View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 16:06

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Peter Greens Les Paul 
Author Message

Post Re: Peter Greens Les Paul
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Skulle man ge prylarna till en sopa skulle magin vara 100% borta.

/Magnus

FEL ! Den var nyligen ägd av en 'sopa' (vet inte exakt hur du definierar det) men magin kring gitarren
var helt intakt.

Den försvagas för varje gång den säljs runt , och är kanske nu värd 50% av vad den var när GM sålde den,
men den tonala magin i gitarren är oförändrad och lika åtråvärd oavsett vem som nu äger/spelar på den.

'The guitar does not know or care who owns it'

Jag pratar om magin som kommer ur högtalarna, i gitarren finns ingen magi.
Pris är inte magi, det är bara pengar,

/Magnus

27 Jun 2013, 11:36
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Mike Leaf wrote:
Skulle man ge prylarna till en sopa skulle magin vara 100% borta.

/Magnus

FEL ! Den var nyligen ägd av en 'sopa' (vet inte exakt hur du definierar det) men magin kring gitarren
var helt intakt.

Den försvagas för varje gång den säljs runt , och är kanske nu värd 50% av vad den var när GM sålde den,
men den tonala magin i gitarren är oförändrad och lika åtråvärd oavsett vem som nu äger/spelar på den.

'The guitar does not know or care who owns it'

Jag pratar om magin som kommer ur högtalarna, i gitarren finns ingen magi.

/Magnus

isf är du totalt off topic och pratar du om ngt helt annat än det tråden handlar om.
Gitarrerna som nämns ovan har ikonstatus vare sig du vill det eller inte. Varje instrument
har en egen karaktär, så även dessa. Vissa instrument har uppenbarligen mer av den varan än andra
och får därmed lite extra skimmer kring sig, som tex Gary's pålle. Den har blivit ett med sin egen historia helt enkelt.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

27 Jun 2013, 11:49
Profile WWW

Jag tror man kan skapa lite magi tillsammans med en gitarr som man
har någon relation till.

Kanske man ägt den i 30-40-50 år eller fått tebax den efter lång tid
och på så sätt tillsammans med gitarren får inspiration och så blir
det lite magi för en själv

Men att det finns magi i en speciell gitarr vem som än spelar på den
är ju bara en bluff.

Fast allvarligt, det är det väl ingen som tror på?

Personligen skulle jag tycka det va kul att äga gamla gitarrer rent historiskt
om jag hade plånbok för det...kanske någon som är bra och helt värdelös..
men en rolig hobby för den rika nörden i mina ögon..

27 Jun 2013, 11:52
Profile ICQ WWW

Plexiglas wrote:

isf är du totalt off topic och pratar du om ngt helt annat än det tråden handlar om.
Gitarrerna som nämns ovan har ikonstatus vare sig du vill det eller inte. Varje instrument
har en egen karaktär, så även dessa. Vissa instrument har uppenbarligen mer av den varan än andra
och får därmed lite extra skimmer kring sig, som tex Gary's pålle. Den har blivit ett med sin egen historia helt enkelt.

Nej, det gör jag inte (det var ett svar i en konversation som läggas ihop med allt annat som skrivits).

Men absolut, för dem som väljer att se på det så.
För mig har den ingen inkonstatus alls.
Inte mina egna gitarrhjältars gitarrer heller, de är bara helt vanliga gitarr som hamnat i en mycket duktig gitarrist händer.
Gitarren får inte mer mojo för det.

Alla instrument instrument har olika karaktär, helt klart, men även de riktigt usla har det.

/Magnus

27 Jun 2013, 12:06
Profile WWW

laros wrote:
Jag tror man kan skapa lite magi tillsammans med en gitarr som man
har någon relation till.

Kanske man ägt den i 30-40-50 år eller fått tebax den efter lång tid
och på så sätt tillsammans med gitarren får inspiration och så blir
det lite magi för en själv

Men att det finns magi i en speciell gitarr vem som än spelar på den
är ju bara en bluff.

Fast allvarligt, det är det väl ingen som tror på?

Personligen skulle jag tycka det va kul att äga gamla gitarrer rent historiskt
om jag hade plånbok för det...kanske någon som är bra och helt värdelös..
men en rolig hobby för den rika nörden i mina ögon..

Där är jag med dig, att man själv får en "relation" till instrumentet från mycket tid tillsammans.
Att man lär sig det också kan uttrycka saker man inte kan på andra instrument.
Men lika väl, så fort man sätter den i händer på någon annan är det bara en helt vanlig gitarr igen.

Jag tror, tänker på massor av ikoners instrument som hyllas, att många tror det.

/Magnus

27 Jun 2013, 12:09
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Plexiglas wrote:

Inte mina egna gitarrhjältars gitarrer heller, de är bara helt vanliga gitarr som hamnat i en mycket duktig gitarrist händer.

