|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|
frågor om koppling av en 64a MM
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 frågor om koppling av en 64a MM
har tagit mig an min nyligen införskaffade Melody Maker -64 Idiotkopplad var den helt klart, troligen beroende på att tonpoten först fått ett avbrott. Sedan har man försökt "laga" gitarren men bara fuckat upp alltsammans.. Till råga på allt hade man dragit en jordtåt (oisolerad) över ett av volympotmeben så att det kortslöts om man tryckte på p-skyddet med resultatet att det blev helt tyst Nåväl nu ska den fixas och jag behöver ny pot och konding. Poten ska vara 500k men ska den vara log eller linjär (väl)? Och betr kondingen, varför ska jag inte ta en vanlig 0,22uF som sitter på nu, en sån här:  utan istället en PIO-konding, som alla verkar "uppgradera" till. Berätta gärna varför jag skulle vilja ha en sån Har inte hittat ngt annat schema än detta (fast min har en mick då)  tacksam för tips
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Aug 2013, 21:56 |
|
 |
|
Groth
|
 Re: frågor om koppling av en 64a MM
Utgår först o främst från att du menar 0.022uF (som det ska vara) och inte 0.22uF. Sen tycker jag att det är skillnad mellan kondingar. För 3-4 år sedan gjorde jag i ordning en mojäng som jag kunde sätta tre kondingar i och växla mellan dem via en trelägesbrytare, just för att kunna testa olika kondingar och jämföra dem. Med tonkontrollen nedvriden en liten bit (kanske en tiondel) så upplevde jag att de keramiska kondingarna filtrerade bort mer och brantare än PIO, och då tyckte jag dito PIO lät bättre eftersom det kändes mer som att man sänkte högsta diskanten lite finkänsligt med en riktig EQ medan den keramiska varianten bara gick in med dunder och brak och lade en blöt filt över allting från högt mellanregister och uppåt. Rent tekniskt är det inte ett dugg konstigt att olika kondingar filtrerar olika. Vissa brukar säga att "det spelar ingen roll eftersom signalen du hör inte går genom kondingen" men då fattar jag inte hur man resonerar. Det blir ju rent subraktivt, du hör ju allt UTOM det som går genom kondingen eftersom detta filtreras bort mot jord. Om det blir en liten skillnad i hur filtret jobbar (dvs vad som filtreras bort) så hör du ju direkt den motsatta delen i din gitarrförstärkare. Sen brukar man prata om att det kan vara så att upplevd skillnad beror på toleranser och att i synnerhet PIO måste komma upp i en viss arbetstemperatur för att nå sitt specade värde. Och det gör de naturligtvis inte i en gitarr. Jag provmätte några .022 som jag hade hemma nu, två olika ryska PIO och en orange drop. Ryssarna mätte ~ 0.021 och 0.023uF, orange dropen låg bra jäkla precis på 0.022. Hade en gammal 0.033uF mustard också, den låg på 0.03uF dvs lite lågt. Josh: du kan få en rysk militär-PIO av mig om du vill testa.
|
| 28 Aug 2013, 09:18 |
|
 |
|
kjelle
|
För det första ska du ta en 0,022µF, inte en 0,22. 500KA skulle jag ta, d.v.s. en log-pot. Typ av kondring, funkar helt klart med en keram som du har. Det finns inget absolut magiskt i PIO-kondringar, möjligtvis en något annorlunda impedans med t.ex. mer eller mindre förekomst av R och L än t.ex. keramer. Frekevensberoendet kan ju vara annorlunda. I en så enkel och begränsad applikation som ett tonfilter i en elgitarr märks ingen större skillnad, men säkert kan man höra nåt. Tro inte på de Hobbex-katalog-artade beskrivningarna som förekommer. Om du nödvändigtvis vill nörda ner dig i kondringar, kan du ju läsa http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf.  Men då handlar det om hifinörderi, och jagande av distorsionsfrihet till den yttersta nivån. Runt omkring sidan 10 finns det att läsa om PIO. Enligt min erfarenhet får du större påverkan av byte till en pot i god kvalitet, t.ex. CTS. Hur variationen resistansbanan är gjord t.ex. Men det är ju kul att nörda lite, och mojon är ju tveklöst större i PIO än keramer. 
| 28 Aug 2013, 09:32 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Sätt dit en disc , det är mera rätt för en 64 MM än en fläskig PIO.
