View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 14:40

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Telejack med 2-polig växlande switch, finns det? 
Author Message

Post Telejack med 2-polig växlande switch, finns det?
Jag håller på att planera för en kommande moddning av mitt 5F8 Twin bygge och undrar om det finns några telejack som också har DPDT switch funktion? Tanken är den att om det finns såna jack så skulle jag låta telejacket switch in ett extra gainsteg så då man pluggade in gitarren det jacket så man skulle ha ett jack för normal och ett jack för extra gain.

Tänkte först ha denna funktion för det extra gainsteget på en pull-push pot men jacken sitter redan i stärkaren och dom kommer ju annars bara att sitta där dom "dummy jack" och i det fallet vore det ju smartare att utnyttja telejacken om det nu skulle gå.

02 Jun 2013, 18:00
Profile

Post Re: Telejack med 2-polig växlande switch, finns det?
busse wrote:
Jag håller på att planera för en kommande moddning av mitt 5F8 Twin bygge och undrar om det finns några telejack som också har DPDT switch funktion? Tanken är den att om det finns såna jack så skulle jag låta telejacket switch in ett extra gainsteg så då man pluggade in gitarren det jacket så man skulle ha ett jack för normal och ett jack för extra gain.

Tänkte först ha denna funktion för det extra gainsteget på en pull-push pot men jacken sitter redan i stärkaren och dom kommer ju annars bara att sitta där dom "dummy jack" och i det fallet vore det ju smartare att utnyttja telejacken om det nu skulle gå.

Det räcker ju med ett jack med en switchning som drar ett eller flera relän, ett vanligt stereo jack där den ena delen blir jordad när du stoppar in en monoplugg i jacket

03 Jun 2013, 12:42
Profile

Visst skulle det funka med ett vanligt jack som styr ett relä men jag skulle helst göra det hela så simpelt som möjligt och slippa reläer. Dock så har jag faktiskt över en linding på nättrafon som orginal användes till en transistor preamp så spänningsmatningen till relän skulle nog gå att få till ganska enkelt.

Har det inte funnits plastjack som har en jäkla massa stift som kan switcha lite hit och dit?

03 Jun 2013, 13:04
Profile

busse wrote:
Visst skulle det funka med ett vanligt jack som styr ett relä men jag skulle helst göra det hela så simpelt som möjligt och slippa reläer. Dock så har jag faktiskt över en linding på nättrafon som orginal användes till en transistor preamp så spänningsmatningen till relän skulle nog gå att få till ganska enkelt.

Har det inte funnits plastjack som har en jäkla massa stift som kan switcha lite hit och dit?

Ja jag har haft en sådan 4 switchar i samma jack men den var av dålig kvalitet, jag skulle sattsa på ett sterejack och relän, det blir enklar i framtiden när jacket börjar krångla, sdan har du en fördel till med relän du kan ha korta trådar vilket eleminerar risken för brum.

03 Jun 2013, 13:37
Profile

Vet inte riktigt om det är denna typ du letar efter. Men ja har iaf ett par hemma som fungerar ok.

http://www.banzaimusic.com/Taiwan-jack- ... tereo.html

04 Jun 2013, 06:16
Profile

Kucera wrote:
Vet inte riktigt om det är denna typ du letar efter. Men ja har iaf ett par hemma som fungerar ok.

http://www.banzaimusic.com/Taiwan-jack- ... tereo.html

Det där var det jag sökte, nån som har koll på kvalitén på dessa jack, Taiwan känns ju lite så där förtroendeingivande, ett sånt där jack från Switchcraft eller Neutrik hade ju suttit fint.

Nu är frågan om jag tänkt rätt om jag verkligen får det hela att funka som jag vill, får nog fundera vidare? Switchningen av det extra gainsteget får man nog att funka men undra om man kan få ihop de fyra ingångsjacken så det blir som jag tänkt.

04 Jun 2013, 07:56
Profile

Jag är ju långt ifrån en expert men kopplingen bör väl fungera somvanligt. Det enda som kan va lite knepigt är att hålla ordning på de 10 stiften som är bak på jacket :P Kvalisorten på switchen kan ja inte svara för men det andra är fullt dugligt. Har två sådana i en stärkare nu som har tuggat på i 2 år iaf. Sen kanske det kan vara snyggt om du köper liknande till de andra ingångarna. Så helheten ser lite bättre ut. Om du bara ska ha vanliga ingångar så hade väl Switchcraft någon modell som såg likadan ut. Kolla Banzai. Dom fanns där iaf.

04 Jun 2013, 08:20
Profile

Startade en ny tråd då jag är osäker på hur tusan man skall koppla ihop de fyra igångsjacken och hur tusan blir det med kortstutandet gå man drar ur sladden?

04 Jun 2013, 08:32
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]