View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 00:37

This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 286 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next
Vad skulle ni gjort 
Author Message

Post Vad skulle ni gjort
Är lite villrådig och behöver lite input på mitt problem.

Som många vet så har en bojare min les paul som han skulle lacka om och det har inte blivit gjort efter snart 9 månader så vi bestämde att den skulle skickas tillbaka till mig.

Han fick dock förhinder pga. familjeskäl och sedan har det blivit helt tyst igen, jag vet ingenting om vad som är på gång eller när han tänkt skicka den. Jag har all respekt för hans situation men måste ha tillbaka den nu för jag har en annan som ligger på mig hela tiden för att få den så han kan fixa det till mig, innan han tar ledigt, annars blir det inte förrän till hösten. Jag har mailat han som har gitarren men inte fått svar.

Är jag hjärtlös eller? Kanske någon kompis till han skulle kunna skicka iväg den om han själv inte kan, hur skulle ni gjort?

Anders

13 Jun 2013, 13:27
Profile

Med all respekt för familjeskäl skulle jag nog säga att han får kamma till sig och fixa över gitarren ASAP.

Jag är den förste att medge att livet kan bli tungt och tjorvigt ibland men att bli sittande på din gitarr så länge + att inte svara är inte ok.

I värsta fall får du väl åka till honom personligen och hämta upp den / alt. be någon bekant som bor närmare.

Skriv mail och berätta för bojaren vilka handlingsalternativ som finns där ett av alternativen beskriver vad som händer om han inte svarar (vilket inte innebär att du ska hota med några konstigheter utan vad du måste göra för att få gitarren åter).

Vänligt men mycket bestämt tror jag är nyckelorden.

Lycka till!

13 Jun 2013, 13:35
Profile ICQ WWW

Post Re: Vad skulle ni gjort
Puuuuh, trodde detta löst sig... Trist att det inte är så och känner verkligen med dig!
Håller med föregående talare, oavsett familjeskäl så ska du kräva att något händer nu.
Har lite svårt begripa att personen inte agerat ännu, ryktet och framtida kunder har fått sig en smäll redan tidigare, och inte blir det bättre av att du inte fått din gitarr.

13 Jun 2013, 13:48
Profile

Jag tycker det här ärendet är riktigt galet. Särskilt om man tänker på varans värde. Bara för att man har det lite tufft innebär inte det att man ska bete sig som en skitstövel mot andra. Den där guran är väl omlackad i surf green nitrolack vid det här laget.

Nä, jag hade satt hårt mot hårt.

13 Jun 2013, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Jag tycker det här ärendet är riktigt galet. Särskilt om man tänker på varans värde. Bara för att man har det lite tufft innebär inte det att man ska bete sig som en skitstövel mot andra. Den där guran är väl omlackad i surf green nitrolack vid det här laget.

Nä, jag hade satt hårt mot hårt.

Ja gitarren har kostat mig 32000:- i inköp, så det känns en aningen angeläget.

Anders

13 Jun 2013, 14:01
Profile

näe det där är inte ok oavsett hur många mostrar som är sjuka. Ber om ursäkt på förhand för att jag är lite sarkastisk här men nån jävla måtta får det ju vara. Finns gitarren kvar öht kan man ju fråga sig..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Jun 2013, 14:07
Profile WWW

Den 5 juni hade han tid att sitta på Bojen iaf, så då kunde han kanske kunnat använda tiden till att skicka guran i stället..!!

13 Jun 2013, 14:08
Profile

Marko wrote:
Den 5 juni hade han tid att sitta på Bojen iaf, så då kunde han kanske kunnat använda tiden till att skicka guran i stället..!!

Jag har inte hört av honom på månader.

Finns det någon bojare i Stockholm som skulle kunna hämta upp den och skicka iväg den till mig? Skulle vara oerhört tacksam och ersättning utgår naturligtvis.

Anders

13 Jun 2013, 14:31
Profile

andersozzy wrote:
Marko wrote:

Jag har inte hört av honom på månader.

Finns det någon bojare i Stockholm som skulle kunna hämta upp den och skicka iväg den till mig? Skulle vara oerhört tacksam och ersättning utgår naturligtvis.

Anders

finns han i söderort så kan jag försöka. PMa adress i så fall

13 Jun 2013, 14:40
Profile WWW

En av Bojens största styrkor har varit tillit mellan dom frekventa användarna.
Detta är inte bra. Inte bra alls faktiskt.
Visserligen är det det lite trassligt att ta sig till Bussgods i Västberga. Men inte så trassligt. Inte heller är det svårt att höra av sig per PM eller Mail.
Dessutom stannar inte Världen för Personliga tragedier.
Ge det 24 timmar. Sedan Polisanmäler du det hela.
Det finns ju hur mycket som helst som ger dig stöd i trådarna på Bojen.
Det här är ju förhalat å det grövsta och det tyder på att Guran inte finns tillgänglig i mina ögon.
Om den sedan blivit stulen, uppeldad med varmluftspistol, lackad Surgreen eller något annat när den varit i denna Bojares vård spelar ju ingen roll. Han får nog ta städa upp efter sig och inte sticka huvudet i sanden.
Om vederbörande kan förklara sig så bör bör det ske snarast!
Jag inbillar mig också att någon i den åldern har någon form av mailfunktion i Telefonen så han vet nog vad som pågår.
H/
Bosse Östman

13 Jun 2013, 14:51
Profile

Jag har fått ett erbjudande av en nära vän som är jurist att lämna över det till denne, men jag har tyckt att det varit lite att "ta i" men jag överväger det nu faktiskt. Har sparat hela vår maildialog, från dag 1, så det fins lite att ta på.

