View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 17:49

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hives gitarrer igen... 
Author Message

Post Hives gitarrer igen...
http://www.premierguitar.com/Video/20130409/2263/Rig_Rundown_The_Hives.aspx

Snacka om att kasta pärlor till svin... Det närmaste en djupanalys av sin gitarr som Arson ger är när han knackar på gitarren och säger att det är bra trä... Vet inget om årtal, mickar eller ens om halsmicken är i bruk. Han tror inte det eftersom switchen är borta och potar hänger löst...
Han är däremot väldigt mån om att tala om att han har många gitarrer. Inte så länge till då, med tanke på den förra tråden om den ev. REAn.
Hade det inte varit för att de tydligen köpt vintagegitarrer för miljoner har jag inte brytt mej ett dugg. Tycker ibland det kan vara befriande med den typen av attityd till prylar. Attityd är ju annars deras enda varumärke. Men jag trodde verkligen att de hade bättre koll. Även "Vigliante" visade prov på viss ignorans av sina prylar men hade ändå lite bättre koll. Han hade en Epi Coronet -59 som såg ut som ny när han köpte den och är idag välspelad. Riktigt "roadworn". Tycker ni inte att det är bra knasigt att spendera så pass mycket pengar på saker man uppenbarligen inte vet ett skit om? Endast prislappen är intressant. Och detta av en av Sveriges stora musikexport.

25 Apr 2013, 16:32
Profile

Post Re: Hives gitarrer igen...
Egentligen har han (Arson) väl rätt på sätt och vis, det viktiga är ju att det låter bra, att man får ut det ljud man vill ha ur guran, hur den ser och vilken historia den har hörs ju inte så att säga :mrgreen:
Men jag är en riktig nörd så jag vill veta allt och tycker utseendet är ganska viktigt på en Gura när det kommer till kritan :shock:
Eller, jag skulle aldrig köpa en ful gitarr hur bra den än lät, tror jag :roll:

25 Apr 2013, 16:53
Profile

Tycker dom har en ganska skön inställning till instrumenten. Dom ska ju spelas på. :D De gjorde väl antagligen dessa köp bara för att de kunde.

(Nu blir det välan att köpa nya Squiers istället :D )

25 Apr 2013, 16:55
Profile WWW

Närå, tror allt de uppskattar gitarrerna de har i samlingen, är ju inget grundkrav att veta exakt vem som lindat micken eller sammansättningen på legeringen i lödningarna för att samla guror tycker jag. De har ju vart runt på vägarna i alla år och gjort sig mer än väl förtjänta av det om inte annat. Hellre att de samlar guror än nån nyrik börsmäklare som fortfarande kämpar med Knocking on heavens door. Eller att de köper näsgodis för hele pengen istället.

25 Apr 2013, 17:30
Profile

men altså nej, lägg ned den attityden
bättre att gitarrerna kommer till användning
än att bara stå hos nån samlare som bara skryter om dom på forum
och trissar upp priserna

25 Apr 2013, 18:28
Profile

Det är väl Pelle som är samlaren och den som har intresset, arson säger ju själv att han köper/tar gitarrer av sin bror.
Jag tycker deras attityd är rätt befriande, köp det man tycker är snyggt, spela på det till det ramlar i bitar, laga eller köp nåt annat snyggt :)

25 Apr 2013, 21:40
Profile ICQ WWW

Som jag nämnde när videon postades i den andra tråden tycker jag inställningen är befriande skön, även om den framstår som lite lustig i förhållande till Vigilantes samlande i övrigt. Kan inte se varför man skulle bli upprörd på det sätt som trådstartaren verkar blivit. "Pärlor till svin"?!

25 Apr 2013, 23:55
Profile ICQ WWW

Vissa här verkar rätt avundsjuka på Hives.
själv tycker jag att dom är ett väldigt underhållande band och väldigt sköna ambassadörer för Sverige utomlands.

