|
| Author |
Message |
|
EvilHomer
|
 Re: Vad skulle ni gjort
Jag skulle nog faktiskt förespråka vägen med juristen ärligt talat. Att en eller flera gubbar dyker upp oanonnserat och knackar på dörren en vacker dag för att inkassera ett stycke gitarr kan uppfattas som otroligt hotfullt även om det inte finns något som helst illa uppsåt med det, speciellt om man redan inte är på topp och mår jäkligt dåligt av en eller annan anledning, vilket man rimligtvis kan antaga är fallet här. Då är det risk att det urartar fullständigt med polisanmälningar och gud vet vad om det vill sig riktigt illa. Hur frustrerande det än må vara att ligga ute med både gitarr och pengar vågar jag nog lova att det inte är värt den risken. Jag förmodar att alla avenyer redan är undersökta och ber om ursäkt på förhand för en troligtvis rätt korkad fråga, men är det någon här som känner honom personligen eller "känner nån som känner nån" etc i hans nära krets? Bättre i så fall kanske att stöta på från det hållet skulle jag tro. Har han verkligen försvunnit från jordens yta och ingen kan få tag på honom för att komma överens om ett överlämnande av gitarren så är det bättre polisen får sköta det så allt går rätt och riktigt till. Skall inte måla fan på väggen men underskatta inte heller till synes oskyldiga och välvilliga situationers förmåga att spåra ur så det står härliga till.
_________________ "Jazz is not dead - it just smells funny"
Last edited by EvilHomer on 24 Jun 2013, 13:39, edited 1 time in total.
|
| 24 Jun 2013, 10:30 |
|
 |
|
andersozzy
|
Då inget kontaktförsök har gjorts från han, så har en polisanmälan lämnats in idag, tyvärr.
Anders
|
| 24 Jun 2013, 11:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
andersozzy wrote: Då inget kontaktförsök har gjorts från han, så har en polisanmälan lämnats in idag, tyvärr.
Anders Bara av ren nyfikenhet , vad är det för brott som han anmälts för? Givetvis är det ett vedervärdigt sätt att hålla sig undan och inte fullfölja van man lovat och inte returnera annans egendom på begäran, men rent juridiskt vad klassas det som? Undanhållande av annans egendom? Stöld kan det väl knappast bli rubricerat som? Trodde det mer lutade åt något civilrättsligt med handräckning etc.
| 24 Jun 2013, 11:58 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Mike Leaf wrote: andersozzy wrote: Då inget kontaktförsök har gjorts från han, så har en polisanmälan lämnats in idag, tyvärr.
Anders Bara av ren nyfikenhet , vad är det för brott som han anmälts för? Givetvis är det ett vedervärdigt sätt att hålla sig undan och inte fullfölja van man lovat och inte returnera annans egendom på begäran, men rent juridiskt vad klassas det som? Undanhållande av annans egendom? Stöld kan det väl knappast bli rubricerat som? Trodde det mer lutade åt något civilrättsligt med handräckning etc. Jag har själv råkat ut för en liknande grej, som juridiskt betraktades som civilrättsligt. Det gör att processen blir rätt komplicerad och kostsam - för att inte tala om utdragen, jag processade i nästan fem år innan ärendet var avgjort...
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 24 Jun 2013, 12:21 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2819 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Hur ser det ut skattemässigt? Jag tror att ganska få av bojens förstärkar- och gitarrtekniker/lackerare betalar skatt på inkomster från dessa jobb vilket då gör att det blir en "svartjobbsektor". Vilken typ av firmaregistrering är lämplig för denna typ av verksamhet? (Hobbyverksamhet?)
Om jag nu inte vill bidra till "svarta inkomster" vem eller vilka här på bojen kan jag med gott samvete anlita? Tänkte att det kan vara en fingervisning om/på graden av seriositet hos förstärkar- och gitarrtekniker/lackerare...
