View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 03:55

Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Re: BYGGTRÅD! KLART! 
Author Message

Post Re: BYGGTRÅD! KLART!
Semesterns första dag (jo jag har semester i år trots att jag har slutat jobba..) och då är det lämpligt att starta sitt lilla semesterhobbyprojekt, bygget av en ihålig glasfibergitarr! Ni som sett i tidigare tråd ang denna vet att det handlar om ett "kit" från Guitar Kits USA. Byggsatsen består av över och underdel i glasfiber samt lite klossar och binding så att man ska kunna få ihop kroppen. Resten av delarna kände jag att jag kunde gräva fram ur gömmorna.

då startar vi då:

Glasfiberkroppen har ju en grym finnish värdig en av kjelles racingkanoter så det är bäst att skydda dom ordentligt inför byggandet. vanlig grå byggtejp får duga

Image

Image

Nej det blev ju inte så kul med grå tejp, jag tar en ljusgrön till framsidan istället :)

Image

Måste testa att lägga ner halsen (en svartlackad Kina-Danelectro) och testa passformen i halsfickan. Passar perfekt i botten på den ngt avrundade halsfickan. Avrundad är den pga att det inte går att gjuta i glasfiber med skarp (liten) radie i halskaviteten. Glasfibern skulle då riskera att spricke betydligt lättare.

Image

Nu ska mittstocken limmas fast mot toppen. Ingen tvåkomponentslim ute i stugan så det fick bli bilen ner till centralorten och Mekonomen för att inhandla lite snabbepoxy. Det märks att man är på landet, utanför Mekonomen står två bilar parkerade. En mattsvart Amazon med trimmat avgasrör och en EPA-traktor :)

Image

Flödigt med lim i halsfickans baksida och längs mittstocken

Image

Image

Åsså lite pressure...

Image

Image

Nu skulle limmet härda i 4-6 minuter. Jag gav det hela 35 minuter istället och hann under tiden äta lite lunch betsående av Abbas 2013-sill med lime och ingefära. Färskpotatis därtill samt egenodlad gräslök och vitlöksblast samt tomater från busken intill. Ingen nubbe till sillen, det är ju varken Midsommar eller Påsk och det ska ju arbetas med vassa verktyg snart igen :)

Nu dags för lite mätande, jag behöver ju veta var mittlinjen går och var stallet ska placeras. Linjal och vinkelhake klarar den biffen alldels utmärkt

Image

Image

Image

Så dags att skruva fast halsen. Det medföljer skruv och halsplatta men watch out! Skruven är för lång.. Kontrollmätning visar att den kommer att landa ca 1mm under greppbrädans yta! Nej, det får bli andra skruvar istället. Hittade 4 stycken med längden 32 mm vilket blir perfekt då halsklacken är 25mm och mittstocken ca 10mm vid halsinfästningen

Image

Halsen på plats! observera att halsplattan hamnad lite "åt sidan". Detta beror på att mittstocken hade glidit lite åt sidan när jag satte den i spänn i samband med limningen. Nåja, det gör ju inget med en kosmetisk flaw inne i gitarren, det hade ju varit värre om halsplattan hade suttit på utsidan ala Fender...

Image

Dags att ta ut gitarren för fotografisk avbildning på soldäcket. Nu börjar men ser hur den kommer att se ut framöver

Image

Måste ju plåta den med diverse hardware också. Så här kan det se ut tex. Banjoarmstödet som jag köpte av Granis kommer väl tillpass i detta bygge, liksom P90-mickarna med kromade kåpor. Teleplattan tycker jag passar bra och har lagom många kontroller för min smak..

Stallet visar sig bli problem.. Hade tänkt ha detta flytande TOM-stall men det bli för högt så jag måste komma på ngt annat. Skulle ju kunna skruva justerskruvarna direkt i kroppen istället för i rosewoodbasen men då blir ju inte stallet flytande och det vill jag ha. Kanske skippar TOM och klämmer dit ett trästall ala jazzgura istället. Dom går ju att få i lägre varianter. Någon som har ngt annat tips på lämpligt stall?

Stränghållare blir också ett problem. De jag har liggande är alla av typen es-335 och för långa så de kommer att landa i stallet pga att denna kropp är ovanligt kort. Behöver således en glassig kromad stränghållare av en kortare modell. Någon som har ngt att sälja eller kan tipsa om ett lämpligt strängfäste?

Åsså till sist mickarna. Visst ska väl polerna sitta på multipler av stränglängden? Dvs stallmicken mittemellan band 12 och stallet, samt halsmicken mittemellan stall och halsmick?

Snyggt blir det i alla fall, jag är försiktigt positiv inför fortsättningen :) Eller vad tycks?

Image

Nu blir det paus ett par dagar eftersom jag har Dremeln hemma i villan och den kommer att vara det viktigaste verktyget i nästkommande moment med att passa in mickar, stall etc

To be continued.....

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 27 Aug 2013, 13:08, edited 2 times in total.

