View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 21:43

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Telecaster jordfel FIXAT! 
Author Message

Post Telecaster jordfel FIXAT!
Köpte precis en tele custom, men bytte stallmicken i den. När jag höll på passade jag på att snygga till kablaget och allt funkade förutom att den inte är jordad ordentligt. Den brummar som fan när jag inte håller på något metallobjekt på gitarren. Jag vet inte om det är kopplingen mellan jacket eller om jorden från stallet sitter fel. Därför lämnade jag kablarna från jacket och jorden från stallet ledigt om det är någon som är bättre på elektronik än mig och få igång "svarta faran" :)
Image

-Beavis & Butthead
Image

Last edited by MustangPlayer on 26 Aug 2013, 22:10, edited 1 time in total.

07 Jul 2013, 17:11
Profile

Här är ju något att jämföra med i alla fall

Image

07 Jul 2013, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Telecaster jordfel
Löda "kabeln från stallet" på huset på en av pottarna, vilken som.

Sen måste du koppla ihop jord från pottuppsättning 1 med jord från pottuppsättning 2.
Dra en jord mellan de två volymerna.

Som det ser ut på ditt diagram så är nog stallmicken felkopplad, nog även halsmicken, ser det ut som.
Du har en switch in i potten och en mick ut, tvärt om mot vad det borde vara.

Hoppas denna länken funkar, koppla så.
Postad av ovanstående.

/Magnus

07 Jul 2013, 17:35
Profile WWW

Tack för svaret!

Jo, tanken att jag från början tog mig tiden att rita diagramet var för att jag hittade det diagramet på nätet och testade att löda så, men då funkade inte tonkontrollerna och inte jorden då heller, så gjorde om allt som det var från början och det är där jag sitter nu

-Beavis & Butthead
Image

07 Jul 2013, 17:38
Profile

Förresten, det med fel på mickarna, menar du då där halsmicken går in på mitten tappen och den vänstra tappen? jag tabbade mig lite när jag ritade, och det är den vänstra som gäller, hade ingen tippex att ta bort den mittersta om det är halsmicken du menar.

-Beavis & Butthead
Image

07 Jul 2013, 17:40
Profile

Du får ett bättre sound resultat ifall du rakt av kopierar exempelvis ett Gibson Les Paul -diagram. (Med skillnaden att du låssas som att även din stall mick är en HB.)Skillnaden är främst hur du löder tonkontrollerna -och tonen dessa kommer att ge i din gitarr.

Image

Det enda extra som du gör är du jord länkar samtliga pot höljen.

/ Jonken

07 Jul 2013, 17:56
Profile

MustangPlayer wrote:
Förresten, det med fel på mickarna, menar du då där halsmicken går in på mitten tappen och den vänstra tappen? jag tabbade mig lite när jag ritade, och det är den vänstra som gäller, hade ingen tippex att ta bort den mittersta om det är halsmicken du menar.

Ja, och att stallmicken också skall till den vänstra.

/Magnus

07 Jul 2013, 18:12
Profile WWW

Gör det eventuella fellödningen med mickarna någon inverkan på jord? Jag testade att löda jorden till pottuppsättning 1 och en jord mellan volymerna, men saknar fortfarande jord..

-Beavis & Butthead
Image

07 Jul 2013, 19:26
Profile

Hej!
Jag hade också jordfel i min telecustom. Min visade sig sakna jordkabeln från stallet! Sen bytte jag till en duncanmick i stallet och fick fasfel när mickarna var igång samtidigt. Men man kunde fixa stallmickens fas ganska enkelt.

07 Jul 2013, 19:50
Profile WWW

Jonken wrote:
Du får ett bättre sound resultat ifall du rakt av kopierar exempelvis ett Gibson Les Paul -diagram. (Med skillnaden att du låssas som att även din stall mick är en HB.)Skillnaden är främst hur du löder tonkontrollerna -och tonen dessa kommer att ge i din gitarr.

Det enda extra som du gör är du jord länkar samtliga pot höljen.

/ Jonken

50ys är finlir, visst, kul att kunna använda kontrollerna, men lite mer känsliga för knaster o sprak i min erfarenhet.