Alla instrument instrument har olika karaktär, helt klart, men även de riktigt usla har det.

/Magnus

Varför återkommer en gitarrist ideligen till dessa speciella instrument då, om det bara handlar om en träbit vilkensomhelst med lite plåtbitar på? Jo, därför att de av ngn anledning (spelar ingen roll vilken anl) är såååå mkt bättre än alla andra instrument. De är mao inte bara vanliga gitarrer, det är ngt extra speciellt med dem.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

27 Jun 2013, 12:20
Profile WWW

Gitarren är en ikon för de som 'håller på med' eller rent allmänt gillar gamla Gibsongitarrer , värd flera miljoner.

Det är fakta oavsett om den har 'usla egenskaper' , övervärderad eller 'inte en ikon' för vissa av de övriga 'icke invigda'

Tex , Du gillar inte Les Pauler , Kanske inte Peter Green eller Gary Moore heller.... eller ens blues/rockmusik.

Då har ju denna tråd och gitarr inte något att bidra med annat än som ämne att 'tycka tvärtom'

27 Jun 2013, 12:33
Profile ICQ WWW

Plexiglas wrote:

Varför återkommer en gitarrist ideligen till dessa speciella instrument då, om det bara handlar om en träbit vilkensomhelst med lite plåtbitar på? Jo, därför att de av ngn anledning (spelar ingen roll vilken anl) är såååå mkt bättre än alla andra instrument. De är mao inte bara vanliga gitarrer, det är ngt extra speciellt med dem.

För att de fått en relation till instrumentet, lärt känna det och kan uttrycka sig på det.
Så i gitarristens relation till instrumentet är det något speciellt, men det är inte det samma som att det är något speciellt i instrumentet. Som om att jag har en speciell relation till en kompis, det är vår speciella relation, till andra människor är han bara en snubbe vilken som helst.

Jag har en speciell relation med några av mina gitarrer, men de är inte bättre än de andra för det, det är bara att vi funnit varandra av någon anledning. Oftast helt ihopkopplat med speltid det fått, att det (oftast av en slump) blev flitigt använt.
Till exempel att det direkt när man fick det tog med det på ett 100 spelningar jobb och då blev vänner.
Eller att det blev byggt till en eller nått sånt, något som gör att man spelar på det av en sån anledning och så växer det över till en relation. Till och med något så simpelt som att man tycker att det är extra snyggt kan bli en grund till en relation. Hur som helst, när andra gitarrister är här blir deras favorit helt andra instrument än mina favoriter.
För extremt lite sitter i instrumentet, nästan allt sitter i musikerns relation tilll det.

Många musiker har en sån relation till ett instrument för att de är såna som människor också, som vill ha tryggheten från ett instrument, lite som en snuttefilt.

/Magnus

27 Jun 2013, 12:39
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
att de fått en relation till instrumentet, lärt känna det och kan uttrycka sig på det.
Så i gitarristens relation till instrumentet är det något speciellt, men det är inte det samma som att det är något speciellt i instrumentet.
/Magnus

Tror inte Du förstått detta riktigt helt och fullt.

Magin i denna gitarr (att spela på den , äga den, se på den) är att få tillhöra det instrument som din idol eller
flera större gitarrister ägt och spelat in klassiska låtar och konserter med.

DÄRMED ärver gitarren den magi som den förknippas med historiskt , magi i detta fall är inte 'det som kommer ur högtalaren'

Gitarren är lika eftertraktad av säg ett Fleetwod Mac fan som inte ens kan spela gitarr.

OM Du däremot sätter denna gitarr i händerna på en gitarrist som INTE känner dess historia, inte dess värde, inte vet vem tex Peter Green ens är så har Du rätt i att det bara är en träbit.
:)

27 Jun 2013, 12:44
Profile ICQ WWW

Plexiglas wrote:
Marsden fick ju släppa iväg en hel hop av sina andra guror för att kunna lägga vantarna på sitt ex - han vill inte ens berätta vilka eller hur många.....

http://www.youtube.com/watch?v=oPTwl41091k

Tackar för denna med. Känder verkligen saknad av gamla, goa, tjocka Whitesnake när man hör Bernies ganska taffliga spelande.

27 Jun 2013, 13:25
Profile

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
att de fått en relation till instrumentet, lärt känna det och kan uttrycka sig på det.
Så i gitarristens relation till instrumentet är det något speciellt, men det är inte det samma som att det är något speciellt i instrumentet.
/Magnus

Tror inte Du förstått detta riktigt helt och fullt.

Magin i denna gitarr (att spela på den , äga den, se på den) är att få tillhöra det instrument som din idol eller flera större gitarrister ägt och spelat in klassiska låtar och konserter med.