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?
|
| 24 Jun 2013, 13:00 |
|
 |
|
Walain
|
EvilHomer wrote: Jag skulle nog faktiskt förespråka vägen med juristen ärligt talat. Att en eller flera gubbar dyker upp oanonnserat och knackar på dörren en vacker dag för att inkassera ett stycke gitarr kan uppfattas som otroligt hotfullt även om det inte finns något som helst illa uppsåt med det, speciellt om man redan inte är på topp och mår jäkligt dåligt av en eller annan anledning, vilket man rimligtvis kan antaga är fallet här. Då är det risk att det urartar fullständigt med polisanmälningar och gud vet vad om det vill sig riktigt illa. Hur frustrerande det än må vara att ligga ute med både gitarr och pengar vågar jag nog lova att det inte är värt den risken. Jag förmodar att alla avenyer redan är undersökta och ber om ursäkt på förhand för en troligtvis rätt korkad fråga, men är det någon här som känner honom personligen eller "känner nån som känner nån" etc i hans nära krets? Bättre i så fall kanske att stöta på från det hållet skulle jag tro. Har han verkligen försvunnit från jordens yta och ingen kan få tag på honom för att komma överens om ett överlämnande av gitarren så är det bättre polisen får sköta det så allt går rätt och riktigt till. Skall inte måla fan på väggen men underskatta inte heller till synes oskyldiga och välvilliga situationer att spåra ur så det står härliga till. Håller med.. Tycker inte att detta är en bojenangelägenhet bara för att förmedlingen av kontakten gjorts via forumet. Avtalet har ändå slutits mellan två parter, det är ingenting vi andra ska blanda oss i, och framför allt inte i form av en lynchmobb av bojare (vilket ju den här tråden redan bitvis liknar).. Personligen skulle jag dock kunna tänka mig att blanda in både hot och våld om detta hände mig. Oavsett avsikter och omständigheter så är detta rent lurendrejeri, och dessutom gällande dyra grejer. Jag skulle köpt en flygbiljett till Sthlm och hälsat på personen. Men då är det ju något man själv får ordna med och stå för eventuella repressalier.
|
| 24 Jun 2013, 13:11 |
|
 |
|
albert
|
Mike Leaf wrote: Bara av ren nyfikenhet , vad är det för brott som han anmälts för? Olovligt förfogande kanske? Beträffande den eventuella "Bojar-hämtningen" av gitarren håller jag med om att det nog är en väldigt dålig ide. Dels kan det nog lätt spåra ut med nån slags mobb vid tröskeln, dels lär det inte finnas något att hämta, åtminstone inte i ett skick som ägaren är intresserad av. Hade det varit så enkelt, hade gitarren varit tillbaka för länge sedan.
_________________ Mats
|
| 24 Jun 2013, 13:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Walain wrote: EvilHomer wrote: Jag skulle köpt en flygbiljett till Sthlm och hälsat på personen. Det är en ganska vansklig taktik om man inte får tag på personen och inte ens vet med säkerhet var denne eller gitarren befinner sig, kanske rest utomlands tom. Nästan alla varianter faller ju i praktiken på att det inte går att få tag på personen. Blir ju samma sak med brev/anmälningar etc om de inte öppnas av mottagaren. Det anser jag vara det knepigaste i hela denna historia , jag HOPPAS att det löser sig med att gitarren skickas i retur, gör den inte det så börjar man ju misstänka att något hänt med den , att den kanske är i så dåligt skick att han skäms att skicka tillbaka.
| 24 Jun 2013, 14:00 |
|
 |
|
Walain
|
Mike Leaf wrote:
Det är en ganska vansklig taktik om man inte får tag på personen och inte ens vet med säkerhet var denne eller gitarren befinner sig, kanske rest utomlands tom.
Nästan alla varianter faller ju i praktiken på att det inte går att få tag på personen. Blir ju samma sak med brev/anmälningar etc om de inte öppnas av mottagaren.
Det anser jag vara det knepigaste i hela denna historia , jag HOPPAS att det löser sig med att gitarren skickas i retur, gör den inte det så börjar man ju misstänka att något hänt med den , att den kanske är i så dåligt skick att han skäms att skicka tillbaka.
