| Author |
Message |
|
Cabretta
|
 Nån som såg Yohio spela gitarr hos Kalle Moraeus
Jag blev...överraskad  . Måste säga att jag ser honom i ett helt nytt ljus nu, inte vad jag väntat mej.
|
| 01 Sep 2013, 22:39 |
|
 |
|
busbusf18
|
 Re: Nån som såg Yohio spela gitarr hos Kalle Moraeus
Jepp!
Absolut bättre än, sången!
Nån typ av shreddvariant...
|
| 02 Sep 2013, 06:55 |
|
 |
|
Urban
|
Jo nog kan han spela alltid. Riktigt flink i fingrarna.
|
| 02 Sep 2013, 07:18 |
|
 |
|
kjelle
|
För det första, det instrumentala var det som var värt att kommentera. Det andra var rätt ointressant.
Skitduktig, absolut. Några passager där han kunde hållit igen antal noter/bpm, fingrarna gick av sig själv i bland utan tema. Mycket vibrato, påverkade intonationen ibland. Sånt där tror jag kommer med mer erfarenhet, lite mer pondus i tonen så att säga. Soundet gillade jag inte såvärst, för mycket getingdist, eller snarare humledist.
Jag blev mer impad av Kalle M:s rätt improviserade supportspel på fiol.
Last edited by kjelle on 02 Sep 2013, 13:01, edited 1 time in total.
|
| 02 Sep 2013, 11:07 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Recension i Skånska Dagbladet: "Det är omöjligt att kalla det Yohio framförde på Helgeåfestivalen på lördagen för en konsert." http://www.skanskan.se/article/20130831/NOJE/130839865/1002/-/snopligt-kort-med-yohio
|
| 02 Sep 2013, 12:50 |
|
 |
|
pudas
|
Mitt barnbarn som är 6-år tyckte inte att han spelade gitarr bra! Han är sötare när han sjunger, sa hon! Det är viktigt att lyssna på sin publik säger jag.
_________________ pudas
|
| 02 Sep 2013, 13:04 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
kjelle wrote: För det första, det instrumentala var det som var värt att kommentera. Det andra var rätt ointressant.
Skitduktig, absolut. Några passager där han kunde hållit igen antal noter/bpm, fingrarna gick av sig själv i bland utan tema. Mycket vibrato, påverkade intonationen ibland. Sånt där tror jag kommer med mer erfarenhet, lite mer pondus i tonen så att säga. Soundet gillade jag inte såvärst, för mycket getingdist, eller snarare humledist.
Jag blev mer impad av Kalle M:s rätt improviserade supportspel på fiol. Grymt! en riktig musiker den där Moreus 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Sep 2013, 13:13 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Ä lägg av. Han är en sopig gitarrist som tränat på fel prylar. Snabb på sämsta sortens sätt.
Men det är ju inte alls det som gör honom till en intressant artist, utan att han är en modern glamrockare som retar gallfeber på "tuffa" killar med machokomplex och får alla brudarna såklart. Minns Poison lite på samma sätt i slutet av 80-talet.
Min gissning är att i takt med att hans musikaliska pondus kommer, kommer han att strippa ner imagen.
|
| 02 Sep 2013, 13:38 |
|
 |
|
Cabretta
|
Kom igen nu, han är bättre än medlet på Bojen. I vart fall bättre än mej. Om alla på Bojen vore så bra som ni vill ge sken av skulle ingen av er behöva ta ett vanligt jobb, samtliga skulle vara fullt uppbokade, antingen i studio eller på turnéer. Eller också skulle ni leva på royaltys ifrån er kultförklarade debutskiva  . Alla över 30 skulle sitta och skriva sina memoarer hur ni kom på alla fantastiska hits  . Gör ni det, va,va?? Sluta dröm, tillbaka till verkligheten  . EDIT.) Ny tycker jag inte att låten var speciellt bra, tvärtom, och stilen är inte i min smak, men nog skulle Yohio platsa i 99% av alla band på Bojen.
