View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 17:01

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Hjälp! Gibson SG kondingar - vad är detta?? 
Author Message

Post Hjälp! Gibson SG kondingar - vad är detta??
Hej!

Behöver hjälp identifiera kondingarna i min Gibson SG. Gitarren ett fint resonant ex från 2001, fina mickar, PAF kloner på 7.65k, CTS potar 500.
MEN – för en tid sedan bytte jag kondingar i gitarren till några NOS varianter, bilder bifogas. Från början satt RS Guitarworks Bumble Bee kloner i, de gillade jag, har tyvärr inte dem kvar.
Hur som, efter bytet upplever jag tonen i gitarren som mer ”old school”, mörkare, grumligare, bröligare på något sätt. Inte förtjust alls i tonen.
Kan någon förklara närmare vad detta är för kondingar? Är de ”out of spec” på något sätt??
Och – vad ska ”man ha” för kondingar i en typisk Gibson SG Standard set-up?
Tacksam för input i ämnet!!

Hälsar,
Jonas

Image

Image

31 Jul 2013, 15:24
Profile

Post Re: Hjälp! Gibson SG kondingar - vad är detta??
Det enda som kan påverka ljudet i en gitarr pga vilka kondensatorer man har i är värdet på dom , och hur dom är kopplade , allt annat är 'mojo'
(sätter på kaffe och popcorn) 8)

Även om de är märkta med samma värde så kan de ha differenser.

Ser ut som de keramiska kondingar Gibson använt i alla år 0.22 , vilka är rätt för SG

SG har aldrig haft bumblebees orginal , MÖJLIGEN med undantag av de allra allra första som kom 1960 , min Januari 61 har keramiska.

31 Jul 2013, 15:53
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Det enda som kan påverka ljudet i en gitarr pga vilka kondensatorer man har i är värdet på dom , och hur dom är kopplade , allt annat är 'mojo'
(sätter på kaffe och popcorn) 8)

Även om de är märkta med samma värde så kan de ha differenser.

Ser ut som de keramiska kondingar Gibson använt i alla år 0.22 , vilka är rätt för SG

SG har aldrig haft bumblebees orginal , MÖJLIGEN med undantag av de allra allra första som kom 1960 , min Januari 61 har keramiska.

Instämmer !
Där emot i en stärkare finns det hörbar skillnad mellan keramiska o polyester kondingar och det är nog där ifrån "myten" kommer ifrån.

01 Aug 2013, 09:30
Profile

här är en snubbe som testar kondingar av olika typ

http://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

01 Aug 2013, 13:17
Profile

maltjik wrote:

Det var ju en väldigt bra o pedagogisk test ! MEN den säger egentligen inte mycket,,,Varför?
Eftersom kondingarna som används INTE är kapacitans mätta (övertygad att det skulle han nämns om det var gjort) så kommer skillnaden som hörs lika gärna handla om tolerans diff.
Kondingar har normalt sett 10% (ibland även 20%) tolerans, så ligger en konding på den övre toleransen och den andra på undre, så får man 20% diff, och det är klart hörbart.

01 Aug 2013, 15:49
Profile

I fall det finns popcorn kvar så slänger jag in ett inlägg.
Jag hävdar med bestämdhet att om du tar en bra rörförstärkare samt en gitarr med bra mickar så är skillnaden mellan en keramisk konding och en PIO som båda mäter exakt 0.022 så pass hörbar att jag är förvånad över att inte fler reagerat. Dessutom uppför sig inte tonkontrollens svep inte likadant mellan dessa två typer.
Skillnaden hörs bäst med överstyrd förstärkare, mindre hörbar med rent ljud.
Det finns säkert någon som kan posta en doktorsavhandling om vad detta skulle kunna bero på, jag nöjer mig med att DET är skillnad och att jag vet vad JAG gillar för kondingar bäst.

01 Aug 2013, 16:13
Profile

JTM wrote:
I fall det finns popcorn kvar så slänger jag in ett inlägg.
Jag hävdar med bestämdhet att om du tar en bra rörförstärkare samt en gitarr med bra mickar så är skillnaden mellan en keramisk konding och en PIO som båda mäter exakt 0.022 så pass hörbar att jag är förvånad över att inte fler reagerat. Dessutom uppför sig inte tonkontrollens svep inte likadant mellan dessa två typer.
Skillnaden hörs bäst med överstyrd förstärkare, mindre hörbar med rent ljud.
Det finns säkert någon som kan posta en doktorsavhandling om vad detta skulle kunna bero på, jag nöjer mig med att DET är skillnad och att jag vet vad JAG gillar för kondingar bäst.

Precis min poäng ;-)
Så som du beskriver det upplever jag det också.

