| Author |
Message |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Re: pedalbordstråd...
kjelle wrote: Nice, Matte! Deet var snabbt jobbat med PT3. Är det min "gamla" Budda som står där, inhandlad från MO? Om det är så, är den återförd till brottsplatsen, inköpt på 4S i Uppsala av mig. Ivrig som iller att få ihop grejerna. ..råkade vara hemma när postlastbilen kom- från Tyskland till Örsundsbro på tre dagar är inte illa. Vet inte om det är din gamla wah, den är tillbytt från albert här på bojen. Låter lika bra som den gamla versionen och nu har jag vant mig vid utseendet också. Men en sleeper är RT-20 som jag bytte till mig från goran! Jäkligt bra vibe-läge som man kan snurra upp till ett leslie. Flyttade lite kablage så numera ligger den först i effektloopen. Mitt chorus har fått respass därmed. Men jag saknar allt ett tremolo... Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 22 Apr 2013, 15:18 |
|
 |
|
albert
|
clapton71 wrote: kjelle wrote: Nice, Matte! Deet var snabbt jobbat med PT3. Är det min "gamla" Budda som står där, inhandlad från MO? Om det är så, är den återförd till brottsplatsen, inköpt på 4S i Uppsala av mig. Vet inte om det är din gamla wah, den är tillbytt från albert här på bojen. Låter lika bra som den gamla versionen och nu har jag vant mig vid utseendet också. Men en sleeper är RT-20 som jag bytte till mig från goran! Jäkligt bra vibe-läge som man kan snurra upp till ett leslie. Flyttade lite kablage så numera ligger den först i effektloopen. Mitt chorus har fått respass därmed. Men jag saknar allt ett tremolo... Matte Jodå, det är nog kjelles gamla, för jag köpte den av Magnus O och fick då kommentaren av kjelle att han ägt den. Du kan förresten få köpa ett tremolo av mig. Du känner nog igen det...
_________________ Mats
|
| 22 Apr 2013, 19:30 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Där ser man, en stafettpinne på bojen Konstigt att ingen huggit på tremolot, det bästa pedaltremolot jag haft! Men jag använder det för lite för att upplåta så pass stor plats på bordet, helst vill jag få in en Amp11 också... Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 22 Apr 2013, 21:09 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Två bord jag använder. På den här bilden fick de leka tillsammans. Det lilla bordet till vänster går ner i ytterfickan på en gigbag, använder det till ett band där jag måste släpa på grejer vid rep. Låter mycket bra om de där små Mooer-pedalerna. Pure Boost, Analog Echo och Blue Comp. Och det finns plats för en till på bordet, får se vad det kan bli. Det större bordet till höger har jag stationerat i replokalen för mitt band som jag ser som huvudprojektet i spelandet. Uppdaterar det varefter jag känner för det, närmast på tur står nog en annan tuner - behöver en kromatisk tuner. Annars är det ganska standard gällande pedalerna; TS10, DD3, Suhr Riot, MXR Phase 90, MP Forest Green Comp, Boss GE7 och den där Arion Stage Tuner då. Ström tar jag från några gamla "no name" på båda borden. Borde byta ut patchkablarna men det känns inte viktigt så länge de billiga fungerar.
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 23 Apr 2013, 15:04 |
|
 |
|
omalm
Joined: 17 Dec 2009, 15:34 Posts: 593 Location: Norrlands huvudstad
|
Mitt bord är inte bara besvärligt otympligt, det är också vansinngt rörigt. Det funkar dock helt OK för det jag gör och låter fullt acceptabelt. Men det ser ju som sagt ut som en tågolycka och skall väl struktureras upp lite bättre när jag har lite tid över.
Kedjan är som följer:
Ostämd Strata eller Tele -> Smitty Pedals Smitty Bender MK1.5 -> Keeler Boot -> Rat-klon -> Barber Direct Drive -> Dunlop JH-1 -> T-Rex Booster -> Line 6 MM4 -> EHX Stereo Memory Man -> 40 år gammal Music Man-häck.
Strömmen är som synes tyskens billigaste, men det funkar bra.
Attachments:
pedulbord-plus-musicman.jpg [ 214.9 KiB | Viewed 14970 times ]
Last edited by omalm on 12 May 2013, 01:41, edited 1 time in total.
|
| 09 May 2013, 13:15 |
|
 |
|
Maestro_Mikk
|
Sitter och löder ihop mogami/switchcraft-kablar nu men blev lite otålig på att vara med Ska modda dit en led till kompressorn också. Blir tokig på den annars. 
|
| 11 May 2013, 15:37 |
|
 |
|
spindeln
|
Min senaste kreation...enda funderingen är på att byta ut skreddy zeron mot nåt ruffigare....den är för fet o smoith big muffig för min smak. Jag är inte david gilmour direkt 
|
| 14 May 2013, 19:46 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Hoppsan, det råkade trilla dit en Xotic SP Comp också  
_________________ "Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken
|
| 15 May 2013, 08:32 |
|
 |
|
Brint
|
jazzfromhell wrote: Hoppsan, det råkade trilla dit en Xotic SP Comp också  JazzHur låter SP compen? Har haft lite GAS på en sån ett tag nu
_________________ mot oändligheten, och vidare!
|
| 15 May 2013, 09:10 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
@Brint Den låter kanonbra! Den enda comp jag riktigt gillat av dom jag haft (CompNova, Dynacomp, Boss/Pedaldoc CS-3, Tonerider, Joyo, Malekko, Moen Ulite) är MP FGC men SPn är i den klassen tycker jag. Den är lite mer noisy på dom högre kompressionsnivåerna än FGCn men det kan jag leva med. Väldigt lättrattad. Rekommenderas starkt.