Last edited by Cabretta on 02 Sep 2013, 14:27, edited 2 times in total.
|
| 02 Sep 2013, 14:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Min gissning är att i takt med att hans musikaliska pondus kommer, kommer han att strippa ner imagen. Om han nu blir så långlivad som 'fenomen'. Inte lätt att etablera en lång karriär som barnidol, det kommer nya hela tiden och hans fans växer ju upp fortare än han hinner etablera sig. Svår genre också, de andra 'popartisterna' som kommit fram via tex idol har fått lita på att vara med i musikaler, mello, förtagsjippon och inviga köpcentrum. Jag tror inte han passar så bra där (förutom möjligen en gång till i mello då ) Han kan säkert göra någon sommarturné i ett par år men jag tvivlar att detta koncept är hållbart i längden.
| 02 Sep 2013, 14:25 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Cabretta wrote: Kom igen nu, han är bättre än medlet på Bojen. I vart fall bättre än mej. Om alla på Bojen vore så bra som ni vill ge sken av skulle ingen av er behöva ta ett vanligt jobb, samtliga skulle vara fullt uppbokade, antingen i studio eller på turnéer. Eller också skulle ni leva på royaltys ifrån er kultförklarade debutskiva  . Gör ni det, va,va?? Sluta dröm, tillbaka till verkligheten  . EDIT.) Ny tycker jag inte att låten var speciellt bra, tvärtom, och stilen är inte i min smak, men nog skulle Yohio platsa i 99% av alla band på Bojen. Sedan näääär är virtuos musikalitet samma sak som att gå hem hos gemene man?? Sedan nääääär är virtuos musikalitet samma sak som att ha förmåga att bli en anpassningsbar studiomusiker??
|
| 02 Sep 2013, 14:28 |
|
 |
|
Cabretta
|
Håller med om att han är i en svår sits, som inte underlättas av att han blir äldre. Han har murat in sej i en smal nisch. Men han har betydligt mer talang än jag anade. Så jag skulle inte bli det minsta förvånad om han på nåt sätt skulle lyckas bli en stjärna.
Last edited by Cabretta on 02 Sep 2013, 14:36, edited 1 time in total.
|
| 02 Sep 2013, 14:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Cabretta wrote: Håller med om att han är i en svår sits, som inte underlättas av att han blir äldre. Han har murat in sej i en smal nisch. Men han har betydligt mer talang än jag anade. Så jag skulle inte bli det minsta förvånad om han på nått sätt skulle lyckas bli en stjärna. Tråkigt att läsa att han gick upp och rev av 6 låtar (100% playback) utan scenkläder på en festival, många besvikna fans säkert...... om det stämmer. Man får inte bli FÖR divig FÖR snart.
Last edited by Mike Leaf on 02 Sep 2013, 14:56, edited 1 time in total.
|
| 02 Sep 2013, 14:33 |
|
 |
|
Cabretta
|
Mike Leaf wrote: Tråkigt att läsa att han gick upp och rev av 6 låtar (100% playback) utan scenkläder på en festival, många besvikna fans säkert...... om det stämmer.
Man får inte bli FÖR divig FÖR snart. True, men samtidigt måste man nog själv tro att man är en stjärna innan andra börjar tro det. Det nästan alla stora namn har gemensamt är en övertygelse om sin egen förträfflighet, Bowie, Dylan, Jerry Lee, Ramones you name it. Mycket psykologi i detta, och där nånstans tror jag Yohio ligger rätt.
|
| 02 Sep 2013, 14:41 |
|
 |
|
Elmwood
|
Hur han lirade gitarr är ju givetvis en smaksak... En del gillar det, andra inte. Det jag reagerade lite på var att han knappt tackade efter sina framföranden. Antingen är han blyg och känner sig lite obekväm med all uppståndelse eller också har han en lite divig sida som inte är så smickrande. Tror mer på det första.
|
| 02 Sep 2013, 15:06 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
blev lite förvånad att han kunde lira så där!! flink i fingrarna men inte något kul ljud eller "ton" ! stör mig inte det minsta på hans image i övrigt! däremot reagerade jag på att han satt ner som den värsta sovrumsgitarristen!!! och i princip noll ögonkontakt med publiken,,,,, och Moreus!!! han är ju så jv bra! skön stil oxo !
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 02 Sep 2013, 15:36 |
|
 |
|
B.B.A.