Om du vill dela med dig av de du gillar får du gärna
dra ett pm till mig. Jag är beredd att prova :-)

Mvh
Jonas

01 Aug 2013, 18:16
Profile

Någon gång skall jag ta ett gäng kondingar av olika material, mäta dem med multimetern för att hitta de med samma värden. Sedan koppla upp en signalgenerator till de utvalda med ett 8k2 motstånd sen mäta spänningen över kondingen med ett oscilloskop. Syftet är att avgöra om impedansen skiljer sig åt mellan kondingar för andra frekvenser än den som multimetern använder. Det vill säga om det finns ett icke linjärt beteende över de frekvenser som en gitarr använder.

01 Aug 2013, 18:51
Profile

Jag har testat både PIO och keramiska kondingar i framförallt min strata,
men tycker att ljudet blev lite kallare och vassare. Kan iofs bero på det
som Owe Amp Healer skriver, att det skiljt på värdena. För det låter ju
klar skillnad mellan 0.1, 0,022 och 0,047 i stratan, även om man INTE
använder tonkontrollen.
Jag tycker Orange Drops låter bäst. 8)

01 Aug 2013, 20:46
Profile WWW

Amp Healer wrote:
maltjik wrote:

Det var ju en väldigt bra o pedagogisk test ! MEN den säger egentligen inte mycket,,,Varför?
Eftersom kondingarna som används INTE är kapacitans mätta (övertygad att det skulle han nämns om det var gjort) så kommer skillnaden som hörs lika gärna handla om tolerans diff.
Kondingar har normalt sett 10% (ibland även 20%) tolerans, så ligger en konding på den övre toleransen och den andra på undre, så får man 20% diff, och det är klart hörbart.

just. kanske skulle nämnt att det är flera delar av testet.
vill minnas att han mäter kondingarna i en annan del

01 Aug 2013, 21:02
Profile

Ok , ska förtydliga mig lite..

Detta har debatterats väldigt mycket.

Det finns 3 läger

1 de som säger att det rent vetenskapligt inte kan skilja i ljudet på 2 exakt lika kondensatorer i olika utförande (tex PIO kontra Keramisk) i en gitarr

2 De som trots det faktiskt upplever en ljudskillnad (vilket ska respekteras fullt ut)
men inte vet varför

3 De som är riktiga nördar och försöker bevisa att materialet visst kan påverka ljudet och har olika teorier kring det

Det som har stört mig lite är hur olika firmor i USA brassar på jättehårt med en massa 'sales bullshit' som beskriver olika kondingars olika ljud , samtidigt som de säljer dessa DYRT.

Sen är det också en hel del på olika forum bla LPF som upplever en enorm skillnad med Bumblebees , efter ungefär 10 inlägg kommer det fram att dom faktiskt köpt ett helt kit och bytt även kablage och volympottar från 300 kohm till 500 kohm....

Så visst , jag håller öppet för att det kan vara en skillnad i ljudet , jag har aldrig hört det själv och det mesta kring ljudskillnader i olika kondensatorer är olika kapacistans eller MOJO.

02 Aug 2013, 17:22
Profile ICQ WWW

Det var väldigt väldigt länge sen jag läste min gymnasiefysik och jag minns inte mycket om kondensatorer och kapacitans. Men en kondensator har väl i praktiken rimligen fler egenskaper än kapacitans, t.ex resistans (eller impedans)?

I så fall är det väl inte alls konstigt att två kondensatorer med samma kapacitansmärkning kan låta olika.

Jag kanske är fullständigt ute och cyklar här. Kan någon med bättre fysikkunskaper bekräfta?

02 Aug 2013, 19:22
Profile

Mike Leaf wrote:
Ok , ska förtydliga mig lite..

Detta har debatterats väldigt mycket.

Det finns 3 läger

1 de som säger att det rent vetenskapligt inte kan skilja i ljudet på 2 exakt lika kondensatorer i olika utförande (tex PIO kontra Keramisk) i en gitarr

2 De som trots det faktiskt upplever en ljudskillnad (vilket ska respekteras fullt ut)
men inte vet varför

3 De som är riktiga nördar och försöker bevisa att materialet visst kan påverka ljudet och har olika teorier kring det

Det som har stört mig lite är hur olika firmor i USA brassar på jättehårt med en massa 'sales bullshit' som beskriver olika kondingars olika ljud , samtidigt som de säljer dessa DYRT.

Sen är det också en hel del på olika forum bla LPF som upplever en enorm skillnad med Bumblebees , efter ungefär 10 inlägg kommer det fram att dom faktiskt köpt ett helt kit och bytt även kablage och volympottar från 300 kohm till 500 kohm....

Så visst , jag håller öppet för att det kan vara en skillnad i ljudet , jag har aldrig hört det själv och det mesta kring ljudskillnader i olika kondensatorer är olika kapacistans eller MOJO.

Principiellt har du väl rätt Mike. Det kanske inte är
svårare än att köpa keramiska och PIO med lite
olika värden och testa fram det man upplever att
man gillar helt enkelt.

03 Aug 2013, 20:28
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]