| Author |
Message |
|
holmis63
|
 Re: petitessfråga
Fan, Josh, nu dissar du ju Spider mans gura totalt, sustaintiden var ju en possible dealbreaker 
|
| 27 Aug 2013, 21:16 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
holmis63 wrote: Fan, Josh, nu dissar du ju Spider mans gura totalt, sustaintiden var ju en possible dealbreaker  han har ingen es-125a, det är det som är skillnaden  Inte meningen att dissa nånting, jag bara tycker att denna test känns helt övermaga ovetenskaplig, thats all 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Aug 2013, 21:21 |
|
 |
|
Spider-Man
|
holmis63 wrote: Fan, Josh, nu dissar du ju Spider mans gura totalt, sustaintiden var ju en possible dealbreaker  Tack.. Ja frågan var faktiskt seriöst ställd även om jag fattar att det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre?" Försöker som sagt utröna vad som kan vara knas med en gitarr, och vad som är helt normalt..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 27 Aug 2013, 21:31 |
|
 |
|
holmis63
|
Spider-Man wrote: holmis63 wrote: Fan, Josh, nu dissar du ju Spider mans gura totalt, sustaintiden var ju en possible dealbreaker  Tack.. Ja frågan var faktiskt seriöst ställd även om jag fattar att det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre?" Försöker som sagt utröna vad som kan vara knas med en gitarr, och vad som är helt normalt.. Ja, jag tror att den är normal, de flesta gitarrer jag provat och äger är, opluggade, ganska döda långt upp på halsen jämfört med nära sadeln och det är väl som du säger, längden på strängen som vibrerar som blir kortare ju längre upp på halsen du tar en ton. Konstruktionen har väl också betydelse, skruvad hals ger sämre tonöverföringskontakt jämfört med en long tenon LP t.ex. Finns väl ytterligare ett 10-tal variabler som påverkar sustain opluggat. Vad är det för Gitarr? Sen är det ju kraftigt fusk att sätta hela kretsen i rundgång dessutom, som Josh gjorde!
|
| 27 Aug 2013, 21:52 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Ja, jag tror att den är normal, de flesta gitarrer jag provat och äger är, opluggade, ganska döda långt upp på halsen jämfört med nära sadeln och det är väl som du säger, längden på strängen som vibrerar som blir kortare ju längre upp på halsen du tar en ton. Konstruktionen har väl också betydelse, skruvad hals ger sämre tonöverföringskontakt jämfört med en long tenon LP t.ex. Finns väl ytterligare ett 10-tal variabler som påverkar sustain opluggat. Vad är det för Gitarr?
Sen är det ju kraftigt fusk att sätta hela kretsen i rundgång dessutom, som Josh gjorde!
fusk eller ej, spelar man elgitarr så får man använda förstärkare 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Aug 2013, 22:10 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Vågar inte berätta vad det är för gitarr.. Limmad hals dock... Tycker att den ngt begränsade (i mitt tycke) sustainen på några av tonerna på de högre banden kommer fram även i en förstärkare
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 27 Aug 2013, 22:21 |
|
 |
|
holmis63
|
Spider-Man wrote: Vågar inte berätta vad det är för gitarr.. Limmad hals dock... Tycker att den ngt begränsade (i mitt tycke) sustainen på några av tonerna på de högre banden kommer fram även i en förstärkare Det där är inget skoj, jag är inte i de övre registren så ofta men toner som man upplever döda är klart störande. Även om banden ser fina ut kan de behöva en leveling, kostar väl inte allt för mycket att fixa det, om du spelar mycket där.
|
| 27 Aug 2013, 22:42 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Ja, jag tror att den är normal, de flesta gitarrer jag provat och äger är, opluggade, ganska döda långt upp på halsen jämfört med nära sadeln och det är väl som du säger, längden på strängen som vibrerar som blir kortare ju längre upp på halsen du tar en ton. Konstruktionen har väl också betydelse, skruvad hals ger sämre tonöverföringskontakt jämfört med en long tenon LP t.ex. Finns väl ytterligare ett 10-tal variabler som påverkar sustain opluggat. Vad är det för Gitarr?
