View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 00:02

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Pris skicka gitarr Bussgods 
Author Message

Post Pris skicka gitarr Bussgods
Idag skulle jag skicka en gitarr med Bussgods, och har gjort så ett antal gånger tidigare.
Gitarren var inpackad i en kartong, inne i kartongen fanns en gigbag plus en hel del fyllning.
Alla gånget tidigare har det kostat 235:- men idag ville de ha närmare 500:- och sa att 235:- gäller gitarr skickad i ett hardcase, dvs ingen kartong.
Någon mer som haft problem med att få betala avsevärt mer än ”brukligt”.
Nåväl, personen på Bussgods ”veknade” när jag protesterade och jag fick det hela för 235:-….
Är det så att priserna närmar sig 500:- är det trist för oss som säljer/köper/byter instrument…

16 Aug 2013, 09:57
Profile

Post Re: Pris skicka gitarr Bussgods
Skickade en gitarr för några veckor sedan och frågade då om det var OK med emballage utanpå caset (i detta fall ett hårt fodral). Fick svaret att det inte var några problem, bara innehållet var en gitarr.

16 Aug 2013, 10:15
Profile

Goran wrote:
Idag skulle jag skicka en gitarr med Bussgods, och har gjort så ett antal gånger tidigare.
Gitarren var inpackad i en kartong, inne i kartongen fanns en gigbag plus en hel del fyllning.
Alla gånget tidigare har det kostat 235:- men idag ville de ha närmare 500:- och sa att 235:- gäller gitarr skickad i ett hardcase, dvs ingen kartong.
Någon mer som haft problem med att få betala avsevärt mer än ”brukligt”.
Nåväl, personen på Bussgods ”veknade” när jag protesterade och jag fick det hela för 235:-….
Är det så att priserna närmar sig 500:- är det trist för oss som säljer/köper/byter instrument…

Instämmer!
Exakt samma hände mig. Men efter lite gråt och klagan fick jag det också för 235:-
:shock:

16 Aug 2013, 10:20
Profile ICQ WWW

Prissättningen är ju ganska lokal (länsmässigt eller så), och tillämpningen väldigt lokal. Formuleringen i prislistan är väl "gitarr i hårt fodral", men den prissättningen har för mig (Stockholm, Cityterminalen) gällt både gura i gigbag i kartong, i hardcase i kartong och i hardcase med bara lite bubbelplats kring. Enda anledningen att de skulle kinka med kartongpackning är väl om den blir extremt mkt större än ett hardcase, eller om man försöka maskera något annat (med dyrare pris) som gitarr i fodral.

16 Aug 2013, 10:53
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Prissättningen är ju ganska lokal (länsmässigt eller så), och tillämpningen väldigt lokal.

Skulle nog påstå att den är rent av godtycklig , och där jag lämnar blir man nog utslängd om man försöker protestera.

16 Aug 2013, 11:29
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:
Prissättningen är ju ganska lokal (länsmässigt eller så), och tillämpningen väldigt lokal.

Skulle nog påstå att den är rent av godtycklig , och där jag lämnar blir man nog utslängd om man försöker protestera.

Njo, har också den erfarenheten. Eller i vart fall är de ibland ganska dåligt pålästa. Fördelen med det är ju att man ibland kan resonera sig runt regler och tillämpning (exempelvis få guror till Cityterminalen fastän "stort gods" bara hanteras i Farsta eller vad det är), men visst hade förutsebar, enhetlig prissättning varit bra.

16 Aug 2013, 11:37
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Mike Leaf wrote:
(exempelvis få guror till Cityterminalen fastän "stort gods" bara hanteras i Farsta eller vad det är),

Västberga .... Har hämtat gitarrer i City flera ggr , men det är så illa med p-böter.

