View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Oct 2026, 00:34

Reply to topic  [ 21 posts ] 
FAN OCKSÅ! Filade ner översadel för lågt.. Hjälp? 
Author Message

Post FAN OCKSÅ! Filade ner översadel för lågt.. Hjälp?
Typiskt..
Fick hem en ny översadel i brevlådan, TUSQ XL (http://www.graphtech.com/products/brands/tusq-xl/tusq-xl-guitar-nuts), pre-slotted..

Ville byta ut och fixa iordning den själv, men var dock för snål för att köpa riktiga filar, något jag nu fått äta upp...

Tänkte att jag var smart, och istället för att först montera den och sedan fila ner den korrekt (genom att hålla ner 3dje bandet och sedan kolla höjden på första bandet och gradvis fila mer) så vek jag ett sandpapper (står iofs. på deras hemsida att man kan göra såhär) och började fila och försöka kopiera det gamla stallet, innan jag satt fast den. När jag sedan limmade på den på gitarren såg jag genast att hålet på A-strängen märkligt nog blivit på tok för djupt och givetvis så blir det strängrassel när jag stämmer upp..Jävla skit!
Image

Såg någonstans att någon skrev att man kunde pula in en bit papper, om detta hänt, så att man får upp den till rätt höjd igen, och sedan fila till det så det blir bra ändå, men känns dock inte som att det blir helt perfekt då, ser just nu ut såhär..... :?
Image

Finns det något jag kan göra, eller är det bara till & beställa hem en ny sadel och lämna in stratan till någon med bättre koll?...

Last edited by filiphslim on 13 Jul 2013, 23:52, edited 1 time in total.

13 Jul 2013, 23:29
Profile WWW

Post Re: FAN OCKSÅ! Filade ner överstallet för lågt.. Hjälp?
Beror väl på, ska du sälja den så duger det (skojar, den ligger väl i säljes)

Ny sadel, vill du ha den spelbar tills sadel kommer kan man lägga superlim i skåran

13 Jul 2013, 23:45
Profile WWW

Chatte wrote:
Beror väl på, ska du sälja den så duger det (skojar, den ligger väl i säljes)

Ny sadel, vill du ha den spelbar tills sadel kommer kan man lägga superlim i skåran

Jo, den ligger där, hehe, men bara för en intressekoll.. Vill inte sälja den egentligen, blir bara aktuellt om jag byter till mig en annan strata, men denna är jävligt skön!

Vad är rimligt pris för inlämning, om jag själv redan beställt och monterat sadeln? (ett nytt då såklart...)

13 Jul 2013, 23:51
Profile WWW

Om jag vore som du, skulle jag beställa ett nytt stall, kostar inte mycket. Istället för att fila spåren innan du testar, slipa klossen till nära rätta höjden undertill. Köpte du preslotted eller blank Om du körde med preslotted (brukar funka bra på Fender's) slipa då undertill (när du har rätt tjocklek) till du nästan når rätt höjd. Tag det sista med sadelfilar om det behövs.
Om du körde med blank, slipa sadelspåren till halva stränghöjden, slipa ner på undersidan till nästan rätt höjd, och sista finjusteringen med filarna. På diskantsidan behöver du lite djupare spår, annars poppar solosträngen ur vid bends.

Men, skaffa riktiga sadelfilar. Jag har gjort samma misstag. Det kan inte bara bli för djupt, även fel bottenform, om man använder fel verktyg. Nog så irriterande när det låter om strängrörelser i sadeln!

Det går att rädda en sadel, du kan ju lägga shims i något hårt material under hela sadeln, och slipa ner till rätt höjd. Eller göra rent det låga spåret, och bygga upp med slip från sadeln, blanda det med epoxy och låt det härda, och slipa om rätt. JAg har inte gjort det själv, bara läst om det, andra med mer erfarenhet från sånt fall kanske har bättre förslag.

13 Jul 2013, 23:53
Profile WWW

Post Re: FAN OCKSÅ! Filade ner översadel för lågt.. Hjälp?
Lägg en bit träshims under sadeln så kommer du upp i rätt höjd.

Fråga, varför skriver ni översadel?. Var sitter undersadeln på en elgitarr?

14 Jul 2013, 00:06
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:
Om jag vore som du, skulle jag beställa ett nytt stall, kostar inte mycket. Istället för att fila spåren innan du testar, slipa klossen till nära rätta höjden undertill. Köpte du preslotted eller blank Om du körde med preslotted (brukar funka bra på Fender's) slipa då undertill (när du har rätt tjocklek) till du nästan når rätt höjd. Tag det sista med sadelfilar om det behövs.
Om du körde med blank, slipa sadelspåren till halva stränghöjden, slipa ner på undersidan till nästan rätt höjd, och sista finjusteringen med filarna. På diskantsidan behöver du lite djupare spår, annars poppar solosträngen ur vid bends.

