| Author |
Message |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
har felsökt en hel del på den... o kommit fram till att seriekopplad glödspänning orsakar failure på v1 v2 då glödens spänningsfall vida överstiger ECC83 toleranser med horibelt resultat... pluggade in ett nytt ECC83 TAD o röret började knasa sig ganska snabbt återkommer om mera fel.. detta skall givetvis åtgärdas med att kapa lödbanor o koppla in "vanlig glödspänning" jädra idiotlösning hur fan kan man lägga 26 volt i serie på 2 st seriekopplade ECC83 idiotisk lösning o orsakar att förstegrör pajar inom 20-200 timmars drift.. 
|
| 18 May 2013, 15:53 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Helt otroligt vilken skitstärk det där måste vara 
|
| 18 May 2013, 19:58 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
nädå... det finns väljud i den ... men man kan ju undra ifall dem på marshall enginering vet hur ett Ecc83 har för egenskaper... o max o min spänningar ett normalt ecc83 har 5.8-6.9 volt per glödlindning som acceptabel spänning varav underspänning är en grym behandling som bryter ner katoden i förtid... som vacumvoodo skrev så gör seriekopplingen att dem innre två glödlindningarna matas med spänning som understiger 5.8volt pga seriemotståndet på den andra glöden...
Last edited by zven on 18 May 2013, 22:14, edited 1 time in total.
|
| 18 May 2013, 21:59 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Frånsett den fatala konstruktionen, har du hittat var i helvete sjöbruset kommer från?
|
| 18 May 2013, 22:12 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
 Burner!  hur gör du med sololjud/läge? hade du en xtra Master på din VM top?? det funkar ju inte att sätta en boost i loopen 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 21 May 2013, 20:11 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Jag hade en extramaster förut, efter sven är klar blir midboosten switchbar istället. Tänkt så för solo ca 3db boost då. Utvärdering skall ske på detta, då jag är liiite känslig för middigt ljud 
|
| 21 May 2013, 20:31 |
|
 |
|
kjelle
Joined: 18 Mar 2007, 21:58 Posts: 8742 Location: Uppsala
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
VIP wrote: :arrow: Burner!  hur gör du med sololjud/läge? hade du en xtra Master på din VM top?? det funkar ju inte att sätta en boost i loopen  Varför funkar inte en boost i loopen?  Är VM:s loop knepig på något sätt? Det är ju ett standardtrick annars, blir ju i princip som en extra master.
_________________
|
| 21 May 2013, 20:32 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Låter skit, och loppen på VM är speciell... Minst sagt
|
| 21 May 2013, 20:33 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
lite framsteg  har testkört stärkaren i ca 2 timmar funkar fiint.. men lät den vila i ca 2 timmar slår igång den o ljudet bara pruttar på Low gain funkar på high gain  efter tryckt på gain omkopplaren ett antal ggr o efter 3 min så funkar den igen  men reverbet är dött stängde av stärkaren o på med den igen o vips så funkar reverb o alla funktioner.. har efter lite felsökning kommit fram till att ett relä är kaputt den som sköter gain omkopplaren det visade sig att det gått in krypström på över 400 volt in i relät pga limkladdet som Marshall säkrat elektrolyterna med i denna stärkare , innehöll metallskräp  och började ryka/glöda invid kondingen vid C45 i limkletet... o det kan ha orsakat att kontakterna bränts i relät..
Last edited by zven on 21 May 2013, 21:47, edited 1 time in total.
|
| 21 May 2013, 21:05 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Fan går framåt Sven! 
|
| 21 May 2013, 21:22 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
tja det måste vart nån som hade en dålig måndag på fabriken..... men jag ger mig inte...
|
| 21 May 2013, 21:36 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
aha!ok följer denna tråd då ! 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 21 May 2013, 21:40 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Sen var det nån mupp som löde med fel tenn etc 
|
| 21 May 2013, 21:44 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
tänkte ta och testa lite olika ODs stacka in på den se hur den tar dessa! hmmmm 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 21 May 2013, 21:44 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
VM tar pedaler OD, dist jävligt bra. Frånsett konstruktionsmissar och den där jävla bodyratten som sällan tillför nåt bra, låter den i grunden jävligt schysst.
|
| 21 May 2013, 21:46 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
bodyratten funkar bra nu  vi har kapat bas 
|
| 21 May 2013, 21:48 |
|
 |
|
batlash
Joined: 28 Dec 2007, 09:33 Posts: 442 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Burner wrote: Låter skit, och loppen på VM är speciell... Minst sagt Vad är det som du tycker är speciellt? Jag tycker att loopen gör det som den ska på ett bra sätt (hör ingen skillnad om den är bypassad eller inte, vilket man inte kan säga om alla stärkare jag haft).