Visst är det vanskligt, men vad ska man göra då? Jag hade chansat..
|
| 24 Jun 2013, 14:11 |
|
 |
|
T-Toby
Joined: 02 May 2013, 20:38 Posts: 258 Location: Göteborg/Laholm
|
Ingen har förespråkat våld vid ev. återtagande av gitarr i den här tråden. Den stockholmare som åtar sig att besöka "lackeraren" måste ju veta att han har diplomatisk kompetens. Ja, ungefär som att en lackerare måste kunna lackera när han åtar sig att...lackera.
|
| 24 Jun 2013, 14:15 |
|
 |
|
Ballz
|
Att hämta hem nåt som nån har stulit (eller vägrar lämna tillbaks) KAN i värsta fall kallas självtäkt, vilket är ett brott. Låt bli den varianten. Tips, bara. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvt%C3%A4kt " lösker man".... /R
|
| 24 Jun 2013, 14:19 |
|
 |
|
T-Toby
|
"Lösker man" är ju ett jäkla bra bandnamn...om man spelar medeltida musik 
|
| 24 Jun 2013, 14:22 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
Jag vet inte hur tydlig man ska vara i ibland. Om det är någon som tolkat mitt förslag som annat än ett försök att söka kontakt med XXX för att få en dialog och ett eventuellt överlämnande av gitarren till stånd, så ligger väl den tolkningen i så fall närmare betraktarens självkännedom än mina avsikter. H/ Bosse Östman
_________________bneostman@live.se
|
| 24 Jun 2013, 21:46 |
|
 |
|
Cabretta
|
trälhavsvägen wrote: Jag vet inte hur tydlig man ska vara i ibland. Om det är någon som tolkat mitt förslag som annat än ett försök att söka kontakt med XXX för att få en dialog och ett eventuellt överlämnande av gitarren till stånd, så ligger väl den tolkningen i så fall närmare betraktarens självkännedom än mina avsikter. H/ Bosse Östman Håller med här, kan aldrig vara fel att knacka på och be att få hämta en sak åt en kompis (kanske med något slags fullmakt). Nekar han så nekar han, då får man väl gå därifrån i oförrättat ärende, inte mer med det.
|
| 24 Jun 2013, 22:18 |
|
 |
|
Bentooshape
|
trälhavsvägen wrote: Jag vet inte hur tydlig man ska vara i ibland. Om det är någon som tolkat mitt förslag som annat än ett försök att söka kontakt med XXX för att få en dialog och ett eventuellt överlämnande av gitarren till stånd, så ligger väl den tolkningen i så fall närmare betraktarens självkännedom än mina avsikter. H/ Bosse Östman Nope, för mig var det solklart att du menade det. En god tanke helt klart!
|
| 24 Jun 2013, 22:41 |
|
 |
|
EvilHomer
|
Vet inte riktigt om det var i referens till det jag skrev men för att vara övertydlig har jag inte uppfattat det som att nån förespråkat våld eller nåt sånt. Jag håller helt till fullo med om att under alla normala omständigheter skulle det inte vara något som helst problem att bara svänga förbi och hämta upp guran. Problemet med det som jag ser det är att tåget för "normala omständigheter" lämnade perrongen långt innan den här tråden ens startades.
_________________ "Jazz is not dead - it just smells funny"
|
| 24 Jun 2013, 23:45 |
|
 |
|
vikko98
|
Jösses...
Jag vet själv hur jävla dåligt man kan må och hur svårt det kan vara att ta tag i saker i ett sådant läge men i det här fallet är det ingen ursäkt. En sak om man inte är förmögen att få ordning på egna grejer men när det gäller någon annans så är det bara att fixa. Ett år är ju helt sanslöst.
Man kan inte inte tippa runt på tå hela tiden bara för man kan råka såra någon. Hur många här hade accepterat om man betalade dyrt för en vara/tjänst som man inte får av ett företag? Inte säger man att det är synd om företaget bara för att det har gått igenom en tuff period.
Sen finns det tyvärr människor som inte förstår allvaret i saker och ting om man inte ställer dem mot väggen eller hytter med näven. I vissa fall räcker det inte ens med det. Inte för att jag är en våldsam person överhuvudtaget men jag har haft att göra med så många idioter i mitt liv så jag har fått lära mig den hårda vägen.