När man som jag bor långt ifrån , men jobbar i Stockholm måste man vara benhård på att avsändaren VERKLIGEN utöver min bostadsaddress och i TERMINAL skriver Sthlm annars kan det hamna var som helt i mälardalen då vi bor mitt mellan de få ombud som finns, när de sen ska börja vidareskicka så kan det också hamna var som helst

Trots ovan procedur så kan kunde det ändå hamna lite random, trots att det står mottagarterminal både i datan och på addresslappen och enligt Bussgods själva så måste väl jag fatta att dom INTE kan hålla på och kolla på sånt!

Därav får jag alltid numer ange en påhittad innerstadsaddress i Stockholm som min bostadsaddress för att det garanterat ska komma till City , vill jag ha det till Västberga kör jag med en påhittad adress i söderort

Funkar ju , men inte så seriöst

16 Aug 2013, 11:43
Profile ICQ WWW

Senast jag fick en gitarr via bussgods (juli) hade avsändaren varit kreativ och deklarerat "kyrkorgel" för att komma undan gitarravgiften! Kreativiteten flödar... :wink:

16 Aug 2013, 11:45
Profile WWW

kjelle wrote:
Senast jag fick en gitarr via bussgods (juli) hade avsändaren varit kreativ och deklarerat "kyrkorgel" för att komma undan gitarravgiften! Kreativiteten flödar... :wink:

Är det billigare att skicka en kyrkorgel :shock: :?: Måste ju väga ton :roll:

16 Aug 2013, 11:52
Profile

Mike Leaf wrote:
Därav får jag alltid numer ange en påhittad innerstadsaddress i Stockholm som min bostadsaddress för att det garanterat ska komma till City , vill jag ha det till Västberga kör jag med en påhittad adress i söderort
Funkar ju , men inte så seriöst

Hmm, det har inte funkat för mig. Har ju innerstadsadress, men gitarrer har typiskt sett hamnat i Västberga. Funkar väl iofs numera, när jag har bil, men tidigare var det ju helt omöjligt att ta sig dit smidigt. Men, eftersom jag jobbat sisådär 150m från Cityterminalen vill jag ju väldans gärna hämta där... Första reaktionen brukar vara absolut nej, men efter lite lirkande och löfte om att man hämtar direkt när paketet kommit dit brukar de gå med på att köra in det nästkommande dag.

16 Aug 2013, 12:04
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:
kjelle wrote:

grejen är att ett paket som en vanlig gitarrlåda blir billigare att skicka om man använder Bussgods "kalkylator" En vanlig GibsonLP-låda som har volymen 0,01 m3 och vikten 7kg kostar enligt hemsidan 215 :- att skicka. Men bara om det står ngt annat än gitarr som innehåll. Man kunde ju tex skriva "trä och metalldetaljer"

Har dessutom för mig att det kostade mer än 235:- som anges för gitarr här ovan. I alla fall från Västberga var det inte det priset som gällde...

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Aug 2013, 12:10
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:

Wow! Du bor verkligen i redneckland på riktigt!

16 Aug 2013, 12:36
Profile

De har iochförsig höjt från 235:- till 259:-

Men om nån anställd skulle protestera så hänvisa till deras egen hemsida:
http://bussgods.se/pages.asp?PageID=677&MenuID=530

(för er som inte orkar klicka på länken och leta så står det såhär:)

Fasta priser ink. moms:
Gäller till alla orter med ombud - Godset ska vara väl emballerat
Vara Fraktvikt Pris
Gitarr i fodral 15 kg 259 kr

Kan ju inte vara godtyckligt.
Jag har aldrig haft några problem med priset.
Däremot har ju gitarrer varit på villovägar ett par gånger.