26 Apr 2013, 04:10
Profile ICQ WWW

Allt man säger i en interju är sant, Hives är ju väldigt kända för att alltid vara sanningsenliga och aldrig hitta på nåt :mrgreen:

26 Apr 2013, 07:51
Profile ICQ WWW

Som jag förstår det så är dom riktigt noga med soundet på sina gitarrer och förstärkare, men kanske inte på årtal och produktionsstatistik mm på grejerna. Kommer ihåg från någon intervju att det i studion offta var en Duke-Telekopia in i en Fenderförstärkare som var helt slut i rören!
Det här gitarrsamlandet tror jag är lite för att leva upp till rockstjärnemyten, ungefär som den där "TVn ut ur hotellfönstret" plojen!

26 Apr 2013, 09:21
Profile

we_made_wor_history wrote:
Vissa här verkar rätt avundsjuka på Hives.
själv tycker jag att dom är ett väldigt underhållande band och väldigt sköna ambassadörer för Sverige utomlands.

Så är det, absolut! Dom får min och mina söners hyllning på plats i morgon kväll. Ser fram emot det!
Jag gillar dessutom deras inställning till problem: När kulorna sinar, och alla odds är emot dom, kavlar man upp ärmarna, skippar semestern och ropar till bokningsagenten "boka in allt du kan"! Ingen depparperiod á la Lundell m.fl.

26 Apr 2013, 09:23
Profile WWW

ChronicTown wrote:
Som jag nämnde när videon postades i den andra tråden tycker jag inställningen är befriande skön, även om den framstår som lite lustig i förhållande till Vigilantes samlande i övrigt. Kan inte se varför man skulle bli upprörd på det sätt som trådstartaren verkar blivit. "Pärlor till svin"?!

"Här ska man inte komma och tro att man ska kunna äga massa dyra bra gitarrer om man inte vet exakt varenda liten detalj om dem!"
Jag håller med dig helt och hållet om att han har en fantastiskt skön inställning.
-"Min spelstil är att jag spelar på i princip vad som helst så länge det låter bra"
:D

26 Apr 2013, 11:01
Profile

HasseA wrote:

Snacka om att kasta pärlor till svin... Det närmaste en djupanalys av sin gitarr som Arson ger är när han knackar på gitarren och säger att det är bra trä... Vet inget om årtal, mickar eller ens om halsmicken är i bruk. Han tror inte det eftersom switchen är borta och potar hänger löst...
Han är däremot väldigt mån om att tala om att han har många gitarrer. Inte så länge till då, med tanke på den förra tråden om den ev. REAn.
Hade det inte varit för att de tydligen köpt vintagegitarrer för miljoner har jag inte brytt mej ett dugg. Tycker ibland det kan vara befriande med den typen av attityd till prylar. Attityd är ju annars deras enda varumärke. Men jag trodde verkligen att de hade bättre koll. Även "Vigliante" visade prov på viss ignorans av sina prylar men hade ändå lite bättre koll. Han hade en Epi Coronet -59 som såg ut som ny när han köpte den och är idag välspelad. Riktigt "roadworn". Tycker ni inte att det är bra knasigt att spendera så pass mycket pengar på saker man uppenbarligen inte vet ett skit om? Endast prislappen är intressant. Och detta av en av Sveriges stora musikexport.

Jag får inte ihop vad det är du menar? Jag förstår vad du skriver men inte hur du kan få ihop videon till det.

De har troligen köpt gitarrer de gillat och då oberoende av prislappen.
Vem bryr sig om årtal eller vilka mickar osv det är om man gillar gitarren?
Det är ju väldigt stor skillnad på att att inte veta ett skit om och att inte bry sig om helt oviktiga saker (det är inte att inte ha koll, det är att vara sund).

Att veta årtal, vilka mickmodeller det är osv osv är inte att "ha koll", det är att vara nörd och bry sig om saker som är totalt oviktiga för instrumentet och/eller användandet av det.
Årtal och annat oviktigt är för samlartyper, men totalt oviktigt i användandet av instrumentet.

Att köpa instrument är ett bra sätt att binda pengar för musiker istället för att betala bort det i skatt påverkar säkert prislappen på vad man väljer en del.

/Magnus

26 Apr 2013, 12:57
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
HasseA wrote:

Jag får inte ihop vad det är du menar? Jag förstår vad du skriver men inte hur du kan få ihop videon till det.

