|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Djup på skåror i översadel?
| Author |
Message |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
 Djup på skåror i översadel?
Läser ofta att skåran ska vara c:a ½ strängens diameter djup. Är det någon nackdel att ha djupare skåror än så? Har en gitarr med mycket djupa skåror, blir den bättre om jag filar ner toppen på översadeln så att strängarna syns? 
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 09 Aug 2013, 12:53 |
|
 |
|
Mrcool
|
 Re: Djup på skåror i översadel?
rocky67 wrote: Läser ofta att skåran ska vara c:a ½ strängens diameter djup. Är det någon nackdel att ha djupare skåror än så? Har en gitarr med mycket djupa skåror, blir den bättre om jag filar ner toppen på översadeln så att strängarna syns?  Det som blir bättre är att den blir skönare att spela på du känner inte sadel med handen. Jag skulle tagit ner den till 1/2 strängtjocklek på dom spunna strängarna och jämns med överkanten på dom ospunna strängarna.
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 09 Aug 2013, 13:09 |
|
 |
|
kjelle
|
Mrcool wrote: rocky67 wrote: Läser ofta att skåran ska vara c:a ½ strängens diameter djup. Är det någon nackdel att ha djupare skåror än så? Har en gitarr med mycket djupa skåror, blir den bättre om jag filar ner toppen på översadeln så att strängarna syns?  Det som blir bättre är att den blir skönare att spela på du känner inte sadel med handen. Jag skulle tagit ner den till 1/2 strängtjocklek på dom spunna strängarna och jämns med överkanten på dom ospunna strängarna. Samma här, de tunna strängarna, speciellt E och B, hoppar gärna ur skåran om dom är för grunda. Annars 1/2 strängtjocklek ungefär, djupare än så lär dämpa strängens vibrationer. Men det är trist när diskantsträngarna hoppar ur skåran.
| 09 Aug 2013, 14:25 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
Quote: Samma här, de tunna strängarna, speciellt E och B, hoppar gärna ur skåran om dom är för grunda. Annars 1/2 strängtjocklek ungefär, djupare än så lär dämpa strängens vibrationer. Men det är trist när diskantsträngarna hoppar ur skåran. Men strängen skall väl inte vibrera i skåran? Den skall väl vibrera längs den del som man spelar på? Om halva strängen ligger i skåran borde ju dämpa lika mycket? 
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 09 Aug 2013, 15:54 |
|
 |
|
CarlM
|
Tips: Rör inte sadeln om den fungerar, om du inte är bra på att skära och slipa sadlar.
Sadlar kan driva mig till vansinne när jag håller på och försöker slipa och justera dem. Intonering kan gå åt helvete, klangen kan paja o s v, o s v även om man har fina verktyg och har en viss erfarenhet av att justera gitarrer.
För mig är sadlar fullständigt obegripliga. Tonen kan vara helt död eller gitarren kan vara omöjlig att intonera och så slipar man ner den lite eller ändrar spårets vinkel, så funkar det.
De tekniker jag vet är riktigt bra finns för långt i från mig, så ibland måste man mot bättre vetande tyvärr försöka själv.
/CM
|
| 09 Aug 2013, 16:16 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5013 Location: Northbottom
|
Vill även lägga till följande: Slipa ALDRIG strängspåren -utan att ha järnkoll på halsens sträckning. Strängarnas avstånd till F-bandet skall ha rätt höjd när T/R rodden är korrekt justerad. Det är skrämmande många privat personer & även butiker -som förstör sadelskårorna pga att de haft felaktig T/R justering vid filningstillfället.
Gällande djupet på skårorna: Om skårorna är rätt filade; spelar det ingen roll för stränginstrumentets klangmässiga effekter -ifall skårorna är djupare. Däremot om de är för låga -kan strängarna börja hoppa ur. Ett ganska bra & fungerande riktmärke när det gäller skårorna; brukar vara att skårornas djup motsvarar strängarnas tjocklek när avståndet till F-bandet är den man vill ha.
Olika alternativ: Slick = Ungefär samma lilla avstånd som man har med ett sk nollband (ett band istället för sadel). Fördelarna är att detta blir väldigt behagligt & lättspelat. Nackdelen är att om man spelar hårdare tenderar det att skrälla betydligt mer + att när draget på halsen ändras lite märks detta mer. Normal = Det vanligaste. Avståndet som finns på en ny, justerad gitarr/bas. Hög = Slide lilarnas mekka. Här vill man ha en lite högre stränghöjd vid sadeln för att strängen inte skall störas av de lägre banden när man lirar slide. Fördelen är att noterna blir renare & stabilare. Nackdelen är att ackorden blir lite surare. En högre stränghöjd vid sadeln kan kompenseras i viss grad av att sänka sträng höjden vid stallet.
/ Jonken
|
| 09 Aug 2013, 18:09 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|