View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 23:43

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Matcha högtalare med olika ohm 
Author Message

Post Matcha högtalare med olika ohm
Jag fick frågan hur man skulle koppla om man har en 16 ohm låda, en 8 ohm låda och följande utgångar.

Image

Min spontana tanke är att det inte går, men jag vet inte så jag tänkte att jag frågar er som kan.
Inte jag själv som skall koppla, då hade jag bara provat och sett vad som händer :D

Tacksam för all hjälp som erbjuds.

/Magnus

17 Aug 2013, 10:46
Profile WWW

Post Re: Matcha högtalare med olika ohm
Jag skulle koppla in båda i 2x8 uttagen, som är parallella tydligen. De högtalare du nämner blir 5,3 ohm parallellt, tillräckligt nära de 4 ohm som 2 x8 ger.

17 Aug 2013, 11:18
Profile WWW

Så det går inte att koppla in 16 ohmarn i 1x16 ohms uttaget och 8 ohmarn i 1x8 ohms uttaget då?

17 Aug 2013, 11:32
Profile

holmis63 wrote:
Så det går inte att koppla in 16 ohmarn i 1x16 ohms uttaget och 8 ohmarn i 1x8 ohms uttaget då?

Det kanske kan funka eftersom dessa uttag lär gå till olika lindningstappar på trafon. Men vad som händer i praktiken när "halva" lindningen går till en högtalare och "hela" till en annan vete fan.
Respektive kolumns uttag är parallellkopplade för att få 4 eller 8 Ohm totalt, antingen med en eller två högtalare. Det är alltså tre utgående tappar på trafon för 4, 8 och 16 Ohm som representeras av de tre rutorna från vänster till höger.

Edit: Att göra som Kjelle skriver blir nog inget bra, för då kommer nästan all kräm gå till den högtalare som har halva impedansen.

Edit 2: Förresten är nog alternativ ett inte så bra heller, för jag antar att det ändrar primärimpedansen på "andra sidan" trafon, alltså mot rören. Här tar min kunskap tyvärr slut. :?

17 Aug 2013, 12:11
Profile

Kanske en relevant kommentar Makten, men å andra sidan har den mest högimpediva högtalaren 4 trattar, kan nog mycket väl kompensera för den lägre strömmen. Helt meningslös diskussion ändå, om man inte vet vilka element som sitter i lådorna. Det kan skilja åtminstone så mycket som 6 dB med samma effekt mellan två olika element.

Jag skulle ändå koppla som mitt tidigare råd, för att veta hur jag belastar förstärkaren. Man brukar ju välja en tappning från OT, vet inte alls hur det skulle bli med flera tappar igång (om kopplingen tillåter det), och skulle inte chansa.

17 Aug 2013, 19:06
Profile WWW

kjelle wrote:
Kanske en relevant kommentar Makten, men å andra sidan har den mest högimpediva högtalaren 4 trattar, kan nog mycket väl kompensera för den lägre strömmen.

Hmm, hur vet du det? :D

Quote:
Helt meningslös diskussion ändå, om man inte vet vilka element som sitter i lådorna. Det kan skilja åtminstone så mycket som 6 dB med samma effekt mellan två olika element.

Jag skulle ändå koppla som mitt tidigare råd, för att veta hur jag belastar förstärkaren. Man brukar ju välja en tappning från OT, vet inte alls hur det skulle bli med flera tappar igång (om kopplingen tillåter det), och skulle inte chansa.

Ja, din variant är nog säkrast med avseende på förstärkaren. Och visst är det omöjligt att veta vilken som kommer låta mest utan att prova. Dubbla elementytan ger samma volymökning som att dubbla effekten, så även med samma element men olika många per låda, så är det klurigt att förutspå resultatet.

17 Aug 2013, 20:47
Profile

Jumped conclusion, you got me! Jag bara antog att det var en Marshall 4x12:a, det är vanligast för 16 ohmare.

17 Aug 2013, 21:26
Profile WWW

Man kan gärna koppla respektive högtalare 16 och 8 ohm i motsvarande olika utgångar, en i 16 och en i 8 ohm. Det ger teoretiskt antagligen mest "rätt" reflekterad impedans. Dvs omsättningstalet primär:sekundär x lasten (ohm.) Förstärkaren "ser" samma sak då som med två högtalare med samma impedans i samma uttag, som två åttaomslådor i 2x8 ohm ut.

Det är alltså helt ok att ta ut signal på olika delar av samma lindning på ett trafo. Hela lindningen induceras och man får olika spänningar på de olika tapparna. Man får en högre spänning på 16 ohmstappen vilket driver 16 ohmselementet bättre. Effekten = Ström x Spänning. Högre impedans = högre spänning x lägre ström för samma effekt som vid lägre impedans = lägre spänning x högre ström.

Hur sedan effektfördelningen blir mellan de båda högtalarna är en annan sak. Impedansen varierar med frekvensen. Den nominella impedansen mäter man med en multimeter runt 1000 Hz. I områden för grundtoner på gitarr varierar den och mellan olika högtalare. Verkningsgraden varierar också som redan nämnts. Därför kan man testa och se: Båda högtalarna 16 och 8 ohm i samma uttag, 8 ohm. En i respektive 8 och 16 ohm. Eller varför inte prova 8 ohmselementet i 4 ohms utgång och 16 ohmselementet i 8 ohm. Ta det som låter bäst.

18 Aug 2013, 09:09
Profile ICQ WWW

Hej.

Skulle göra som Kjelle det blir så liten missanpassning att för stärkaren betyder det inte speciellt mycket.
Dock är risken stor att 8 ohms högtalaren kommer att lastas hårt och dista vid hög volym.
Gitarrhögtalare klarar detta bra, då slaglängen får vara så stor att spolen tillåts lämna magnetfältet och därmed tappar drivkraften och i stället klipper,
detta gör att högtalaren är rätt bra skyddad mot överbelstning - är det däremot en HIFI-högtalare av något slag går inte detta då skadas den,
för där finns inte denna inbyggda "säkring" mot överbelastning.

Mvh,
26rednef

18 Aug 2013, 10:55
Profile

Tack för alla svar och funderingar vänner!
Jag har blivit klokare.

/Magnus

18 Aug 2013, 12:06
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]