View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Sep 2026, 00:35

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Guthrie Govan och Charvel 
Author Message

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7mMBhCAzUlg#at=136

Sevärt tekniksnack med inspirerande gitarrist.

07 Aug 2013, 15:44
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Guthrie Govan och Charvel
Riktigt schysst med vintage flöjdet, söker ett själv 8)

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

07 Aug 2013, 18:45
Profile WWW

Hade han inte Suhr som sponsor för ett par veckor sen?

07 Aug 2013, 20:25
Profile

Tweedman wrote:

Nej, men tills någon gång förra hösten.

07 Aug 2013, 20:38
Profile

albert wrote:
Tweedman wrote:

Nej, men tills någon gång förra hösten.

Yepp, han luftade sin Charvel i Uppsala i oktober - sen blev den "officiell" i vintras.

08 Aug 2013, 09:52
Profile ICQ YIM WWW

Hans Charvel är en trevlig gitarr.
Inte provat den i videon, men en tidigare.
Väldigt likt de han hade tidigare, eller hur den sortens Charvel var innan honom.
Som en moderniserad och slimmad strata, kanske.

Det var länge sen han lämna Suhr, men ungefär förra hösten folk började reagera på att han stod med en Charvel istället.
Hoppas att det funkar för honom denna gången, det är han värd.

/Magnus

08 Aug 2013, 10:34
Profile WWW

Han verkar vara en väldigt trevlig om än lite egen prick, alltid rolig att lyssna på!
Fyndig lösning med output-jacket, det har ju annars en tendens att hamna i vägen när man sitter ner.

Magnus Olsson wrote:
Väldigt likt de han hade tidigare, eller hur den sortens Charvel var innan honom.

Det var länge sen han lämna Suhr, men ungefär förra hösten folk började reagera på att han stod med en Charvel istället.

/Magnus

Har du lust att utveckla det rödmarkerade?

08 Aug 2013, 11:27
Profile

HRJ wrote:
Han verkar vara en väldigt trevlig om än lite egen prick, alltid rolig att lyssna på!
Fyndig lösning med output-jacket, det har ju annars en tendens att hamna i vägen när man sitter ner.

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Har du lust att utveckla det rödmarkerade?

Kan tyvärr inte utveckla det mer än så.
Vet tyvärr inte vilka delar som är officiella eller inofficiella, då är det bättre att vara tyst.

/magnus

08 Aug 2013, 11:55
Profile WWW

Menar du att nå'n kan bli suhr, Magnus? 8)

/Mats

09 Aug 2013, 16:02
Profile

Axewall wrote:
Menar du att nå'n kan bli suhr, Magnus? 8)

/Mats

Ha, ha!!! :D

Ja, han tvingades skiva på ett "tystnadsplikt" avtal och jag vet inte vilka delar som går under det.
Han blir garanterat inte suhr, men suhr blir nog lite suhra.

/Magnus

09 Aug 2013, 16:13
Profile WWW

:o

Var det någon som verkligen tyckte att LG hade ett kanon ljud ur sin Charvel gura här?
Personligen tycker jag att gitarren i sig i princip låter ganska kasst -och det är LG's begåvning & ypperliga färdigheter som gitarrist som bidrar till att det överhuvudtaget funkar här. För brett, odistinkt & muddigt för min smak.

Soundet på min egna Custom Charvel -spöar ju det här med hästlängder genom en avsevärt sämre rör stärkare:

Image

/ Jonken

09 Aug 2013, 18:24
Profile

Jonken wrote:
:o

Var det någon som verkligen tyckte att LG hade ett kanon ljud ur sin Charvel gura här?
Personligen tycker jag att gitarren i sig i princip låter ganska kasst -och det är LG's begåvning & ypperliga färdigheter som gitarrist som bidrar till att det överhuvudtaget funkar här. För brett, odistinkt & muddigt för min smak.

Soundet på min egna Custom Charvel -spöar ju det här med hästlängder genom en avsevärt sämre rör stärkare:

Image

/ Jonken

Tonen sitter i fingrarna!

Snygg Charvel!!

09 Aug 2013, 19:12
Profile

Jonken wrote:
Soundet på min egna Custom Charvel -spöar ju det här med hästlängder genom en avsevärt sämre rör stärkare

Fint, då kan du lägga upp ett videoklipp, så får vi se om du talar sanning. Spela gärna som Guthrie också, så får du bonuspoäng! :lol:

:wink:

09 Aug 2013, 19:47
Profile WWW

Jo Charvel är fina 8) Image

09 Aug 2013, 19:58
Profile WWW

Näe, djäkla skitgitarrer :P :P
Image

09 Aug 2013, 21:03
Profile

Lattjo med inputjacket, en kompis till mig har gjort samma sak fast med jacket åt andra hållet på en vanlig statta, för över ett år sedan! 8)

/J

09 Aug 2013, 23:48
Profile WWW

Shuffle wrote:
Lattjo med inputjacket, en kompis till mig har gjort samma sak fast med jacket åt andra hållet på en vanlig statta, för över ett år sedan! 8)

/J

En gammal Jackson grej vill jag minnas.... :wink:

10 Aug 2013, 00:44
Profile WWW

Jo E wrote:
Shuffle wrote:

/J

Greg Bennett gjorde det på sina flying V för hundra år sen (nåja).
På samma sätt som guthrie gjort på sin.
Smart idé.