Hursomhelst, hoppas att TS får både pengar och gitarr tillbaka och att den går att rädda.
/Niklas
_________________ "A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil
www.myspace.com/doldrumsrocks
|
| 25 Jun 2013, 00:14 |
|
 |
|
Dodger
|
Om jag vore killen ifråga så skulle då inte jag lämna ut någon gitarr om det kom någon och knackade på för att "återhämta"gitarren. Vem säger att " hämtaren" verkligen har en anknytning till gitarrägaren och inte bara är någon som läst den här tråden och åkt för att plocka upp gitarren för egen vinning?
|
| 25 Jun 2013, 09:29 |
|
 |
|
Goran
|
Att det utlovats att gitarren skulle skickas vid olika tillfällen, senast mitten av förra veckan, utan att så skett måste kännas rejält jobbigt för Anders. Man kan få depression för mindre... "Lackeraren" borde inse att han inte bara ödelagt gitarren (om det nu är så) utan också gett Anders en j-vligt jobbig tid rent psykiskt, oförlåtligt.
|
| 25 Jun 2013, 09:33 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
Om det nu skulle finnas något tvivel kring uppsåtet i detta fall kan man ju lätt kolla dessa trådar, inbox och mail för att styrka det hela. Jag vill klargöra att jag träffat lackeraren ifråga för 1,5 år sedan ungefär och då hade han inte lackerat NÅGON gitarr av vad jag kunde förstå. Han sitter nu i skiten långt upp över öronen, utan resurser att hantera det och reda ut situationen. Därför tycker jag synd om honom. Tänk er själva, om det bästa ni kunde hitta på om ni förstört någons egendom var att låsas som om det regnade. Ömkansvärt i mina ögon, men inte mindre irriterande och klandervärt för det.
Om jag hade varit Andersozzy hade jag varit mordisk. Nu är jag inte det och det är det som är poängen. Anderozzy sitter långt från [redigerat av admin] utan sin gitarr, utan att få kontakt med CXXXXXn och kan i princip bara gå via ett juridiskt ombud för att försöka lösa det hela. Jag kan faktiskt ringa eller knacka på och samtidigt förhålla mig känslomässigt mer neutral till detta. Att jag skulle uppskatta sällskap av någon lugn och känslomässigt stabil person, gärna runt 50-strecket är snarast ett sätt att säkra upp så att inte ord sedan står mot ord.
Om någon kan hitta ett annat sätt att försöka få tillbaka gitarren så shooot! Fler inlägg lär inte få den tillbaka och jag kommer inte att skriva i denna tråd mer tills jag med Anderozzys uttryckliga vilja har gjort ett försök att hämta gitarren. Hoppas jag klargjort vad jag menar nu. H/ Bosse Östman
_________________bneostman@live.se
|
| 25 Jun 2013, 12:22 |
|
 |
|
Nut
Joined: 04 Jul 2006, 18:17 Posts: 1165 Location: Norrbotten
|
Detta är helt jävla otroligt, har aldrig hört något liknande och lider fruktansvärt med dig Anders. Helt otroligt. 
|
| 25 Jun 2013, 12:32 |
|
 |
|
Plexiglas
|
trälhavsvägen wrote: Om det nu skulle finnas något tvivel kring uppsåtet i detta fall kan man ju lätt kolla dessa trådar, inbox och mail för att styrka det hela. Jag vill klargöra att jag träffat lackeraren ifråga för 1,5 år sedan ungefär och då hade han inte lackerat NÅGON gitarr av vad jag kunde förstå. Han sitter nu i skiten långt upp över öronen, utan resurser att hantera det och reda ut situationen. Därför tycker jag synd om honom. Tänk er själva, om det bästa ni kunde hitta på om ni förstört någons egendom var att låsas som om det regnade. Ömkansvärt i mina ögon, men inte mindre irriterande och klandervärt för det.