DÄRMED ärver gitarren den magi som den förknippas med historiskt , magi i detta fall är inte 'det som kommer ur högtalaren'

Gitarren är lika eftertraktad av säg ett Fleetwod Mac fan som inte ens kan spela gitarr.

OM Du däremot sätter denna gitarr i händerna på en gitarrist som INTE känner dess historia, inte dess värde, inte vet vem tex Peter Green ens är så har Du rätt i att det bara är en träbit.
:)

Jag förstår allt det där, jag känner bara inte så.
Om jag gillar GM eller PG eller inte är inte relevant, jag känner inte så om någons gitarr.
Det är inte Allans gitarr som skapat historia, det är Allan som gjort det.
Gitarren var förvisso en del av det, men det var allt i hela studion också.
Vilken bra gitarr han än haft då och det hade blivit samma sak.
Gitarren är ett verktyg.

Gitarren hade inte haft något att förknippas med om man tog bort "det som kommer ur högtalarna".
Utan det har inget av detta något värde ens för världens Fleetwod Mac fan, han skulle inte vara ett.

/Magnus

27 Jun 2013, 14:37
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Och vem f-n är Allan ? :|

27 Jun 2013, 15:45
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Och vem f-n är Allan ? :|

Allan Holdsworth.

Bästa gitarristen som trampat på planeten jorden (i min lilla värld).
Men jag vill inte ha hans gitarr för det.

/Magnus

27 Jun 2013, 15:53
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:
Underbar video. Han var rätt vänlig i orden, men det kändes som han tyckte Gary Moore var en riktig skitstövel. Så var det kanske.

Hoppas Du känner till mer om hur denna affär gick till! Detta är en av de mest infekterade affärer som genomförts
med en så känd vintagegitarr (som jag känner till i alla fall)

Den har ju bytt händer ett antal ggr sen Moore släppte den också för några år sen.

Jag har inte hört vad han har att säga i videon , men kan ju börja med hur det påstås ha startat

GM låter veta diskret att han kan tänka sig sälja gitarren till en privat samlare , villkoret är att den inte komemr i cirkulation
och att man INTE ska göra business på den , att den ska bli ett cirkusföremål.

Första köparen , en high end musikaffär i USA påstår att man har en sån anonym köpare man kan förmedla gitarren till

Gitarren hämtas personligen i London av ägaren till musikaffären.

Så längt är alla överens

Sen påstås den 'anonyme samlaren' (som kanske inte ens fanns?) ha hoppat av. Och istället läggs gitarren ut ÖVERALLT på affärens website med prislapp , mittuppslag i Guitar player , alla mässor i USA.....

GM kände sig enl nära källor mycket upprörd över detta och ville tom ta tillbaka gitarren.

Det gick så långt och illa att den såldes till en känd sångare gitarrist (Melvyn Franks) och Gibson gjorde en MF reissue på den då man hade varken GM eller Peter Greens tillåtelse att använda deras namn.

Sen har den vandrat vidare.......

Så är den historia jag vet om försäljningen i alla fall.

Fast i videon så verkade det som att hans intryck av GM var baserat på de gånger han träffat honom (från 70-talet och framåt i tiden), det hade nog inget att göra med försäljningen av den här gitarren. Det är ju ingen kontroversiell åsikt att GM var "speciell", det verkar ju vara en ganska allmänt vedertagen uppfattning. Men spela gitarr kunde han onekligen..

Mitt sug efter en R9 minskade ju inte direkt efter den här videon..

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

27 Jun 2013, 20:40
Profile WWW

Om gitarrer och dess ikonstatus. Jag har alltid gillat Peter Green men aldrig spelat blues, och aldrig ägt en Les Paul. Men av en slump upptäckte jag för några år sen att jag råkade spelade på samma gitarr och förstärkare som Peter Green gjort under senare år; en (svart) Gibson Howard Roberts Fusion och en (tweed) Fender Blues Deville. Det var ju inte Peter Greens Howard Roberts Fusion eller Blues Deville, men det finns ju folk som köper samma instrument som sina förebilder för att låta som dem. Men, surprise... jag lät inte alls som Peter Green, trots att vi hade identisk utrustning.

Last edited by Wilmer on 28 Jun 2013, 08:45, edited 1 time in total.

27 Jun 2013, 23:26
Profile

Magnus Olsson wrote:

Jag förstår allt det där, jag känner bara inte så.
Om jag gillar GM eller PG eller inte är inte relevant, jag känner inte så om någons gitarr.

Gitarren är ett verktyg.

Gitarren hade inte haft något att förknippas med om man tog bort "det som kommer ur högtalarna".

/Magnus

Som sagt , för väldigt många har dessa instrument ikonstatus , för andra är det bara en träbit.

28 Jun 2013, 08:08
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2