/Magnus

10 Aug 2013, 00:49
Profile WWW

Forsman wrote:
Jonken wrote:

Fint, då kan du lägga upp ett videoklipp, så får vi se om du talar sanning. Spela gärna som Guthrie också, så får du bonuspoäng! :lol:

:wink:

:lol:

Hade man hade LG's musikaliska talanger på gitarr; skulle man helt klart vara värd mer än en bonuspoäng.
Har dessvärre ingen teknisk utrustning till att lägga ut rättvisa videoklipp i nuläget.
Men har du någonsin vägarna förbi mig; är du mer än välkommen att testa gitarren ordentligt själv.

/ Jonken :wink:

10 Aug 2013, 13:18
Profile

Jo E wrote:

Äsch, dom bilder jag hittade på det var ju med LP stuk på jacket, då missar man ju hela poängen med det snygga strattajacket! :wink:

/JH

10 Aug 2013, 13:42
Profile WWW

ESP har kört denna speciella jack -pryl länge. Detta fanns redan fint in frästa på de tidiga George Lynch -gitarr modellerna "Purple Tiger" & "Kamikaze":

Image

Jag personligen tycker att just de tidiga Purple Tiger -gitarrerna definitivt är ett av de snyggaste & mest välljudande instrumenten som finns. De bokstavligen sjunger/tonar någe djävulst med sina kroppar i lönn! Och ovanpå detta har gitarren ett av de bästa strängseparationerna som överhuvudtaget finns. (Man kan i princip picka singelsträngar på en djävulsk distmatta UTAN att detta grötar ihop sigeltonerna det minsta.) Jag hade en sådan en gång -men tyvärr blev den stulen i samband med roddning på ett gig. Numera är dock dessa gitarrer tyvärr lite för dyra för att om-investera i.

Här på klippen hör man verkligen att det är just gitarren som tonar ut:
http://www.youtube.com/watch?v=BGqF3IS-PNY
http://www.youtube.com/watch?v=cFbZbepwz3Q

Ett klipp på Kamikaze -modellen oxo: (samma gura; bara lacken som skiljer.)
http://www.youtube.com/watch?v=VRTS5nPL528

PS: Det där två delade solot på Dokken -låten: "The Hunter" -är en mästerlig lektion av George på ton & känsla.

/ Jonken

Last edited by Jonken on 10 Aug 2013, 15:02, edited 1 time in total.

10 Aug 2013, 13:50
Profile

Shuffle wrote:
Jo E wrote:

Äsch, dom bilder jag hittade på det var ju med LP stuk på jacket, då missar man ju hela poängen med det snygga strattajacket! :wink:

/JH

Första gången jag såg det va nog på en Jackson RR...sen dök det upp lite överallt på olika modeller.
Funderar på när jag gjorde det själv första gången, tror det var när en trashad Ibanez LPJr blev en Steinberger...
I brist på annat jack kom jag ihåg detta och satt ett i bakkant.....borde ha varit runt 86-87....på secondhandmusic 8)

10 Aug 2013, 14:19
Profile WWW

Jonken wrote:
Men har du någonsin vägarna förbi mig; är du mer än välkommen att testa gitarren ordentligt själv.

/ Jonken :wink:

Kan man någonsin ha vägarna förbi Norrpottn? :lol:

Jag har aldrig varit högre upp än Husum... :oops:

10 Aug 2013, 15:53
Profile WWW

Mickar gjorda av Fender CS? Äger Fender Charvel?

10 Aug 2013, 19:31
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
Mickar gjorda av Fender CS? Äger Fender Charvel?

Japp så har jag förstått det. Men de tillverkas ännu i san dimas, de finare varianterna. Måste ta en bild och lägga upp min här också som jag köpte overthere för ett par år sedan, riktigt skönspelad gitarr!

10 Aug 2013, 20:20
Profile WWW

Fender äger Charvel sedan ett antal år,därför Charvel återigen kan bygga "Stratheads" utan risk för att bli stämda. Någon produktion i San Dimas finns det däremot inte. Gissar att de få USA-modeller (är väl egentligen bara Warren Demartini som finns för dagen) som finns görs på ngn av Fenders vanliga fabriker.
Finns ngt slags ""Charvel Custom Shop" som verkar variera beroende av beställare och serier osv. Vad jag vet så är det väl bara Music Zoo och Cmcguitars som säljer Custom Shop Charvels; en del specialmodeller är gjorda i mkt små serier och är dessutom Masterbuilt på Fenders Custom shop med delvis orginal Charvel tooling från San Dimas, och åtminstone Todd Krause som är Masterbuilder hos Fender började på Charvel redan 1981 innan han sedemera hamnade hos Fender. Halsen på min röda högre upp i tråden är en sån hals; byggd i 10 exemplar; 21 band, 1-3/4" 12-tumsradie och aluminium side dots, purpleheart plugg och Gotoh crown head stämmisar. Finfin hals!

