|
Jill Johnson, vad säger man?!
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Jill Johnson, vad säger man?!
såg just programmet på SVT Play. Hon är skitbra, det har hon dessutom alltid varit. Tycker inte att man kan dissa ngn för att ha varit med i Melo, Idol eller vad det nu är för tävlingar. Finns många bra artister som avnänt dessa fora som språngbräda i sin karriär
Däremot tycker jag att Körberg var lite blek denna gång, han kan ju betydligt bättre. För mycket gräddsås och rödtjut där tror jag
Jill är dessutom på G med en ny TV-serie med start i Januari
Klippt från Sydsvenskan:
I januari nästa år ska musik- och intervjuprogrammet ”Jills veranda”, som spelas in i Nashville, börja sändas i SVT. I det tolkar du kända countrylåtar tillsammans med svenska musiker. Hur kom den idén till?
– Jag ville ha en utmaning och göra något annat och hade en idé om ett program som skulle spelas in på en amerikanskt inredd veranda i Skåne. Jag hade aldrig vågat drömma om att inspelningsplatsen skulle bli Nashville, men nu är jag väldigt uppfylld och samtidigt lite rädd över att visa upp ”mitt” Nashville.
Vad är det du gillar med den staden?
– Jag är ju en småstadstjej och det är en liten stad i södern där i princip alla ägnar sig åt musik. Alla har en fot i musikbranschen och det är en väldigt generös stämning.
– Jag samarbetar framförallt med kvinnliga musiker där, som Liz Rose som startade hela Taylor Swifts karriär och har öppnat många dörrar för mig, och Stephanie Smith som har skrivit låtar åt Dixie Chicks.
Förra året spelade du in en duett med Lionel Richie och uppträdde med honom, bland annat i Malmö arena.
– Det är en av de största höjdpunkterna i min karriär, han är ju en levande legend och jag har lyssnat på honom sedan jag var barn. Han letade efter en skandinavisk tjej och han fick mig att känna mig väldigt utvald. Han gav mig sitt nummer och skickade ett sms efteråt, det tycker jag är stort. I USA kommer man väldigt sällan nära stora musiker som ofta har femton agenter framför sig.
– Om våra vägar möts igen skulle det vara roligt med ett nytt samarbete, men vi lever i så olika världar.
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Sep 2013, 15:03 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10971 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Såg lite medan jag väntade på att gå på scen.
Hon är en fantastisk sångerska och det var ett bra band. Musiken lockar mig inte ett dugg, lite hiss varning farligt nära dansband, men det är väldigt kompetent.
Dock kändes det som artisteriet inte nådde över scenkanten, som en klubb som inte når ut till publiken (ett intryck jag får av hemma var gång jag sett henne, även från långt innan hon slog igenom. Lite som om hon vet att hon är en så bra sångerska att hon inte anstränger sig som artist).
Jag tycker att hon ger ett intryck av att vara en väldigt osympatisk människa. Förr var hon det tveklöst också, nu vet jag inte.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 01 Sep 2013, 15:15 |
|
 |
|
holmis63
|
Magnus Olsson wrote: Såg lite medan jag väntade på att gå på scen.
Hon är en fantastisk sångerska och det var ett bra band. Musiken lockar mig inte ett dugg, lite hiss varning farligt nära dansband, men det är väldigt kompetent.
Dock kändes det som artisteriet inte nådde över scenkanten, som en klubb som inte når ut till publiken (ett intryck jag får av hemma var gång jag sett henne, även från långt innan hon slog igenom. Lite som om hon vet att hon är en så bra sångerska att hon inte anstränger sig som artist).
Jag tycker att hon ger ett intryck av att vara en väldigt osympatisk människa. Förr var hon det tveklöst också, nu vet jag inte.
/Magnus Jag känner henne inte alls men på mig ger hon intrycket att vara en mycket sympatisk människa, så olika man kan uppfatta saker.
|
| 01 Sep 2013, 15:23 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Hon sjunger bra, har bra musiker, är snygg, och intelligent, vad mer kan man kräva av en kvinna!?  Edit: Framförallt var Kim Wilson´s låt " I Believe I´m in love" kanonbra.
|
| 01 Sep 2013, 15:32 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
holmis63 wrote: Magnus Olsson wrote: Såg lite medan jag väntade på att gå på scen.