Men, skaffa riktiga sadelfilar. Jag har gjort samma misstag. Det kan inte bara bli för djupt, även fel bottenform, om man använder fel verktyg. Nog så irriterande när det låter om strängrörelser i sadeln!

Det går att rädda en sadel, du kan ju lägga shims i något hårt material under hela sadeln, och slipa ner till rätt höjd. Eller göra rent det låga spåret, och bygga upp med slip från sadeln, blanda det med epoxy och låt det härda, och slipa om rätt. JAg har inte gjort det själv, bara läst om det, andra med mer erfarenhet från sånt fall kanske har bättre förslag.

Detta var en pre-slotted.

Filade, precis som du sa, undersidan först. Såg en smart video om att man lägger en bit sandpapper på greppbrädan och sedan filar sadeln på detta, så blir det perfekt radius. Funkade bra, men problemet uppstod, som sagt, när jag skulle göra de separata sträng-skårorna..

Vågar jag pröva mig på detta en gång till dock? Vill ju gärna kunna göra såna här fix själv, men vet inte om jag vågar nu..

14 Jul 2013, 00:09
Profile WWW

Metamatic wrote:
Lägg en bit träshims under sadeln så kommer du upp i rätt höjd.

Fråga, varför skriver ni översadel?. Var sitter undersadeln på en elgitarr?

Image

Detta är väl saddle=sadel? ("Undersadel")..

"Översadel" heter ju nut på engelska..

14 Jul 2013, 00:10
Profile WWW
fila aldrig ner bara sidledes!

Beställ nytt nu!...

14 Jul 2013, 00:14

Freppezon wrote:

Beställ nytt nu!...

Skit också.. Självklart så är det slut i lager hos GMF... :x

Men ok, alltså, så man skall inte fila ner dem, utan bara göra hålen tillräckligt breda så strängen kommer på plats? Detta borde jag ju listat ut innan egentligen...

14 Jul 2013, 00:16
Profile WWW

Kollat gitarrdelar.se ?

14 Jul 2013, 12:11
Profile

filiphslim wrote:
Freppezon wrote:

Beställ nytt nu!...

Skit också.. Självklart så är det slut i lager hos GMF... :x

Men ok, alltså, så man skall inte fila ner dem, utan bara göra hålen tillräckligt breda så strängen kommer på plats? Detta borde jag ju listat ut innan egentligen...

Gitarrdelar.se OOPS, man kanske skulle läst färdigt tråden....

14 Jul 2013, 12:45
Profile WWW

Testa att fylla i hålet med bakpulver + superlim, låt det torka och fila ett nytt hål..

16 Jul 2013, 09:58
Profile ICQ YIM WWW

danielj wrote:
Testa att fylla i hålet med bakpulver + superlim, låt det torka och fila ett nytt hål..

Bakpulver???

16 Jul 2013, 10:15
Profile WWW

Har nu beställt nytt och lämnar in det på verkstan.. När ekonomin är bättre kommer jag dock att köpa ett par rediga filar och lära mig detta själv..

17 Jul 2013, 10:08
Profile WWW

filiphslim wrote:
Har nu beställt nytt och lämnar in det på verkstan.. När ekonomin är bättre kommer jag dock att köpa ett par rediga filar och lära mig detta själv..

viewtopic.php?f=26&t=86203
Hör av dig när du vill köpa ;)

17 Jul 2013, 12:19
Profile
Vet inte om jag ska kasta pärlor men ok jag gör det sen får jag se om ni trampar på den!

Det finns ett Japanskt patent/innovation som är en undershim (plastdel) som gör
din intonering extra vacker och stabil...

Posta MO han vet... (tror jag)...:P

17 Jul 2013, 12:29

Freppezon wrote:
Vet inte om jag ska kasta pärlor men ok jag gör det sen får jag se om ni trampar på den!

Det finns ett Japanskt patent/innovation som är en undershim (plastdel) som gör
din intonering extra vacker och stabil...

Posta MO han vet... (tror jag)...:P

Kör ju med tusq för bra glid och stämning, hur funkar det med det?

17 Jul 2013, 13:38
Profile WWW
Inte riktigt samma sak, finns någon tråd här på ljudbojen om den lilla plastflärpen..

17 Jul 2013, 14:31

filiphslim wrote:
danielj wrote:

Bakpulver???

Gammal välprövad metod. Funkar bra på såväl ben som plast eller grafit.

http://youtu.be/slCMkvEfK_U

15 Aug 2013, 16:59
Profile ICQ WWW
Du kan även använda bakpulver som tvättmedel om det skulle krisa!

Och som motmedel mot bullrig och gasig mage!...(appopå alla grillchips och mellanöl) nu så här i semestertider...=)
En knivsudd räcker!...(den aktiva ingrediensen är ju...(LÄS INTE DET HÄR MAGMEDICINARE)...
samma som finns i många andra magmedikamenter...:P

15 Aug 2013, 20:27

Bakpulver anses helt kosher, används av många gitarrfixare.

15 Aug 2013, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]