| Author |
Message |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 6V6 istället för EL34?
Om man skulle vilja köra ett par 6V6or istället för ett par EL34or för lägre uteffekt så krävs väl en annan B+ och därmed ett annat mainstrafo, eller har jag fel? Då borde man väl kunna ta ett mainstrafo lämpligt för en Deluxe Reverb? Utgångtrafo kanske också måste bytas för rätt impedanstransformering?
Min spontana tanke är att spänningen till förstegsrören blir annorlunda också eller hur? Det borde väl påverka hur försteget kommer arbeta/låta?
_________________ David
|
| 25 May 2013, 11:47 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Det beror på vad du har för B+ nu? Om det inte är över 450V så kan det räcka med att öka på skärmgallermotstånden till 2.2k eller så. Har förstärkaren katodbias får du ändra värde på katodmotstånden, i grova drag en halvering. Har den fixed bias så ligger det nog rätt bra till som det är.
|
| 25 May 2013, 12:10 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Jag har inget exakt exempel just nu. Jag tänkte mest som en allmän fråga. 50 watt är ju ganska mycket effekt på en topp som kanske har två stycken EL34or. Men brukar inte de flesta stärkare med EL34 eller 6L6 ligga över 450V? Då tjuvtittar jag lite på denna lista: http://www.eurotubes.com/eurotubes-Gene ... rshall.htm(Listan är en bit ner på sidan)Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin biasjusterat en stärkare med EL34or som legat under 450V..?
_________________ David
|
| 25 May 2013, 13:32 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Jag hade en Marshalltop som låg på 390V och där funkade det utmärkt med 6V6. Den lät dessutom väldigt mkt tidig VH med EL34 or. Har stärkaren likriktarrör brukar den använda ett Gz34 till El34 då kan du ju byta till ett 5y3 för att använda 6v6.
|
| 25 May 2013, 13:56 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Om vi leker med tanken att spänningen är över 450V, bortåt 500V. Är det nytt maintrafo som gäller då? Och som jag frågade tidigare: David Wikström wrote: Min spontana tanke är att spänningen till förstegsrören blir annorlunda också eller hur? Det borde väl påverka hur försteget kommer arbeta/låta? Tänker jag rätt i att man får mäta spänningen direkt på förstegsrörens anoder och sedan kompensera med nya anodmotstånd för att få samma spänning som tidigare?
_________________ David
|
| 27 May 2013, 23:43 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Om vi leker med tanken att spänningen är över 450V, bortåt 500V. Är det nytt maintrafo som gäller då? Och som jag frågade tidigare: David Wikström wrote: Min spontana tanke är att spänningen till förstegsrören blir annorlunda också eller hur? Det borde väl påverka hur försteget kommer arbeta/låta? Tänker jag rätt i att man får mäta spänningen direkt på förstegsrörens anoder och sedan kompensera med nya anodmotstånd för att få samma spänning som tidigare?
_________________ David
|
| 28 May 2013, 00:01 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Quote: Tänker jag rätt i att man får mäta spänningen direkt på förstegsrörens anoder och sedan kompensera med nya anodmotstånd för att få samma spänning som tidigare?
Mäta på anodern kan man ju göra men ändringarna av spänningarna skulle jag genom att byta ur dropresistorerna i B+ kedjan till man fått rätt spänningar. Går ju hyfsat enkelt att grovt räkna motståndens storlek med ohms lag.
|
| 28 May 2013, 05:06 |
|
 |
|
peterh
Joined: 20 Mar 2013, 21:57 Posts: 1503 Location: göteborg
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
David Wikström wrote: Om man skulle vilja köra ett par 6V6or istället för ett par EL34or för lägre uteffekt så krävs väl en annan B+ och därmed ett annat mainstrafo, eller har jag fel? Då borde man väl kunna ta ett mainstrafo lämpligt för en Deluxe Reverb? Utgångtrafo kanske också måste bytas för rätt impedanstransformering?
Min spontana tanke är att spänningen till förstegsrören blir annorlunda också eller hur? Det borde väl påverka hur försteget kommer arbeta/låta? Om du bara vill sänka effektern vore det väl enklare att labba med skärmgallret ?? T.ex genom att triodkoppla rören ( koppla skärmgallret till anoderna ) .
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 28 May 2013, 08:37 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Tubetown har ett kit med nån typ av Powercaling. Den skulle du kunna koppla in på slutrören. Den har inte tracking för gallerförspänning men det går väl att labba fram om inte har tänkt att ha reglerbar effekt.
