View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 01:24

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Inbyggda gitarreffekter Garageband? 
Author Message

Som småbarnsförälder har jag varken tid eller plats att ha massa studioprylar framme i huset. Jag har tidigare kört med en äldre Macbook, Garageband, mickar, ljudkort, förstärkare etc när andan faller på. Problemet är att all min kreativitet försvinner bara jag tänker på att jag skall tvingas plocka fram och tillbaka allt igen när jag är klar. Ibland kan det gå ett halvår mellan inspelningarna. Jag vill kunna ha enkla, portabla grejer!

Jag köpte mig en ny IMac tidigare i år och har faktiskt inte ens öppnat Garageband. Jag surfade runt igår på Youtube och hittade en massa nya produkter som tidigare var okända för mig tex Apogee Jam. Enkla grejer som gör det lätt och okomplicerat att spela in. Jag började då fundera på om det skulle fungera att införskaffa tex en Focusrite ITrack Solo och bara köra gitarr och bas rätt in i Garageband. Tydligen har de utvecklat deras effektprogram med diverse förstärkare och pedaleffekter. Är det någon som provat att spela in på det sättet? Låter det ok? Jag har en Fender Mustang 1 med en del inbyggda grejer, men tror ni det skulle låta bättre? Jag har idag inget USB-interface och kan alltså inte jämföra kvalitén. Focusrite Itrack Solo har ju ingång för sång, vilket jag även borde kunna spela in samtidigt.

Lite för smal fråga kanske, men jag chansar och se om någon har erfarenhet av detta! :)

01 Aug 2013, 10:03
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Inbyggda gitarreffekter Garageband?
Har haft en apogee jam och med de, i garageband, inbyggda förstärkarna och effekterna kunde man få rätt användbara ljud.. Inspelning kan jag inte säga så mycket om mer ön att det funkade ok för hobbybruk att göra allt i garageband så att säga, spela in både trummor, gitarr och bas..

01 Aug 2013, 16:29
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]