View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Sep 2026, 22:05

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Fender am vintage strat 65 
Author Message

Känner att jag saknar en strata igen och vad jag läst har ju nya vintage serien fått bra respons runt om. Är det någon här som har klämt på dessa och speciellt då 65' an. Svårt att hitta begagnat känns det som och en ny kostar ju en slant. Tycker ni att dom är värda sitt pris? Har inte haft möjlighet att klämma på någon än men får väl ta en tur till huvudstaden om det blit aktuellt.

26 Aug 2013, 14:34
Profile ICQ YIM WWW

Den har en något fetare hals än 59:an. (59:an är rätt lik den 62:a jag äger.)
Rätt biffig i tonen.
Jag tycker dock priset på denna nya serie är alldeles för hög. Jag hade själv valt en 62:a som är lättare att hitta till en billigare penning. Men då har den en nååågot smalare hals. Kanske kan vara en dealbraker för vissa.

26 Aug 2013, 16:20
Profile ICQ YIM WWW

Det är i stort sätt bara halsen som skiljer lite mellan en 62 och 65 då? Har relativt små händer så en lite smalare hals funkar nog.

27 Aug 2013, 07:56
Profile ICQ YIM WWW

Elmwood wrote:
Det är i stort sätt bara halsen som skiljer lite mellan en 62 och 65 då? Har relativt små händer så en lite smalare hals funkar nog.

Njae, det är väl mer än bar halsen som skiljer, det låter på Fender som att dessa är närmare Custom Shop kvalitet vad gäller lack och mickar än de gamla US Vintage modellerna.

27 Aug 2013, 09:28
Profile ICQ WWW

Post Re: Fender am vintage strat 65
Tror inte nya American Vintage serien var ute när jag var på strata-jakt för ett par år sedan men har testat någon av deras teles och den kändes bra. Om jag inte har fel är poängen lite att de skall vara byggda än mer i stil med de gamla originalen, dvs man får göra lite avkall på vissa saker, såsom att det nog blir smalare bandstavar och lite sånt. Jag håller med föregående talare om att den är lite märkligt prissatt. Det är inte sån extrem skillnad prismässigt på dem och de lite mer "standard" CS stratorna. 4Sound här i Göteborg exempelvis bryr sig inte ens om att ta in AV serien av just den anledningen. Du får en begagnad CS strata för ungefär samma peng som en ny AV, kanske t om billigare. Sen är ju inte det alltid en garanti för att det är bättre, det beror på vad man är ute efter. Jag testade hur många CS strator som helst när jag var på jakt utan att vara speciellt imponerad oavsett om den kostade 20 papp eller 35 papp. Fastnade till slut för en Eric Johnson strata som kändes helt rätt och jag anser fortfarande att är man inte ute efter något väldigt specifikt så är den svårslagen när det kommer till vad man får för pengarna. Fetare hals än AV65 men jag har rätt små händer och tycker ändå den är skönare än halsen på min CS tele som verkar vara mer eller mindre samma som AV65:an för vad kan vara värt.

27 Aug 2013, 11:21
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]