View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 07:48

This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 286 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next
Vad skulle ni gjort 
Author Message

Post Re: Vad skulle ni gjort
andersozzy wrote:
Det är denna gitarr det rör sig om, en rakt igenom handbyggd les paul 58 replica:

http://guitarmaster.forum24.ru/?1-1-20- ... 1338415960

Anders

Med all respekt för ditt omdöme, i min värld känns det helt absurt att lämna ett sånt bygge i händerna på en amatör (inte som i nödvändigtvis klåpare, utan som i inte professionell lackerare). Tyckte också den såg kanon ut redan från början..

Hoppas det löser sig i alla fall.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

14 Jun 2013, 08:32
Profile WWW

Fan va' trist,... hade haft svårt att behärska mig om det hade var min gitarr :evil: :evil: :evil:

14 Jun 2013, 08:37
Profile

andersozzy wrote:
Revidering av tiden,

Den har varit nere hos han nu i ca 1 år!!!!!!

Anders

Fy fan, om språket ursäktas.
Förstår att du lidit psykiskt m e m av detta under stor del av tiden.

14 Jun 2013, 08:49
Profile

no16 wrote:
Har du ringt honom?

Fortfarande, har du RINGT honom? Antar att svaret är "ja" på den frågan?

14 Jun 2013, 09:35
Profile

no16 wrote:
no16 wrote:
Har du ringt honom?

Precis vad jag tänkte säga! Väldigt viktigt att jaga både på nätet och via telefon.

När det dessutom rör sig om en såhär dyr gitarr, och tiden gått såhär långt, så bör du skicka honom ett rekommenderat brev där du ställer honom mot väggen.

14 Jun 2013, 09:45
Profile

Det konstiga är att denna person har utfört arbete för mig för ett par månader sedan och jag är väldigt nöjd. Riktigt riktigt bra utfört lackarbete, billigt och snabb kontakt. Misstänker att det kanske har hänt något med gitarren och att han försöker dra ut på tiden, har han gett någon förklaring till varför din gitarr inte blir klar? Han har ju färdigställt massa andra arbeten under året.

Hursom är det riktigt dålig stil att inte höra av sig, tar inte mer än ett par minuter att ringa.

14 Jun 2013, 10:23
Profile

tobol wrote:
har han gett någon förklaring till varför din gitarr inte blir klar? Han har ju färdigställt massa andra arbeten under året.

det finns ett par tidigare trådar som tar upp det där

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

14 Jun 2013, 10:45
Profile WWW

no16 wrote:
no16 wrote:
Har du ringt honom?

Svar JA!, inget svar
lämnat meddelande på svararen

Anders

14 Jun 2013, 11:00
Profile

tobol wrote:
Det konstiga är att denna person har utfört arbete för mig för ett par månader sedan och jag är väldigt nöjd. Riktigt riktigt bra utfört lackarbete, billigt och snabb kontakt. Misstänker att det kanske har hänt något med gitarren och att han försöker dra ut på tiden, har han gett någon förklaring till varför din gitarr inte blir klar? Han har ju färdigställt massa andra arbeten under året.

Hursom är det riktigt dålig stil att inte höra av sig, tar inte mer än ett par minuter att ringa.

Visst är det det, han har under hela tiden sagt till mig att min gitarr är prio ett men samtidigt färdigställt andra gitarrer under tiden, ja vad säger man?

Anders

14 Jun 2013, 11:07
Profile

andersozzy wrote:
Svar JA!, inget svar
lämnat meddelande på svararen

Anders

Tack för klargörandet :)

14 Jun 2013, 12:39
Profile

Måste såklart ha hänt nåt med den här Pållen - fadäs, olyckshändelse eller nåt annat. Desto större anledning att hitta en snabb lösning. Affärsrelationen verkar ju körd, så efter ett år skulle jag anlitat ordningsmakten. Har du konfronterat honom med den risken?

14 Jun 2013, 12:46
Profile

Walain wrote:
andersozzy wrote:
Det är denna gitarr det rör sig om, en rakt igenom handbyggd les paul 58 replica:

http://guitarmaster.forum24.ru/?1-1-20- ... 1338415960

Anders

Med all respekt för ditt omdöme, i min värld känns det helt absurt att lämna ett sånt bygge i händerna på en amatör (inte som i nödvändigtvis klåpare, utan som i inte professionell lackerare). Tyckte också den såg kanon ut redan från början..

Hoppas det löser sig i alla fall.

Ja omdömet, ja det var inte på topp så här i efterhand men det lät jävligt bra och seriöst det han sa, och erbjöd. Det blir kanske den dyraste läxan jag har lärt.