/Magnus Jag känner henne inte alls men på mig ger hon intrycket att vara en mycket sympatisk människa, så olika man kan uppfatta saker. Absolut, och det är rätt kul hur olika man uppfattar saker. Jag känner henne inte heller men spelade i samma kretsar way back when när hon var med i polarens coverband. Min uppfattning är helt säkert färgad av förr. /Magnus
|
| 01 Sep 2013, 15:33 |
|
 |
|
laros
|
Jag är säkert färgad för att jag känner Göran osv men jag tycker det var väldigt bra show och svinbra ljud och ett jäfla sväng låten som Ebbot och Körberg gjorde tillsammans med Jill o bandet!
Även Springsteen gör/gjorde dom väldigt bra!
Kommenterarna ang Jill fattar jag inte varför man ger sig på här...
Gör gärna tummen upp igen för gitarristen Claes...grym gitarrist!
|
| 01 Sep 2013, 16:31 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
laros wrote: Jag är säkert färgad för att jag känner Göran osv men jag tycker det var väldigt bra show och svinbra ljud och ett jäfla sväng låten som Ebbot och Körberg gjorde tillsammans med Jill o bandet!
Gör gärna tummen upp igen för gitarristen Claes...grym gitarrist! "Jill Johnson, vad säger man?!" Det är svårt att tolka det som något annat än en tråd om Jill, eller? Vad skriva i den om man inte skriver om Jill? /Magnus
|
| 01 Sep 2013, 16:56 |
|
 |
|
laros
|
Magnus Olsson wrote: laros wrote: Jag är säkert färgad för att jag känner Göran osv men jag tycker det var väldigt bra show och svinbra ljud och ett jäfla sväng låten som Ebbot och Körberg gjorde tillsammans med Jill o bandet!
Gör gärna tummen upp igen för gitarristen Claes...grym gitarrist! "Jill Johnson, vad säger man?!" Det är svårt att tolka det som något annat än en tråd om Jill, eller? Vad skriva i den om man inte skriver om Jill? /Magnus Fokuserar man inte på fel saker då Magnus om man börjar med att recensera personen och inte musicerandet? Dessutom trodde jag det handlade om TV gigget... Ljudbojen blir lätt skvallerbojen...
Last edited by laros on 03 Sep 2013, 07:45, edited 1 time in total.
|
| 01 Sep 2013, 17:10 |
|
 |
|
krister
|
Så här tänker jag. Jag gillar Jill för det mesta men det här var lite ojämnt . Ang. gitarristen (strata nissen) spelade han menigslösa och smaklösa solon, pedalsteel och slide lät däremot rätt hela tiden. Och bäst var Ebbot som vanligt..
_________________"There's only two kinds of music... The Blues and Zip-a-dee-doo-dah." - https://soundcloud.com/milkweed-mud
|
| 01 Sep 2013, 17:41 |
|
 |
|
kjelle
|
Varför ska det nödvändigtvis finnas en uppsjö over there som gör det bättre? JJ gör det ju djävligt bra, kan växla mellan riktigt bra stämsång och hålla igen, ren stämma och ta i från fötterna med soul i rösten. Jag tycker att hon hävdar sig mycket bra jämfört med många i hela genren. Visst, inte är hon Bonnie Raitt, men den damen klarar inte de rena stämmorna som JJ faktiskt gör galant.
Om man inte tycker om musikgenren är en annan femma. I min bok är JJ en countrysångerska av den bättre klassen, och hon kan sjunga rock/soul bara hon vill. Mello + schlageräventyren tidigare gör henne väl inte sämre idag. Det är ju ett sätt att skapa sig ett namn, bli känd, som är en förutsättning för att kunna leva på musiken.
| 01 Sep 2013, 17:55 |
|
 |
|
Abe Normal
|
kjelle wrote: Varför ska det nödvändigtvis finnas en uppsjö over there som gör det bättre? JJ gör det ju djävligt bra, kan växla mellan riktigt bra stämsång och hålla igen, ren stämma och ta i från fötterna med soul i rösten. Jag tycker att hon hävdar sig mycket bra jämfört med många i hela genren. Visst, inte är hon Bonnie Raitt, men den damen klarar inte de rena stämmorna som JJ faktiskt gör galant.