| 28 Aug 2013, 12:30 |
|
 |
|
Groth
|
Mike Leaf wrote: Sätt dit en disc , det är mera rätt för en 64 MM än en fläskig PIO. Kan jag hålla med om.
|
| 28 Aug 2013, 13:03 |
|
 |
|
Joshunznera
|
japp det får bli en keramisk på 0.22! Jag kör ju 10-48-strängar också, så det behövs nog rejäla grejjor  PIO ska jag döremot testa i min snik-SG
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 28 Aug 2013, 16:06 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: japp det får bli en keramisk på 0.22! Jag kör ju 10-48-strängar också, så det behövs nog rejäla grejjor  PIO ska jag döremot testa i min snik-SG .022 .............. 
| 29 Aug 2013, 09:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Joshunznera wrote: japp det får bli en keramisk på 0.22! Jag kör ju 10-48-strängar också, så det behövs nog rejäla grejjor  PIO ska jag döremot testa i min snik-SG .022 ..............  haha, ja jag VET det blev bara lite road av påpekandena  När det pratas strängar ser man ofta att folk skriver 10-46 (som tex D´Addario skriver på paketet) eller 0.10-0.46. Egentligen handlar det ju om måtten 0,01 - 0,046 tum (eller 0,25-0,9 mm om man ska prata svenska) satte i en sån där keramisk disk (o,o22uF) och upptäcker att jag behöver byta tonpot också, den verkar vara bortom räddning. Ska man byta mot CTS eller försöka hitta en gammal pot?
|
| 29 Aug 2013, 10:11 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: Mike Leaf wrote: .022 ..............  haha, ja jag VET det blev bara lite road av påpekandena  När det pratas strängar ser man ofta att folk skriver 10-46 (som tex D´Addario skriver på paketet) eller 0.10-0.46. Egentligen handlar det ju om måtten 0,01 - 0,046 tum (eller 0,25-0,9 mm om man ska prata svenska) satte i en sån där keramisk disk (o,o22uF) och upptäcker att jag behöver byta tonpot också, den verkar vara bortom räddning. Ska man byta mot CTS eller försöka hitta en gammal pot? Varför sätta in en gammal pot, när den gamla givit upp? Potar åldras, slits och oxideras. Det var väl CTS även när det begav sig? Spara den gamla för autenticitetens skull, och sätt in en bra pot, 500K Audiotaper (Om det är en humbucker, vill säga. Är det P90 kanske 300K är bättre?). Kolla bara gängor, dimensioner m.m. så att det passar med befintliga hål och rattar.
| 29 Aug 2013, 12:11 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Varför sätta in en gammal pot, när den gamla givit upp? Potar åldras, slits och oxideras. Det var väl CTS även när det begav sig? Spara den gamla för autenticitetens skull, och sätt in en bra pot, 500K Audiotaper (Om det är en humbucker, vill säga. Är det P90 kanske 300K är bättre?). Kolla bara gängor, dimensioner m.m. så att det passar med befintliga hål och rattar. ja så får det nog bli. Kan inte se vad det är för pot som sitter i. Jo att potar åldras är ju bekant, däremot kan de ju bevisligen funka perfekt efter 50 år, det har jag flera bevis på  Men men, en ny pot får det bli (det är en SC förresten)
|
| 29 Aug 2013, 12:39 |
|
 |
|
Freppezon
|
Löd bort skiten!
Tonkontrollen sabbar exakt 3,57% av värdefullt ljud!
Så gör din ton en tjänst och löd bort kontrollen!...=)
|
| 29 Aug 2013, 13:08 |
|
 |
|
kjelle
|
Freppezon wrote: Löd bort skiten!
Så gör din ton en tjänst och löd bort kontrollen!...=) Vi har ju olika ljudideal, tydligen. Själv har jag svårt att tänka mig att använda en gitarr utan att kunna dra ner tonkontrollen för stallmiken. Inte alltid, men oftast. Enklare att justera en ratt på gitarren, än att ratta om förstärkare och pedaler om man byter gitarr.
| 29 Aug 2013, 13:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Att hitta en gammal potentiometer känns överkurs , när gitarren inte är 100% orginal i övrigt , satsa på en ny 500 kohm CTS, behåll befintlig konding.
| 29 Aug 2013, 13:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Att hitta en gammal potentiometer känns överkurs , när gitarren inte är 100% orginal i övrigt , satsa på en ny 500 kohm CTS, behåll befintlig konding.
| 29 Aug 2013, 13:31 |
|
 |
|
Plexiglas
|
kjelle wrote: Är det P90 kanske 300K är bättre?). Kolla bara gängor, dimensioner m.m. så att det passar med befintliga hål och rattar. 250K var det nog förr till p90.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 29 Aug 2013, 13:44 |
|
 |
|
Freppezon
|
kjelle wrote: Freppezon wrote: Löd bort skiten!