Anders

14 Jun 2013, 13:11
Profile

Haft en av mina guror inne på service i tre veckor nu och tycker bara det är tålamodsbeprövande så det räcker, ett år är ju en helt annan dimension. Jag har all förståelse i världen för personliga tragedier om det nu är det som hänt men det verkar ju funnits gott om tid oavsett att antingen skicka tillbaka den, få någon annan att skicka tillbaka den eller inte minst svara på ett mail eller två. Vill inte beskylla någon jag aldrig bara pratat med för nåt men verkar ju vara en märklig historia. Hoppas det löser sig snabbt, för alla involverades skull.

14 Jun 2013, 13:14
Profile

Det är ju sjukt tråkigt att något sånt här ska behöva hända...
Man vill ju kunna lita på folk.

Antagligen har det ju hänt något med gitarren, och det är ju tråkigt/konstigt att det inte tagits upp på en gång.
Det hade ju säkerligen besparat er båda en massa huvudvärk. Och det hade ju varit lättare att lösa problemet på bästa sätt då.

Hoppas verkligen att du får tillbaka din gitarr snart och att allt löser sig på ett bra sätt.

Att inte svara på mail och telefon, och dessutom dra ut på tiden när man vet att du väldigt gärna vill ha tillbaka din gitarr så fort som möjligt är ju inte acceptabelt..

14 Jun 2013, 13:18
Profile WWW

Ja, vad skulle jag gjort?

Nöj dig inte med att ha talat in på svararen är mitt råd.
Ring med dolt nummer eller låna en telefon med ett för honom okänt nummer, och ring mååånga ggr. på olika tidpunkter av dygnet dessutom.

Annars kanske någon bojjare bor i strularens närområde och kan knacka på hans dörr...? Obs inget våld föreslås av mig nu.

Vilken ort gäller det?

14 Jun 2013, 13:36
Profile

Ge tips här är nog ganska meningslöst då jag är helt övertygad
om att han läser allt ...

Tråkig historia för övrigt!

14 Jun 2013, 13:50
Profile ICQ WWW

5 juni var han då inloggad senast i alla fall. :roll:

14 Jun 2013, 13:59
Profile

Trout wrote:
5 juni var han då inloggad senast i alla fall. :roll:

man behöver inte vara inloggad för att läsa bojen :wink:

14 Jun 2013, 14:20
Profile ICQ WWW

Nä, men de allra flesta har väl ställt in så man loggas in automatiskt 8)

14 Jun 2013, 14:20
Profile

Trout wrote:
Nä, men de allra flesta har väl ställt in så man loggas in automatiskt 8)

Tror han är smartare än så...

Jag är sällan inloggad men kan tycka det är underhållande
att läsa ibland ändå..

14 Jun 2013, 14:24
Profile ICQ WWW

Jag har fått tag i honom nu och han var inte på plats med lovade dyrt och heligt att den fanns kvar och att den inte var förstörd.
Han skulle skicka den i mitten på nästa vecka då han kom hem. Är väl tvungen
att tro honom eller?

Anders

14 Jun 2013, 15:45
Profile

Låter som sista chansen.

14 Jun 2013, 15:49
Profile

Sådana här historier tenderar att smitta av sig, det är också jobbigt att behöva begära in referenser så fort man skall köpa en tjänst eller sälja något på Bojen. Jag har tydligen haft en illusion om just forumen är säkrare, än tex brottsplats Blocket?

/Ulf

14 Jun 2013, 17:15
Profile

Abe Normal wrote:
Sådana här historier tenderar att smitta av sig, det är också jobbigt att behöva begära in referenser så fort man skall köpa en tjänst eller sälja något på Bojen. Jag har tydligen haft en illusion om just forumen är säkrare, än tex brottsplats Blocket?

/Ulf

nu har vi ju fått referenser på åtminstone en bojare :x

För övrigt kan du lita på mig, jag kan inte lacka gitarrer möjligen måla dom. Däremot håller jag alltid det jag har lovat 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Jun 2013, 17:36
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

nu har vi ju fått referenser på åtminstone en bojare :x

För övrigt kan du lita på mig, jag kan inte lacka gitarrer möjligen måla dom. Däremot håller jag alltid det jag har lovat 8)

Har du referenser på det... :wink:

/Ulf

14 Jun 2013, 17:44
Profile

Abe Normal wrote:

Har du referenser på det... :wink:

/Ulf

fråga ngn som jag har lovat ngt här på BOJen tex, men fråga inte min kära hustru bara. Hon kan säkert dra ut något gammalt mög ur garderoben efter snart 36 års samvaro. Man ska inte väcka den björn som sover 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Jun 2013, 18:10
Profile WWW

Walain wrote:

Om det är en 'replika' komplett med förfalskad logo serienr etc kan det kanske bli svårt att få någon av de mer etablerade att hantera den....

