View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 16:58

Reply to topic  [ 100 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Hur kan Keith missa så grovt? 
Author Message

Post Re: Hur kan Keith missa så grovt?
Magnus Olsson wrote:

Hur som helst, nu släpper vi detta och gör något vettigt med vår tid. Tränar apor kanske? :D

Några diggar Keith, några inte, allt lika subjektivt tyckande som vilket märke på köttbullar som är godast.
Vi lär inte omvandla varandra, vi har försökt förut och misslyckats :D

/Magnus

Ingen fabrikstillverkad köttbulle kan någonsin vara godast! (rent objektivt då) :mrgreen: ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

30 Jul 2013, 21:20
Profile WWW

Tillsammans med Jagger så måste nog Keith vara Rocken allra största låtskrivare, både vad gäller kvalitet och kvantitet! Som gitarrist är nog Keith värdens bästa i just Rolling stones. Ca 1:10 in i klippet visar Keith vilket handlag han har på sin Telecaster!
http://www.youtube.com/watch?v=qAzqSYQ9X9U

30 Jul 2013, 21:21
Profile

Joshunznera wrote:
Magnus Olsson wrote:

Hur som helst, nu släpper vi detta och gör något vettigt med vår tid. Tränar apor kanske? :D

Några diggar Keith, några inte, allt lika subjektivt tyckande som vilket märke på köttbullar som är godast.
Vi lär inte omvandla varandra, vi har försökt förut och misslyckats :D

/Magnus

Ingen fabrikstillverkad köttbulle kan någonsin vara godast! (rent objektivt då) :mrgreen: ;)

Nu håller jag med dig helt.

Fast ICAs är goda :D

/Magnus

30 Jul 2013, 21:27
Profile WWW

Jämför hur många gånger han spelat riffet rätt så får ni lite perspektiv. Dessutom är han en gammal man, det kan vara svårt få fingrarna lyda då.

30 Jul 2013, 21:33
Profile

pudas wrote:
Tillsammans med Jagger så måste nog Keith vara Rocken allra största låtskrivare, både vad gäller kvalitet och kvantitet! Som gitarrist är nog Keith värdens bästa i just Rolling stones. Ca 1:10 in i klippet visar Keith vilket handlag han har på sin Telecaster!

Jag tyckte nog tråden lutade mer åt Mick Taylor som världens bästa gitarrist i Rolling Stones? :)

30 Jul 2013, 21:35
Profile

danix wrote:
pudas wrote:

Jag tyckte nog tråden lutade mer åt Mick Taylor som världens bästa gitarrist i Rolling Stones? :)

otvivelaktigt är det så. Rent objektivt :)

30 Jul 2013, 21:41
Profile WWW

1+ Till Magnus !
Håller med dig, även om jag en gång faktiskt hört Keith lira rätt bra :shock:
En extra + för att du skriver så bra och lyckas sätta ord på mycket av vad jag själv många gånger känner inför Keith

30 Jul 2013, 22:55
Profile

för att återkomma till ämnet, själfull lirare eller bara full, att missa introt på introlåten nummer ett på det viset är ju rätt ruttet. Om Keef gör det för att reta MJ, är det rätt dålig respekt för alla som pröjsat dyra biljettpengar för att uppleva något bra. Spelar liksom ingen roll att man har en 50-årig karriär att falla tillbaka på.

Det finns bäst före datum även på liveartister, även om man respekterar vad dom har gjort 1960-2000. Tycker han att det är OK att lira så, eller inte märker det, är bäst före datumet passerat.

30 Jul 2013, 23:06
Profile WWW

Jag kanske är lite naiv, men jag är inte helt säker på att det är felspelat. En variant bara, maskera lite, gör publiken förbryllad. Tycker faktiskt att det låter intressant, om än lite skevt.

Skulle Dylan gjort likadant skulle ingen komma på tanken att kalla det felspel, man hade bara utgått från att han ändrat och gjort en ny version.

30 Jul 2013, 23:39
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
Grejen med Rolling Stones var helheten de lyckades bilda Var och en för sig är/var dom inte så märkvärdiga.

