|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Britbender
|
 SRV , sicken snubbe !
Runt in 2.05 in klippet smäller han en sträng, men... the show must go on http://youtu.be/hUIelTD9TP0
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 03 May 2013, 12:01 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: SRV , sicken snubbe !
För att inte tala om gitarrbytet lite senare under samma låt, och få det till ett naturligt sång/bas-break.
| 03 May 2013, 13:37 |
|
 |
|
Britbender
|
jo, det var det jag syftade på.... 
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 03 May 2013, 17:24 |
|
 |
|
kjelle
|
Britbender wrote: jo, det var det jag syftade på....  OK, trodde att du menade att han var rätt ostörd när strängen går av. 
| 03 May 2013, 17:31 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
|
| 03 May 2013, 18:30 |
|
 |
|
Jean
|
det har väl hänt de flesta nångång ? synd att man inte har en sådan duktig guitartech som kommer och hjälper en bara ^^
|
| 03 May 2013, 18:47 |
|
 |
|
holmis63
|
Jean wrote: det har väl hänt de flesta nångång ? synd att man inte har en sådan duktig guitartech som kommer och hjälper en bara ^^ Visst, men man är ju inte riktigt lika cool som Stevie var när det händer, inte jag i alla fall Första gången det hände mig, nån gång i slutet på 80-talet på en ABF avslutnings "konsert", så fick jag black out, skulle helt enkelt bara kliva av scenen och skifta sträng fick jag för mig, tänkt och gjort, klev av men glömde att dra ur gitarrkabeln, dåvarande Marchall stacket började vobbla, vår kvinnliga trummis räddade den från att välta genom rådigt ingripande Sladden plopade ju ur och jag kom av men jag skämdes så mycket över min reaktion att jag vägrade kliva på igen när strängen väl var skiftad med darrande händer. Bandet och till slut publiken fick övertala mig att återuppta den s.k konserten, till slut blev det en riktigt lyckad kväll men jag tycker nog ändå att Stevie hanterade det lite coolare än undertecknad 
|
| 03 May 2013, 19:20 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Jean wrote: det har väl hänt de flesta nångång ? synd att man inte har en sådan duktig guitartech som kommer och hjälper en bara ^^ nope jag har starka strängar och svaga fingrar! Har bara lyckats bryta av strängar i samband med att jag spänner strängarna (jag spänner rätt hårt) 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 May 2013, 19:32 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10973 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Nu låter jag som en surkukgubbe men jag har aldrig riktigt förstått vad det är att reagera över att någon fixar ett strängbrott smidigt, det är väl något man mer eller mindre skall kunna kräva av ett proffs. Menar, man hade blivit paff om han inte fixat det smidigt, att göra det är normaltillståndet. Har man inte flytande stall är det ju bara att spela vidare som om ingenting hänt, alla toner på den förlorade strängen finns på andra strängar också. Har man flytande är det svårare men man får börja spela en tons grejer och "intonera" med svajet alternativt byta gitarr så att det inte märks. När man var grön fick man ju småpanik, självklart. Men det bör ju gå över när det hänt massor av gånger. Pajade kabel, döda pedal, död förstärkare osv osv och allt annat skit som kan hända händer i alla fall minst en gång i livet (men oftast väldigt mycket oftare än en gång). Någon mer än jag som tror att SRV och Robert Wells bara måste vara släkt på något sätt? /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 03 May 2013, 19:41 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
Spelade sönder en sträng på senaste gigget! han byta gitarr precis så att det bara va att gå på solot har ALLTID en backup gitarr stämd ! sångaren märkte inte bytet 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 03 May 2013, 19:55 |
|
 |
|
Jean
|
gjorde ett gig på en svartklubb i stan, i sista låten börja gitarren lägga av, var nått glapp i jacket sen la den av helt, tog av mig gitarren, kasta den åt sidan, signalera åt bandet att fortsätta, ( de vänta på mitt solo innan refrängen) tog den andra gitarren och fortsatte vi gillar ju inte så gitarrdriven musik heller
|
| 03 May 2013, 21:34 |
|
 |
|
Britbender
|
Tycker det e skönt att se ett band som e så samspelta oxå, en nick här ....en blick där så blir det mellanspel och gitarrbyte, är ju lätt att det skiter sig och att låten tappar "momentum" har aldrig smällt nån sträng live just, däremot pajat stämskruv utan backup  hade bara med en gitarr på den rundan i tyskland så det blev att stämma med polygrip resterande spelningar. Vi spelade dock punk, tror inte tyskarna märkte några Hz hit eller dit 
|
