View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 05:44

This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 286 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next
Vad skulle ni gjort 
Author Message

Post Re: Vad skulle ni gjort
Mr Smiley:

Direkt pinsamt om du frågar mig, det spelar ingen roll om jag har massor av pengar utan handlar om att göra rätt för sig.
Jag har jobbat och tjänat mina pengar och om någon strular till det med min gitarr och inte kan leverera det han lovat
och därigenom sticker huvudet i sanden, skall inte ha något förmildrande för att jag har "pengar". Det var det absolut
sämsta jag hört och hoppas jag inte får höra igen. TÄNK OM, TÄNK RÄTT.

Anders

26 Jun 2013, 14:53
Profile

Haraldrig wrote:
Det blir väl inte ord mot ord då "lackeraren" har lagt upp trådar om det här, dvs det finns svart på vitt att han har mottagit gitarren för att utföra ett jobb på den.
Det är ju bara att skärmdumpa och ge till polisen.

Allt, min maildialog, insatta pengar och "bildbevis" är allt lämnat till polisen, nu får vi se vad som händer.

Anders

26 Jun 2013, 14:59
Profile

Jag tycker att man måste besinna sig och cabba ner, vi lägger alla våra egna "raster" på vilken person det handlar om. Att det är en tråkig historia skriver alla under på men den offentliga kölhalning av lackeraren känns inte helt neutral. Vi vet ingenting om honom, karl'n kanske har hängt sig på vinden eller blivit så deprimerad att kommunikation inte är möjlig, vi vet alltså ingenting.

Det är bättre att avvakta, nu har det gjorts en anmälan och så får det hela ha sin gång eller att personen själv tar kontakt med Andersozzy.

/Ulf

26 Jun 2013, 15:11
Profile

Kommer garanterat att följas, sjukt spännande att få se hur gitarren ser ut när den återgäldas.

Förlåt att jag säger det, men det är bästa reality-tråden sen den där tråden om den kvinnliga basisten som sparkades.

Hoppas att det löser sej på något bra sätt för dej.

Last edited by Cabretta on 26 Jun 2013, 15:24, edited 2 times in total.

26 Jun 2013, 15:23
Profile ICQ YIM WWW

andersozzy wrote:
Mr Smiley:

Direkt pinsamt om du frågar mig, det spelar ingen roll om jag har massor av pengar utan handlar om att göra rätt för sig.
Jag har jobbat och tjänat mina pengar och om någon strular till det med min gitarr och inte kan leverera det han lovat
och därigenom sticker huvudet i sanden, skall inte ha något förmildrande för att jag har "pengar". Det var det absolut
sämsta jag hört och hoppas jag inte får höra igen. TÄNK OM, TÄNK RÄTT.

Anders
Ditt svar visar att du inte alls förstått det jag skrivit. Läs om och tänk efter.

26 Jun 2013, 15:23
Profile

andersozzy wrote:
Haraldrig wrote:
Det blir väl inte ord mot ord då "lackeraren" har lagt upp trådar om det här, dvs det finns svart på vitt att han har mottagit gitarren för att utföra ett jobb på den.
Det är ju bara att skärmdumpa och ge till polisen.

Allt, min maildialog, insatta pengar och "bildbevis" är allt lämnat till polisen, nu får vi se vad som händer.

Anders

Vad sa polisen när du var där? Eller var det din jurist som var där och gjorde anmälan? Sa de hur de kommer att jobba med detta nu framöver?

26 Jun 2013, 15:24
Profile

Jag greppar inte riktigt bad polis-grejen är tänkt att fylla för funktion, annat än att visa på allvaret i frågan. Kan bara tänka mig att det skulle röra sig om olovligt förfogande (bedrägeri är det nog omöjligt att visa uppsåt till), och även olovligt förfogande kan nog vara lite lurigt att bevisa. Så länge gitarren finns kvar hos lackeraren är ju knappast alls aktuellt heller.