Det där stämmer och gäller för de allra flesta grupper som lyckats inom rock

31 Jul 2013, 08:18
Profile ICQ WWW

Som trådskapare vill jag bara uttrycka min glädje över att vi Bojare lyckas förvandla en ganska trivial tråd till en akademisk diskussion om vad som gör en gitarrists och bands storhet. Ibland undrar jag om ni är Lundensare allihopa.
Mitt inlägg är: Keith är Keith, men han är så mycket bättre än det han presterar i parken. Eller borde vara mycket bättre.

F ö finns det en teori att det är Keiths sjal som ställer till det i första klippet. Den trasslar in sig i/dämpar strängarna.

31 Jul 2013, 09:49
Profile

Ibland har jag i min bekantskapskrets hört någon säga "Det där skulle jag också kunna göra...". Det kan gälla olika saker så som teckningar, akvareller, oljemålningar, gitarrspel... Listan kan göras låååååååååång. Men någonstans i min cyniska tankevärld seglar den numera döda NASCAR-föraren Dale Earnhardt slagkraftiga spot on-citat, "Second place is just the first place loser". Och i min bok står det skrivet att Keef placerade sig på första plats vilket per automatik förpassar oss andra till loser-fållan. Säkert är det ganska många gitarrspelare runt om i världen som kan göra det Keef redan gjort men han var först med att vara Keef på gitarr. 8)

Minns vad ni hört, läst eller sett om britten Roger Bannister och jakten på drömmilen, han blev först under fyra minuter (3.59,4). Att australiensaren John Landy inom ett par veckor gjorde 3.57,9 spelar liksom ingen större roll då Bannister var först. Utan att googla, hur många av de tolv amerikanska astronauter som vistats på månen kan ni namnet på? Själv gjorde jag en blek insats, kunde bara tre men jag prickade givetvis in nummer ett. :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?

31 Jul 2013, 12:04
Profile

Geleråtta wrote:
Magnus Olsson wrote:

Man kan älska Keith och hata Steve men objektivt är Steve en bättre gitarrist.

/Magnus

Man kan träna en apa att göra det Vai gör på några veckor men den fingertoppskänsla Keith besitter (eller i alla fall hade i yngre dagar) kommer inte Vai att uppnå eller kunna träna sig till under en livstid.

Intressant jämförelse med tanke på att det är Keith som är uppe och härjar i träd... :P

31 Jul 2013, 13:23
Profile

Granis67 wrote:
Ibland har jag i min bekantskapskrets hört någon säga "Det där skulle jag också kunna göra...". Det kan gälla olika saker så som teckningar, akvareller, oljemålningar, gitarrspel... Listan kan göras låååååååååång. Men någonstans i min cyniska tankevärld seglar den numera döda NASCAR-föraren Dale Earnhardt slagkraftiga spot on-citat, "Second place is just the first place loser". Och i min bok står det skrivet att Keef placerade sig på första plats vilket per automatik förpassar oss andra till loser-fållan. Säkert är det ganska många gitarrspelare runt om i världen som kan göra det Keef redan gjort men han var först med att vara Keef på gitarr. 8)

Minns vad ni hört, läst eller sett om britten Roger Bannister och jakten på drömmilen, han blev först under fyra minuter (3.59,4). Att australiensaren John Landy inom ett par veckor gjorde 3.57,9 spelar liksom ingen större roll då Bannister var först. Utan att googla, hur många av de tolv amerikanska astronauter som vistats på månen kan ni namnet på? Själv gjorde jag en blek insats, kunde bara tre men jag prickade givetvis in nummer ett. :wink:

Min farfar sa alltid:
"De största experterna sitter alltid på läktaren."

8)

31 Jul 2013, 13:47
Profile

Magnus Olsson wrote:
Det handlar bara om att spela bra gitarr, att framföra något musikaliskt med övertygelse som hörs, gärna med en egen tusch på det hela. Keefan har säkert massor av kvalitet, men inte någon av dem i mina öron.

Håller helt med!

