View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Sep 2026, 00:04

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Någon som har lite pengar över? 
Author Message

Post Någon som har lite pengar över?
Förmodligen har väl alla sett dessa, men om inte, var god dregla.
http://www.telegraph.co.uk/finance/news ... me=2162543

09 Sep 2013, 14:15
Profile

Post Re: Någon som har lite pengar över?
Någon av alla er som bygger gitarrer här på Bojen borde bygga en kopia på denna:

Image

09 Sep 2013, 14:23
Profile

Någon av alla er som bygger gitarrer här på Bojen borde bygga en kopia på denna:

Image

09 Sep 2013, 14:24
Profile

Lustigt formulerad artikel, 'most ever sold guitars' men de dyraste har bara en 'estimated value' , dom har alltså aldrig sålts?

Visste inte att EC slutligen sålt Blackie.

De gitarrer EC sålt genom Crossroads har inget med gitarrernas värde att göra, det är rika amerikaner som ger till välgörenhet , får ett avdrag i deklarationen och en gura att hänga på väggen på köpet, därav de vansinniga priserna.

09 Sep 2013, 14:26
Profile ICQ WWW

vart har raderingsikonen tagit vägen? :evil: dubbelpost

09 Sep 2013, 14:34
Profile

Vinyljunkie wrote:
vart har raderingsikonen tagit vägen? :evil: dubbelpost

du kan bara radera så länge det inte finns ngt inlägg efter ditt eget

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Sep 2013, 14:44
Profile WWW

Vinyljunkie wrote:

Image

Så här gick det när LEO själv skulle designa , som tur var tog man in professionell hjälp senare

09 Sep 2013, 15:45
Profile ICQ WWW

Quote:
In 1970 Eric Clapton switched from Gibson to Stratocaster guitars. He bought six vintage "Strats" from a guitar shop for $100 each. He gave one each to George Harrison, Pete Townshend and Steve Winwood, and took apart the remaining three to make one guitar - Blackie

Att Claptons Blackie är en HPD visste jag, men varför köpte han 3 gitarrer till som han gav bort, den storyn har jag aldrig hört?

09 Sep 2013, 16:10
Profile

Vinyljunkie wrote:

Image

Eller köpa en sån här http://www.rareelectricguitar.com/Snake ... e_350.html kanske? ;)

09 Sep 2013, 16:11
Profile

eskil wrote:
Quote:
In 1970 Eric Clapton switched from Gibson to Stratocaster guitars. He bought six vintage "Strats" from a guitar shop for $100 each. He gave one each to George Harrison, Pete Townshend and Steve Winwood, and took apart the remaining three to make one guitar - Blackie

Att Claptons Blackie är en HPD visste jag, men varför köpte han 3 gitarrer till som han gav bort, den storyn har jag aldrig hört?

Han var i Nashville , och insåg att strator kostade typ 50-100 $ styck begagnade , även vintage.
Dom gav mer eller mindre bort dom till skillnad från i UK.

EC köpte helt enkelt ett halvt dussin , han har en historia av att ge bort gitarrer , som Elvis med Caddillacs.

Blackie satte han ihop för att det var de bästa (snyggaste?) kombinationen av kropp och hals.

10 Sep 2013, 09:16
Profile ICQ WWW

Jag tycker att den är ball, tele-prototypen. Ful-cool. Eller så är det bara för att den är historiskt viktig, jag vet inte...
Jag är säkert den enda här som aldrig ägt en tele :roll: men jag blir sugen på en sån där i länken. Synd att den saknar kåpan...

10 Sep 2013, 12:29
Profile

Vinyljunkie wrote:
Jag tycker att den är ball, tele-prototypen. Ful-cool. Eller så är det bara för att den är historiskt viktig, jag vet inte...
Jag är säkert den enda här som aldrig ägt en tele :roll: men jag blir sugen på en sån där i länken. Synd att den saknar kåpan...

Ser ut som något som kom ut ur träslöjden i mellanstadiet!

10 Sep 2013, 13:08
Profile ICQ WWW

Aria snodde ju den skallen sen...

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

10 Sep 2013, 13:33
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Ser ut som något som kom ut ur träslöjden i mellanstadiet!

Till skillnad från hur skallen kom att se ut på tele sen, som något som någon ändrat på så många gånger att det till slut inte blev något kvar av träet... :roll: :mrgreen: :P

10 Sep 2013, 13:51
Profile

Kroppsmässigt är ju Stratocastern design och funktionsmässigt överlägsen Telen på alla punkter (oavsett vilken man gillar bäst)
Fender tog verkligen tag i detta ordentligt efter 4 år och satsade stort med 'contoured body' , sunburstlack , 3 mickar, svaj, individuellt inställbara stallsadlar i höjd och längd, avancerad 'space age' kroppsform till skillnad från telen som väl eg bara är en slab sågad med bandmaskin.

Så dom utvecklades ju rejält på bara några år, dock var ju halsen samma enkla 1-piece konstruktion utan inlägg eller binding och i enklare träslag , utan halsvinkel eller någon eg dekoration annat än loggan som ett klistermärke. Huvudformen var ju dock tillsnyggad.

Jag gillar Telen , men något pris för design har den väl aldrig fått.

10 Sep 2013, 14:52
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Kroppsmässigt är ju Stratocastern design och funktionsmässigt överlägsen Telen på alla punkter (oavsett vilken man gillar bäst)
Fender tog verkligen tag i detta ordentligt efter 4 år och satsade stort med 'contoured body' , sunburstlack , 3 mickar, svaj, individuellt inställbara stallsadlar i höjd och längd, avancerad 'space age' kroppsform till skillnad från telen som väl eg bara är en slab sågad med bandmaskin.

Så dom utvecklades ju rejält på bara några år, dock var ju halsen samma enkla 1-piece konstruktion utan inlägg eller binding och i enklare träslag , utan halsvinkel eller någon eg dekoration annat än loggan som ett klistermärke. Huvudformen var ju dock tillsnyggad.

Jag gillar Telen , men något pris för design har den väl aldrig fått.

Hah! Jag som trodde du skulle svälja betet åtminstone på något litet plan.. :D

10 Sep 2013, 16:12
Profile

Vinyljunkie wrote:

Image

Såg av MISSTAG på American Idol på Tv3 i Lördags , Keith Urban spelade på exakt sån här , han har tydligen en replika.

http://www.youtube.com/watch?v=bUHSxATJpSA

Den han spelade på var dock nästan helt nedsliten ... , såg ut som en riktig

http://www.tv3play.se/play/321970

23:30 in börjar det.

16 Sep 2013, 12:20
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]