Eller jag vet inte... Dom blir ju delaktiga i bygget på något sätt?

Misstänker detta pga att det inte är någon bild på framsidan av huvudet :roll:

17 Jun 2013, 15:42
Profile ICQ WWW

andersozzy wrote:
Jag har fått tag i honom nu och han var inte på plats med lovade dyrt och heligt att den fanns kvar och att den inte var förstörd.
att tro honom eller?

Anders

Men då är den alltså helt strippad på färg? eller delvis lackad ?
Var ju mycket krackeleringsjobb gjort på den urspungliga finishen, ska detta återskapas så landar en totallackering + aging på en bra bit över 10 tkr plus att det tar en himla tid att få gjort. Många av de som tidigare gjorde dessa jobb har lagt av, tex Adlib.

Hört väntetider på halvår till ett år även frånprofessionella lackerare, 4 månader tog det för mig när Adlib skulle fixa till lite lack på en LP Custom för några år sen. 12 veckor var lovat!
Och det var endast en minre reparation , ingen hellackering alls

Förstår att detta blir struligt för dig, tänkte bara kolla hur Du resonerar kring detta

Last edited by Mike Leaf on 17 Jun 2013, 15:57, edited 1 time in total.

17 Jun 2013, 15:48
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
andersozzy wrote:
att tro honom eller?

Anders

Men då är den alltså helt strippad på färg? eller delvis lackad ?
Var ju mycket krackeleringsjobb gjort på den urspungliga finishen, ska detta återskapas så landar en totallackering + aging på en bra bit över 10 tkr plus att det tar en himla tid att få gjort. Många av de som tidigare gjorde dessa jobb har lagt av, tex Adlib.

Hört väntetider på halvår till ett år även frånprofessionella lackerare, 4 månader tog det för mig när Adlib skulle fixa till lite lack på en LP Custom för några år sen. 12 veckor var lovat!

Förstår att detta blir struligt för dig, tänkte bara kolla hur Du resonerar kring detta

När jag såg hur min goldtop såg ut då jag fick den så bad jag honom att avsluta allt jobb omedelbart på min andra gitarr.
Jag vet alltså inte vad som är gjort på den utan får vänta och se när den dyker upp. Men tanken är att få den fixad i en
burst som ser lite avmattad och blekt ut. Några tips på en seriös lackerare? Hade en men han hoppade av då det har tagit
sån tid med allt strul.

Anders

17 Jun 2013, 15:56
Profile

andersozzy wrote:
Men tanken är att få den fixad i en
burst som ser lite avmattad och blekt ut. Några tips på en seriös lackerare? Hade en men han hoppade av då det har tagit
sån tid med allt strul.

Anders

Hm... Det är ju en lite knepig färg att göra och ska man vara noga ska ju allt göras med 'old school' färger , Anilin , pasta osv. Sen ska den lackas mörkare för att sen blekas rätt , så den är röd i kaviteter och under 'poker chip' etc.

Johan Gustavsson och Hasse Larson (Adlib) skulle jag lätt säga fixar detta med bravur, men dom tar inte emot såna här jobb längre.

Arne Arvidsson fixar detta också , men jag TROR inte han har speciellt lust med ett sånt jobb, jag frågade om omlackning av en hals för några år sen men det ville han inte göra lät det som!

Finns ju ingen som är bara lackerare utan dom är ju gitarrbyggare.

Är ju ruskigt mycket knepigare detta än tex en svart eller Tv-gul finish , som ju kan vara nog så svåra ändå.

Ska finishen hålla samma klass som gitarren tydligen gör så ställer det krav på lackeraren.

Att skicka till USA är uteslutet (tex Historic makeovers) pga att Du kan få problem i tullen med 'Cites' för det är väl brazboard på den ? dom kanske tar hela gitarren i beslag för dig.

Någon svensk hemmabyggare kan vara ett alternativ (men edt har Du ju redan provat) finns väl dock andra som har bra rykte , vill inte rekommendera någon speciell då jag inte sett deras verk på riktigt.

En annan knepighet kan ju vara om det står Gibson på huvudet på den , kan tänka mig att en del reagerar negativt på att lacka den pga detta.

17 Jun 2013, 16:05
Profile ICQ WWW
This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.   [ 286 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Next