07 Jul 2013, 20:52
Profile ICQ YIM WWW

Jag börjar tro att det inte är kopplingen från stallet, utan något annat jordfel, testade massa diagram men det brummade fortfarande som fasen

-Beavis & Butthead
Image

07 Jul 2013, 22:35
Profile

WebGringo wrote:
Jonken wrote:

50ys är finlir, visst, kul att kunna använda kontrollerna, men lite mer känsliga för knaster o sprak i min erfarenhet.

Jag fördrar faktiskt att koppla "modern" när det gäller tone kontrollerna. Men jag kör gärna 50's på signalen in -och ut på volymkontrollerna. Jag vill gärna ha tillgång till Morello -prylarna på mick switchen; när man kan vrida ena volymen på noll och leka av/på -funktion.

Vill man absolut ha det lite tystare; kan man på en LP köra rundjordad kabel x 3 (Samma 2-ledare som på Gibbe mickar) den långa vägen fram & till baka till switchen. Det bromsar lite mer; men blir lite tystare. Personligen föredrar jag själv att försöka plocka ur max signal ur mina plankor -även om detta innebär en aning mer brum. Huvudsaken är ju att det blir tyst då man lägger handen på/tar i strängarna -vilket man tenderar att göra när man spelar på ett stränginstrument.

Är man helt allergisk emot brum osv; bör man inte spela på äldre, vintage -mick konstruktioner. Då bör man istället titta på ex aktiva,eller brumfria mickalternativ.

När det gäller MP's Tele problem i denna tråd; så skall han egentligen ha två olika värden på volym potarna: 250K (ask kropp) eller 300K (al kropp) för stall micken och en 500K för hals micken. Då blir det soundmässigt "spot on" rätt. Sedan att koppla elektroniken "Gibbe modern" på tonkontrillerna + jordbrygga pothöljena. Sedan testa och ta ett beslut ifall han vill independent -eller master kontroll på volym potarna.

/ Jonken

08 Jul 2013, 11:49
Profile

Nu börjar jag bli trött på telen... Testade flera olika diagram, bland annat LP, Tele Deluxe och tele custom i olika varianter, och nu senast gjorde jag det diagramet som fender har som support till tele custom. Dock är den som vanligt och brummar ständigt om jag inte tar på den. Jag är rätt säker på att det inte är mellan stallet iallafall, och alla kontakter sitter som det ska, va fan kan det vara egentligen?

-Beavis & Butthead
Image

08 Jul 2013, 15:26
Profile

Tråden som går till stallet är förmodligen en enkelledare - en enda ganska hård tråd. Den kan ha ett brott. Mät med multimeter att du verkligen har 0 Ohm mellan alla punkter som ska vara jordade, dvs mät även fysiskt på stallet. Därefter går du vidare o kolla med multimeterns ena prob fastclipsad på telejackets jord och den andra proben på varenda jordpunkt som du hittar, dvs alla potarnas kåpor, och stallet. Om allt är helt där - dvs 0 Ohm mellan alla jordpunkter och telejacket - så får du börja kolla mickarna efter kabelbrott/fellödningar.

/R

08 Jul 2013, 20:08
Profile

Väldigt frustrerande att inte bli av med sånt där brum. fwiw: om du har en fyrledad humbucker men inte ska löda för splitmöjlighet på en sån specialpot, utan bara för humbuckerljudet, så ska du löda ihop de två sladdarna som blir över med varandra, dra isoleringstejp e.d. runt kopplingen, och inte löda fast dom i pothöljet (som det ser ut som att du gjort på din skiss).

09 Jul 2013, 00:42
Profile

Ballz, jag mätte med multimeter och visade 0 Ohm på alla jordpunkter :/ hittar inte några kabelbrott heller, så undra vad det kan vara :shock:

-Beavis & Butthead
Image

09 Jul 2013, 01:14
Profile

Hur bra och fräscht är jacket? Kan ju vara att det är dålig kontakt där mellan jack och kabel.

09 Jul 2013, 06:38
Profile

Låter som om det bästa är att riva ut alla elektronik och börja om från början, så mycket är det inte. Det är ibland svårt att hitta fel i ett nätverk, bra att komma åt att mäta VARJE komponent för sig.

