View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:47

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
hur mkt behöver ni lira för att hålla er i form.... 
Author Message

Post hur mkt behöver ni lira för att hålla er i form....
..... och för att klara av att spela det ni vill kunna spela?

Själv tycker jag det är lagom med starx under en timma per dag + ett par timmars rep / vecka med bandet. en period under sent 80-tal / tidigt 90-tal spelade jag typ 8-10tim / dag :lol:

Skillnaden mot nu är rätt stor vad gäller snabbheten, men jag är inte längre intresserad av att spela fort i samma utsträckning som förr.

Vad är er inställning till detta?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

06 Sep 2013, 11:12
Profile WWW

Post Re: hur mkt behöver ni lira för att hålla er i form....
"Behöver" lira låter jättekonstigt för mig. Jag spelar gitarr när jag vill och får feeling. När jag inte har feeling längre slutar jag. Det innebär att spelmängden troligen varierar mellan 30 sekunder och ett antal timmar per vecka. Skulle man ha musiken som yrke, där man faktiskt måste konkurrera med andra för sin inkomst, antar att situationen skulle vara annorlunda.

06 Sep 2013, 11:30
Profile ICQ WWW

Jag växte upp med gitarren i knät. Började spela som nioåring och sedan dess åkte jag ingenstans, eller befann mig ingenstans utan gitarr. Genom tonåren var det likadant, ända upp i 25-årsåldern. Idag spelar jag kanske 30 minuter till en timme om dagen. Har dock börjat göra uppehåll - och har funnit att just dessa uppehåll kan ge inspiration, vilket jag upplever som viktigt numera. Tekniken finns där, känslan likaså. För mig är inspirationen viktigare än något annat. :)

06 Sep 2013, 11:39
Profile ICQ WWW

beror väl på va man är ute efter
igår va jag i repan och spela gitarr för första gången på hela 5 månader
skrev 4 suveräna låtar och hade inga problem att lira gammalt material

06 Sep 2013, 12:00
Profile

Jag hade helst velat spela dom där berömda 8 timmarna om dagen. Men vem har tid med det? Tiden måste ju gå till att skriva låtar, spela in andra instrument än det man själv spelar, mixar osv... och sen ska man sitta på Ljudbojen också... :roll: för att inte snacka om att försörja sig...

06 Sep 2013, 12:10
Profile

För att spela det jag behöver för det jag oftast spelar behöver jag inte göra något alls mer än spela då jag har ett jobb.
Min teknik är långt över det jag oftast spelar/använder den till, (typ vanliga pop, rock, visor osv) så även om den har en dålig dag är det inga problem.

För att spela min mer teknisktdrivna fusion, rock/fusion grejer, clinic prylar osv är det en helt annan sak.
Jag försöker förvisso aldrig hålla den uppe konstant utan hämtar tillbaka den när jag behöver den.
Då tar den kanske 2-3 veckor att hämta tillbaka under normala omständigheter, de som behöver hämtas tillbaka är uthållighet och precision när det går riktigt fort.
Är det under en period där jag giggar varje dag en längre tid tar det bara 2-4 dagar att få tillbaka det.

Vad jag än spelar så är mitt mål att alltid kunna spela det så att teknik inte skall vara något som man ens tänker på, det skall aldrig vara en faktor till att något blir fel och aldrig vara ett hinder. Jag skall helt enkelt kunna spela precis vad jag vill.

Viktigt att säga att bra teknik inte bara är fort/snabbt, det är lika viktigt med rent, låter bra osv vilket är lika mycket teknik i mina öron.
Så själv blir jag förvånad när man ser, framför allt bluesnissar (som har en tendens att vilja spela snabbt i sina solon live), som hela tiden försöker spela grejer över sin förmåga live och det bara blir slafs. Varför vill man det? Som att prata när ingen hör vad man säger.

/magnus

06 Sep 2013, 12:19
Profile WWW

För typ 20år sen var jag hyfsat seriös på klassisk gitarr, då var det viktigt med ett par timmar om dagen, tappade direkt lite timing/flinkhet om jag höll upp några dagar. Nu spelar jag minimalt jämfört med då, och känner mig lite som en nybörjare på klassisk gitarr. El-gura däremot är enklare, kanske för att det inte krävs samma kraft i fingrarna som spansk/nylon. En gissning är att jag skulle behöva nöta några timmar/dag i typ 3 veckor för att bli hyfsad igen. Har jag inte spelat alls på länge, säg 1-2 veckór brukar jag ha lättare att komma på nya låtar om jag bara plockar upp gitarren, är liksom lite rensad i skallen..