Magnus Olsson wrote:
Han hoppar in och spelar med Zappa som det skall vara, hoppar in och lirar med David Lee Roth som det skall vara, hoppar in och spelar med Whitesnake som det skall vara, spelar PIL som det skall vara och massor av andra "hoppa in" grejer, gör massor av inovativa soloplattor osv, osv.
Keith skulle inte fixa att göra en enda av dem.
Hade Steve fått jobbet i Stones hade han gjort det också som det skall vara.
Självklart inte exakt som Keith, men som det skall vara (och Satriani gjorde det när han spelade med Jagger).

Här värjer jag mig helt emot begreppet "som det skall vara". Det är när man spelar "som det skall vara" som man är en studioräv eller en imitatör utan personlighet och utan innovation. Jag håller med om att Vai och Satriani är bra på att spela "som det ska vara", och det är därför de ofta är så tråkiga. Satriani + Jagger på 80-talet var på gränsen till fruktansvärt (även om det knappast var enbart Satrianis fel).

Keith Richards spelar sällan som "det ska vara", och det är därför han har personlighet. Det är iofs en sanning med modifikation, eftersom han har imiterat sig själv de senaste 40 åren och spelat ganska mycket som han själv och Jagger tycker att Stones ska låta utifrån mallen som cementerades på 70-talet. Det är därför de känns mycket som ren showbusiness på scen idag. På andra sidan "spektrat" har vi t.ex. Bob Dylan som snarare fixerat sig vid att spela helt tvärtemot hur det "ska vara", med blandade resultat kan man kanske säga. Och i fallet Frank Zappa så är det lite själva grejen att gitarristen spelar som det "ska vara", det vill säga som Frank Zappa dikterar, och då hänger det mycket på Zappa att göra det bra, intressant eller innovativt.

Men jag skulle vilja påstå att när det gäller Rolling Stones så har i stort sett alla medlemmar, men kanske framför allt Keith Richards och Charlie Watts, hela tiden spelat lite annorlunda mot hur det "ska vara". I början av 60-talet försökte de spela rhythm & blues så autentiskt som de kunde, men det blev ändå lite "fel" eftersom de var så annorlunda personer/musiker jämfört med Howlin Wolf. Efter det så har de snott diverse stilar och spelat dem lite "fel" men hela tiden med sin stil.

31 Jul 2013, 14:14
Profile

LieMfB wrote:

Men jag skulle vilja påstå att när det gäller Rolling Stones så har i stort sett alla medlemmar, men kanske framför allt Keith Richards och Charlie Watts, hela tiden spelat lite annorlunda mot hur det "ska vara". I början av 60-talet försökte de spela rhythm & blues så autentiskt som de kunde, men det blev ändå lite "fel" eftersom de var så annorlunda personer/musiker jämfört med Howlin Wolf. Efter det så har de snott diverse stilar och spelat dem lite "fel" men hela tiden med sin stil.

Jag har en polare som får krupp på Charlie Watts, eftersom han inte spelar efter trummisarnas mall :)

31 Jul 2013, 14:22
Profile

Både Charlie Watts och Ringo Starr spelar typiskt för någon som är självlärd och fortfarande nybörjare efter massa år. Inget fel i det, det funkade skitbra i början av deras respektive bands karriärer fram till slutet av 60-talet när de slutade. Sen när de fick för sig att de var musiker på riktigt blev det bara patetiskt och allmänt osvängigt.

31 Jul 2013, 14:32
Profile

Charlie Watts är väl jazztrummis från början, jag har en skiva han spelat in med storband, det är jazz och inte alls dåligt.

Han må vara en annorlunda rocktrummis, men helt oskolad eller avig tror jag inte att han är.

Vem var skolad i rockmusik på -50 -60talet? Fanns liksom inga musikskolor eller institut som höll på med sånt, alla var oskolade eftersom de bröt helt ny mark.

Att sitta 50 år senare och tycka att Rolling Stones inte spelar skolad rock enligt boken känns lite fel.

31 Jul 2013, 14:48
Profile ICQ YIM WWW

Det är det jag alltid sagt. Att spela jazz på heltid är ej bra för hälsan.

