Nu har man äntligen luftat JS7:an ordentligt i dess egentliga användningsområde. Och visst var all möda väl värt besväret. Gitarren är helt fenomenalt bra.
Testade gitarren igenom tre stycken olika typer av förstärkning: Roadking II, Folkesson MkIV och en JMP-1 (Folkesson Mod) baserad stereo rigg. Soundet var som väntat annorlunda i genom alla dessa. Gitarren tonar och vibrerar i klang enormt fantastiskt. Så bra att det onekligen känns nästan som att ha en puls -sustainer inbyggd i gitarren. Tonerna klingar ut länge och har en otrolig AK-styrka sustain klangen. Inbjuder onekligen till att leka Herr Vai.
Tonen påminner oroligt nog om en Les Paul. Den är naturlig, varm & köttig. Ändå har jag börjat med att stränga gitarren med följande custom strängtjocklek: 009, 011, 016, 022, 032, 042 & 052. Och detta verkar funka hur stabilt som helst utan någon som helst sladdrighet varken i tonen eller i spelkänslan. Misstänker att om man någonsin skall stränga 010 - 056; kommer detta nog att göra gitarren till det köttigaste slaget. Tonen är köttig, tight & distinkt samtidigt. En någon annorlunda kombination- men högst intressant och uppskattad.
Problemet med sjuor blir ju ofta bas-blurret; när basen tenderar att slå över speciellt på rena ljud. På denna gitarr är basen och sträng separationen enormt behaglig. Den ger djupet i tonerna- men utan någon tendens till överslags-effekt någonstans. Jag öppnade testandet strikt till att i början endast hålla mig till rena ljud. Typ: Dängiga Chili Peppers, twangiga Pretenders osv. Märke ganska fort att det som var tanken med bygget faktiskt fanns där. Duncan Distortion mickarnas rena ljud är mycket underskattat!!! Sedan gick jag över till min parad gren: Halvrent spräck med Blues, Hendrix, SRV osv. Här kom den verkliga överraskningen som jag hade fått lite tendenser till tidigare: Att vrida ner lite volym gjorde att DD-mickarna började ta-mig-fasen bete sig som SC-mickar! -Helt jäkla otroligt!!! Jag tror att det är de tunnare strängarna i kombination med den varmt- men ändå distinkt klingande konstruktionen som gör att detta händer. Speciellt valet av att köra en tunnare 022 D-sträng verkligen gav mitten delen det där sprillet som behövs. Gick så jäla långt att jag var tvunget att plocka fram Stratan och jämföra... Och detta gjorde jag ett bra tag kan jag säga...
På mer dist försökte jag hålla mig ifrån "tchuga-tchuga" -biten, som är så vanlig när det gäller dessa gitarrer med en låg B-sträng. (Mest genom att inte lira låtar som går i B, -haha.) Det var här som LP-bilden som jag beskrev kom som ett ung-mö över en. Det där fett -köttiga hänget som bara sjunger! Gary Moore brukar vara en trevligt "go" måttstock till denna typ av lir; och så blev det också. Hemligheten är ju att få strängarna tona och sjunga ut. Här kom gitarrens underbara tone -kontroll in i bilden! Att få stallmicken att låta ren krämig PAF- innebar bara att vrida på mellan 25 till 70 % av tone kontrollen på guran. (Mer om man kör ala Santana.) På riktiga bends spelade åter det lite tunnare strängvalet till gitarrens fördel: Tunnare strängar drar mindre det flytande EDGE-stallet jämfört med tjockare dito. Detta är ju mer tacksamt när man skall kompensera när man bender/töjjer olika i flera strängar samtidigt. B-strängen blandade sig naturligt in med resten; precis som fallet var på det rena ljudet. Helt enligt plan eftersom jag medvetet har valt ett jämnt 10-hopp på de spunna strängarna från D-strängen till B-strängen. Mickarna städade också upp förträffligt; på bästa blues maneer när man vred av på volymkontrollen vid dist. Och sånt här gör ju att det är ganska lätt att kunna slinka in på ex Robin Trower osv. Robin är ju strikt distikt-trä Strat lirare med tjockare strängar. Ibban gjorde sig riktigt rättvis på exakt samma sak; fast tvärt om: Fetare trä och tunnare strängar.
Slutligen blev det dags för tchuga-tchuga -liret av den tyngre varianten. Man kunde nästan se Roadkingen säga: -You fuckin' pussy! -Is that all You got?

Och visst är det så: RK'n tar vid när "the going gets tough!" Denna musikstil är inte direkt min "bag" men det var ganska kul att rubba på konerna med en topp som är designad så att "du själv ger efter innan den gör det". Den jäveln åt 4 st 4 x 12" cabbar samtidigt med den äran! -FETT!!! Det finns många håriga stärks på marknaden; men vete fan om mycket annat är kapabel att skjuta tillbaka håret på samma sätt som RK II:an gör...? I stereo riggen blir det inte riktigt samma sak när det gäller brutal rå-styrka. Visst är det högt & så; men det blir samtidigt mer proceserat istället för "in your face".
Lite negativt också:
Fan; jag måste börja jobba med att behärska en 7-strängad gitarr bättre. Visst har jag hyffsade labbar; men ändå. Jag märkte nu att jag gärna kör skaft tag med tummen över brädan när jag kommer "in i zonen" när jag spelar. Detta är ingen höjdare på en 7:a; där man helst vill lägga sina fingeravtryck ifrån tummen på brädans baksida. En stor omställning att ta till sig. Men samtidigt vänjer man sig ganska fort. När jag alternerade med Ex Stratan under testet; kändes halsen på den SÅ JÄLA smal när man hade lirat 7:a ett tag.
Sedan upptäckte jag en synnerligen kass missplanering med bygget. Jag investerade ju i en Ibanez RG1527:a för att bygga denna JS7:a. Måste fan erkänna att jag inte ens tänkte på att den inte skulle passa in i RG'ns original case....

Lite små surt faktiskt....
Gitarren är för bra & framförallt snygg för att roddas i annat än ett original Ibanez case...
/ Jonken