View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 06:08



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Mesa Caliber 50+ 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Mesa Caliber 50+
Tog ju över VIP´s dito...
Å för att jag anser att äras den som äras bör....skall tydligen vara Spufuz som varit nere i denna tidigare,å jag fan lyfter på hatten!!
Mkt mkt prydligt arbete!!

Image

Clean låter i mitt tycke helt ok. Reverbet i sin tur även det bra. Lead kanalen däremot....DÄR var det inte riktigt min grej va!!
Å Caliber brås ju på Studio...

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/cal50pre.gif

Schema har vi där.

Så?
Vad skall vi hitta på tycker ni? Lead MÅSTE förbättras,men med Mesa´s typiska preamp layout så ger det ju lite udda arbetsbeskrivning för handen.
Men jag frågar helt utan förbehåll...vad göra?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 May 2013, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Suttit å studerat schemat här en bra stund på morgonen å..
Man har alltså hängt in alles 6 trioder på en nod? Det förefaller väl korrekt uppfattat? Isf...e det en punkt att hantera.
Ngr små axialer gör knappast ngn sommar,men kan betyda mkt för hur preampen arbetar.

Sen..drivspänningarna in mot preampen,samma resa...

Å på det har jag iaf fått mig lite idéer om hur hantera soundet i lead,men som sagt....om ngn har tankar på lut i sammanhanget så bara skjut! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 May 2013, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Mesa Caliber 50+
"Å Caliber brås ju på Studio..." Syftas det på Studio-22 eller Studio-preampen? Jag har inget schema framför mig här.. men reflekterar bara över att jag haft dem bägge och gillade 22:an skarpt medan Studiopreampen inte var mkt att hänga i granen som jag minns det.. (funkade dock utmärkt för bas) Ok, det var nog 15år sen.. så jag kanske inte minns rätt.. :?


03 May 2013, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Caliber 50+
Snabblösning är att byta ut ingångens 180pf/1,5M till 10-68k och ta bort 500 pf till jord, på detta sätt får du bort det "filter" som färgar stärkan ljud en del.
Och sen på gain stegets katod, sätta in en timpot i serie med motståndet och timma in till önskat ljud, dessa två modds gör rätt mycket på stärkan (plus en vettig bias justering) .

Annas kan du ju prova med flytta gainsteget länger bort i kedjan.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 May 2013, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Mmm...
Under dagen har jag faktiskt gjort så att jag satte om katodresistor topologin avsevärt rakt över brädet. Skillnaden e stor. Mkt stor.
Vidare har jag som effekt skrotat ett antal andra filter i maskin å på det i sin tur adderat lite gridresistorer mm. Vi börjar komma nån vart... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 May 2013, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: Mesa Caliber 50+
Jaha, blire RockAbilly stärk av den eller? ;)

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


03 May 2013, 19:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Nahfan
Mä den som mä JTM´en...de får allt vara kvar hyggligt i hajgäin träsket. Fast råkkändråll style. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 May 2013, 19:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Caliber 50+
Racing wrote:
Mmm...
Under dagen har jag faktiskt gjort så att jag satte om katodresistor topologin avsevärt rakt över brädet. Skillnaden e stor. Mkt stor.
Vidare har jag som effekt skrotat ett antal andra filter i maskin å på det i sin tur adderat lite gridresistorer mm. Vi börjar komma nån vart... :mrgreen:

:roll:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


Last edited by Amp Healer on 04 May 2013, 09:19, edited 1 time in total.



03 May 2013, 23:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mesa Caliber 50+
Jag hade ju gjort så att för-eq enbart kopplas in vid lead och post-eq bara vid lead. Man vill ju gärna ha en ratt till för gain dock.

_________________
Johan Hansson


04 May 2013, 09:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Du menar "göra en Vox",typ,Johan.?
Alltså att bypassa allt vad tonstack heter i clean? Annars får jag säga att jag faktiskt tycker den gör clean riktigt snyggt.?