Så det hela är ju mer en civilrättslig fråga, att någon fått en vara för att utföra tjänster på den och sen inte utfört dessa ännu. Om ingen specifik tid för arbetet har avtalats är det ju "rimlig tid" det ska ta. När beställaren tycker att rimlig tid passerat kan han ju kräva att arbetet utförs snarast, eller avbryta tjänsten och ta tillbaka varan. Hävdar lackeraren då att han exempelvis haft kostnader för att förbereda/påbörja arbetet har han ju rätt att få ersättning för dessa först.

Men men, allt detta blir ju rätt svårt att lösa så länge man inte har någon kommunikation... :? Rent jätteformellt är det ju till slut nån sorts civilrättslig stämning som är aktuell, eller kanske smidigast att begära handräckning via Kronofogden.

Men men...som oftast är det bäst att lämna juridiken utanför så långt som möjligt.

26 Jun 2013, 15:33
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Men men, allt detta blir ju rätt svårt att lösa så länge man inte har någon kommunikation... :? Rent jätteformellt är det ju till slut nån sorts civilrättslig stämning som är aktuell, eller kanske smidigast att begära handräckning via Kronofogden.

Men men...som oftast är det bäst att lämna juridiken utanför så långt som möjligt.

Ursäkta en oinsatt, men vad exakt innebär det?

26 Jun 2013, 15:37
Profile

Bentooshape wrote:
ChronicTown wrote:

Läs hela tråden.

Anders

26 Jun 2013, 15:41
Profile

Bentooshape wrote:
ChronicTown wrote:

Du får inte själv åka och hämta något som någon annan har i sin besittning, ens om du kan styrka ägande. Om motparten inte vill/kan lämna tillbaka saken måste Kronofogden, ofta eskorterad av polis, utfärda en handräckningsorder (?) och ta tillbaka ägodelen. Den rättmätige ägaren får först styrka att han är ägare till varan i fråga. Ungefär så.

26 Jun 2013, 15:46
Profile ICQ WWW

Bentooshape wrote:

Om Du får ett beslut att något som tillhör dig finns inlåst elelr i besittning hos någon annan och denne
inte lämnar tillbaka så kan kronis fixa det. Behöver alltså inte vara ett brott begånget , kan vara tex att du tilldöms
en cykel eller båt etc i ett skilsmässomål men motparten struntar i att lämna över det.

http://www.kronofogden.se/Handrackning.html

26 Jun 2013, 15:48
Profile ICQ WWW

Bentooshape wrote:
Det där var riktigt lågt att ens ta upp i sammanhanget.
Andersozzy tog själv upp det, när han talade om "en helvetes massa pengar". Jag satte bara in det i ett sammanhang. Att du skriver så, tyder på att inte heller du förstått vad jag menar.

Att jag alls började skriva i tråden berodde på den här kommentaren från dig:

Bentooshape wrote:
Sen förstår jag fortfarande inte varför det är synd om "lackeraren"...
Jag ville förklara varför det faktiskt är synd om lackeraren. Det handlar inte om att "ta hans parti" eller något sådant, bara om att förklara, vilket jag tydligen misslyckats med. Ställ dig frågan, om du blev tvungen att välja, vem skulle du vilja vara i den här historien, gitarrens ägare eller lackeraren? Då inser du också vem det är mest synd om. Att det är hans eget fel gör ju bara saken värre för honom.

26 Jun 2013, 15:53
Profile

Mr smiley:

Att det inte skulle "gå någon nöd på mig" är det absolut dummaste jag har läst i någon tråd hittills, tyvärr var det i min egen.
Skulle det vara förmildrande på något sätt? Du behöver inte försöka förklara dig, jag tror jag vet var du står och det är OK.

Anders

26 Jun 2013, 15:56
Profile

Självklart är det, i frågan om gitarren, inte lackeraren som det är mest synd om. Men i ett större perspektiv så kan det mycket väl vara så. Det vet vi inte. Det enda som vi med all säkerhet vet är att båda de iblandade personerna kommer må bättre när detta är löst.

Risken är väl stor, för att inte säga total, att drogmissbruk/tragedi/sjukdom (psykisk eller fysisk) ligger bakom ett sånt här beteende, vilket kan påverka människor på så pas olika sätt att vi egentligen inte har mandat att sitta här och tala om hur självklart det är att "knalla ner till bussgods". Empatin begränsas av egen erfarenhet, så att säga.