16 Aug 2013, 13:03
Profile

holmis63 wrote:
kjelle wrote:

Japp, i alla fall är det billigare att skicka en kyrkorgel i en papplåda, typ den som nya gitarrer brukar skeppas i, vägandes under 6kg, än en gitarr.
Du får helt enkelt vidga dina vyer om kyrkorglar. :wink:

Den vägde in på under 6kg inkl gigbag+kartong+fyllmaterial. Grejen är ju bara att undvika benämningen gitarr, som det finns ett schablonpris på, som ofta hamnar högre än volym/vikt tariffen. Det finns inga schablonavgifter på kyrkorglar, och avsändaren fick en rolig stund.

16 Aug 2013, 13:09
Profile WWW

no16 wrote:
Fasta priser ink. moms:
Gäller till alla orter med ombud - Godset ska vara väl emballerat
Vara Fraktvikt Pris
Gitarr i fodral 15 kg 259 kr
Kan ju inte vara godtyckligt.

Fast det är ju det som hela diskussionen rör här, att de i vissa fall tycks ha hävdat att gitarr i kartong (eller gitarr i hardcase i kartong) inte räknas som "gitarr i fodral" utan som vanligt paket som beräknas utifrån storlek och vikt. Det är det godtyckliga vi pratar om.

Sen är det som Josh säger, att ibland blir det billigare och ibland blir det dyrare att istället räkna utifrån kalkylatorn på hemsidan, och inte ta med i beräkningen att det är en gura. Framförallt tycks det vara avståndet som gör skillnad där. Norrlandsfrakt från Stockholm blir mycket dyrare om man räknar på storlek och vikt än kör fastpriset på gitarr. Till mellansverige/västsverige brukar det ibland bli dyrare med fastpriset jämfört med kalkylatorn.

Slutsatsen kvarstår att det finns ett element av godtycklighet, hos personalen såväl som prislistan, och att prissättningen inte är helt konsekvent.

16 Aug 2013, 13:17
Profile ICQ WWW

Japp, i alla fall är det billigare att skicka en kyrkorgel i en papplåda, typ den som nya gitarrer brukar skeppas i, vägandes under 6kg, än en gitarr.
Du får helt enkelt vidga dina vyer om kyrkorglar. :wink:

Den vägde in på under 6kg inkl gigbag+kartong+fyllmaterial. Grejen är ju bara att undvika benämningen gitarr, som det finns ett schablonpris på, som ofta hamnar högre än volym/vikt tariffen. Det finns inga schablonavgifter på kyrkorglar, och avsändaren fick en rolig stund.[/quote]

Komik på hög nivå :mrgreen:

16 Aug 2013, 13:17
Profile

Till och från Norrland har jag flera ggr fått betala 501:- , både när jag skickade till Plexiglas och köpte av AndersOzzy , andra gånger 392:- , aldrig skickat billigare än 259 i alla fall.

Alla gångerna har det påtalats att det är gitarr, och det är under 15kg , så det är ombuden som skiter i det i så fall eller pga att det varit ytterkartong

16 Aug 2013, 13:18
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Till och från Norrland har jag flera ggr fått betala 501:- , både när jag skickade till Plexiglas och köpte av AndersOzzy , andra gånger 392:- , aldrig skickat billigare än 259 i alla fall.

Alla gångerna har det påtalats att det är gitarr, och det är under 15kg , så det är ombuden som skiter i det i så fall eller pga att det varit ytterkartong

Galet. Jag fick den uppgiften via hemsidan när jag nyligen skulle skicka till Haparanda, men väl inne hos ombudet (Cityterminalen) var det "gitarr i fodral" som gällde. Standardpriset om 259 plus försäkring, eller vad det var. Fungerar argumentet åt båda hållen, att det faktiskt är fastpris oavsett om det enligt tariff blivit billigare eller dyrare, så är det OK tycker jag. Förutsebart åtminstone. De kan ju inte alltid välja det dyrare alternativet, tycker man...

16 Aug 2013, 14:23
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Det "ska" nog kosta betydligt mer till Norrland vad jag förstår, eftersom Bussgods i nte själva kör gods till Norrland utan för dessa resor köper tjänsten av externt bolg (Fraktarna har jag för mig att det var).