Joined: 03 Nov 2011, 15:54 Posts: 646 Location: Ibanez country
|
Jag tycker hon är riktigt söt den där Yohio.
_________________ Ibanez - New Ideas For Today's Musicians
|
| 02 Sep 2013, 15:52 |
|
 |
|
Cabretta
|
B.B.A. wrote: Jag tycker hon är riktigt söt den där Yohio. Ja det är sant, ögat lurar hjärnan totalt, fast man vet hur det ligger till  .
|
| 02 Sep 2013, 15:55 |
|
 |
|
Svullo
|
Visst är han duktig, och han klär defintivt bättre i klänning än mig 
|
| 02 Sep 2013, 16:08 |
|
 |
|
Cabretta
|
Ja vafan, skulle han slå in på New York Dolls spår så skulle jag vara benägen att gå och se honom, sån är jag  .
|
| 02 Sep 2013, 16:10 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Cabretta wrote: Ja vafan, skulle han slå in på New York Dolls spår så skulle jag vara benägen att gå och se honom, sån är jag  . Visual kei är ju dagens NYD!
|
| 02 Sep 2013, 16:36 |
|
 |
|
Plexiglas
|
inte förvånad över tekniken, det går hand i hand med stilen han valt. Däremot tycker jag att det känns "gammalt" på nåt sätt. YJM gjorde det där som Yojje körde tillsammans med Mora-eaus bättre, typ 1980. Liret kändes väldigt kliniskt också imo.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 02 Sep 2013, 17:43 |
|
 |
|
mange006
Joined: 15 May 2009, 19:54 Posts: 460 Location: Norrköping, Sweden
|
underbara avundsjuka... 
|
| 02 Sep 2013, 17:52 |
|
 |
|
Plexiglas
|
mange006 wrote: underbara avundsjuka...  Var ser du den? Bara för att nån spelar fort i tv en söndagkväll innebär det väl inte att det per automatik är bra?
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 02 Sep 2013, 18:28 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Plexiglas wrote: mange006 wrote: underbara avundsjuka...  Var ser du den? Bara för att nån spelar fort i tv en söndagkväll innebär det väl inte att det per automatik är bra? Tror inte "mange006" syftar på avundsjuka på något "bra", utan på uppmärksamhet och framgång. Som sagt inte alla wannabees förunnat att spela alls i tv en söndagskväll... 
|
| 02 Sep 2013, 18:47 |
|
 |
|
Metamatic
|
Jag har allid varit svag för posande musiker. Cooper, Bowie, Bolan, Alex Harvey, Gary Holton i HMK.
Det var första gången jag såg Yohio och jag tycker att han verkar sympatisk när man hör honom prata och har onekligen talang. Killen är ju bara 18 år och kan utvecklas hur mycket som helst. Det som han är fördel av är att han inte är en "model citizen" och har automagiskt fått en licens att vara sig själv. Tror att han kan gå hur långt som helst om han sköter sina kort rätt och träffa nya målgrupper.It's showbiz. Han kan sjunga, spela piano och är defintivt ingen sopa på gitarr. Nä, jag tycker om honom även om själva musikstilen inte tilltalar mig.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 02 Sep 2013, 20:32 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Yohoyo eller vad han heter saknar något... Ja! FRÄSSKÄGG!!! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 02 Sep 2013, 20:49 |
|
 |
|
Cabretta
|
Jag tycker han är cool som gör lite oväntade grejer, bara det att han sitter ner och spelar hårdrocksgura. En liten detalj, men Bowie och Dylan har också alltid sysslat med små till synes meningslösa detaljer som förbryllat mej.
|
| 02 Sep 2013, 22:24 |
|
 |
|
spufuz
|
Bowie, Dylan och Yohio. 
|
| 02 Sep 2013, 22:36 |
|
 |
|
Cabretta
|
spufuz wrote: Bowie, Dylan och Yohio.  Han är 18 år. Bowie var också på väg att sjunga i en schlagertävling på Malta eller nåt i början av sin karriär, tror tom att han genomförde det. Hans manager försökte länge lansera honom som musikalartist. Alla är inte så häftiga rockers från födseln, som man kanske kan tro.
|
| 02 Sep 2013, 23:12 |
|
|