Killen behöver troligtvis hjälp helt enkelt. Är det däremot så att han bara är lat, elak och ond så är det ju en helt annan sak. Men det låter ju inte särskilt realistiskt.

Edit: Förövrigt är det ju minst en person till som har prylar hos lackeraren. Kanske bör ni snacka med varandra? Är det fler så kanske polisens arbete påskyndas lite.

26 Jun 2013, 16:01
Profile

Mr Smiley wrote:
Bentooshape wrote:
Andersozzy tog själv upp det, när han talade om "en helvetes massa pengar". Jag satte bara in det i ett sammanhang. Att du skriver så, tyder på att inte heller du förstått vad jag menar.

Bentooshape wrote:
Jag ville förklara varför det faktiskt är synd om lackeraren. Det handlar inte om att "ta hans parti" eller något sådant, bara om att förklara, vilket jag tydligen misslyckats med. Ställ dig frågan, om du blev tvungen att välja, vem skulle du vilja vara i den här historien, gitarrens ägare eller lackeraren? Då inser du också vem det är mest synd om. Att det är hans eget fel gör ju bara saken värre för honom.

Det är uppenbarligen fler än jag som inte förstår dig och varför du gjorde antaganden om Anders ekonomiska situation. Du behöver inte förklara för mig vad du menade. Och varför det skulle vara synd om "lackeraren" behöver du heller inte försöka förklara för mig då du uppenbarligen hittills inte lyckats så bra.

Så, åter till gitarren och ämnet.

26 Jun 2013, 16:08
Profile

Stelin_ wrote:
Självklart är det, i frågan om gitarren, inte lackeraren som det är mest synd om. Men i ett större perspektiv så kan det mycket väl vara så. Det vet vi inte. Det enda som vi med all säkerhet vet är att båda de iblandade personerna kommer må bättre när detta är löst.

Risken är väl stor, för att inte säga total, att drogmissbruk/tragedi/sjukdom (psykisk eller fysisk) ligger bakom ett sånt här beteende, vilket kan påverka människor på så pas olika sätt att vi egentligen inte har mandat att sitta här och tala om hur självklart det är att "knalla ner till bussgods". Empatin begränsas av egen erfarenhet, så att säga.

Killen behöver troligtvis hjälp helt enkelt. Är det däremot så att han bara är lat, elak och ond så är det ju en helt annan sak. Men det låter ju inte särskilt realistiskt.

Edit: Förövrigt är det ju minst en person till som har prylar hos lackeraren. Kanske bör ni snacka med varandra? Är det fler så kanske polisens arbete påskyndas lite.

Då kanske han skulle, istället för att göra ett ev. nytt inköp ta sig ner till bussgods, i alla fall när han ska hämta den "nya" gitarren och skicka min.

Anders

26 Jun 2013, 16:10
Profile

Mr Smiley wrote:
Bentooshape wrote:

Bentooshape wrote:

Nejdå du misslyckades inte, det var säkert många som förstod vad du menade. Som AbeNormal skrev; De flesta (troligen alla) i den här tråden har ingen aning om vad som ligger bakom detta. Vi kan bara spekulera och det verkar vi ju vara bra på. Att andersozzy har allas vår sympati och medlidande står väl också helt klart tycker jag. Därmed inte sagt att det är ok med ett näthat åt andra hållet i denna tråd.

Tids nog får vi kanske svar på hur det gick och kanske till och med vad det var som gick snett och varför. Det senare kanske lackeraren själv kommer att redogöra för. Han har ju tidigare visat att han vilja göra rätt för sig

Nu skrev jag igen trots att jag tyckte det var onödigt att skriva mer i denna tråd ;)

@lackeraren: ta kontakt med andersozzy privat och prata, ni kan säkert lösa detta er emellan. Utan att vi andra behöver veta vad ni kommer överens om

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

26 Jun 2013, 16:12
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Nejdå du misslyckades inte, det var säkert många som förstod vad du menade. Som AbeNormal skrev; De flesta (troligen alla) i den här tråden har ingen aning om vad som ligger bakom detta. Vi kan bara spekulera och det verkar vi ju vara bra på. Att andersozzy har allas vår sympati och medlidande står väl också helt klart tycker jag. Därmed inte sagt att det är ok med ett näthat åt andra hållet i denna tråd.