Då kan du ju lämna spänningen till förförstärkren opåverkad.
|
| 28 May 2013, 13:40 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
byt ut sgm mot 2 seriekopplade zenerdioder per rör som tar spänningen... 5 watt serien kolla hur mycket du vill sänka sgm lägg ihop totalen.... http://www.electrokit.com/zener-diodes-5w.c349obs du behöver inga SGM om du kör med zenerdioder kopplas anod mot skärmgaller katod mot spänningsmatningen
|
| 28 May 2013, 14:35 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
peterh wrote: Om du bara vill sänka effektern vore det väl enklare att labba med skärmgallret ?? T.ex genom att triodkoppla rören ( koppla skärmgallret till anoderna ) . Nu har jag bara testat en stärkare som man kunde triodkoppla rören och det lät inget vidare alls. Bara trött och mosigt liksom. Hörde någonstans att de körde triodkoppling förr i tiden för att kompensera ljudkvalitet med ökad livslängd på rören, eftersom att stärkaren kanske ändå bara användes till PA på en tågstation t.ex. där ljudkvaliteten ändå är oväsentlig. zven wrote: byt ut sgm mot 2 seriekopplade zenerdioder per rör som tar spänningen... 5 watt serien kolla hur mycket du vill sänka sgm lägg ihop totalen.... http://www.electrokit.com/zener-diodes-5w.c349obs du behöver inga SGM om du kör med zenerdioder kopplas anod mot skärmgaller katod mot spänningsmatningen Intressant, men fattar inte helt. Värstingen där på sidan är ju bara på 120V..? Eller betyder det hur mycket de sänker spänningen?
_________________ David
|
| 28 May 2013, 21:55 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
David Wikström wrote: peterh wrote: Om du bara vill sänka effektern vore det väl enklare att labba med skärmgallret ?? T.ex genom att triodkoppla rören ( koppla skärmgallret till anoderna ) . Nu har jag bara testat en stärkare som man kunde triodkoppla rören och det lät inget vidare alls. Bara trött och mosigt liksom. Hörde någonstans att de körde triodkoppling förr i tiden för att kompensera ljudkvalitet med ökad livslängd på rören, eftersom att stärkaren kanske ändå bara användes till PA på en tågstation t.ex. där ljudkvaliteten ändå är oväsentlig. Om förstärkaren har motkoppling, så bör man samtidigt med triodkoppling rejält minska eller koppla ur motkopplingen. Då blir det inte alls så stor skillnad i ljudkaraktär.
|
| 28 May 2013, 22:21 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Quote: katod mot spänningsmatningen Intressant, men fattar inte helt. Värstingen där på sidan är ju bara på 120V..? Eller betyder det hur mycket de sänker spänningen? det betyder hur mycket du sänker spänningen till röret tilex 2 st 12 volt sänker spänningen med 24volt oavsett hur anodspänningen uppför sig.-. med vanliga SGM så ändras spänningen efter effektuttaget...... igentligen så är zener att föredra..
|
| 29 May 2013, 00:14 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
OK, tack. Mycket intressant det här. Vi snackar ju mycket mindre krångel att köra 6V6:or än vad jag först trodde.. 
_________________ David
|
| 29 May 2013, 10:23 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Sustain wrote: Det beror på vad du har för B+ nu? Om det inte är över 450V så kan det räcka med att öka på skärmgallermotstånden till 2.2k eller så. Har förstärkaren katodbias får du ändra värde på katodmotstånden, i grova drag en halvering. Har den fixed bias så ligger det nog rätt bra till som det är. Nu har jag en 50 wattare på borde framför mig. Mycket riktigt, B+ ligger endast på 370V. Lugna puckar för 6V6 med andra ord? Men en sak. Du säger en halvering för katodbias. Men i den andra tråden där medlemmen propal2 skriver om samma sak, så svarar zven: Quote: byt katodresistor till ca 300-400 ohm det kommer att gå för hett annars..
..och på schemat är motståndet på 200 ohm. Då föreslår han alltså en dubblering snarare än en halvering. Så... Vad gäller? I denna sitter nu ett på 150 ohm, och på 150W. Varför har katodmotståndet så väldigt hör effekttålighet? Värsta overkill eller? Ett sånt här: http://www.arcolresistors.com/resistors ... -resistor/Gäller korrigering av skärmgallermotstånd både för fixed bias och katodbias?