Så gör din ton en tjänst och löd bort kontrollen!...=) Vi har ju olika ljudideal, tydligen. Själv har jag svårt att tänka mig att använda en gitarr utan att kunna dra ner tonkontrollen för stallmiken. Inte alltid, men oftast. Enklare att justera en ratt på gitarren, än att ratta om förstärkare och pedaler om man byter gitarr. Vi har nog exakt samma ljudideal, det är bara jag som föredrar mindre rattar och bättre ton!... Men som sagt vrid på dina rattar du!...=)
|
| 29 Aug 2013, 13:44 |
|
 |
|
kjelle
|
Freppezon wrote: Vi har nog exakt samma ljudideal, det är bara jag som föredrar mindre rattar och bättre ton!...
Men som sagt vrid på dina rattar du!...=) Klart att jag gillar att vrida på rattar!  Och för mig blir tonen bättre med rattar.
| 29 Aug 2013, 13:48 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Plexiglas wrote: kjelle wrote: Är det P90 kanske 300K är bättre?). Kolla bara gängor, dimensioner m.m. så att det passar med befintliga hål och rattar. 250K var det nog förr till p90. Oftast var det 500 kohm volym och 250 kohm ton , om det var tonpoten som diskuterades här så ändrar jag mitt råd till 250
| 29 Aug 2013, 13:48 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Att hitta en gammal potentiometer känns överkurs , när gitarren inte är 100% orginal i övrigt , satsa på en ny 500 kohm CTS, behåll befintlig konding. jomen jag har goda skäl att anta att den är 100% original men men, jag byter ut till fungerande grejor och spar resten  Man vill ju gärna att även tonkontrollen ska funka
|
| 29 Aug 2013, 13:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: Mike Leaf wrote: Att hitta en gammal potentiometer känns överkurs , när gitarren inte är 100% orginal i övrigt , satsa på en ny 500 kohm CTS, behåll befintlig konding. jomen jag har goda skäl att anta att den är 100% original men men, jag byter ut till fungerande grejor och spar resten  Man vill ju gärna att även tonkontrollen ska funka Men elektroniken var väl fipplad med? "Sedan har man försökt "laga" gitarren men bara fuckat upp alltsammans.. Till råga på allt hade man dragit en jordtåt (oisolerad) över ett av volympotmeben så att det kortslöts om man tryckte på p-skydde"enklast att sätta ny pot. annars måste Du ut på Ebay och handla....
| 29 Aug 2013, 14:13 |
|
 |
|
Goran
|
Har gjort m e m vetenskapliga tester, och slitit mitt hår, vad gäller tonpotar, kom fram till följande;
Viktigt är bra tapering och kvalitet på audio poten, läs CTS eller bättre. 250KA funkar bättre/jämnare än 500KA. Om man tycker att det går för mycket diskant till jord men 250K kan man enkelt göra om den till en No-load tonpot, dvs fritt blås förbi tonkondingen (och jord) vid fullt pådrag.
Last edited by Goran on 29 Aug 2013, 14:53, edited 1 time in total.
|
| 29 Aug 2013, 14:47 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Men elektroniken var väl fipplad med?
"Sedan har man försökt "laga" gitarren men bara fuckat upp alltsammans.. Till råga på allt hade man dragit en jordtåt (oisolerad) över ett av volympotmeben så att det kortslöts om man tryckte på p-skydde"
enklast att sätta ny pot. annars måste Du ut på Ebay och handla.... ahh, jo man har ju lött om lite kreativt (troligen beroende på att kondingen var paj). Fattade inte att 100% original betyder 100% orörd/mekad) Skitsamma detta är ju inte tänkt som ngn pensionsförsäkring  Bara en cool gitarr att spela rätt mycket på. Jag byter nog bägge potarna och kondingen tror jag
|
| 29 Aug 2013, 14:50 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 22 posts ] |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |