:

09 May 2013, 15:52
Profile WWW

Glad för din skull men jag tycker att det verkar strida mot fysikens lagar. Stallet balanserar ju mellan strängarnas och fjädrarnas dragkraft. Hur skulle Carl Verheyens snedställning kunna ändra på det ?

09 May 2013, 22:04
Profile ICQ WWW

hwestman wrote:
Glad för din skull men jag tycker att det verkar strida mot fysikens lagar. Stallet balanserar ju mellan strängarnas och fjädrarnas dragkraft. Hur skulle Carl Verheyens snedställning kunna ändra på det ?

Poängen med snedställningen är att få högre kompensation på de spunna strängarna (högre dragningskraft) än på de ospunna, men fortfarande ha samma totala dragningskraft. Hur bra det funkar i verkligheten vågar jag inte svara på.

09 May 2013, 22:54
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]