| 03 May 2013, 22:08 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Magnus Olsson wrote: Nu låter jag som en surkukgubbe men jag har aldrig riktigt förstått vad det är att reagera över att någon fixar ett strängbrott smidigt, det är väl något man mer eller mindre skall kunna kräva av ett proffs. Menar, man hade blivit paff om han inte fixat det smidigt, att göra det är normaltillståndet. Har man inte flytande stall är det ju bara att spela vidare som om ingenting hänt, alla toner på den förlorade strängen finns på andra strängar också. Har man flytande är det svårare men man får börja spela en tons grejer och "intonera" med svajet alternativt byta gitarr så att det inte märks. När man var grön fick man ju småpanik, självklart. Men det bör ju gå över när det hänt massor av gånger. Pajade kabel, döda pedal, död förstärkare osv osv och allt annat skit som kan hända händer i alla fall minst en gång i livet (men oftast väldigt mycket oftare än en gång). Någon mer än jag som tror att SRV och Robert Wells bara måste vara släkt på något sätt? /Magnus Du får gärna vara surkukgubbe  och håller med dig till viss del, han gör bytet proffsigt, något som egentligen inte är så ovanligt att springa på bland snubbar som har sitt leverbröd från att lira, i usa. Men en grej jag reagerade på var ljudet före o efter bytet. Vet du är en kille som gärna pratar mickar och olika gitarrer. Noterade du hur lite skillnad det var i ljudet? Trotts byte av gura och mickar som ska ha ett "speciellt" ljud till mer "normala"? Med andra ord, det sitter i fingrarna, mer än vad vi vill tro 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 03 May 2013, 23:28 |
|
 |
|
kjelle
|
Magnus Olsson wrote: Nu låter jag som en surkukgubbe men jag har aldrig riktigt förstått vad det är att reagera över att någon fixar ett strängbrott smidigt, det är väl något man mer eller mindre skall kunna kräva av ett proffs. Menar, man hade blivit paff om han inte fixat det smidigt, att göra det är normaltillståndet. Har man inte flytande stall är det ju bara att spela vidare som om ingenting hänt, alla toner på den förlorade strängen finns på andra strängar också. Har man flytande är det svårare men man får börja spela en tons grejer och "intonera" med svajet alternativt byta gitarr så att det inte märks. När man var grön fick man ju småpanik, självklart. Men det bör ju gå över när det hänt massor av gånger. Pajade kabel, döda pedal, död förstärkare osv osv och allt annat skit som kan hända händer i alla fall minst en gång i livet (men oftast väldigt mycket oftare än en gång). Någon mer än jag som tror att SRV och Robert Wells bara måste vara släkt på något sätt? /Magnus JA, nu har du blivit surkuksgubbe! Viist kan man fixa att lira vidare, men SRV gjorde det med värdighet.
| 04 May 2013, 00:10 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Amp Healer wrote: Magnus Olsson wrote: Nu låter jag som en surkukgubbe men jag har aldrig riktigt förstått vad det är att reagera över att någon fixar ett strängbrott smidigt, det är väl något man mer eller mindre skall kunna kräva av ett proffs. Menar, man hade blivit paff om han inte fixat det smidigt, att göra det är normaltillståndet. Har man inte flytande stall är det ju bara att spela vidare som om ingenting hänt, alla toner på den förlorade strängen finns på andra strängar också. Har man flytande är det svårare men man får börja spela en tons grejer och "intonera" med svajet alternativt byta gitarr så att det inte märks. När man var grön fick man ju småpanik, självklart. Men det bör ju gå över när det hänt massor av gånger. Pajade kabel, döda pedal, död förstärkare osv osv och allt annat skit som kan hända händer i alla fall minst en gång i livet (men oftast väldigt mycket oftare än en gång). Någon mer än jag som tror att SRV och Robert Wells bara måste vara släkt på något sätt? /Magnus Du får gärna vara surkukgubbe  och håller med dig till viss del, han gör bytet proffsigt, något som egentligen inte är så ovanligt att springa på bland snubbar som har sitt leverbröd från att lira, i usa. Men en grej jag reagerade på var ljudet före o efter bytet. Vet du är en kille som gärna pratar mickar och olika gitarrer. Noterade du hur lite skillnad det var i ljudet? Trotts byte av gura och mickar som ska ha ett "speciellt" ljud till mer "normala"? Med andra ord, det sitter i fingrarna, mer än vad vi vill tro  Tvingade mig att titta igen (det är ju verkligen rejält dåligt). Jag tycker att skillnaden är ganska stor. Grundkaraktären är ju samma (och den kommer ju från förstärkaren och att han slår gitarr) men ljudet blir ju rejält mycket varmare efter bytet. Tjockare, fylligare bas, ett mer framträdande mellanregister och mindre topp. Men visst sitter ens ton i fingrarna. Men i mina ögon sitter inte ljudet där. /Magnus
|
| 04 May 2013, 00:34 |
|
 |
|
holmis63
|
[/quote]Tvingade mig att titta igen (det är ju verkligen rejält dåligt). Jag tycker att skillnaden är ganska stor. Grundkaraktären är ju samma (och den kommer ju från förstärkaren och att han slår gitarr) men ljudet blir ju rejält mycket varmare efter bytet. Tjockare, fylligare bas, ett mer framträdande mellanregister och mindre topp.