09 Jul 2013, 09:37
Profile WWW

Skitdum fråga, men är du säker på att det inte är "normalt" brum? Har du testat den med strängar och jämfört brumnivån mot annan gitarr?

09 Jul 2013, 09:47
Profile

Nej, inget "normalt" brumm alls.. Om jag kör distat är alltså Brummet lika högt som gitarrljudet..

-Beavis & Butthead
Image

09 Jul 2013, 11:14
Profile

OK, koppla micken direkt till jacket för att testa då, plus en jordtåt till stallet. Brummar det fortfarande så har du ju uteslutit "allt annat" som felmöjlighet.

09 Jul 2013, 11:52
Profile

Brummar det lika illa på båda mickarna?

09 Jul 2013, 12:31
Profile WWW

Ja det gör det, men känner mig besegrad nu och lämnar in den imorgon istället :P

-Beavis & Butthead
Image

09 Jul 2013, 13:17
Profile

MustangPlayer wrote:
Köpte precis en tele custom, men bytte stallmicken i den. När jag höll på passade jag på att snygga till kablaget och allt funkade förutom att den inte är jordad ordentligt. Den brummar som fan när jag inte håller på något metallobjekt på gitarren. Jag vet inte om det är kopplingen mellan jacket eller om jorden från stallet sitter fel. Därför lämnade jag kablarna från jacket och jorden från stallet ledigt om det är någon som är bättre på elektronik än mig och få igång "svarta faran" :)
Image

Om du har kopplat enligt bilden så är jord och signal omkasstad på switchen. Jorden skall gå till den sidan som bara har 1 anslutning

09 Jul 2013, 15:26
Profile

Jag kopplade inte enligt bilden, förstod efter jag ritat att jag hade gjort fel men lödde aldrig så :)
Jag ska ta mig ett sista försök nu innan det blir att lämna in den. Ska ta bort varenda kabel och börja om från början igen..

-Beavis & Butthead
Image

09 Jul 2013, 17:40
Profile

MustangPlayer wrote:
Jag kopplade inte enligt bilden, förstod efter jag ritat att jag hade gjort fel men lödde aldrig så :)
Jag ska ta mig ett sista försök nu innan det blir att lämna in den. Ska ta bort varenda kabel och börja om från början igen..

Börja nu för g*ds skull med att göra som jag sa, och koppla en mick direkt till jacket + en jordkabel till stallet för ett första test.

09 Jul 2013, 17:52
Profile

Groth wrote:
MustangPlayer wrote:

Börja nu för g*ds skull med att göra som jag sa, och koppla en mick direkt till jacket + en jordkabel till stallet för ett första test.

Testade det förut, betedde sig likadant, alltså att den var tyst när jag tog på strängarna. Kan det vara micken som e kass?

-Beavis & Butthead
Image

09 Jul 2013, 17:59
Profile

MustangPlayer wrote:
Testade det förut, betedde sig likadant, alltså att den var tyst när jag tog på strängarna. Kan det vara micken som e kass?

Om du testat det och det fortfarande brummade så har du ju uteslutit allt annat, dvs potar, switch & ev felkopplingar.

Jag har liksom svårt att ge nåt mer utlåtande när jag själv inte hört hur det låter. Alla mina gitarrer blir tysta när man rör strängarna men brummar (mer eller mindre) när man släpper dem, i synnerhet med dist.

Men du hade redan jämfört mot annan gitarr med likvärdig setup (dvs humbucker mot humbucker eller single coil mot single coil) och kommit fram till att denna brummar mycket MER, eller hur var det?

09 Jul 2013, 19:15
Profile

Svårt att förklara, men brummet låter väldigt högt. Har en Mustang som har single coil i hals och humbucker i stall och är helt knäpptyst. Jag satte på strängar, och visst den låter skitbra cleant men sen när man vill spela med dist måste man hålla på strängarna ständingt så det inte ska låta så mkt :) Men jag ska nog lämna in den och kolla om det är något fel på den eller om den ska vara som den är vilket jag inte tror :)

-Beavis & Butthead
Image

09 Jul 2013, 20:20
Profile

Så, hur går det?

24 Jul 2013, 18:38
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next