29 Jun 2013, 15:26
Profile WWW

Post Re: BYGGTRÅD! Res-o-glass
Ser kul ut! Jag menar, kul att bygga. :wink: Finishen är nog bättre än mina kajaker just nu, dom har ju stått ut med en del.
Lycka till med fortsättningen!

29 Jun 2013, 19:03
Profile WWW

Ballt bygge!
Men jag tycker att rent estetiskt så passar inte Teleplattan in där. Den tar för stor plats. Skit i den och kör rattarna rakt ner i kroppen, och peta dit en switch.

29 Jun 2013, 20:04
Profile

DrSlim wrote:
Ballt bygge!
Men jag tycker att rent estetiskt så passar inte Teleplattan in där. Den tar för stor plats. Skit i den och kör rattarna rakt ner i kroppen, och peta dit en switch.

är böjd att hålla med, det blir trångt på kroppen pga "arc"en som gör att man får en rätt begränsad yta att jobba på. Samma med stalleyt, för stort det också. Kanske till och med mickarna blir för stora, kanske ska köra soapbars istället...

29 Jun 2013, 20:13
Profile WWW

DrSlim wrote:
Ballt bygge!

Tänkte exakt samma sak!

@Josh: mickar och stall ser kanon ut tycker jag! Även storleksmässigt..

29 Jun 2013, 20:13
Profile

Vita (inte creme!) soapbars! Finns kåpor på mojotone.com om man vill köpa såna. Sen blir det ju automatiskt dåligt med utrymme då du har en 19-bands hals för då blir ju stallplaceringen långt bak. Gör en egendesignad stränghållare i aluminium eller nåt.

29 Jun 2013, 21:37
Profile ICQ YIM WWW

pukko wrote:
Vita (inte creme!) soapbars! Finns kåpor på mojotone.com om man vill köpa såna. Sen blir det ju automatiskt dåligt med utrymme då du har en 19-bands hals för då blir ju stallplaceringen långt bak. Gör en egendesignad stränghållare i aluminium eller nåt.

ja vita mickar vore ju snyggt, man jag hittar bara soapbars i vitt på mojotone, inte dogears..

Egentillverkad tailpiece är ju en bra ide!

29 Jun 2013, 23:43
Profile WWW

Joshunznera wrote:

ja vita mickar vore ju snyggt, man jag hittar bara soapbars i vitt på mojotone, inte dogears..

Jag tycker att det vore snyggare med soapbars på den där, det ser så stort ut med dogears. Kör du en egentillverkad tailpiece så kan du ju designa den och p-skyddet så att de passar ihop stilmässigt. Kanske aluminiumplektrumskydd också?

30 Jun 2013, 14:28
Profile ICQ YIM WWW

pukko wrote:
Joshunznera wrote:

Jag tycker att det vore snyggare med soapbars på den där, det ser så stort ut med dogears. Kör du en egentillverkad tailpiece så kan du ju designa den och p-skyddet så att de passar ihop stilmässigt. Kanske aluminiumplektrumskydd också?

jag provade med ett par (svarta) soapbars idag och det ser betydligt bättre ut (förutom färgen då, så jag kör nog på det. Funderar fortfarande på hur jag ska göra med stallet. Tror att jag tar det där TOM-stallet och fäster det på en 3mm aluplåt. Då får jag lagom höjd och ett "flytande" stall 8)

30 Jun 2013, 16:02
Profile WWW

kul bygge!
ska följa tråden med intresse.

inte att man blir lite sugen på att fundera på nåt sånt här bygge själv!

vad går frakten på för en kropp?

30 Jun 2013, 16:08
Profile

Kul grej!

Själv gillar jag tele-plattan, stallet och mickarna. Men jag är å andra sidan en sådan som dras åt lite mer "fulsnygga" saker och det kanske inte riktigt är det som är önskvärt?

30 Jun 2013, 16:14
Profile ICQ YIM WWW

maltjik wrote:
kul bygge!
ska följa tråden med intresse.

inte att man blir lite sugen på att fundera på nåt sånt här bygge själv!

vad går frakten på för en kropp?

blev ju lite dyrt iofs eftersom de endast skickar via UPS. Gick på 125 $ om jag kommer ihåg rätt

30 Jun 2013, 16:20
Profile WWW

Nej så där mycket prylar kan du inte ha på den där. Jag skulle minimera grejer på den där typ en TV Jones Filtertron i stall och 1st volym kanske en tonpot också och ett wraparound stall kanske som du tänkt ett flytande stall med stränghållare skulle också vara snyggt kanske !!!

30 Jun 2013, 20:04
Profile ICQ YIM WWW

Något liknande denna trevliga trio tycker jag att du skall satsa på vad gäller design... :-)

Image

30 Jun 2013, 20:34
Profile

Spider-Man wrote:
Något liknande denna trevliga trio tycker jag att du skall satsa på vad gäller design... :-)

Image

haha, apfula ju! ;)

mickarna skulle jag dock kunna tänka mig..

30 Jun 2013, 20:41
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Spider-Man wrote:

Image

haha, apfula ju! ;)

mickarna skulle jag dock kunna tänka mig..