Om man inte tycker om musikgenren är en annan femma. I min bok är JJ en countrysångerska av den bättre klassen, och hon kan sjunga rock/soul bara hon vill. Mello + schlageräventyren tidigare gör henne väl inte sämre idag. Det är ju ett sätt att skapa sig ett namn, bli känd, som är en förutsättning för att kunna leva på musiken. Är inte country lite ‘man talk’, sova med cowboybootsen på och ganska möche lastbil. Det är alltid svårt att diskutera ‘smak’ eftersom vi tycker olika. För egen del har jag lite svårt för cowboyhatt i SVT, det blir ett trovärdighetsproblem. Men för det kan man vara en duktig sångerska/sångare/musiker. Uppenbarligen så fungerar det eftersom många verkar gilla det?.. /Ulf
|
| 01 Sep 2013, 18:14 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
laros wrote:
Fokuserar man inte på fel saker då Magnus om man börjar med att recensera personen och inte musicerandet? Dessutom trodde jag det handlade om TV gigget...
Ljudbojen blir lätt skvallerbojen...
Nåja, det får väl stå för dem som vill tycka ...där ibland intet jag i alla fall!
Men det gjorde jag inte, jag recenserade musiken först. Men det var det som slog mig mest, bra sång, gillar inte intrycket av personen. Det är bara vad jag tycker och det betyder inte mer än så, vad jag tycker. /Magnus
|
| 01 Sep 2013, 18:44 |
|
 |
|
Yellowsnow
|
Jodå, hon duger långt Man börjar förmodligen bli gammal och sur, nästan inget känns intressant längre..
|
| 01 Sep 2013, 18:45 |
|
 |
|
Freppezon
|
Är det bara jag som tycker att hon inte kan sjunga? Eller stirrar alla bara på hennes bröst?... 
|
| 01 Sep 2013, 18:54 |
|
 |
|
Brutalisator
|
Hon är varken bättre eller sämre än de hundratals sångerskor som brukar sjunga covers på pubkvällar och sånt. Helt ointressant mellanmjölksröst med andra ord.
|
| 01 Sep 2013, 18:56 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Brutalisator wrote: Hon är varken bättre eller sämre än de hundratals sångerskor som brukar sjunga covers på pubkvällar och sånt. Helt ointressant mellanmjölksröst med andra ord. Håller med!
|
| 01 Sep 2013, 19:13 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
glassfinger wrote: Hon borde hitta nåt samarbete med någon på samma sätt som Staffan Astner hade med Louise Hoffsten. Någon som vågar göra lite småaviga och lekfulla arr så att man lockas till att lyssna lite extra.
Tja , här blir ju jämförelsen knepig, Louise har ju ett sätt att sjunga varje låt som det ver hennes egen, med auktoritet, där tycker jag JJ ligger väldigt långt efter....
| 01 Sep 2013, 19:23 |
|
 |
|
Freppezon
|
Hon är superbra och störtskön om man stänger av ljudet!
=)
|
| 01 Sep 2013, 19:38 |
|
 |
|
Tubepower
|
Dags för popcorn och läsk va?
|
| 01 Sep 2013, 20:38 |
|
 |
|
EvilHomer
|
Länge sedan jag såg så mycket typisk svensk småaktighet på ett och samma ställe, trist.
_________________ "Jazz is not dead - it just smells funny"
|
| 02 Sep 2013, 08:53 |
|
 |
|
holmis63
|
EvilHomer wrote: Länge sedan jag såg så mycket typisk svensk småaktighet på ett och samma ställe, trist. Japp, för mig var det världsklass på hela Jills kväll, men smaken är som baken, dock borde man ju som musikälskare se och höra kvaliteten i hennes framträdande Tror att Gibson tråden lagt någon sorts illvillighet över hela bojen på sista tiden, så de småaktiga inläggen är nog mycket för att provocera på något sätt tror jag.