Oj vilket svammel.. skulle tippa att jag behöver 1-2h om dagen för att hålla en hyfsad kvalitet, nu blir det snarare 30minuter.. :roll:

06 Sep 2013, 12:22
Profile

Magnus Olsson wrote:

Så själv blir jag förvånad när man ser, framför allt bluesnissar (som har en tendens att vilja spela snabbt i sina solon live), som hela tiden försöker spela grejer över sin förmåga live och det bara blir slafs. Varför vill man det? Som att prata när ingen hör vad man säger.

/magnus

finns nog 2 skolor där snubbar som Bonamassa hamnar i den ena och slarvpellarna i den andra. Är det inte just Bonamassas tekniska finess som gör att folk stör sig så förbannat på honom? Typ blues och tekniskt driven finess hör inte ihop, det ska komma inifrån, från själ, hjärta och skrev i sin råaste okonstlade form?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

06 Sep 2013, 12:25
Profile WWW

Spelat gitarr i över 40 år, så spelandet styrs mycket av i vilka sammanhang jag ska spela. Övar då endast för att lära mig låtar utantill, aldrig för att öva upp snabbhet i sig. Utöver det så plockar jag bara fram gitarren när jag känner för det.

06 Sep 2013, 12:26
Profile

Jag spelar ca 2-3 timmar, nästan varje dag, ibland lite mer ibland lite mindre :)

06 Sep 2013, 12:39
Profile

Jag har också spelat gitarr i över 40 år och nuförtiden så räcker det med eller två starköl så är jag i storform, känner mig i alla fall i form då. Men jag plinkar även helt nykter varje dag. Mycket bends, öppna strängar och countrylicks helt enkelt för att det är roligare än att lira skalor. När jag solar så finns det för det mesta inga snabba toner med alls längre utan går på känsla istället.

06 Sep 2013, 12:43
Profile ICQ WWW

Metamatic wrote:
Jag har också spelat gitarr i över 40 år och nuförtiden så räcker det med eller två starköl så är jag i storform, känner mig i alla fall i form då. Men jag plinkar även helt nykter varje dag. Mycket bends, öppna strängar och countrylicks helt enkelt för att det är roligare än att lira skalor. När jag solar så finns det för det mesta inga snabba toner med alls längre utan går på känsla istället.

:D Det ligger en hel del i det, pilsnermetoden :twisted:

06 Sep 2013, 12:51
Profile

Goran wrote:

ja, en hel del snack och väldigt lite verkstad! :mrgreen:

06 Sep 2013, 15:27
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Goran wrote:

:mrgreen: :mrgreen:

06 Sep 2013, 15:29
Profile

Brukar bli en 15-25 timmar per vecka lite beroende på. Hur mycket av det som bara är för att bibehålla nivån vete katten. Förmodligen rätt mycket med tanke på att jag vart tillbaka från semestern och 4 veckor utan lir och är lååååångt från där jag var innan. Som Magnus skriver handlar det inte om att upprätthålla monsterlicks i 300 bpm utan allt från timing och precision till att jobba på material.

06 Sep 2013, 15:34
Profile

Spelat elgitarr sen 1975 , innan dess akustisk typ visackord. Numer hinner jag inte mer än MAX 30 minuter oinkopplat på kvällen när alla andra i familjen somnat, finns ingen ro innan dess.

Blir väl i alla fall 2 kvällar av 3 att jag tar ner guran från väggen , skull den ligga i caset skulle den nog aldrig komma ut!

Handlar inte om vad jag behöver eller vill utan är kopplat till livssituation med jobbpendling, småbarn, hästgård osv.

Det är upptaget mellan 6 och 22 varje dag, vardag som helg , även på den sk 'semestern'

06 Sep 2013, 15:44
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Spelat elgitarr sen 1975 , innan dess akustisk typ visackord. Numer hinner jag inte mer än MAX 30 minuter oinkopplat på kvällen när alla andra i familjen somnat, finns ingen ro innan dess.

Blir väl i alla fall 2 kvällar av 3 att jag tar ner guran från väggen , skull den ligga i caset skulle den nog aldrig komma ut!

Handlar inte om vad jag behöver eller vill utan är kopplat till livssituation med jobbpendling, småbarn, hästgård osv.