Men visst sitter ens ton i fingrarna. Men i mina ögon sitter inte ljudet där.
/Magnus[/quote]
Är det dåligt också? Ja, enligt dina ÖGON sitter ju inte ljudet i fingrarna, i mina ÖRON låter det där väldigt bra. Känns inte så ödmjukt att påstå att det där är dåligt måste jag säga, eller skojar du med oss?
|
| 04 May 2013, 00:49 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Tvingade mig att titta igen (det är ju verkligen rejält dåligt). Jag tycker att skillnaden är ganska stor. Grundkaraktären är ju samma (och den kommer ju från förstärkaren och att han slår gitarr) men ljudet blir ju rejält mycket varmare efter bytet. Tjockare, fylligare bas, ett mer framträdande mellanregister och mindre topp. Men visst sitter ens ton i fingrarna. Men i mina ögon sitter inte ljudet där. /Magnus[/quote] Är det dåligt också? Ja, enligt dina ÖGON sitter ju inte ljudet i fingrarna, i mina ÖRON låter det där väldigt bra. Känns inte så ödmjukt att påstå att det där är dåligt måste jag säga, eller skojar du med oss?[/quote] Blev två diskussioner där. Det handlar inte alls om någon brist på ödmjukhet, bara att jag verkligen inte tycker att det är bra, att jag tycker att det är dåligt. Jag har max respekt för SRV men jag personligen gillar inte musikstilen och inte sättet han spelar på. Jag har hört bra grejer med honom men detta var inte en av dem. En helt personlig och subjektiv åsikt. Du missuppfattade nog det där med ljudet, det hade ingenting med låta bra eller dåligt att göra. Det handlade om var ljudet kommer ifrån, ens ton från fingrarna och ens ljud från grejerna. Det finns liksom ingen gitarrist i världen som inte får ett annat ljud om de byter från en twin till en savage. SRVs ljud är svinball (de var hans spel i videon som jag inte tyckte om). /Magnus
|
| 04 May 2013, 01:14 |
|
 |
|
holmis63
|
Jag tycker inte om Yngvie, eller Janne Shaffer, eller ... Jag gillar inte musikstilen eller deras spelsätt, men jag skulle aldrig påstå att de är dåliga då jag kan höra deras musikalitet, kunskap och skicklighet. Vi menar förmodligen samma sak men ordet dålig kan jag bara inte klistra på en sån som SRV!
|
| 04 May 2013, 01:33 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
holmis63 wrote: Jag tycker inte om Yngvie, eller Janne Shaffer, eller ... Jag gillar inte musikstilen eller deras spelsätt, men jag skulle aldrig påstå att de är dåliga då jag kan höra deras musikalitet, kunskap och skicklighet. Vi menar förmodligen samma sak men ordet dålig kan jag bara inte klistra på en sån som SRV! Ja, troligen menar vi samma sak. Jag säger inte att SRV är en dålig gitarrist, bara att jag tycker att det jag hör i videon är dåligt (dåligt som i att jag inte tycker att det är bra). Som du troligen tycker att yngwies musik och spelstil är dålig och helst inte vill höra det, men för den skulle inte tycker att Yngwie är en dålig gitarrist. Det är stor skillnad på det där, tycker jag. /Magnus
|
| 04 May 2013, 01:48 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Ok, angående olika ljud i gitarrer och stärkare, många stora gitarrister har/hade inte som mål att alla ska låta exakt likadant, SRV´s no1 strata har kraftigt överlindade mickar , den andra troligen normala.
Man använder den gitarr som funkar bäst för låten man ska spela , behöver man byta mitt i en låt så blir det som det blir, helt naturligt och normalt.
SRV hade en massa moddade prylar både stärkare och gitarrer , det man kan fråga sig är om det är han själv som var drivande på den punkten eller om det var de som gjorde/levererade moddarna?
Dessa snubbar var kassakor som drog in en massa stålar (tänk Hendrix) och det kryllar av folk som ständigt vill sälja sina tjänster/prylar.....
Jag tror inte SRV personligen var på 'kondensator nivå' med sina prylar , han hörde när det lät bra och när det inte gjorde det.
Däremot så finns det massor av djupgående analyser av hans 'techs' och folk som moddat hans prylar , som en egen liten religion att ansluta sig till om man köper dessa storys
| 05 May 2013, 07:30 |
|
 |
|
R.K
|
Jag gillart iaf . . oavsett åsikter hit o dit Men jag har ju ALLTID gillat SRV sedan första gången jag hörde han. Och det kan INGEN ändra på Ha det gott Bojers. // Ronny
_________________ // Ronny
|
| 05 May 2013, 09:43 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|