Om jag hade varit Andersozzy hade jag varit mordisk. Nu är jag inte det och det är det som är poängen. Anderozzy sitter långt från Hässelby utan sin gitarr, utan att få kontakt med CXXXXXn och kan i princip bara gå via ett juridiskt ombud för att försöka lösa det hela. Jag kan faktiskt ringa eller knacka på och samtidigt förhålla mig känslomässigt mer neutral till detta. Att jag skulle uppskatta sällskap av någon lugn och känslomässigt stabil person, gärna runt 50-strecket är snarast ett sätt att säkra upp så att inte ord sedan står mot ord.
Om någon kan hitta ett annat sätt att försöka få tillbaka gitarren så shooot! Fler inlägg lär inte få den tillbaka och jag kommer inte att skriva i denna tråd mer tills jag med Anderozzys uttryckliga vilja har gjort ett försök att hämta gitarren. Hoppas jag klargjort vad jag menar nu. H/ Bosse Östman tror precis som andra här att det där är absolut sista utvägen när allt annat är prövat, och som mkt väl kan orsaka att anders själv åker dit för div olagliga förfaranden. Ville han göra detta skulle han nog nappat på ditt erbj för länge sen.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 25 Jun 2013, 13:01 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Plexiglas wrote: tror precis som andra här att det där är absolut sista utvägen när allt annat är prövat, och som mkt väl kan orsaka att anders själv åker dit för div olagliga förfaranden. Ville han göra detta skulle han nog nappat på ditt erbj för länge sen.
Problemet är ju att man vet inte om varken personen eller gitarren finns kvar på den addressen som uppgivits, kanske utomlands pga detta eller därför så svår att nå. Kan ju få åka dit ett antal gånger och sitta och spana i bilen med kaffe och donuts som i amerikanska polisfilmer. Finns inget som säger att öppnar dörren heller. Så länge ingen kontakt finns är det ju fruktlöst , visst finsn det en chans att det skulle lyckas , men inte särskilt stor tror jag. Får man tag på honom och kan bestämma tid och plats för överlämnande så är det ju en annan sak.
| 25 Jun 2013, 13:13 |
|
 |
|
Oakman
|
Eftersom personen mer eller mindre "hängt ut sig själv" genom att posta om sina lackeringsarbeten så är det inte svårt att lista ut vem användaren är. Men jag vill inte se att det postas uppgifter som gör det lättare att identifiera personen irl. Undvik att göra affärer med användaren i fråga tills detta är utrett.
I övrigt känns det ganska vanskligt att spekulera i vad som hänt. Det är ju ganska uppenbart vem som gjort fel, ytterligare stenkastning känns ganska ovärdigt. Det är för övrigt mycket riktigt så, att man inte kan ta sig rätten att ta tillbaka något som man äger men finns i någon annans besittning. Låt nu polis/jurister sköta detta. Jag håller tummarna för att Anders får tillbaka sin gitarr samt blir kompenserad. Tråkig historia är det oavsett.
| 25 Jun 2013, 13:50 |
|
 |
|
T-Toby
|
trälhavsvägen wrote: Om det nu skulle finnas något tvivel kring uppsåtet i detta fall kan man ju lätt kolla dessa trådar, inbox och mail för att styrka det hela. Jag vill klargöra att jag träffat lackeraren ifråga för 1,5 år sedan ungefär och då hade han inte lackerat NÅGON gitarr av vad jag kunde förstå. Han sitter nu i skiten långt upp över öronen, utan resurser att hantera det och reda ut situationen. Därför tycker jag synd om honom. Tänk er själva, om det bästa ni kunde hitta på om ni förstört någons egendom var att låsas som om det regnade. Ömkansvärt i mina ögon, men inte mindre irriterande och klandervärt för det.
Om jag hade varit Andersozzy hade jag varit mordisk. Nu är jag inte det och det är det som är poängen. Anderozzy sitter långt från [redigerat av admin] utan sin gitarr, utan att få kontakt med CXXXXXn och kan i princip bara gå via ett juridiskt ombud för att försöka lösa det hela. Jag kan faktiskt ringa eller knacka på och samtidigt förhålla mig känslomässigt mer neutral till detta. Att jag skulle uppskatta sällskap av någon lugn och känslomässigt stabil person, gärna runt 50-strecket är snarast ett sätt att säkra upp så att inte ord sedan står mot ord.