Så har i alla fall jag fått det förklarat av den trevlige äldre Göteborgaren som jobbade på Bussgods i Farsta tidigare

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Aug 2013, 14:29
Profile WWW

Skickade gitarr i papplåda idag, 235:- men jag valde att lägga till 20:- för försäkring. De senaste åren/året har de haft det priset i Malmö oavsett case eller kartong.

16 Aug 2013, 17:24
Profile WWW

TRÄÄLG wrote:
Skickade gitarr i papplåda idag, 235:- men jag valde att lägga till 20:- för försäkring. De senaste åren/året har de haft det priset i Malmö oavsett case eller kartong.

Jag fick argumentera i Malmö idag för att få det för 235:-, plus försäkring 20:-.
Tidigare har det alltid varit 235:- utan tjafs.
Det var en äldre man med en stor ring i ett halsband som skötte det hela idag, kanske samma "gubbe" som du hade att göra med?
...och där jag krattat manegen :D

16 Aug 2013, 17:35
Profile

Jobbigt Goran! Jag har alltid haft med unga lättkldda och trevliga damer att göra :lol: ..eller rättare sagt unga trevliga män :oops:

16 Aug 2013, 18:01
Profile WWW

Bussgods har enhetspris på gitarrer över hela riket om de som jobbar har koll och det kostar 270:- sedan finns också nått som heter rixtaxa om man skall skicka annat gods på vissa sträckningar som ger ett bättre pris men det tar då lite längre tid.

16 Aug 2013, 23:48
Profile WWW

lillefar wrote:
Bussgods har enhetspris på gitarrer över hela riket om de som jobbar har koll och det kostar 270:-

Ja, det vet vi. (Fast det är inte 270:- utan 259:- plus försäkring om 20:-.) :wink:

Det vi diskuterar här är situationerna där den inte tillämpas så enhetligt som man skulle önska, eller där den tycks råda osäkerhet om på exakt vad den är tillämplig.

Last edited by ChronicTown on 17 Aug 2013, 02:09, edited 1 time in total.

17 Aug 2013, 00:56
Profile ICQ WWW

Bussgods har väl vanligen humana priser. Jag brukar skriva ut fraktsedlarna hemma och i Halmstad har de accepterat det pris som följer EAN-koden. Senast glömde jag kolla gitarr-specialen. Det blev en demonterad gitarr eftersom den ändå skulle delas. Mindre paket blev billigare.

Jag kan plussa för TRÄÄLG och Gorans notering om försäkring. 20 kr är billigt om grejorna försvinner. Mitt senaste köp försvann någonstans efter omlastning i Gbg. Säljaren hade försäkrat och jag får tillbaka pengarna. Enligt uppgift från Bussgods efter två månader. Jag hade hellre haft gitarren, men bättre än inget. Och jag använder Bussgods trots försvinnandet.

Både säljare och köpare slipper tvister och jag får tillbaka mina utlägg.

17 Aug 2013, 01:08
Profile

arinihsd wrote:
Jag kan plussa för TRÄÄLG och Gorans notering om försäkring. 20 kr är billigt om grejorna försvinner.

Så Du menar att man måste extraförsäkra sig för att få ersättning om dom slarvar bort grejerna?

Köper man inte försäkring så mister man ersättning?

Låter ju helt rubbat , självklart ska dom ersätta gods dom tappar bort även utan en extra försäkring, jag tycker hela det upplägget är konstigt.

Typ som att 'vi garanterar inte att paketet kommer fram om Du inte betalar extra'

Själva tjänsten är ju samma, går inte fortare eller med en annan rutt eller handskas försiktigt med.