Jag tror att han har förstört den och vågar nu inte stå för det e.dyl. Bara en känsla men ändå. Väntar nu veckan ut och sedan får Juristen ta över och då blir det lite andra krav för han. Så jävla hemskt och tråkigt i alla fall.

Anders

13 Jun 2013, 16:03
Profile

Troligen ligger den helt nedskruvad , all hårdvara av etc och han orkar/kan inte sätta ihop den.
Ev hittas inte/saknas delar som du skriver eller värre , kanske börjat slipa på den men inte vågar tala om det

Dåligt , men vet inte riktigt vad du kan göra...

Advokatbrev kan ju göra susen även om det i praktiken inte är så verkningsfullt.

Lokal upphämtning är ju också ett alternativ, men måste ju få kontakt först

13 Jun 2013, 16:12
Profile ICQ WWW

Jag finns i Nacka så finns den i de trakterna kan jag hjälpa dig.

Mvh
Harald

13 Jun 2013, 16:14
Profile ICQ WWW

Jag har dragit i väg ett PM till "han som inte får nämnas vid namn" om att reda upp det här.
Jag tycker att alla som vill och kan gör detsamma!
H/
Bosse Östman

13 Jun 2013, 16:58
Profile

Fy f-n va tråkigt, dessutom när det handlar om så pass mycket pengar. Jag har själv funderat på att köpa tjänster av Bojare för lackjobb på min Gibson, då får väl jag begära in kundreferenser som kan verifiera att det funkar?.. :|

/Ulf

13 Jun 2013, 17:14
Profile

Det värsta som finns är tystanden och ovissheten, lider med dig då jag också fått prova på det dock på en grej dock till en 1/10 av värdet på din gitarr men det är allt annat än kul och väldigt stressande. I mitt fall löste det sig till slut men jag skulle nog ha svårt att sova bra om man har en gitarr för över 30 papp på vift. Just pga ovissheten är det ju lätt att man själv börjar spekulera och fundera på olika scenarior på vad som kan ha hänt och att den är förstörd osv vilket inte gör saken bättre.

Skulle det nu vara så att den är förstörd eller liknande så är det ju bara att erkänna vad som hänt fortast möjligt för att reda ut det hela på bästa sätt, att försöka mörka är ju bara att göra saken värre för förr eller senare kommer ju sanningen i kapp en och det blir bara värre då det hela uppdagas.

Om man nu får förhinder och inte kan skicka iväg gitarren så bör man ju vara väldigt noga att svara på mail och liknade för att hålla kontaken och informera om hur det ligger till och varför man dröjer. Har du tel nr så skicka sms och ring om du inte redan gjort det om han skulle vara offline, annars bör det ju gå att hitta tel nr via adressen du skickat gitarren till.

13 Jun 2013, 17:18
Profile

Abe Normal wrote:
Fy f-n va tråkigt, dessutom när det handlar om så pass mycket pengar. Jag har själv funderat på att köpa tjänster av Bojare för lackjobb på min Gibson, då får väl jag begära in kundreferenser som kan verifiera att det funkar?.. :|

/Ulf

Det skulle jag avråda dig ifrån, har haft ej tillfredsställande serviceaffärer med bojare, både gällande instrument och förstärkare som bara blivit ovärt för båda parter i slutändan. Med risk för att trampa folk på tårna så är min uppfattning att många här är glada amatörer, på gott och ont, och jag kommer i framtiden bara att anlita service på ställen där man kan reklamera, och som ligger på samma ort. Bussgods fram och tillbaka för att lösa saker blir dyrt i längden..

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

13 Jun 2013, 17:31
Profile WWW

Walain wrote:
Det skulle jag avråda dig ifrån, har haft ej tillfredsställande serviceaffärer med bojare, både gällande instrument och förstärkare som bara blivit ovärt för båda parter i slutändan. Med risk för att trampa folk på tårna så är min uppfattning att många här är glada amatörer, på gott och ont, och jag kommer i framtiden bara att anlita service på ställen där man kan reklamera, och som ligger på samma ort. Bussgods fram och tillbaka för att lösa saker blir dyrt i längden..

