View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 06:06



Reply to topic  [ 7 posts ] 
testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!! 
Author Message

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!!
kopplar in 6V6GT (Haltron) i nybyggd typ supro Thunderbolt (6L6GC) för att jag måste maxa för att komma till tone heaven och då e d lite för högt för grannarna....stoppa mig om d e helt galet!!!
lite fakta: 390-400V B+, 1 Katod bias resistor på 250 Ohm, 5U4GB likriktare. 2Ohm 4Ohm 8Ohm tapp....... 8 Ohms högtalare
En grej till.... om jag fattat det rätt så ska man matcha utgångs impedansen t.ex 4ohm tapp till 8ohms högtalare om jag sätter in 6V6?
ena kanalen ungefär enligt följande schema den andra en halv triod till + Bax/James TS.
Image


31 May 2013, 20:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!!
byt katodresistor till ca 300-400 ohm det kommer att gå för hett annars..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


31 May 2013, 20:46
Profile WWW

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!!
zven wrote:
byt katodresistor till ca 300-400 ohm det kommer att gå för hett annars..


Tack Zven! Ok d blev lite mer öl å inge gitarr ikväll/natt tyvärr/turE å inge 6V6 fyrverkeri heller..... 300-400 ohm alltså... å jag gissar gärna över 5Watt...... har inte d hemma men kollar imånn.... jooo jag har 300ohm 10W förresten... löder in den imånn... skall bli intressant...

du vet inte hur det är med impedans matchningen lr?
Tack igen Zven! tror det är 6V6 rören jag köpte av dig.... får se om dom håller för 400V!! hähä!!


01 Jun 2013, 00:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!!
är det rca blackplate rören från en deluxe

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


01 Jun 2013, 00:45
Profile WWW

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!!
zven wrote:
är det rca blackplate rören från en deluxe

nej det står Haltron på dom! men de har svart fot å svart glas typ.


01 Jun 2013, 08:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!!
om jag fattat det rätt så ska man matcha utgångs impedansen t.ex 4ohm tapp till 8ohms högtalare om jag sätter in 6V6? stämmer det?


01 Jun 2013, 10:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: testar 6V6 i 6L6GC stärkare ikväll!!!
ja det funkar omsättning blir det dubbla... har du tillex en bassman med 2 ohms utgång med 6L6 så speglar den ca 4200 mot rören koppla in ett 4 ohm så speglar den det dubbla,,, o blir "rätt" för 6V6...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


01 Jun 2013, 10:44
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.