11 Aug 2013, 00:28
Profile

Jag köpte min på music zoo i new york, jag tog nog förgivet att de tillverkades i san dimas pga halsinfästningsplattan. Sen kollade jag nu lite på de intyg mm som följde med gitarren (case candy, vilket jävla ord alltså...) och där, på intyget på vem som byggt vad, inspekterat spelbarhet mm, står en arizona adress! Inte hela världen, det gör inte gitarren sämre. Men pga halsplatta + modellnamn, har för mig att modellen kallas charvel san dimas, så trodde jag att de tillverkades där - tji fick jag!

11 Aug 2013, 11:20
Profile WWW

Ber om ursäkt om jag "hoggar" denna Charvel tråd för ESP GL-prylar; men jag vill inte starta en ny tråd för det. (U.S Charvel's ROCK 2!)
Men det är verkligen få som känner till hur jäkla bra koll -och hur genomtänkta George Lynch ESP gitarrer verkligen är:

http://www.youtube.com/watch?v=Y9ceosMUkyk

Visst: Många duktiga gitarrister har designade instrument från olika tillverkare. Men få har lika djup & ingående koll på sina prylar som George har. Det är just denna genuina "touch" från grundstadiet i designen som gör att George's instrument låter & funkar så jäkla bra!

Men innan man börjar kasta sin säd efter en sån här: Pga av att mer folk på senare tid börjat förstå dessa gitarrers riktiga storhet; gör att dom INTE är billiga idag!!!
Här ett exempel på en B-stock gura från Ebay:
http://www.ebay.com/itm/ESP-George-Lynch-Sunburst-Tiger-6-String-MIJ-Electric-Guitar-B-stock-/271214178634?pt=Guitar&hash=item3f259ff14a

/ Jonken :shock:

11 Aug 2013, 11:38
Profile

Ulfern wrote:
Jag köpte min på music zoo i new york, jag tog nog förgivet att de tillverkades i san dimas pga halsinfästningsplattan. Sen kollade jag nu lite på de intyg mm som följde med gitarren (case candy, vilket jävla ord alltså...) och där, på intyget på vem som byggt vad, inspekterat spelbarhet mm, står en arizona adress! Inte hela världen, det gör inte gitarren sämre. Men pga halsplatta + modellnamn, har för mig att modellen kallas charvel san dimas, så trodde jag att de tillverkades där - tji fick jag!

Inget att vara ledsen över-tvärtom; de amerikanska och i synnerhet Musiczoo-varianterna är suveräna gitarrer. Min hals är en av dessa, och många av Musiczoo´s modeller är baserade på samma orginalhals; de första de släppte var trogna orginalets 21 band, men numera finns 22bandare också. Gitarren min hals kommer ifrån var den första batchen av 10st "Pink Spiderweb": kostade typ $ 6000 när de släpptes; givetvis mer eller mindre osäljbara till det priset :shock:
Citerat från Musiczoo´s sida
"" To answer that question, The Zoo's owner and Vintage Charvel aficianado Tommy Colletti got back on a plane to Corona, CA, in 2007 to again sit down with the Charvel Custom Shop, and this time he brought with him the neck from his beloved 1980 San Dimas. Since Tommy first learned that the famed Stratocaster® headstock could once again be put on a Charvel guitar, he only had one thought: to replicate his favorite guitar neck of all time, the well-worn 21 fret Strat-headstock beauty that he had been playing since it was new. Vintage San Dimas necks have always been heralded for their feel; they seem to just fit right in your hand. Fast, but with a weight in the shoulders that make chording and rhythm playing feel great too. For Tommy, his '80 is "the one". He knew that to make the "perfect" San Dimas, it would have to have that neck. Charvel digitally modeled Tommy's vintage 1980 San Dimas neck using a 3D laser scanner to use as the master neck profile for every example of this new guitar. Every one of these necks has the edges of the fingerboard "rolled" to provide that extra softness and comfort that comes naturally after 25 years of playing. Tommy did it to his neck the old-fashioned way, now your guitar can have that feeling too. The 21 fret necks feature a 1 3/4" nut width, brass side dots, walnut fretboard dots, purpleheart plug, and Gotoh crown head tuners.""

11 Aug 2013, 12:03
Profile

Jo E wrote:
Första gången jag såg det va nog på en Jackson RR...sen dök det upp lite överallt på olika modeller.
Funderar på när jag gjorde det själv första gången, tror det var när en trashad Ibanez LPJr blev en Steinberger...
I brist på annat jack kom jag ihåg detta och satt ett i bakkant.....borde ha varit runt 86-87....på secondhandmusic 8)

Fränt!!!

/JH

11 Aug 2013, 15:12
Profile WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]