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 21:02 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Den katodresistorn var ju löjligt stor. Jag hade testat 300 ogl ungefär och kollat om tomgångsströmmen blev lagom.
|
| 04 Jun 2013, 21:15 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
300 ogl?? Menar du 300 ohm? Vilken effekttålighet räcker då? Typ 10W?
Edit: råkade nog ljuga lite. Efter en närmare titt så ser jag att motståndet är på 25W. Fortfarande overkill va?
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 21:20 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Dubbelja på de frågorna
|
| 04 Jun 2013, 21:55 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Får jag fortsätta med följdfrågan hur jag kollar det? Jag har testat förr vid tillfälle att mäta spänning över katodmotståndet och sedan räkna efter ohms lag med motståndets resistans, men svaret, som borde bli strömmen blir tokhögt. Man kanske inte kan mäta/räkna så?
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 22:22 |
|
 |
|
peterh
Joined: 20 Mar 2013, 21:57 Posts: 1503 Location: göteborg
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
David Wikström wrote: Får jag fortsätta med följdfrågan hur jag kollar det? Jag har testat förr vid tillfälle att mäta spänning över katodmotståndet och sedan räkna efter ohms lag med motståndets resistans, men svaret, som borde bli strömmen blir tokhögt. Man kanske inte kan mäta/räkna så? jo du gör rätt; strömmen I är V / R effekter i motståndet blir V * I Eller som kortform P = V^2 / R Snabba kollen är : ta saliv på fingret och peta på motståndet. Fräser det så är det nog lite varmt 
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Jun 2013, 22:38 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Konstigt då hur mina Marshalltoppar ligger på nästan det dubbla av vad det borde då? ..och jo, jag räknar visst med att det sitter två rör till samma katod.. peterh wrote: Snabba kollen är : ta saliv på fingret och peta på motståndet. Fräser det så är det nog lite varmt  Haha, jag är ärligt talat osäker på ifall du är allvarlig eller inte..?
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 23:41 |
|
 |
|
peterh
Joined: 20 Mar 2013, 21:57 Posts: 1503 Location: göteborg
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
David Wikström wrote: Konstigt då hur mina Marshalltoppar ligger på nästan det dubbla av vad det borde då? ..och jo, jag räknar visst med att det sitter två rör till samma katod.. peterh wrote: Snabba kollen är : ta saliv på fingret och peta på motståndet. Fräser det så är det nog lite varmt  Haha, jag är ärligt talat osäker på ifall du är allvarlig eller inte..? Jag är alltid allvarlig  För att återgå till dina marshall, vad står det på motståndet, vilken spänning har du över det ? ( antar att det är ett motstånd som är gemensamt för bägge rören) ( vad säger schemat att motståndet skall vara ? alt. vilken marshall är det )
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 05 Jun 2013, 11:47 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: 6V6 istället för EL34?
Nu var det så länge sedan jag gjorde någon mätning eftersom att det inte sagt mig ett dugg. Det blir bara tokhöga siffror så jag har bara kört på och varit noggrann med att spana efter red plate med nya rör. Kommer inte ihåg några exakta siffror idag..
Jag har två stycken Marshalls. 1974X (combo) och 2061X (topp). I combon satt det ett motstånd på 91 ohm 5W. Det har jag bytt ut mot ett enamelmotstånd från TAD som ska vara gjort för detta endamål. Det är på 120 ohm och typ 5-10W.
I toppen sitter det ett motstånd på 100 ohm 5W. De räckte inte riktigt till när jag satte i ett par RCA rör. Det blev någon konstig oscillation. Så jag hängde på ytterligare 33 ohm 5W och har kört så sedan dess. Man kan inte sätta i för mycket motstånd heller, för då sticker anodspänningen iväg över max spec för rören..
Båda har 2st EL84 och jag är medveten om att strömmen från båda rören flyter genom katodmotståndet.
Scheman från båda stärkare visar katodmotstånd enligt vad det satt original i dem, men visar också märkbart lägre B+ än vad jag får. Testade en gång att experimentera med det första motståndet som sitter efter likriktarbryggan i toppen för att sänka B+ en aning. Testade lite olika värden och körde AB tester med reamping och lät vår ljudtekniker lyssna sönder resultaten. Han hörde väldigt små skillnader, men i mina öron lät de alla likadant. Jag valde motstånd efter vad som mätte bäst istället.
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 12:11 |
|
|