View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 06:30

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Mastervolym på tweed Twin 
Author Message

Post Mastervolym på tweed Twin
Jag har en Earth Revival 212 som är ombyggd till vad den ser ut att vara nämligen en 5F8 Twin Amp, dock så har den diodlikriktare istället för likriktarrör. Ground switchen är utbytt till att koppla in ett "sag motstånd" och en till biaspot för att kompensera en lägre B+ då motståndet är inkopplat.

Det är ju en ganska höggljudd sak då man drar på för att få dist, kör med en Dr Z Aribrake men den ger ful dist vid högdämpning så nu funderar jag på en mastervolym. Enklast att testa först är väl en "före fasvändaren master volym" för då är det ju bara att dra om en kabel från treblepoten som går till fasvändaren till mastervolymen och sen från den till fasvändaren.

Vilket värde är lämpligt till en sån mastervolym före fasvändaren 1M eller?

Funderar vidare på om man skulle ha en pull-push pot så man kan koppla ur mastern, om man har en pull-push pot räcker det att lyfta jorden på masterpoten eller måste man leda signalen helt förbi poten?

Tänkte i första läget för en test om man skulle låna brightkanalens volymkontroll och bara jorda den kanalen så den blir tyst för ett test.

Nåt annat att tänka på?

14 May 2013, 13:57
Profile

Post Re: Mastervolym på tweed Twin
Image

använd denna ...funkar förträffligt

14 May 2013, 16:11
Profile WWW

Den master sitter snart i varenda stärkare på Bojen Sven :mrgreen:

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

14 May 2013, 16:53
Profile WWW

zven wrote:
Image

använd denna ...funkar förträffligt

jag försöker att klura ut hur den där funkar men får inte ihop det. Ger ena läget en bypass eller blir det olika nivåer.

Jag vill ha nåt enkelt, helt enkelt en master som kan bypassas med en vanlig 1-polig pull-push pot om det går.

14 May 2013, 17:22
Profile

Funderade vidare om man skulle vilja göra den enkelt och bara sätta in en vanlig 1M pot som master mellan tonstacken och fasvändaren vad blir resultatet om man vrider mastern i botten så man har 1M till jord mot att vara helt utan master?
Blir det någon hörbar skillnad med 1M till jord mot oändligt?

Om man har en 1-polig switch och lyfter jorden och vrider mastern i botten så borde ju resultatet vara samma som att vara helt utan master, eller tänker jag rätt?

14 May 2013, 17:56
Profile

om switchen är on så är mastern i funktion... med switchen off så passerar signalen nästintill opåverkad du får ett drop på ca 3 volt på svingen... men det finns fortfarande pulver kvar o överstyra pi...

14 May 2013, 20:58
Profile WWW

Tackar då skall jag testa den mastern då jag får tid, lånar nog brightkanalens volymkontroll till master i första läget, sen får jag se hur jag gör om det är värt att klämma in en ratt nånstans.

14 May 2013, 22:48
Profile

prova laborera med 100k motståndet som är ritad ner mot brytarn.... 100k-300k...så du hittar ett bra läge... 100k kan ge en rejäl volymsänkning

15 May 2013, 08:43
Profile WWW

Varför har man överhuvudtaget 100K motståndet parallellt med poten? Det enda som det gör är väl att ändra värdet på poten och då kan man väl lika gärna ta en pot med lägre värde, svepet på poten lär väl i och för sig ändras men finns det nån annan anledning?

Finns det någon speciell anledning till att man har ett motstånd i serie på 470K efter tonstacken, borde man inte kunna skippa det? Samma sak igen, är det någon anledning till att man har en 100K i serie med signalen efter poten?

Testar nog först genom att "låna" brightkanalens volympot för då är ju ganska snabbt att testa om mastervolymen är nåt att ha i denna stärkare.

Nu funderar jag också på om mastern funkar bra efter test att skippa brightkanalen helt, ta den poten till mastervolymen och sen ha en pull-push pot som kopplar in treblebleed kondingen på normalkanalen istället. Det är ju bara kondingen på volymkontrollen som skiljer då det gäller de två kanalerna och det är ju sällan som man kör med två gitarrer samtidigt. Skulle då få en triod över och kunde då bygga ett in och urkopplingsbart extra gainsteg istället. Skulle säkert ge en mer flexibel stärkare med ett original ljud och ett med mer gain, men det får i sånt fall bli i framtiden för nu skall jag fokusera på Jonkens Twin.

15 May 2013, 09:29
Profile

100k efter potten rek starkt... gör att mastervolymen inte förändrar tonen/ljudet.. oavsett läge på potten
100-300k parallellt med potten ser till att när omkopplarn är i öppet läge att serie resistancen inte blir för hög o att signalen kommer fram bra.. i slutet läge så droppar den signalen o dämpar den ... 475 k från eq ser till o isolera eq från mastervolymen...

15 May 2013, 10:18
Profile WWW

Okej, då blev jag lite klokare men nu kommer nya funderingar, är hemma med sjuka barn så jag har tid att fundera lite :wink:

Om jag skulle välja att bygga om stärkaren som jag skrev ovan och ta bort brightkanalen helt skulle jag "få över" två hål i panelen där brightingångarna suttit. Jag skulle ju då ha möjlighet att klappa dit switchar för både de extra gainsteget och mastervolymen och då är ju inte antalet poler på switchen längre ett problem, skulle det finna några fördelar eller nackdelar för den delen med en tvåpolig switch som kopplar in och ur mastervolymen så man lyfter bort den helt och hållet då den är bypassad och sen bara har en 1M pot?

Helst har skulle jag nog har all switchning på pull-push potar då det skulle vara mer estetiskt på denna Tweed stärkare.

15 May 2013, 10:32
Profile

Bootstrapad master slår ALLA mastrar!

15 May 2013, 18:34
Profile

Blir att testa denna master bara jag får lite tid över.

Kollade "lagret" och jag har pull-push potar på hyllan så jag kan fixa både switchningen av mastervolymen, trebelbleedkondngen på volymkontrollen och ett extra in och urkopplingsbart gainsteg med pull-push potarna.

15 May 2013, 20:05
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]