Det är ju väldigt stor skillnad på att att inte veta ett skit om och att inte bry sig om helt oviktiga saker (det är inte att inte ha koll, det är att vara sund).

Att veta årtal, vilka mickmodeller det är osv osv är inte att "ha koll", det är att vara nörd och bry sig om saker som är totalt oviktiga för instrumentet och/eller användandet av det.
Årtal och annat oviktigt är för samlartyper, men totalt oviktigt i användandet av instrumentet.

Att köpa instrument är ett bra sätt att binda pengar för musiker istället för att betala bort det i skatt påverkar säkert prislappen på vad man väljer en del.

/Magnus

Spot on Magnus!

26 Apr 2013, 13:03
Profile

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Visst är det så , men man får inte glömma den aspekten att tex Micke som köpt säkert merparten av de 94 gitarrerna har ju själv sagt att han gjort det delvis för att det varit en bra investering som skulle öka i värde SAMTIDIGT som man gillar dom och kan spela på dom.

I det läget är det inte möjligt att agera utan att ha koll på det som Du tycker är 'nördigt' att tex betala fullpris för en omlackad gitarr med bytta mickar, ja då är man investeringsmässigt BLÅST och förlorar pengar på affärerna.

Ska man ge sig in i den delen av ägandet så är detaljerna ytterst viktiga.

'Samlartyper' kan både var av typen som skiter i ekonomiska värden och sådadna som vill öka värdet på sitt innehav, om man köper och säljer som 'trader' så är man mer intresserad av den ekonomiska delen av förklarliga skäl

26 Apr 2013, 15:41
Profile ICQ WWW

nu har dom lagt upp en egen blogg där man kan följa Tambourine-härvan ur deras perspektiv.

26 Apr 2013, 18:12
Profile ICQ WWW

nu har dom lagt upp en egen blogg där man kan följa Tambourine-härvan ur deras perspektiv.

www.tambourineskandalen.se

26 Apr 2013, 21:20
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Visst är det så , men man får inte glömma den aspekten att tex Micke som köpt säkert merparten av de 94 gitarrerna har ju själv sagt att han gjort det delvis för att det varit en bra investering som skulle öka i värde SAMTIDIGT som man gillar dom och kan spela på dom.

I det läget är det inte möjligt att agera utan att ha koll på det som Du tycker är 'nördigt' att tex betala fullpris för en omlackad gitarr med bytta mickar, ja då är man investeringsmässigt BLÅST och förlorar pengar på affärerna.

Ska man ge sig in i den delen av ägandet så är detaljerna ytterst viktiga.

'Samlartyper' kan både var av typen som skiter i ekonomiska värden och sådadna som vill öka värdet på sitt innehav, om man köper och säljer som 'trader' så är man mer intresserad av den ekonomiska delen av förklarliga skäl

Absolut, är man investerare (eller inte vill bli blåst) så är detaljer jätteviktigt.
Men att inte veta eller inte brys sig är inte att kasta pärlor till svin, det är bara att inte bry sig.

Det är ju inte att jag tycker att det är nördigt, det ÄR nördigt.
Tycker man något annat har man missat vad ordet betyder eller förlorat sin förmåga att se objektivt på sig själv.
Jag är själv meganörd, bara på andra saker än årtal, omlackad eller inte, original eller inte.

/Magnus

26 Apr 2013, 21:32
Profile WWW

Trevlig rig rundown. Verkar vara sköna snubbar. Inte min musik men alltid trevligt att se andras stärkare och guror.

26 Apr 2013, 21:51
Profile

Det första som slog mig är att "här är ytterligare ett gäng svenskar som är pinsamt dåliga på engelska" :lol:
Undrar hur många gånger han klämmer in "like" i den där intervjun (den första killen, orkade inte glo igenom hela).

Gitarrerna skiter jag i, det är ju bara telecasters :wink:

26 Apr 2013, 21:57
Profile

nilo wrote:
Det första som slog mig är att "här är ytterligare ett gäng svenskar som är pinsamt dåliga på engelska" :lol:
Undrar hur många gånger han klämmer in "like" i den där intervjun (den första killen, orkade inte glo igenom hela).