Det är upptaget mellan 6 och 22 varje dag, vardag som helg , även på den sk 'semestern'

ok, frågade inte så mkt utifrån hur mkt folk faktiskt spelar (har själv emellanåt långa perioder då jag knappt rör en gitarr) utan mer hur mkt man behöver spela för att tycka sig vara up to scratch.

06 Sep 2013, 15:48
Profile WWW

..... och för att klara av att spela det ni vill kunna spela?

Räcker inte med dygnets 24 timmar, måste till nya händer.. :P

06 Sep 2013, 16:14
Profile

Plexiglas wrote:
Magnus Olsson wrote:

/magnus

finns nog 2 skolor där snubbar som Bonamassa hamnar i den ena och slarvpellarna i den andra. Är det inte just Bonamassas tekniska finess som gör att folk stör sig så förbannat på honom? Typ blues och tekniskt driven finess hör inte ihop, det ska komma inifrån, från själ, hjärta och skrev i sin råaste okonstlade form?

Jag vet inte om det där, har inte funderat i såna banor.

All musik skall komma från själ och hjärta (eller i alla fall kännas där hos lyssnaren, var det kommer ifrån vet man ju aldrig) det känns inte specifikt för blues. Inte att den behöver det mer än andra stilar heller.
Så jag känner nog inget oheligt i alliansen mellan teknik och blues, blues kommer inte från egenskapen att vilja men inte klara av i mina öron. Blues är ett språk, vad man uttrycker sitter inte i hur väl man behärskar språket, det sitter i att man har något att säga. Ju mer man behärska språket ju lättare har man att säga det man eventuellt har att säga.
Precis som med alla andra språk. Det var klart lättare att uttrycka sina tankar på engelska när man bott i USA i två år än det var innan man pratat engelska en enda gång.

De flesta bluessnubbar jag sett försöker ju göra samma saker som Joe när de spelar live men klarar bara inte av det utan att det blir slafs av det hela. (Visst är även slafs ett uttryck, men någon med bra teknik kan slafsa lika mycket om han vill).
Joes förmåga är nog inte vad folk egentligen stör sig på, gissar jag. Jag tror att det sitter mer i att han inte gör det exakt som killen som stör sig på honom vill ha det, att han inte följer de smala ramarna utan stoppar in lite vad han känner för.

Sen finns det ju hur många snubbar som helst som har ett likhetstecken mellan teknik och ingen känsla, förmåga och ingen känsla, teorikunskap och ingen känsla osv. Rätt mycket sitter nog där också.

/Magnus

06 Sep 2013, 16:36
Profile WWW

Plexiglas wrote:

ok, frågade inte så mkt utifrån hur mkt folk faktiskt spelar (har själv emellanåt långa perioder då jag knappt rör en gitarr) utan mer hur mkt man behöver spela för att tycka sig vara up to scratch.

30 minuter per dag räcker för mig att hålla fingrarna igång om jag inte giggar med något band, då behöver jag minst ett rep i veckan ovanpå det

06 Sep 2013, 16:41
Profile ICQ WWW

repar en kväll i veckan samt spelar ute/giggar varannan helg ungefär! det räcker bra ! sällan att jag sitter hemma och nöter !det sitter bra ändå 8) :D

06 Sep 2013, 16:43
Profile

Magnus Olsson wrote:
Joes förmåga är nog inte vad folk egentligen stör sig på, gissar jag. Jag tror att det sitter mer i att han inte gör det exakt som killen som stör sig på honom vill ha det, att han inte följer de smala ramarna utan stoppar in lite vad han känner för.

/Magnus

Vad gäller Bonamassa, så vad som 'folk' stör sig på är att han är kommersiell , säljer skivor, spelas på radio och sånt HEMSKT publikfriande.

Kommer aldrig att falla 'true blues lovers' på läppen tyvärr.

06 Sep 2013, 16:44
Profile ICQ WWW

Det är en bra fråga. Min form går som en berg-och-dal-bana. Jag behöver egentligen bara speltid, det spelar inte så stor roll vad jag spelar, bara jag spelar. Att skriva, lära sig nytt eller ge sig på något strax över ens förmåga ger förstås bäst resultat för formen, men att bara spela räcker rätt långt när man hållit på några decennier.

/CM

06 Sep 2013, 17:22
Profile ICQ YIM WWW

Fan jag önskar att jag någon gång var i form på det sättet jag själv vill. Riffandet känner jag mig bekväm med och där räcker det oftast faktiskt med repandet för att hålla igång det hela.