|
| 21 May 2013, 22:47 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
ang VMs loop! vissa loopar typ som i min Mesa Caliber,MarshallDSL,Blackstar mfl så om man anv en Boost där så kan man lyfta volymen! jättebra när man ska sola!  men i VM toppen så lyfter i inte volymen det plussar bara på gain! inte så värst bra alls i mitt tycke  om du inte hör skillnad när den är bypassad så måste det väl vara någe fel?? när min är bypassed så hörs ju inte efekterna som är i loopen ju samt på +-Db knappen ska det oxo höras skillnad i volym !! //Stefan
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 22 May 2013, 05:18 |
|
 |
|
Din_Mentor
Joined: 15 Sep 2009, 21:57 Posts: 3137
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Saxat från en tråd på the gear page:
"Any amp with PPIMV and FX loop (which for these amps is always before PI) has the following consequences: The FX Loop is before PI, yet PI introduces plenty distortion so whatever effects you add in the loop will get distorted further in PI and rest of the power section Second problem is that loop is before Master volume, so any solo volume boost will just yield more distortion. Similarly if you attempt to cut volume in the loop, it won't lower the volume so much as it will clean up. This might be a problem if you're not aware of this (like I wasn't before purchasing) and plan to use FX loop for solo boost. So the only "solution" for solo boost with this kind of amp, is to run it clean, and boost the front."
|
| 22 May 2013, 07:36 |
|
 |
|
batlash
Joined: 28 Dec 2007, 09:33 Posts: 442 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
VIP wrote: ang VMs loop! vissa loopar typ som i min Mesa Caliber,MarshallDSL,Blackstar mfl så om man anv en Boost där så kan man lyfta volymen! jättebra när man ska sola!  men i VM toppen så lyfter i inte volymen det plussar bara på gain! inte så värst bra alls i mitt tycke  om du inte hör skillnad när den är bypassad så måste det väl vara någe fel?? när min är bypassed så hörs ju inte efekterna som är i loopen ju samt på +-Db knappen ska det oxo höras skillnad i volym !! //Stefan Ja, det är väl självklart att effekterna hörs i en loop? Det var inte det jag menade. Vissa loopar tar lixom bort något och det tycker jag inte den gör på VM. Jag har ingen boost men en volympedal i loopen och har inte tänkt på att bara gainen påverkas. Fast jag använder oftast en fuzz. Kan det vara så du redan kör på maxvolym? Då får du inte ut mer med en boost i loopen. När det gäller +-Db knappen så förväntar jag mig att den påverkar nivån på signalen genom loopen, fast inte volymen genom högtalaren.
Last edited by batlash on 22 May 2013, 11:19, edited 1 time in total.
|
| 22 May 2013, 08:06 |
|
 |
|
batlash
Joined: 28 Dec 2007, 09:33 Posts: 442 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Jag var tvungen att snabbt testa en boost i loopen och i mitt fall funkar det som jag skulle väntat mig - volymen höjs, gainen är opåverkad såvitt jag hörde. Att all överstyrning skulle ske efter loopen tror jag inte ett dugg på (och då skulle ju alla delay etc. låta apa).
Nu har jag inte testat denna på replokalsvolym ännu. Jag köpte den för att ha som backup till en Elmwood för bara några veckor sedan när min normala backup tystnade. Vad jag tycker är märkligt är att det inte finns någon volym(-ratt) på "distkanalen". Sedan tycker jag att den verkar volymsvag för att vara 50W, fast rören kanske är trötta.
|
| 22 May 2013, 08:42 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
kör den på halvfart typ! hmm synd på det braiga ljudet den nu har ! men får väl köra pedaler in i den ist ! ska testas i helgen ! annars får den säljas bytas vidare 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 22 May 2013, 17:07 |
|
 |
|
batlash
Joined: 28 Dec 2007, 09:33 Posts: 442 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Jag testade på rätt hög volym och det stämmer att det inte funkar att höja volymen med en booster i loopen (om man inte har rent ljud). Fast det får la gå ändå (man får väl ha hög volym hela tiden  )
|
| 22 May 2013, 19:38 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
loopen i v/m påverkar tonen o komprimerar ljudet... tycker faktist att det blir lite mer fläsk med den inkopplad... o nu fungerar den äntligen.... var bla kortslutning i limmet som håller en e-konding lödskräp i limmet pga detta så gick det 400volt över kontakterna i reläna... o dem gav dålig kontakt efter detta.. bytte reläna o en del motstånd sen funkar den som den skall.....snacka om huvudbry...m
|
| 25 May 2013, 19:34 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Vågar ja komma imorgon? 
|
| 25 May 2013, 19:36 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
stärkarn nu hämtad...
o nu förväntar vi oss ljudklipp på tuben ..... lägg gärna upp på marshall forumet så dem får gråa hårstrån
|
| 26 May 2013, 16:03 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
|
| 26 May 2013, 20:49 |
|
 |
|
Din_Mentor
Joined: 15 Sep 2009, 21:57 Posts: 3137
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Det lät ju riktigt gött  Upplever du stor skillnad mot orginal ljudet? Har ni nån sammanställning på vad som är gjort? 
|
| 27 May 2013, 07:35 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
Din_Mentor wrote: Det lät ju riktigt gött  Upplever du stor skillnad mot orginal ljudet? Har ni nån sammanställning på vad som är gjort?  Zven kommer med nåt schema va det lider. Ja i HDR läget är det redig skillnad, och med midboosten i(vilket lät skit förut) ryter det mumma! Ställer nog till bekymmer då Zven hade tänkt detta som soloboost  , fast tror detta drabbar en mest när man lirar strata. Grundtonen är VM Marshall.. men det låter tightare/bättre. Zven borde köpa sig en 4x12, fast då blir han väl döv på riktigt! 
|
| 27 May 2013, 08:07 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: marshall vintage /modern flera ljudklipp
ja en fyr tolva  blir nog nästa år när jag bygger min nya rikiga verkstad...i källaren 60kvm enbart för mig  .....
|
| 27 May 2013, 08:15 |
|
|