Nilo du skrev inlägg till mig här för nåt år sen där du nämnde dig själv i tredje person.
gjorde jag så ibland hade jag ALDRIG klagat på nån annans språk.
just saying..

27 Apr 2013, 04:43
Profile ICQ WWW

nilo wrote:

Nilo du skrev inlägg till mig här för nåt år sen där du nämnde dig själv i tredje person.
gjorde jag så ibland hade jag ALDRIG klagat på nån annans språk.
just saying..

Que?

Om jag nämnt mig själv i tredje person har det ju uppenbarligen varit medvetet och menat som ett skämt.
Finns väl ingen som gör det på allvar?

27 Apr 2013, 07:18
Profile

Erkan Zengin?

27 Apr 2013, 08:59
Profile ICQ YIM WWW

Pärlor för svin???
Jag ser det absolut motsatta. Pärlor för några som verkligen förstår att uppskatta och ANVÄNDA dem.
Pärlor för svin är det väl snarare då någon köper en riktigt bra gitarr och sedan bara hänger upp den på väggen (eller ändå värre ställer in den i garderoben) och är nöjd med att bara äga den?

27 Apr 2013, 12:36
Profile

Pärlor för svin tycker jag inte. De använder ju prylarna, de är/var ett turnerande band då slits och används sakerna. Pärlor för svin vore det om de var dårar som sitter hemma och vill relica gitarrerna bara för att "alla andra gör det". Så länge den som säljer gitarren till personen får det denne vill ha för det hela. Så får den nya ägaren göra vad de vill.

Dålig engelska? Då har ni inte hört Erik "på taket" Karlsson. Han var dessutom gift mer en engelska ;)
Att säga "like" efter var tredje ord är inte mer märkvärdigt än att säga "liksom" eller "ba'h" efter var tredje ord på svenska.

Men det jag förvånas över är så slarvigt och lite "nödlösnings" stil det är, det där med metallnätstråden på förstärkaren, går det inte att göra en lösning som är mer hållbar och bättre?

27 Apr 2013, 13:36
Profile WWW

Nu är det ju inte direkt så att jag är speciellt upprörd, som någon tycks tro...
"Pärlor till svin" är ju ett uttryck där jag spetsat till det för att få reaktion. Vilket jag fått.
Ta inte så allvarligt på min "avundsjuka". Jag menar bara att de inte verkar ha någon koll på sin utrustning, men att det är "bra trä" vill han framhålla... Tyckte helt enkelt att det va' riktig humor!
Men det är ju också tydligen så att det är någon annan som tillhandahåller hans gitarrer och som tycks vara intresserad, så då är han "förlåten". Vem vill inte att någon sticker åt sig ett instrument som någon duktig och intresserad musiker skaffat åt en?

27 Apr 2013, 16:22
Profile

Thomas wrote:
Pärlor för svin tycker jag inte. De använder ju prylarna, de är/var ett turnerande band då slits och används sakerna. Pärlor för svin vore det om de var dårar som sitter hemma och vill relica gitarrerna bara för att "alla andra gör det". Så länge den som säljer gitarren till personen får det denne vill ha för det hela. Så får den nya ägaren göra vad de vill.

Dålig engelska? Då har ni inte hört Erik "på taket" Karlsson. Han var dessutom gift mer en engelska ;)
Att säga "like" efter var tredje ord är inte mer märkvärdigt än att säga "liksom" eller "ba'h" efter var tredje ord på svenska.

Men det jag förvånas över är så slarvigt och lite "nödlösnings" stil det är, det där med metallnätstråden på förstärkaren, går det inte att göra en lösning som är mer hållbar och bättre?

Nej, jag har inte hört Herr Karlsson på taket prata engelska, men jag står fast vid att det som talas i klippet är ett typexempel på dålig engelska.

27 Apr 2013, 18:36
Profile

Fan vad ni gnäller! Jag kan rapportera från kvällens spelning, att gitarrerna i YT klippet används väl på scen. Arbetsredskap helt enkelt. Hur coolt som helst.
Hives startade med en snabb låt, och ökade sen hela kvällen. :D

28 Apr 2013, 00:25
Profile WWW

här är några kort jag tog på Hives för några år sen på Way out west:
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image