_________________ "Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken
|
| 15 May 2013, 09:18 |
|
 |
|
Freppezon
|
Provspelade Xotic SP Compressorn alldeles nyss på TGT11 faktiskt!
Jäklar va bra den är!
Nu måste den hitta sin plast på mitt pedalbord (vid löning)...
|
| 15 May 2013, 17:26 |
|
 |
|
Freppezon
|
-Oh så "noizy" var den faktiskt inte!
Tyckte i själva verket den va otroligt tyst (för att vara kompressor).
Smackade till med högsta inställningen och förutom att dra ner treble-(som Sebastian Nylund tipsar om), så var den märkvärdigt tyst och välljuddande.
Har du däremot treble-settingen så var den lite tjut över den. Men så kan man också läsa i manualen att den "puschar" över all register så den förstärker allt som kommer i dess väg så att säga.
Jag löste det genom att sänka treble-knobben och vinkla gitarren till en "sweet-silent-spot".
|
| 15 May 2013, 20:41 |
|
 |
|
monk
|
Ändrat lite på pedalhyllorna. Rackeffekterna är borta. Sitter en Timeline bakom Bognerpedalen.  [/URL]
|
| 03 Jun 2013, 23:20 |
|
 |
|
Steven
|
Jag kan inte låta bli att dräggla lite när Monks prylar dyker upp på bild.
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 07 Jun 2013, 13:02 |
|
 |
|
monk
|
Detsamma gäller dina prylar! Vad blir det för förstärkare nu när Bad Cat ska säljas?
|
| 07 Jun 2013, 15:06 |
|
 |
|
Steven
|
monk wrote: Detsamma gäller dina prylar! Vad blir det för förstärkare nu när Bad Cat ska säljas?  Här är mina grejer i en skön sallad hemma... Den nya är en Two Rock Classic Reverb 50 watts combo. Funderade på att skaffa en CAA OD100 ett tag men jag kände att den är lite för stor med en bra högtalarlåda. Sen var jag lite inne på en Bogner Shiva eller en sån där Barcelona som du väl har (?). Testade förut en Two Rock Studio Pro 35a som lät kalas och hittade sen av en tillfällighet Classic Reverben begagnad i England. Slog till på den och är otroligt nöjd med den. Maken till bra pedalplattform får man leta efter. Bad Catten har jag fortfarande kvar - får se om nån nappar, annars får den stanna. Den är en väldigt bra stärkare den också. Jag har en plan att i så fall vid behov kanske köra både Two Rocken och Tremcatten på giggen - behöver bara dra en kabel från Timelinens stereoutgång typ.
|
| 07 Jun 2013, 19:42 |
|
 |
|
monk
|
Behåll Bad cat och kör stereo med timeline delayet. Just timeline gör sig väldigt bra i stereo. Jag har en Bogner Palermo combo. Kikade även på Barcelona men affären jag köpte den av hade bara Barcelona som topp och jag ville ha en combo. Man kan plugga rakt in i slutsteget på Palermo vilket jag gillar. Kör med min CAA topp med timeline i loopen och stereo ut i Palermo. Har en Bogner 4x12 också så det blir ett snyggt par. Är du nöjd med Mobius? Köpte precis Lex men blev inte jätteimpad. Hade hoppats på mer men det är nog en svår effekt att simulera med en pedal.
|
| 07 Jun 2013, 20:08 |
|
 |
|
Steven
|
Jag är impad av Mobiusen. Den har ju väldigt många sounds och vissa av dom är väldigt bra, t.ex. Univiben. Den är as-fet och väldigt tweakbar. Låter väldigt väldigt bra tycker jag. Chorus, Phaser och Flanger är också väldigt bra. Tremolo superbra. Lesliet - tja, jag hade en Lex som jag sålde för att finansiera Mobiusen. Dom låter identiskt tycker jag och jag är nöjd med soundet. Leslie är svårt att få till utan ett riktigt Leslie tror jag så alla pedalvarianter faller lite kort - framför allt när man kör mono som jag. Lesliet är väldigt beroende av var i kedjan man sätter det och jag tycker det låter bäst före drive. Sen har Mobiusen ett gäng effekter som jag kanske inte behöver så mycket, typ auto wha och andra mer galna effekter.
