| Author |
Message |
|
HasseA
|
 Philips brödrost. Schema?
Hej hoj. Fick hem en liten Philips brödrost som jag ska kolla upp åt en kompis som gärna vill använda den till sång i "repan". Det står inget på den. Varken modell eller något som jag kan identifiera den med. Kanske hittar jag något under dammet:  Jag undrade vad de roliga runda knapparna på transformatorerna va'. Torkade av dem och såg att det va' omkopplare för volt och någon slags impedansväljare? Går det inte att koppla in vanliga högtalare till denna? Det är väl en sk Linjeförstärkare? Som kan kopplas in till många högtalare på långa avstånd? Originalhögtalaren skall också finnas men den kommer senare. Lägger ut lite bilder nu och ska lägga ut fler sedan den är rengjord och genomgången. Dels för att det kan vara roligt och inspirerande för andra, men också för att jag vill veta vilken modell det är och om någon har ett schema att länka till, eller dela med sig av?  Det sitter några platta saker på en gavel också. Någon som vet vad det är? Måste vara likriktare. Men 4 st parallellkopplade? Why?  Det är första gången jag öppnar en sådan tingest och har ingen aning om den ens går att rusta upp men jag lovade honom att göra ett försök.
_________________ Hasse.
|
| 16 May 2013, 22:53 |
|
 |
|
peterh
|
 Re: Philips brödrost. Schema?
På gaveln sitter det selenlikriktare. Koppla ut, ersätt med si-bryggor.
( men de kan ju få sitta för att ge stämmning) Ja, den är nog tänkt att ge en s.k. 100V slinga där man kan koppla in högtalare, typiskt var det väl hotell skolor och andra lokaler där man drev "radio" från ett ställe.
har du valet 20V så borde det motsvara 16Ohm ( med tanke på 4 el81 borde ge c:a 20w )
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 16 May 2013, 23:46 |
|
 |
|
Michael
|
Modellbeteckningen står under utgången på baksidan. Det finns schema på nätet. Kommer inte åt mina nu så jag kan kolla.
Jag har själv två sådana här ståendes som jag har bärgat.
Hade varit kul att höra om någon har gjort något skoj åt gitarr av dem eller har någon idé om vad som kan göras.
|
| 17 May 2013, 08:48 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Frän! Ja. Det är selenlikriktare,och mkt riktigt bör dessa kopplas ur och ersättas med vanliga bryggor. Eller rättare sagt,kika på huvudsäkringen å räkna baklänges för sannolikt kan du ersätta med EN brygga(eller gör vid behov en själv). EL81 i sin tur e en flaska jag kikat på tidigare å kan lite dumt sägas vara en toppanod matad EL84 rakt upp å ner. 6,3VAC glöd osv samt ungefär samma begränsande värden. Var ett inte helt ovanligt rör i div modeller enl ovan. OT´n e mkt riktigt ofta gjord för andra laster än de vi använder idag. Var nyligen å kikade på en annan Philips å den gick INTE att använda OT´n på. Å andra sidan e kostnaden för en "30w" utgångstrafo inte gigantisk iaf. Kolla med "Uffen" om han kan ha ngn liggande. Hade det varit jag som skulle göra jobbet hade jag bytt OT oavsett eftersom det om inte annat ger tillgång till mer moderna utgångsimpedanser-på vinst å förlust. Annars e det nog tryckluft samt t-sprit å en pensel i mängder som gäller. Skall bli kul å se vad du gör av den där Hasse! Har du ngn bild med kåpan på? http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/231003/ETC2/EL81.html
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 17 May 2013, 10:51 |
|
 |
|
Conviction
|
Jag är nästan hundra på att den där varianten inte bara har 20- utan också 10V-tapp. Inga problem mao.
--Olle
|
| 17 May 2013, 13:46 |
|
 |
|
skumberg
|
Det kanske kan vara en EL6411? Jag har i så fall schema och servicemanual i pdf format. Du får skickat ett pm så jag kan maila dig.
Anledningen är att jag "fick" en sådan stärkare av en bekant. Han tog dock ha tillbaks den efter ett halvår. Jag hann aldrig mecka med den utan hade bara letat fram dokumentation. Den står väl och skrotar i ett hörn fortfarande då personen inte har en susning om att fixa med stärkare. Men men, kul om var någon nytta med historien till sist.
Attachments:
el6411.jpg [ 234.58 KiB | Viewed 2965 times ]
_________________ /Nicklas
|
| 17 May 2013, 13:50 |
|
 |
|
Michael
|
Jag har klurat lite på om man kan byta till El84or med bara lite omkoppling av rörsocklarna.
Lite lättare att komma över.
|
| 17 May 2013, 13:57 |
|
 |
|
skumberg
|
Fast man får nog också klura ut omsättningstalet på trafon innan man ändrar till el84. Ett par EL81 vill ha 2,5kohm i class B vid 200V Va och Vg2. Det kanske räcker med att sätta den på 10V och använda en 8ohm eller 16ohm högtalare. Det bör dock inte vara så svårt att hitta prima el81 till lågt pris. Själv hade jag velat prova hur den lät så som designat först.