Tids nog får vi kanske svar på hur det gick och kanske till och med vad det var som gick snett och varför. Det senare kanske lackeraren själv kommer att redogöra för. Han har ju tidigare visat att han vilja göra rätt för sig

Nu skrev jag igen trots att jag tyckte det var onödigt att skriva mer i denna tråd ;)

@lackeraren: ta kontakt med andersozzy privat och prata, ni kan säkert lösa detta er emellan. Utan att vi andra behöver veta vad ni kommer överens om

Näthat?? Nu får du väl ändå ge dig! :D

26 Jun 2013, 16:15
Profile

Bentooshape wrote:
Joshunznera wrote:

Näthat?? Nu får du väl ändå ge dig! :D

medger att det kanske var att ta i men en sån här tråd kan lätt utvecklas till det, mobben är i rörelse

26 Jun 2013, 16:17
Profile WWW

andersozzy wrote:
Stelin_ wrote:

Då kanske han skulle, istället för att göra ett ev. nytt inköp ta sig ner till bussgods, i alla fall när han ska hämta den "nya" gitarren och skicka min.

Anders

Absolut, inget snack om det.

26 Jun 2013, 16:20
Profile

Joshunznera wrote:
medger att det kanske var att ta i men en sån här tråd kan lätt utvecklas till det, mobben är i rörelse

... och skulle det nu börja spåra ur så har vi ett gäng rutinerade moderatorer som i så fall garanterat går in och styr upp.
Jag personligen tycker att detta är en viktig fråga som måste kunna diskuteras. Att det sen spekuleras emellanåt är ju inte så konstigt, samtidigt som det förhoppningsvis kanske ökar pressen på "lackeraren" att ta kontakt med andersozzy och förklara hur det verkligen ligger till samt reparera skadan, och även sammanhållningen och mentaliteten som finns på bojen.
Jag tror nämligen att många med mig anar att "lackeraren" sitter och läser tråden och dess utveckling.

26 Jun 2013, 16:25
Profile

NEJ, NEJ, det får absolut inte utvecklas till någon tråd där det samlas någon "mob" emot den ena eller andra. Däremot tycker jag att uttrycka sin åsikt är en demokratisk rättighet, kapitalist som jag är :D och att man ska vara försiktig med den. Men samtidigt tycker jag att man får ALDRIG glömma att ta sitt ansvar oavsett, och om man tummar på det så är man illa ute, enl. mitt sätt att se det. Ekonomisk, känslomässig och annan omständighet, är i ett sådant här fall fullständigt irrelevant, kan man inte fullfölja ett åtagande ser man till att: 1, någon annan fixar det, 2. har en dialog med motparten. Något annat alternativ finns inte överhuvudtaget, i alla fall inte i min värld och med mina värderingar. Så fortsätt tycka.

Anders

26 Jun 2013, 16:35
Profile

Bentooshape wrote:
Det är uppenbarligen fler än jag som inte förstår dig och varför du gjorde antaganden om Anders ekonomiska situation. Du behöver inte förklara för mig vad du menade. Och varför det skulle vara synd om "lackeraren" behöver du heller inte försöka förklara för mig då du uppenbarligen hittills inte lyckats så bra.
Så eftersom jag hittills misslyckats med att förklara (åtminstone för dig) behöver jag inte försöka mer? Är det din logik? Bara att ge upp? :)

Jag gör ett försök till i alla fall. Att jag alls skriver i tråden beror som sagt på din tidigare kommentar:

Bentooshape wrote:
Sen förstår jag fortfarande inte varför det är synd om "lackeraren" pga av att han har dåligt omdöme. Vad har hen förlorat förutom sitt användarnamns rykte på ljudbojen? Är det jämförbart med vad andersozzy har förlorat?
Du frågade alltså om det är jämförbart. (Underförstått att det skulle vara mer synd om ägaren än om lackeraren i den här historien.) Notera att jag redan tidigare konstaterat att det egentligen inte går att jämföra. Men om man ändå vill jämföra, måste man faktiskt göra någon typ av antagande om ägarens ekonomiska situation. Att han äger minst en gitarr som är ännu finare än den han (eventuellt) förlorat spelar ju en viss roll för jämförelsen.