Det jag gillar med Mobiusen är att man kan koppla den så att om man kör i mono så har man möjlighet att lägga effekten före eller efter disten (istället för in och ut i stereo så kör man den in sen ut i en loop för distpedaler/försteg på stärken och sen tillbaka i Mobiusen) vilket som sagt gör att man kan lägga effekten före eller efter dist på varje individuell minnesplats. Väldigt smart. Sen skall man inte glömma att Mobiusen tar mycket mindre plats på pedalbordet än en om man skulle ha individuella pedaler för varje modulationseffekt. Jag insåg efter att ha skaffat Timelinen och Mobiusen att jag var tvungen att skaffa en programerbar looper med Midi, annars skulle det bli helt omöjligt att lira live. Det fick bli en Musicomefx looper så nu byter jag alla pedaler med ett fottramp istället för 23.
|
| 07 Jun 2013, 20:40 |
|
 |
|
faust
|
Min liverigg just nu....
Beklagar den usla bildkvalitén. Pedalerna är: Rysk Big Muff - Boss TU-3 - MXR Super Comp - Mad Professor LGW - Boss CE-2 - Ibanez FL-9 - Deluxe Memory Man - Boss RV-5 - MXR Micro Amp
Last edited by faust on 29 Jul 2013, 19:58, edited 1 time in total.
|
| 11 Jun 2013, 10:15 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Detta är lite av ett lattjo lajban-bord. Kan kopplas in i serie med gig/rep-bordet vid större scener eller vid inspelning i studio. Men det är tänkt att vara till för att kunna exprimentera rätt friskt. Det känns klart nu! 
|
| 18 Jun 2013, 08:09 |
|
 |
|
Maestro_Mikk
|
Last edited by Maestro_Mikk on 23 Jun 2013, 21:06, edited 1 time in total.
|
| 20 Jun 2013, 23:05 |
|
 |
|
Vibrolux
|
 Mest bara en massa olika overdrives etc. men jag växlar frekvent mellan humbuckers och singelcoil och gillar att kunna alternera driveljudet. Sen är det ju synd om pedalerna bara ska ligga i någon låda och inte amvändas. 
|
| 22 Jun 2013, 11:45 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Uppdaterade bordet lite. Nya är en Weehbo JMP Drive och en VFE Blues King. VFE:n är en keeper men Weehbo´n är jag fortfarande inte helt överens med. Försöker hitta en normalstor "Marshall"pedal som slår min CM Plexitone men det verkar fan vara omöjligt. 
|
| 07 Jul 2013, 11:26 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Hur har du fått volympedalen att lysa? Ser porrigt ut!
|
| 07 Jul 2013, 11:39 |
|
 |
|
Maestro_Mikk
|
nilo wrote: Hur har du fått volympedalen att lysa? Ser porrigt ut! http://www.thru-tone.com/Ernie_Ball_Mod.htmlSkitbra mod om man kör tuner out. Och led'en är jätteporrig 
|
| 07 Jul 2013, 19:27 |
|
 |
|
southbeck
|
Så här ser det ut från idag. Ska testa köra all dist från dom nya bogner pedalerna som låter svinbra. Ac-boostern agerar tubescreamer för att få något annat. Ep-boostern är alltid på. Hade Eh holy grail plus förut som är utbytt mot hall of fame. Holy grailen under säljes.. 
|
| 08 Jul 2013, 17:48 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Nytt bord, är tillbaka till ett PT Jr. Satte såna PT risers på bakre raden för att komma åt bättre, funkar bra. Vilken suverän pedal Koko Boosten är, får verkligen alla ODs att låta fetare, större och bättre  
|
| 10 Jul 2013, 08:31 |
|
 |
|
Hartsner1
|
Steven wrote: monk wrote: Detsamma gäller dina prylar! Vad blir det för förstärkare nu när Bad Cat ska säljas?  Här är mina grejer i en skön sallad hemma... Den nya är en Two Rock Classic Reverb 50 watts combo. Funderade på att skaffa en CAA OD100 ett tag men jag kände att den är lite för stor med en bra högtalarlåda. Sen var jag lite inne på en Bogner Shiva eller en sån där Barcelona som du väl har (?). Testade förut en Two Rock Studio Pro 35a som lät kalas och hittade sen av en tillfällighet Classic Reverben begagnad i England. Slog till på den och är otroligt nöjd med den. Maken till bra pedalplattform får man leta efter. Bad Catten har jag fortfarande kvar - får se om nån nappar, annars får den stanna. Den är en väldigt bra stärkare den också. Jag har en plan att i så fall vid behov kanske köra både Two Rocken och Tremcatten på giggen - behöver bara dra en kabel från Timelinens stereoutgång typ. Köpte du Two-Rocken rån Andertons? Om det är den, så har jag spelat på den! Riktigt bra förstärkare!
|
| 10 Jul 2013, 17:01 |
|
 |
|
Steven
|
Hartsner1 wrote: [ Köpte du Two-Rocken rån Andertons? Om det är den, så har jag spelat på den! Riktigt bra förstärkare! Just den är det! Galet bra förstärkare!
|
| 11 Jul 2013, 22:59 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Steven: du som kör CrunchBox....har du testat nya Super CB? Har hört lite klipp där den låter riktigt riktigt bra och då är jag inget stort fan av CB:n.
|
| 12 Jul 2013, 07:29 |
|
|