Om någon kan hitta ett annat sätt att försöka få tillbaka gitarren så shooot! Fler inlägg lär inte få den tillbaka och jag kommer inte att skriva i denna tråd mer tills jag med Anderozzys uttryckliga vilja har gjort ett försök att hämta gitarren. Hoppas jag klargjort vad jag menar nu. H/ Bosse Östman Skönt att sådana som du finns, Bosse Östman! Jag förstår att du inte tänkt smita in i "lackersrens" fastighet och "ta tillbaka något som någon annan äger" och därmed göra dig skyldig till brott, bra. Detta har väl heller ingen förespråkat/trott i tråden? Om du så bara kan få till en dialog med "lackeraren" så måste ju detta vara guld värt för Anders att få veta hur killen tänker, även om han bara smäller igen dörren...
|
| 25 Jun 2013, 14:08 |
|
 |
|
Burner
|
Är inte detta ur världen än?! Sthlm'are var han va? Finns ju hur många Sthlm'are som helst på bojen som kan åka förbi om det bara är hämtning som gäller..
|
| 25 Jun 2013, 14:50 |
|
 |
|
danielj
|
Har bara skummat igenom detta lite snabbt, med jag håller med om att nio månader är fan inte ok! Har själv tidigare lämnat in en gitarr för ihopplockning, alltså inte ens med lackjobb inblandat, till en väldigt säregen "seriös" gitarrtekniker i Småland. Efter att ha lämnat in den i september och den fortfarande inte var klar mitten av maj så blev jag förbannad, och hotade med att komma och hämta gitarren endast i delar igen. Då blev han klar jävligt snabbt.. efter ett par dagar endast.. Efter det gjorde "Fagerlund" ett likadant jobb fast bättre och bra mycket billigare på endast en vecka 
|
| 25 Jun 2013, 15:48 |
|
 |
|
Burner
|
Fagerlund är ju känd för att vara snabb... 
|
| 25 Jun 2013, 15:54 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Att ta saken i egna händer (oavsett om det är i all välmenlighet eller inte) kan slå bakut. Min erfarenhet av handräckningsärenden (vilket detta uppenbarligen är), är att man måste låta lagen ha sin gång. Det tar tid, är frustrerande och jobbigt, men i slutändan kan man ändå känna sig stolt över att man gjort det på rätt sätt.
Culpafrågan här, är huruvida nio månader är en adekvat tidsrymd att utföra ett dylikt arbete - att jämföra med resultatet av detta niomånaders arbete.
Här finns det två förlorare. Jag tycker synd om båda, även om jag tycker att det är på tiden att Anders får tillbaka sin LP oavsett skick.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 25 Jun 2013, 20:44 |
|
 |
|
Bentooshape
|
FenderBender wrote: Att ta saken i egna händer (oavsett om det är i all välmenlighet eller inte) kan slå bakut. Min erfarenhet av handräckningsärenden (vilket detta uppenbarligen är), är att man måste låta lagen ha sin gång. Det tar tid, är frustrerande och jobbigt, men i slutändan kan man ändå känna sig stolt över att man gjort det på rätt sätt.
Culpafrågan här, är huruvida nio månader är en adekvat tidsrymd att utföra ett dylikt arbete - att jämföra med resultatet av detta niomånaders arbete.
Här finns det två förlorare. Jag tycker synd om båda, även om jag tycker att det är på tiden att Anders får tillbaka sin LP oavsett skick. Är inte det väldigt relativt och upp till andersozzy om vad som är rätt eller fel i detta läget? Sen förstår jag fortfarande inte varför det är synd om "lackeraren" pga av att han har dåligt omdöme. Vad har hen förlorat förutom sitt användarnamns rykte på ljudbojen? Är det jämförbart med vad andersozzy har förlorat?
|
| 25 Jun 2013, 21:05 |
|
|