31 Jul 2013, 14:57
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jag brukar säga detsamma om rock ;)

31 Jul 2013, 15:00
Profile

Jazzy wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag brukar säga detsamma om rock ;)

Mmmm.... men alla kan spela rock. :roll:

31 Jul 2013, 15:43
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jag brukar säga detsamma om rock ;)[/quote]

Mmmm.... men alla kan spela rock. :roll:[/quote]

Menar du alla gubbar ;)

31 Jul 2013, 16:30
Profile

HRJ wrote:
Granis67 wrote:

Min farfar sa alltid:
"De största experterna sitter alltid på läktaren."

8)

Den gillar jag, rätten att spela fel ligger i sakens natur när man spelar live - syntetiskt perfekta framföranden är ett senare påfund där artisten ifråga mimar - tråkigare kan det inte bli. Leve livemusiken med rätten att spela bra ibland och dåligt ibland!

//BoB

31 Jul 2013, 16:56
Profile

Vinyljunkie wrote:
Både Charlie Watts och Ringo Starr spelar typiskt för någon som är självlärd och fortfarande nybörjare efter massa år. Inget fel i det, det funkade skitbra i början av deras respektive bands karriärer fram till slutet av 60-talet när de slutade. Sen när de fick för sig att de var musiker på riktigt blev det bara patetiskt och allmänt osvängigt.

ibland blir jag helt säker på att du bara trollar :wink:

31 Jul 2013, 17:15
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Vinyljunkie wrote:

ibland blir jag helt säker på att du bara trollar :wink:

Nä men vadå? Jag dyrkar tidiga Beatles och deras stämsångpop med rackligt trumspel. Samma med tidiga Rolling Stones när de spelade "garagerock". Sen fick Beatles för sig att käka svamp och spela music hall-musik, något Ringo inte klarar av enligt mig. Och Charlie Watts är inte tung och svängig nog för arenarocken som de började göra efter Gimme shelter. Allt efter det är högtravande skit. Sista bra Beatles är Revolver.

31 Jul 2013, 17:44
Profile

Vinyljunkie wrote:

Ja, du har väl hört Lennons klassika uttalande om Ringos betydelse i The Beatles, " han var rolig"
Charlie Watts är ju ingenting. Keith Moon markerar varenda slag hela tiden.

Såvitt jag vet så är John Bonham självlärd och fortfarande ansedd som en av de bästa trummisarna!? De flesta musiker är självlärda och INTE skolade, så din tes haltar..

:lol:

31 Jul 2013, 19:00
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror inte Vinyljunkie menade att betona just självlärdheten. Jag håller inte helt med honom om att Ringo och Charlie blev så dåliga/tråkiga i slutet på 60-talet (Ringo var ju kung på Abbey Road, och Charlie låter fantastiskt på Exile On Main Street och har sina stunder även senare), men visst finns det något amatörmässigt över dem båda. De har ett visst egensinnigt sväng (eller vad man ska kalla det), men egentligen är de ju väldigt ovirtuosa och Charlie är ganska osvängig och stel. Varken Ringo eller Charlie är mångsidiga. Keith Moon var ju helt klart ett snäpp vassare, och snackar vi om Ginger Baker och John Bonham så känns de rent musikaliskt/tekniskt mycket tajtare, svängigare och proffsigare. Samtliga jag nämnt är ju ändå självlärda, så vitt jag vet. Men det är klart att det handlar jättemycket om smak vilka man gillar att lyssna på. Gemensamt för dem alla är att de har en egen stil (det är typ skitlätt att pricka Charlie, Ringo, Ginger, Keith och Bonzo i ett blindtest) och har bidragit till att utveckla rockmusiken.

31 Jul 2013, 20:24
Profile

Vem vill ha en 'skolad' trummis med examen från en musikskola? finns dom ens?

31 Jul 2013, 21:01
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vem vill ha en 'skolad' trummis med examen från en musikskola? finns dom ens?

Kalle Sändare fick stort A för ett break i Statens Batteristskola..

http://open.spotify.com/track/2UYbLHaIap2B5qXOl5S1Yr

31 Jul 2013, 21:17
Profile WWW

Jag lyssnar inte på stones hur de låter idag, lyssnar istället på
Get yer ya'ya's out eller Brussels Affairs :lol:

01 Aug 2013, 00:58
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 100 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next