|
| 02 Sep 2013, 09:33 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Jill i all ära, men jag tycker att Roger G på pedalsteel stal showen! Smakfullt lir är bara förnamnet. Vi råkar vara gitarrlärarkollegor på samma skola så när jag ser honom nästa gång ska jag krama honom hårt 
_________________ "Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken
|
| 02 Sep 2013, 09:44 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
holmis63 wrote: EvilHomer wrote: Länge sedan jag såg så mycket typisk svensk småaktighet på ett och samma ställe, trist. Japp, för mig var det världsklass på hela Jills kväll, men smaken är som baken, dock borde man ju som musikälskare se och höra kvaliteten i hennes framträdande Tror att Gibson tråden lagt någon sorts illvillighet över hela bojen på sista tiden, så de småaktiga inläggen är nog mycket för att provocera på något sätt tror jag. Kvalitet i konst är förvisso subjektivt men absolut, jag håller med. Det går inte att förneka att det kan sina grejer. Dock tycker jag inte att det tvunget är småaktighet (vet inte om det är typiskt svenskt heller, de finns massor av folk som inte gillar saker utomlands också) eller illvillighet att inte gilla något och säga det i tråd där framförandet diskuteras. Spelar man live inför folk får man ju liksom vara beredd på att folk kan tycka allt möjligt om det man gör, att förvänta sig att alla som tycker något negativt och bara de positiva får höras blir ju lite lätt snett. /Magnus
|
| 02 Sep 2013, 09:50 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Att träta om sin smak blir aldrig bra, då är det bättre att göra en ‘we shall overcome’. Tyvärr så kan jag inte se showen, men googlade snabbt på Jill igår och den första träffen blev faktiskt denna med ‘lastbil’ o allt. Håll till godo.. http://www.youtube.com/watch?v=9cxDCMWp4_cJill.... /Ulf
|
| 02 Sep 2013, 09:57 |
|
 |
|
Cabretta
|
Hon är ruskigt bra på det hon gör, och hon ser ruskigt bra ut på scen, hade hon varit född i USA så skulle jag säga att hon varit en stor stjärna inom sin typ av country.
EDIT.) Inte helt min likör som country, men helt lyssningsbart. Ruffigare produktion och jag skulle vara intresserad.
|
| 02 Sep 2013, 15:58 |
|
 |
|
Hoochie coochie man
|
EvilHomer wrote: Länge sedan jag såg så mycket typisk svensk småaktighet på ett och samma ställe, trist. Mäh, om rubriken är "Jill Johnson, vad säger man?!" får man bara ha positiva kommentarer då - blir inte det lite trist ?
|
| 02 Sep 2013, 16:14 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Hoochie coochie man wrote: EvilHomer wrote: Länge sedan jag såg så mycket typisk svensk småaktighet på ett och samma ställe, trist. Mäh, om rubriken är "Jill Johnson, vad säger man?!" får man bara ha positiva kommentarer då - blir inte det lite trist ? Amen! /magnus
|
| 02 Sep 2013, 16:27 |
|
 |
|
Elmwood
|
Magnus Olsson wrote: Såg lite medan jag väntade på att gå på scen.
/Magnus Har också hört från två olika håll att hon inte är/ har varit den allra trevligaste personen.
|
| 02 Sep 2013, 18:41 |
|
 |
|
laros
|
Elmwood wrote: Magnus Olsson wrote: Såg lite medan jag väntade på att gå på scen.
/Magnus Har också hört från två olika håll att hon inte är/ har varit den allra trevligaste personen. Det är precis sånt här som jag tycker är så makalöst töntigt! Sitta på ett forum och skriva " jag har hört att Jill Johnson inte är så trevlig" Det är skvallertanter på hög nivå Givetvis är det ingen som känner henne heller.... Im checking out 
|
| 02 Sep 2013, 18:51 |
|
 |
|
holmis63
|
Elmwood wrote: Har också hört från två olika håll att hon inte är/ har varit den allra trevligaste personen. laros wrote: Det är precis sånt här som jag tycker är så makalöst töntigt! Sitta på ett forum och skriva " jag har hört att Jill Johnson inte är så trevlig" Det är skvallertanter på hög nivå Givetvis är det ingen som känner henne heller.... Im checking out  Japp, Blair och Bush hörde från flera säkra källor att Saddam hade Wapon of Mass Destruction också, andra, tredjehandsuppgifter är bara totalt opålitliga, finns ingen anledning att föra dom vidare överhuvudtaget! Sånt här får mig att ångra att jag överhuvudtaget startar trådar, jag skulle väl ha skrivit: Vad säger man om Jill Johnson som artist? absolut inte som privatperson 
|
| 02 Sep 2013, 19:10 |
|
|