View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 18:58

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Tips på bra ljudspelare (PC) önskas 
Author Message

Post Tips på bra ljudspelare (PC) önskas
håller på och meckar med min server på landet. Har laddat ner alla mina Spotifylistor lokalt och har även lagt in alla mina MP3or och Wave-filer i datorn. Allt för att jag ska kunna spela i stort sett vad som helst utan att behöva förbruka bandbredd på 4G-kontot (jag har bara 10GB/månad att använda). Nu är allt fixat och jag behöver bara använda strömmar när jag spelar Internetradio, det kan jag ju stå ut med
Mediadatorn styrs via Teamviewer från min smartphone, laptop eller tablet (eller direkt om jag sitter i rätt rum)

Frågan är bara vad man ska ha för mjukvara att spela upp filerna med. Spotify har ju möjlighet att spela upp filer från det lokala biblioteket men dess GUI är ju bara för taskigt. Utforskaren funkar ju men det ser ju inte heller så sexigt ut. Windows Mediaspelare gillar jag utseendemässigt men konstruktören av den borde ju få sparken, make till långsamt program får man ju leta efter om man har fler än 10 album. Jag har ca 10.000 låtar att indexera och hantera så Windows går bort

något med litet i går också bort, men det måste väl finna sngt annat som är bra? Jag vill ha snygg grafik och omslag, bra filhantering etc

Sonos gillar jag, har det hemma och har haft det även på landet, men Sonos kan ju inte cacha Spotifymusiken, så det drar för mycket bandbredd här ute. Annars vore ju ett GUI likt Sonos trevligt om det fanns i ett annat program

Så vad har ni för tips? Vad kör ni själva med?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Jun 2013, 15:46
Profile WWW

Post Re: Tips på bra ljudspelare (PC) önskas
iTunes? Muhahahaha... Image Image (sorry, såg inte iXXX förbudet)

Vinamp?

14 Jun 2013, 16:45
Profile WWW

Är 6-7 år sedan jag körde PC hemma, men på den tiden var det Winamp som jag använde. Det har ett grymt bibliotek som utan problem kan hantera +10k filer utan att balla ur eller kännas slött.

14 Jun 2013, 17:45
Profile

Jag tror du åtminstone borde testköra http://www.mediamonkey.com/. Det är bästa program jag har hittat hittills för att hantera riktigt stora samlingar (+100k och uppåt). Ytterst flexibelt när det gäller användargränssnitt, eftersom de kör med nån sorts öppen API. Det finns ett helt gäng med fanboys som utvecklar sina egna GUIs och sprider dem i MediaMonkeys eget forum. Likaså finns det möjligheten att skriva scripts och också där finns det folk som grejar till allt möjligt intressant och användbart.

Gratisversionen är fullt användbar. Man har bara strypt CD-bränningshastigheten och lite andra småsaker. Men fullversionen kostar bara 20,50€ så man blir ju inte ruinerad direkt. En sådan licens gäller för alla uppdateringar av innevarande major release. Efter att ha kört gratis-versionen ett par år slog jag själv till på en lifetimelicens för 48,90€.

Jag har i alla fall lyckats övertyga de flesta i bekantskapskretsen så pass att ingen längre använder iXXXXX :wink:

19 Jun 2013, 07:53
Profile

Tack för tips. Winamp kände jag ju till och har använt förr: i tiden, den är ju en intreesant kandidat. Mediamonkey skall testas

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

19 Jun 2013, 08:25
Profile WWW

JRiver Media Centre är det vettigaste jag har hittat för PC i kombination med iOS-appen JRemote har du ett datorbaserat system som fungerar och som har ett bra användargränssnitt.

Här hittar du förresten en guide hur man optimerar det: http://www.ljudtema.se/optimera/optimera_datorljudet-windows.asp JRiver går att provköra gratis ett tag, så man kan prova innan man spenderar 300:- http://www.jriver.com

JRiver är stabilt, seriöst och om du är petig med ljudet, så är det enkelt att komma förbi de flesta ljudpajare i datorn.

Annars föredrar jag att köra datorlöst med en bra nätverksspelare, men det kostar förstås mer...

/CM

19 Jun 2013, 14:39
Profile ICQ YIM WWW

Körde winamp innan jag hittade Foobar för några år sedan.
Otrolig spelare. Går att ställa in hur den ser ut och en massa
annat....

http://www.foobar2000.org/

20 Jun 2013, 11:16
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]