Grejen e den att med andra katodresistorvärden kommer där ut en HELT annan skapelse i andra änden. Nu e min tanke då att leka å lattja lite med railspänningar,å kanske framför allt att dela upp dem lite.
Men redan som den står presterar den i mkt större grad det där "öw´andet" samt ihåliga i tonbilden i lead. Som sagt ovan,skillnaden mot originalet e stor.

Färdig känns den dock mkt långt ifrån än varför ett antal andra trix behöver provas med som jag ser det..så som sagt,jag e 100% öppen för idéer. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 May 2013, 12:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mesa Caliber 50+
Problemet jag har med dessa är att man inte får olika tonstackar per kanal. Inte någon av dem. Menade inte att någon av tonstackarna i sig skulle vara dålig för respektive kanal. :wink:

_________________
Johan Hansson


04 May 2013, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Ah!!
Je "fatta" :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 May 2013, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Image

Här har skruvats vidare en del. Bla har jag bytt katodresistorn för 1a flaskan,som alltså e den som skjuter det hela i överväxel,till 3.3k. På det har den fått en 4,7uF avkoppling.
I sin tur har jag adderat en 100k gridresistor in på cleans 2a steg. Sen har jag lekt en massa med avkoppling av div anodmotstånd tills jag nått en plattform,i min mening,där det hela börjar gå åt rätt håll iaf.

Saken e den att de spänningar som e angivna i schemat e rätt långt från verkligheten å jag har haft svårt att kunna bedöma ifall Mesa levererade dessa exporttrafos med alternativa sätt att koppla. Tex från 220V till 240V. B+ ligger i dagsläget på närmare 490 pinnar under last,å det e en bra bit över referens det.
Samma då med vad preampen får,å där snackar vi närmare 360VDC innan anodmotstånden.

Frågan jag ställer mig e om det skulle kunna vara vettigt att försöka få ner spänningarna om möjligt (dvs genom att koppla om PT´n)

Image

Även denna har då fått en PPIMV. Å i vanlig ordning en feature jag personligen uppskattar. Skulle väl ev installerat lite trimpottar invändigt vad avser signalvägen...å det e nog inte omöjligt att jag gör tids nog.


På det....justerbar bias?
E det ngn som har ett vettigt tips om hur ordna det på en sånhär? (Iom utgången av den negativa spänningen till PI´ns svans ur samma tapp osv..)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2013, 20:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Mesa Caliber 50+
bästa sättet att fixa bias spänning när det finns centertapp på PT är att koppla 100k 2 watt motstånd mot varje HT urtag sen lägga dioder efter detta ihop.. sen kopplar du av med en zener diod 5 watt 100 volt i vips så har du -0 till -100 volt o leka med.... resten kan du själv.. :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 May 2013, 21:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Mesa Caliber 50+
Har du korrekt glödspänning så det korrekt kopplat på PT. Sen undrar jag vad du menar med "gridresistor" är det gallerläcka eller stopper? Samma gällande "anodavkopplingkondensator", menar du en keramisk på några 100pF mellan anod och katod alt. jord eller HV-noden? Måhända har du gått vilse i nomenklaturen och menar (signal)kopplingkondensator mellan stegen?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


06 May 2013, 21:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Får kolla det im.

Det jag avser som avkopplat är att där ligger små keramer över ngr av anodmotstånden.
Gridresistor e stopper i detta fallet.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/cal50pow.gif

Det som gör mig lite tveksam i det med bias i detta fallet e det med de negativa angivna 1.8VDC för katoden på PI´n.
Jag å Owe har snackat ihop oss lite,å jag undrar om det kunde vara en vettig idé att installera en trimpott mot backen i punkt D på schemat i länken.?
Det hör till saken att maskin det gäller stämmer INTE helt med schemat ovan i det att i biaskretsen,från PT´n,så sitter där ingen 47k resistor direkt efter dioden.
Istället stämmer det mer överens med Studio 22 samt 22+ i det att det sitter en 33k resistor efter de parallellkopplade resistorerna på 68k å 82k. Resten ser sen ut som på schema.
Iom att jag isf installerar en trimpott så långt efter i kretsen som jag tänkt så förefaller det med mindre sannolikt att det kan påverka den negativa spänningen mot PI´ns svans.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 May 2013, 23:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Mesa Caliber 50+
Jäpp, om gallret i PI sitter på 0-potential så måste ju katoderna ligga på + någon volt. Kretsen brukar ställa sig in automatiskt inom vissa gränser. Trimpot i serie me PI svansresistor funkar. Byt 18k mot 12k och ta en 22k trimpot.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


07 May 2013, 00:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Ja.
Där ber jag dig nog om lite hjälp,för det blir en enda stor tankevurpa för min del.