_________________ /Nicklas
|
| 17 May 2013, 16:27 |
|
 |
|
Conviction
|
Håller med föregående talare. Kör stock, initialt. EL81:or är absolut inga problem att få fatt i (t.ex. jag har ett ganska stort gäng).
|
| 17 May 2013, 16:33 |
|
 |
|
Sustain
|
Michael wrote: Jag har klurat lite på om man kan byta till El84or med bara lite omkoppling av rörsocklarna.
Lite lättare att komma över. Njae, det skiljer ju egentligen mycket på data mellan EL81 och EL84. Effekt, gallerförspänning, primärimpedans, ja det mesta helt enkelt. NOS EL81 finns och är billiga. Kolla t.ex. här: http://www.radiotubeshop.com/ 105 st. på lager, bl.a. Philips och Mullard för €4.10/st. (35:-) EL81 är väl i första hand ett TV-rör, men just Philips har ju haft en viss förkärlek för att använda dylika som slutrör även för audio, som t.ex. EL36. Jag tror Skumbergs schema stämmer. Jag har en eller två såna där ståendes, plus ett par mindre med två slutrör. Jag har förresten en bjässe i samma stil, med fyra EL34:or och angiven uteffekt 120W! Men jag tror de flesta av dessa förstärkare går i klass B, eller näst intill.
|
| 17 May 2013, 16:44 |
|
 |
|
HasseA
|
Den är nu rengjord och allmänt uppfrächad. Jag har bytt lite kontakter. Nätbrunnen är numer av modernare snitt och en av mickingångarna har jag satt en vanlig xlr kontakt. Rören lät jag sitta i och tänkte att det får bli en senare fråga om de behöver bytas. Mycket riktigt så är det en 10v tap på den. Jag kopplade in ett par 8 ohms monitorer och knäppte på Den va' knäpptyst... Ända till jag kopplade in micken Jädrans vilket bra ljud! Mycket botten och fin diskant. Gjorde en kabel för att koppla in telefonen och körde "sigge Hill" med Sigge Hills orkester. Det lät ju skitbra! Kopplade ur och packade ihop och åkte till "Sigge Hills" upphovsman (Per Persson-Perssons Pack) och kopplade in hans gitarr och han spelade ett tag och båda blev väldigt imponerade av ljudet. Inte så högt men som sagt rätt bra botten och avsaknad av tonkontroll till trots så lät det väldigt naturligt. "Fan Hasse, Det låter ju bättre än genom riktiga PA:n!". Riktigt roliga maskiner. Skulle vara roligt att ha två som stereo Tack för ert engagemang och schema. 
_________________ Hasse.
Last edited by HasseA on 17 May 2013, 22:39, edited 1 time in total.
|
| 17 May 2013, 20:15 |
|
 |
|
HasseA
|
Glömde bort att ta bilder på kåpan. Insidan och lite annat knäppte jag. Undersidan ser ut som om den va' byggd igår:  "Skojig" lösning på utgången. En kontakt som fästs i en hållare:  Lite frächare nu:  Här är en bild innan rengörningen. Utan kåpa men man ser hur den ser ut ivf.  Avig/fiffig lösning på radio/gammofon ingången. Två ingångar men bara en vol kontroll. Dra den åt ena hållet så ökar radiokanalen och vice versa. Man kan alltså inte spela radio o grammofon samtidigt. En tonkontroll är kopplad till dessa ingångar. Ett lågpassfilter. På mickingångarna finns en högpassfilterknapp för att skära lite bas. Användbar till sång. Perfekt liten sånganläggning i garaget. Två mickar in och en gitarr  Man kanske inte överröstar trummisen eller 400W basstärkaren men på "sovrumsvolym" så blir det kalas. Jag hade inga somhelst funderingar att bygga om den till något distmonster eller ens "anpassa" den till gitarr. Jag vet att gamla radioapparater kan låta bra om man kör genom "gram" ingången så jag byggde en adapter till den ingången helt enkelt. Och det visade sig vara bra. Den akustiska gitarren lät verkligen bra genom den. Vill man att den ska dista kan man köra in en microamp tex för att få den att dista, om man nu vill det.
_________________ Hasse.
|
| 17 May 2013, 21:12 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Prydligt!! 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 17 May 2013, 21:24 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
peterh wrote: På gaveln sitter det selenlikriktare. Koppla ut, ersätt med si-bryggor.
( men de kan ju få sitta för att ge stämmning) Ja, den är nog tänkt att ge en s.k. 100V slinga där man kan koppla in högtalare, typiskt var det väl hotell skolor och andra lokaler där man drev "radio" från ett ställe.
har du valet 20V så borde det motsvara 16Ohm ( med tanke på 4 el81 borde ge c:a 20w ) jo. nu råkar 4st EL81 lämna närmare 40W än 20W och då stämmer 25V utgångstapp med 16 Ohm belastning ganska väl.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 18 May 2013, 16:43 |
|
|