Sen är det ju kraftigt fusk att sätta hela kretsen i rundgång dessutom, som Josh gjorde!
fusk eller ej, spelar man elgitarr så får man använda förstärkare  ja OK då 
|
| 27 Aug 2013, 22:43 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Spider-Man wrote: Vågar inte berätta vad det är för gitarr.. Jag vet, jag vet, jag vet! 
|
| 27 Aug 2013, 22:55 |
|
 |
|
Spider-Man
|
|
| 27 Aug 2013, 23:01 |
|
 |
|
Joshunznera
|
jag tror att det är en gibson
|
| 28 Aug 2013, 05:26 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Joshunznera wrote: jag tror att det är en gibson Ha ha crossovertråd.. Nu kommer skäggtråden förflyttas hit.. Det är INTE en gibson.. 
|
| 28 Aug 2013, 05:49 |
|
 |
|
kjelle
|
Spider-Man wrote: Joshunznera wrote: jag tror att det är en gibson Ha ha crossovertråd.. Nu kommer skäggtråden förflyttas hit.. Det är INTE en gibson..  Aha, alltså är det en skägglös asiat!
| 28 Aug 2013, 09:51 |
|
 |
|
holmis63
|
Har våra diskussioner skapat en situation som gör att man inte ens vågar säga vad man har för Brand på sin gitarr, tragiskt, alla gitarrmärken råkar ut för såna här problem!
|
| 28 Aug 2013, 10:26 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Jag var inne i en butik idag och testade ett gäng nya gitarrer av olika modeller och märken, och upplevde typ samma sustainlängd... eller liknande i alla fall.. så nu är jag lite lugnare.. 
|
| 28 Aug 2013, 11:05 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Har våra diskussioner skapat en situation som gör att man inte ens vågar säga vad man har för Brand på sin gitarr, tragiskt, alla gitarrmärken råkar ut för såna här problem! nope, inte Gibson! Däremot valfri asiat, där har dom inte riktigt koll på slutjusteringarna För övrigt är det en koreansk gura som Spider har köpt
|
| 28 Aug 2013, 20:10 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Har våra diskussioner skapat en situation som gör att man inte ens vågar säga vad man har för Brand på sin gitarr, tragiskt, alla gitarrmärken råkar ut för såna här problem! nope, inte Gibson! Däremot valfri asiat, där har dom inte riktigt koll på slutjusteringarna För övrigt är det en koreansk gura som Spider har köpt Det menar du inte, har själv en Gibson SG som jag köpte av David här på bojen som är ganska död vid vissa band långt upp på halsen, kanske bara är undantaget som bekräftar regeln? Fast när man provar Gibson gitarrer (och andra också), i butik, så kryllar det av gitarrer med detta "problem" mer eller mindre, t.o.m de som påstås vara plekade.
|
| 28 Aug 2013, 21:01 |
|
 |
|
Joshunznera
|
fick till 8 sekunder nu
|
| 28 Aug 2013, 21:04 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Med tanke på att jag provade fler gitarrer, känns det mer som regel än undantag... och det verkar ju de facto inte vara FEL på gitarren.. Det känns viktigast för mig.. Samma ungefärliga sustain på många gitarrer, dyra som billiga.. Gibsons och icke-Gibsons alike..
..och ja Josh, det är en halvdyr korean.. Hur fasen visste du det?
|
| 28 Aug 2013, 21:54 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Kolla 4:29 in i klippet.. Undrar om det verkligen stämmer att han lirar med 7:or (vet ju iofs att han har kört länge med 8:or).. men det borde det ju göra eftersom de verkar finnas till salu.. Hur som helst, så borde ju sustainen vara rätt begränsad med så lite massa så att säga.. http://m.youtube.com/#/watch?v=sQTIBtolr9Y
|
| 29 Aug 2013, 07:35 |
|
 |
|
rifle
|
Provade på den gitarr jag hade framme igår och som är en mojogitarr från 1969 som har hackskägg efter kniv eller stämjärn tyvärr ingen Gibson. Jag skulle säga att G-strängen på 15 eller 17 band inte hördes mer än ca3 sekunder, inget jag upplevt som dåligt tidigare men man blir förvånad av hur kort tid strängen klingar helt klart.
|
| 29 Aug 2013, 08:05 |
|
 |
|
Spider-Man
|
rifle wrote: Provade på den gitarr jag hade framme igår och som är en mojogitarr från 1969 som har hackskägg efter kniv eller stämjärn tyvärr ingen Gibson. Jag skulle säga att G-strängen på 15 eller 17 band inte hördes mer än ca3 sekunder, inget jag upplevt som dåligt tidigare men man blir förvånad av hur kort tid strängen klingar helt klart. Du slår nog huvudet på spiken vad gäller min nojighet.. En sak som säkert funnits på de flesta guror jag haft, men som aldrig har stört mig.. När jag väl börjar fundera på det så känner jag till och med så mycket nojighet att jag måste starta en Bojentråd om det.. 
|
| 29 Aug 2013, 08:20 |
|
|