Låt mig citera honom också:
andersozzy wrote:
Nej, det handlar inte om vem som gjort rätt för sig. Uppenbarligen har lackeraren inte gjort rätt för sig. (Men jag hoppas att han kommer att göra det.) Mitt inlägg handlar om vem det är mest synd om (som svar på Bentooshapes inlägg) vilket alltså inte har något med rätt eller fel att göra.

26 Jun 2013, 16:59
Profile

Bentooshape wrote:
Joshunznera wrote:

... och skulle det nu börja spåra ur så har vi ett gäng rutinerade moderatorer som i så fall garanterat går in och styr upp.
Jag personligen tycker att detta är en viktig fråga som måste kunna diskuteras. Att det sen spekuleras emellanåt är ju inte så konstigt, samtidigt som det förhoppningsvis kanske ökar pressen på "lackeraren" att ta kontakt med andersozzy och förklara hur det verkligen ligger till samt reparera skadan, och även sammanhållningen och mentaliteten som finns på bojen.
Jag tror nämligen att många med mig anar att "lackeraren" sitter och läser tråden och dess utveckling.

eftersom en av dessa "rutinerade moderatorer" är undertecknad så kan du ju se mitt inlägg som en sorts flagga för ngt vi inte vill ska inträffa ;)

26 Jun 2013, 17:04
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Bentooshape wrote:
[quote="Joshunznera"

eftersom en av dessa "rutinerade moderatorer" är undertecknad så kan du ju se mitt inlägg som en sorts flagga för ngt vi inte vill ska inträffa ;)

hahaha, jag ändrar mig, stäng inte tråden!!! Den börjar nå oanade komiska höjder nu!!!!! :lol:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

26 Jun 2013, 17:31
Profile WWW

Det känns ju rätt rimligt att han faktiskt skickat den vidare, till en tredje (polsk?) person för att rädda guran. Han trodde att denne skulle vara klar förra veckan för att kunna skickas med Bussgods. Känns som en trolig gissning.

26 Jun 2013, 17:58
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Det känns ju rätt rimligt att han faktiskt skickat den vidare, till en tredje (polsk?) person för att rädda guran. Han trodde att denne skulle vara klar förra veckan för att kunna skickas med Bussgods. Känns som en trolig gissning.

Det är ju en grov gissning, men hypotetisk så skulle även den polske lackeraren ha misslyckats och nu skickat gitarren vidare till en ukrainsk lackerare för att rädda det som räddas kan?

/Ulf

26 Jun 2013, 18:15
Profile

Abe Normal wrote:
snutstrut wrote:

Det är ju en grov gissning, men hypotetisk så skulle även den polske lackeraren ha misslyckats och nu skickat gitarren vidare till en ukrainsk lackerare för att rädda det som räddas kan?

/Ulf

Ja ja, men alltså, en riktig yrkesman behöver inte skicka nåt vidare. Och det finns ju väl så skickliga yrkesmän i Polen, till bättre priser än i Sverige. Så så himla långsökt är det inte

Det är ju faktiskt en möjlighet att han håller på att rätta till detta, sen att han inte kommunicerar är ju en annan sak.

26 Jun 2013, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

+ 1 på allt Andersozzy skriver, är det någon det är synd här så är det honom.

26 Jun 2013, 19:17
Profile

Abe Normal wrote:
snutstrut wrote:

/Ulf

Medger att det är långsökt, men kan.. ev. det vara fallet att den förmodat Ukrainske lackeraren misslyckats så fatalt att han konsulterat Edward Snowden som enligt uppgift är i faggorna. Jag tycker mig se ett mönster.. Banne mig, skulle inte förvåna mig om Edward och självaste Kent Billebro sitter i ett undanskymt hörn av transferområdet på Moskvas flygplats och just nu messar gitarrdelar efter fler burkar sherwood green? Vilken soppa. :shock:

26 Jun 2013, 19:39
Profile
This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.   [ 286 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next