Gallrena har ju kontakt med backen,alltså noll potential,å i detta fallet ser resp triods katodsida en negativ potential vs gallret. Mao e förfarandet omvänt,eller missar jag ngt här.?

I normala fall blir ju gallret rent relativt negativt vs katoden,som röret "ser" som nolla. Vad innebär den biten rent konkret?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2013, 00:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Mesa Caliber 50+
Glöm PI att börja med, tänk enkelt gainsteg.
Galler på 0VDC, katodresistor på t.ex. 2k2 till 0VDC dvs jord.
Du får ca +1.8V på katoden, alltså är gallret på -1.8V relativt katod.
Nu lyfter vi katodresistorns nedre pinne från jord och kopplar det till -50V.
Vad måste göras för få katoden att stanna kvar på +1.8V över jord för vi har ju inte flyttat gallret från 0V?
Jo, öka katodresistor. Hur mycket då?
Vi hade 1.8V över 2k2 till att börja med. Alltså 0.82mA i katodström.
Nu ligger katodresistor mot -50V och vi vill ha katoden 1.8V ovanför jord, alltså hela 51.8V skall ligga över resistorn.
Samtidigt vill man ju ha samma 0.68mA ström i den så den nya katodresistorn måste vara 51.8V/0.82mA=63kOhm
I fallet med PI har vi 2 trioder och dubbel ström i en gemensam katodresistor, hör alltså 2x0.82mA= 1.65mA, då blir den nya katodresistron haöften så stor dvs ca 31.5kOhm.
Det där referensnoder, det gäller att hålla tungan i rätt mun.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


07 May 2013, 01:04
Profile WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Mesa Caliber 50+
Ser man på! Kul att någon ger sig på detta objekt.
Jag tyckte jag fick lead-kanalen rätt så rivig och hyfsat ok, jämfört med hur den lät när jag köpte den! :wink:
Men smaken är ju som baken! hehe

Men helt riktigt mycket snyggt ljud på den rena kanalen i den där!
Hoppas det kommer ljudklipp på "nya" lead-kanalen sen!


09 May 2013, 15:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Caliber 50+
Jomen.
Vi ska se vad vi kan göra ur perspektivet ljudklipp (YT) tids nog.
Fö,igen,hatten av för ett välgjort jobb! Snyggt,å man önskar det såg ut så varenda gång man lyfter på huven till en maskin!

Fick rotat lite mer med denna en stund igår. Bla bytte jag anodmotståndet på diströret från 68k till 100k. Tycker jag gjorde gott..
Därefter lyfte jag väck lite olika små keramiska kondensatorer med uppgift att blöda av diskant.

Men framför allt lyfte jag kortet å dels separerade jordningen av första lyt mot centertappen å dels la jag en 470 Ohms pott på glöden för justerbart centrum.

Gjorde iofs gott,men jag tycker inte det räcker hela vägen fram. Maskin är INTE så tyst i tomgång i leadläge som jag önskar så det som komma skall är att jag kommer att ändra kortets kabel som går mot jord. Se över det helt enkelt,å jag överväger vad vidare e att göra såväl input som fotswitch jacket flytande. Skall ta å mäta lite å kika på vad som trillar ur påsen.

Rent tonalt börjar jag dock bli nöjd. Den e avsevärt mer övertonsrik nu i min mening.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 May 2013, 11:33
Profile

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: Mesa Caliber 50+
Min gamla! Kul att den hamnade hos dig tillslut ändå :D

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


09 Jun 2013, 19:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.