Då får jag tacka för tipset... :wink:

/Ulf

13 Jun 2013, 17:50
Profile

Abe Normal wrote:
Walain wrote:

Då får jag tacka för tipset... :wink:

/Ulf

nu är det ju inte helt ovanligt att även "proffs" är klåpare, precis som det finns "amatörer" som kan sin sak. Att hämta in lite rekommendationer är väl alltid att föredra om det handlar om ngt dyrt som att lacka om en R8a eller att klä om en CM-soffa

13 Jun 2013, 17:56
Profile WWW

Det är denna gitarr det rör sig om, en rakt igenom handbyggd les paul 58 replica:

http://guitarmaster.forum24.ru/?1-1-20- ... 1338415960

Anders

13 Jun 2013, 19:49
Profile

andersozzy wrote:
Det är denna gitarr det rör sig om, en rakt igenom handbyggd les paul 58 replica:

http://guitarmaster.forum24.ru/?1-1-20- ... 1338415960

Anders

Och varför skulle du vilja lacka om den :?: (GAS!)

13 Jun 2013, 20:00
Profile

Har du ringt honom?

13 Jun 2013, 20:04
Profile

Fyfan va tråkigt, men får du ingen kontakt med honom finns det ju bara en sak att göra!
Tycker inte du ska vänta längre, du har väntat alldeles för länge redan. Med den tid som förflutit har
han haft alla chanser i världen att ställa saker till rätta oavsett hur det sett ut runtikring.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

13 Jun 2013, 20:06
Profile WWW

Fortfarande obegripligt för mig att någon som tydligen är duktig på lackning sabbar sina framtida affärsmöjligheter så här grundligt.
Jag hörde mig för, hos denne man, om en omlackning av en 1975 stratakropp i våras, men backade då jag tyckte priset var hutlöst. Sickan j-vla tur....

14 Jun 2013, 06:58
Profile

Goran wrote:
Fortfarande obegripligt för mig att någon som tydligen är duktig på lackning sabbar sina framtida affärsmöjligheter så här grundligt.
Jag hörde mig för, hos denne man, om en omlackning av en 1975 stratakropp i våras, men backade då jag tyckte priset var hutlöst. Sickan j-vla tur....

Har suttit och tittat igenom mailen från han och upptäckte att jag har plöjt ner en ett ansenligt antal 1000-lappar i hans projekt, undrar vart dom pengarna
tagit vägen. När jag får tag i honom ska han få redogöra för vad pengarna använts till, kan han inte det och inget har blivit gjort så är fallet ganska klart för en anmälan
i mina ögon, får fråga Juristen.

Anders

14 Jun 2013, 07:12
Profile

Va? Trodde det hela hade rett upp sig... nej nu du käre bojare vars namn alla ändå har godheten till att inte hänga ut, nu är det allt dags att agera. Personliga saker som sjukdom, kanske dödsfall i familjen, är ett fullgott skäl till att något kanske blir 1-2 veckor försenat men detta är ju rent absurt.

14 Jun 2013, 07:18
Profile

andersozzy wrote:
Goran wrote:

Har suttit och tittat igenom mailen från han och upptäckte att jag har plöjt ner en ett ansenligt antal 1000-lappar i hans projekt, undrar vart dom pengarna
tagit vägen. När jag får tag i honom ska han få redogöra för vad pengarna använts till, kan han inte det och inget har blivit gjort så är fallet ganska klart för en anmälan
i mina ögon, får fråga Juristen.

Anders

Håll oss gärna informerade om hur det hela utvecklar sig, kan vara av intresse av flera skäl bl a hur ”juridiken” kan hjälpa till om någon annan drabbas av liknade framöver. För jag tror att du måste gå den vägen, med tanke på den långa tiden och tystnaden när du mailar, det är uppenbarligen något som gått väldigt fel.
Finns kanske jurister här på Bojen som kan ge råd?

14 Jun 2013, 07:29
Profile

Nu är ju inte jag jurist men det känns ju som det bara återstår två sätt; att driva in resterna av gitarren via ngn indrivare med skinnväst eller att lämna in en stämningsaökan till Tingsrätten
Att polisanmäla känns ju lite svagt. Anmälaför vad, liksom?

Lider mig dih Andersozzy :(

Last edited by Joshunznera on 14 Jun 2013, 07:56, edited 1 time in total.

14 Jun 2013, 07:51
Profile WWW

Revidering av tiden,

Den har varit nere hos han nu i ca 1 år!!!!!!

Anders

14 Jun 2013, 07:52
Profile

Joshunznera wrote:
Nu är ju inte jag jurist men det känns ju som det bara återstår två sätt; att driva in resterna av gitarren via ngn indrivare med skinnväst eller att lämna in en stämningsaökan till Tingsrätten
Att polisanmäla känns ju lite svagt. Anmälaför vad, liksom?

Lider mig dih Andersozzy :(

I nuläget känner jag mest för "skinnvästen" men det får bli något annat :)
Polisanmälan känns inte rätt heller, det måste nog bli något åt, 1. bedrägerihållet
om han inte kan redogöra för insatta pengar, 2. En stämningsansökan, där han
blir dömd att lämna tillbaka gitarren. Det får Juristen bedöma men nu kommer
det att hända något, är sååååååå trött på honom, och hans agerande, dvs. total tystnad.

Anders

14 Jun 2013, 07:59
Profile
This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.   [ 286 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next