Jag skulle ha förtydligat att jag avsåg stränghållare, stall och mickar.. P-skyddet går ju bort.. :-S

30 Jun 2013, 20:52
Profile

Spider-Man wrote:
Jag skulle ha förtydligat att jag avsåg stränghållare, stall och mickar.. P-skyddet går ju bort.. :-S

ok då är jag med dig :)

30 Jun 2013, 20:55
Profile WWW

En sådan här stränghållare skulle du ha:
http://www.myrareguitars.com/guitar-rev ... ric-guitar
Eller ett sådant hät svajstall;-)
http://gmf.jetshop.se/svaj-vibrola-nick ... -1230.aspx

Kalle

http://www.myspace.com/buzzinblues

30 Jun 2013, 21:33
Profile WWW

blueskalle wrote:
En sådan här stränghållare skulle du ha:
http://www.myrareguitars.com/guitar-rev ... ric-guitar
Eller ett sådant hät svajstall;-)
http://gmf.jetshop.se/svaj-vibrola-nick ... -1230.aspx

Kalle

japp, stränghållaren skulle nog passa, men svajet får inte sitta på min res-o-glas :)

30 Jun 2013, 22:06
Profile WWW

Eftersom Josh använde min kajak som referens, får jag väl posta en bild på referensen:

Image

01 Jul 2013, 09:38
Profile WWW

Kolla in Keb Mos röda gura på crossroads-DVD:n så ser du att det funkar hyggligt även med svarta soapbars.. :-)

Bigsby kanske?

01 Jul 2013, 11:23
Profile

Hade väl blivit absolut snyggast med bara stallmick, dvs....typ Lp jr
halsmick e för jazz-homos ;)

01 Jul 2013, 15:55
Profile

As-snyggt med p90 i metall till den!

01 Jul 2013, 16:18
Profile

Åsså till sist mickarna. Visst ska väl polerna sitta på multipler av stränglängden? Dvs stallmicken mittemellan band 12 och stallet, samt halsmicken mittemellan stall och halsmick?

Varför då?
På detta sätt maximerar du oktaven på halsmiken och andra oktaven på stallmiken (andra oktaven är helt utsläckt) - om du bara spelar med lösa strängar.
Om du skall använda greppbrädan trillar den teorin ut genom fönstret. Relationen mellan vilka ordningar som "förstärks" respektive släcka ut är helt beroende av strängens fria längd.
Det är nog bättre att tänka hur mycket av lägre frekvenser du vill få med.
Ju närmare halsen desto mer låga frekvenser. Dessa har större amplitud så ju närmre stallet desto mer output behöver du.

Det vore intressant att höra vad som ligger bakom ditt antagande.

Obsevera att jag inte är ute efter att såga dig. Ofta finns det empiriska tumregler som är svåra att motivera fysilkaliskt.

/M

01 Jul 2013, 16:51
Profile ICQ WWW

Strängteori 8)

01 Jul 2013, 16:53
Profile ICQ WWW

bongus wrote:

Varför då?
På detta sätt maximerar du oktaven på halsmiken och andra oktaven på stallmiken (andra oktaven är helt utsläckt) - om du bara spelar med lösa strängar.
Om du skall använda greppbrädan trillar den teorin ut genom fönstret. Relationen mellan vilka ordningar som "förstärks" respektive släcka ut är helt beroende av strängens fria längd.
Det är nog bättre att tänka hur mycket av lägre frekvenser du vill få med.
Ju närmare halsen desto mer låga frekvenser. Dessa har större amplitud så ju närmre stallet desto mer output behöver du.

Det vore intressant att höra vad som ligger bakom ditt antagande.

Obsevera att jag inte är ute efter att såga dig. Ofta finns det empiriska tumregler som är svåra att motivera fysilkaliskt.

/M

Vem faan använder greppbrädan, då blir det ju bara surt!

Skämt åsido, jag antar att det hela mest handlade om en tankevurpa ;)

15 Jul 2013, 21:54
Profile WWW

hittade ett stall/stränghållare som skulle passa utmärkt :)

Inte för att jag vet var detta kommer ifrån (någon som känner igen detta stall?) jag vet bara att det var ett stall av stratatyp med stålblock. Men med stålblocket bortmonterat kan man ju använda det som hardtail 8)

Vad tror panelen om detta? :oops:

Image

15 Jul 2013, 21:57
Profile WWW

När jag ser det där stallet på gitarren, så hävdar jag nog att du skall ha ett mindre dito.. Det dr tar upp för stor del av kroppen..

15 Jul 2013, 22:09
Profile

Spider-Man wrote:
När jag ser det där stallet på gitarren, så hävdar jag nog att du skall ha ett mindre dito.. Det dr tar upp för stor del av kroppen..

äsch

15 Jul 2013, 22:18
Profile WWW

är inte denna typ av stall något för dn gitarr?
Image

15 Jul 2013, 22:31
Profile
Reply to topic   [ 66 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next