17 Aug 2013, 09:48
Profile ICQ WWW

Det är ju dyrare att skicka grejer med värde över 5000 tydligen. Senast jag skickade iväg en ESP gick det på 400 spänn? Aja, det får det vara värt ibland! :)

17 Aug 2013, 10:53
Profile

Mike Leaf wrote:
arinihsd wrote:
Jag kan plussa för TRÄÄLG och Gorans notering om försäkring. 20 kr är billigt om grejorna försvinner.

Så Du menar att man måste extraförsäkra sig för att få ersättning om dom slarvar bort grejerna?

Låter ju helt rubbat , självklart ska dom ersätta gods dom tappar bort även utan en extra försäkring, jag tycker hela det upplägget är konstigt.

Typ som att 'vi garanterar inte att paketet kommer fram om Du inte betalar extra'

Själva tjänsten är ju samma, går inte fortare eller med en annan rutt eller handskas försiktigt med.

Sist jag skickade min JV i utbyte mot en as80 till brittbender tänkte jag precis så, det ska väl för fan vara deras (bussgods) ansvar att varan kommer fram annars ska man ha full ersättning för varan.
Men dom där tillägsförsäkringarna är luriga för den mänskliga hjärnan, man tänker-tänk om varan försvinner och jag blir utan ersättning för att jag sket i en försäkring för 20 spänn, så... det slutade med att jag löste försäkringen ändå :roll:

17 Aug 2013, 11:10
Profile

holmis63 wrote:
Mike Leaf wrote:

Sist jag skickade min JV i utbyte mot en as80 till brittbender tänkte jag precis så, det ska väl för fan vara deras (bussgods) ansvar att varan kommer fram annars ska man ha full ersättning för varan.
Men dom där tillägsförsäkringarna är luriga för den mänskliga hjärnan, man tänker-tänk om varan försvinner och jag blir utan ersättning för att jag sket i en försäkring för 20 spänn, så... det slutade med att jag löste försäkringen ändå :roll:

Nja, den där försäkringen är inte rakt av en sån där "onödig extraförsäkring" (a la elgiganten). Snarare är den en konsekvens av en ändring de gjort i sina fraktvillkor. I princip innebär det att de inte är ansvariga för skador på godset om det inte kan visas att just de orsakat skadan. Rent praktiskt innebär det att de alltid kan argumentera att skadan exempelvis fanns innan (om de exempelvis inte finns skador på förpackningen), eller att den orsakats av något annat än deras hantering. Vet inte exakt hur formuleringen ser ut, men rimligen är det kunden som måste visa att skadan orsakats av dem (vilket ju blir svårt). För alla andra situationer där varan skadats gäller försäkringen, med ungefär motsvarande villkor som deras tidigare fraktförsäkring. Tidigare ingick liksom det skyddet i själva frakten.

Kan tänka mig att de gjort det för att undvika situationer där folk skickar trasiga grejor och sedan kräver ut ersättning.

Vet inte hur långt deras villkor skulle hålla hos ARN eller i domstol om en oförsäkrad vara skickas, för rimligen finns ett grundkrav på en fraktleverantör att varan ska komma fram i oskadat skick, men mot bakgrund av villkoren skulle jag ändå inte chansa.

Vid bortkommet gods ansvarar de rimligen fortfarande, även utan försäkring. Har dock inte kollat det närmre.

Edit: kollade upp det, de tillämpar nån sorts allmänna bestämmelser, där ansvaret är mycket begränsat även vid förlust. Typisk ersättning är inte faktiskt värde utan 150kr/kilo gods(!!!). http://www.bussgods.se/news.asp?NewsID=178 Så, försäkring är nog lämpligt.

Last edited by ChronicTown on 17 Aug 2013, 11:42, edited 2 times in total.

17 Aug 2013, 11:37
Profile ICQ WWW

Holmis63.

Det där har jag oxå tänkt på, vad händer om grejen försvinner eller
pajar när man inte löser försäkringen ?

har för mig att det står något om fasta belopp, runt 1500:- i ersättning...

17 Aug 2013, 11:40
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next