Men när det gäller att gnida på den där jävlans solosträngen så blir det lite knepigare.
Jovars jag klarar välan mig halshyfsat ändå (utan att bli sparkad i bandet) men det vore skönt att få upp tekniknivån ett par pinnar.
Det går sakta framåt men dom där 8-10 timmarna om dagen har jag ju aldrig haft och kommer aldrig att få. Så det blir att harva vidare i makligt tempo.
Jag vet ungefär hur jag skulle vilja spela (inte så extravagant alls, lite som Fast Eddie haha) men lyckas inte riktigt få till det.

Jävla korvfingrar! :mrgreen:

Men trägen vinner right?

För att behålla den lilla teknik jag har så spenderar jag kanske 15-30 min per dag. Ibland blir det lite mer men oftast filas det på riff istället (Det viktiga här i livet).

Jag skulle nog kanske behöva lägga ner 2 h per dag men det är nog en utopi just nu haha...

06 Sep 2013, 17:45
Profile WWW

Elgura tradlir lite varje dag men inte något övande eller Steve Morse stretchande.
Blir varm i kläderna rätt fort ändå..

Slide, Akkelir eller Lapsteel måste övas och övas eftersom min hjärna inte gärna
synkar med fingrarna så fort jag vill. Kan ta upp till 30min innan det är värt att
lyssna på..

07 Sep 2013, 10:07
Profile ICQ WWW

Har drabbats av ett problem åt helt andra hållet jag.
Sedan en dryg vecka har jag fan direkt ont i vänster handen när jag lirat en stund. Gissar på att jag åkt på nån inflammation.?
Irriterande som fan e det,även om diklofenak tar det värsta av det. Dessvärre har det då inte gått tillbaka,så fan vet om det inte behövs lite vila från spelandet i kombination med antiinflammatoriskt.

Saken e att det kommit som en funktion av att jag använder lillfingret mer å mer,å vad vidare e lekt en del med udda disharmonier där man stretchar isär handen ganska styggt.

07 Sep 2013, 10:52
Profile

Racing wrote:
Har drabbats av ett problem åt helt andra hållet jag.
Sedan en dryg vecka har jag fan direkt ont i vänster handen när jag lirat en stund. Gissar på att jag åkt på nån inflammation.?
Irriterande som fan e det,även om diklofenak tar det värsta av det. Dessvärre har det då inte gått tillbaka,så fan vet om det inte behövs lite vila från spelandet i kombination med antiinflammatoriskt.

Saken e att det kommit som en funktion av att jag använder lillfingret mer å mer,å vad vidare e lekt en del med udda disharmonier där man stretchar isär handen ganska styggt.

Använder du datormus mycket också? Jag fick också inflamationer, eller ont i alla fall, av för mycket gitarrspelande i kombo med mycket musanvändande :wink:
Började använda touchplattan på datorn emellanåt och kör lite hand/fingergymnastik med en boll varje dag, ontet är försvunnet :D

För övrigt håller jag mig i form med i snitt ungefär en timmes improvisation om dagen utöver rep och ev gig.

07 Sep 2013, 10:59
Profile

Har paus i repandet just nu :(
så det blir enbart hemmalir, typ 2 tim/dan

brukar använda y.t för att lära mig diverse solon, typ Page, Clapton osv
mest för att öva timing "precision"

07 Sep 2013, 11:32
Profile

Plexiglas wrote:
Goran wrote:

I mitt fall med pilsnermetoden så spelar jag för mig själv för att jag tycker att det är kul, inte för att någon annan ska dömma mit lir. En eller två öl lättar sinnet och det självkritiska momentet som är vanligt förekommande hos många.

För mycket kommers i tänkandet att jag spelar för att någon annan ska tycka om det, inte att man spelar för att man själv tycker om det och hoppas på att andra tycker om vad man spelar. Det är nog det som initialt särskiljer vissa gitarrister/musiker.

07 Sep 2013, 15:34
Profile ICQ WWW

För mycket kommers i tänkandet att jag spelar för att någon annan ska tycka om det, inte att man spelar för att man själv tycker om det och hoppas på att andra tycker om vad man spelar. Det är nog det som initialt särskiljer vissa gitarrister/musiker.

säkert är det så, men många (inklusive jag själv) spelar betydligt sämre redan efter bara 1 öl, därav min ngt ironiska kommentar. ;)

07 Sep 2013, 16:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next