View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:49

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bra kompressor - tips? 
Author Message

Post Bra kompressor - tips?
Söker (åter) en bra kompressor. Vill ha någon allround som jag kan använda både till elgitarr och acken. Men kan inte så mkt om olika modeller och typer.
Har tidigare haft en vanlig Boss som varit ok. Sedan en Marshall ED1 som har en del spännande egenskaper men också färgar ljudet.
Har alltid tänkt att en MXR Dyna Comp är det coolaste, men vad har den för egenskaper i förhållande till nyare skapelser?
Skjut gärna in några snabba tips och synpunkter. Blir ingen långbänk.
//Gunnar

09 Sep 2013, 10:56
Profile

Post Re: Bra kompressor - tips?
T-Rex Comp-Nova. Mild och fin och den bästa jag testat men jag är inget kompressorfreak.

09 Sep 2013, 11:09
Profile

Vad skall du använda den till, det är rätt viktigt att ta med i processen.
Om du skall ha den till att få lite mer häng, om du skall ha den till trycka ihop ett funkkomp, att jämna ut ett allmänt rent ljud, jämna ut ett ak spel, smacka till snappet i ett country osv.
De blir oftast olika pedaler till de olika sakerna, så man får välja det man prioriterar mest.

Comp-nova (som nämnts), till exempel, är ganska transparent och mild, lite mellan mjölk kompressor kanske man kan säga. Inte dålig men inte jättebra till något heller.
Bra om man vill ha en "okay till det mesta" pedal.

/Magnus

09 Sep 2013, 11:16
Profile WWW

Jag tror - och skriver avsiktligt tror därför jag försökt med kompressor förr, men lämnat den därhän efter ett tag - är dels att få spänst och en slags fjong i countryplock- och funklir på elgitarr, dels för häng i solospel på acken. Inte så mkt för solospel på elgitarr. Där gillar jag mer förlita mig på stärkarens naturliga kompression, sustain och dist.
//G

09 Sep 2013, 12:00
Profile

Finns massor med tips på pedalforumet men min favorit nuförtiden är Xotic SP Comp. Liten, extremt lättrattad samt synnerligen välljudande.
Image

09 Sep 2013, 12:26
Profile

Ja just det - gillar små pedaler, därför går ofta T-Rex bort. Och sedan undrar man förstås om priserna är i relation till vad man får när det gäller kompressorer. Det finns ju kompressorer i segmentet <1.000 kr, en del i mellan pris 1.000-2.000 och sedan boutiqe för 2.500 och uppåt. Är der värt en handwired Mad Professor för 2.500 mot bulk-MP för 1.700? Eller Dyna Comp vintage med rätt komponenter för 1.700 mot bulk för 800... Som exempel asså. Inte den viktigaste aspekten för mig, jag köper det jag vill ha, men man vill ju inte elda för kråkorna.
//Gunnar

09 Sep 2013, 12:40
Profile

Glömde bort det finns ett pedal forum. Sorry. Är så sällan ute och pedalpratar.
//Gunnar

09 Sep 2013, 12:41
Profile

Min två favoriter i pedalform är Carl Martin Compressor/Limiter och Boss CS-3 med Monte Allums mod. CS-3 utan mod är däremot tveklöst den sämsta kompressor för gitarr jag testat, sabbar tonen fullständigt och fungerar inte alls som jag vill att en kompressor ska.

09 Sep 2013, 12:47
Profile

Spelar nästan uteslutande country eller liknande nuförtiden och kör med Diamonds kompressor och är mycket nöjd med den. Är det super-squish kompression du är ute efter för chicken picking finns det nog bättre alternativ, tycker den gör sig bäst som väldigt transparant, always on pedal. Är mycket nyfiken på Suhrs Koji kompressor, låter glimmande bra på de klippen jag hört men inte testat den själv. Den verkar ha lite bredare användningsområde än Diamond. Xotic SP Comp som jazzfromhell skriver om har jag testat och var väldigt imponerad, låter riktigt, riktigt bra, speciellt för de pengarna. Gillar du dessutom små pedaler så borde den vara högt upp på priolistan. Min erfarenhet av DynaComp är att den är grym för vissa ändamål men lite väl i brusigaste laget. Analogman Bi-comp kan du ju också kika lite på, kanonbra den med men inte direkt liten kanske. Av de jag skrivit om skulle jag tro antingen Suhr eller Xotic är de bästa alternativen.

09 Sep 2013, 12:52
Profile

Hej Gunnar!
Härligt med kompressorer!!
Instämmer med tidigare inlägg att aplikationen avgör vad som passar.

Själv har jag haft.
Carl Martin comp/lim
T.rex Comp Nova.
Pigtronix philisofers tone.
Markbass compressore
Mad prof Forest Green compressor
MXR dynacomp custom shop 76 reissue

Just nu har jag en Effectrode pc2-a

Av alla de jag haft kan jag rekommendera Carl martin comp/lim vit och brett för den är väldigt bred , justerbar och lättbegriplig .Den låter också bra både som comp och limiter och massor däremellan.
Den har en led som tänds och lyser när den är aktiv vilket också är ett pedagogiskt +.
Den har inbyggd trafo och tar inte så mkt plats.
Effectroden är den jag har nu och gillar mest men det är i huvudsak för att jag kan använd den på ett sätt där den inte märks och att den fungerar som en rörbuffer & booster.
Dynacompen är ju en klassiker men inte så justerbar.

Vill du kunna ha flera olika sorters kompression skulle jag rekommendera comp/lim.
Den är inte tbp utan buffered bypass..

Lycka till!

09 Sep 2013, 13:01
Profile

Hm, många bra tips. Tack! Vet lite vad jag ska testa. Får ta en tur till någon välsorterad butik.

Diamond är väl en fullsize? Men, gult är snyggt...
Xotic SP är bara 1/4-size och till ett försvarbart pris om ljudkvaliteten är så som ni skriver. Måste testa den.
Effectrode känns som en spännande och lite annorlunda konstruktion. Tyvärr ap-dyr då. Men jag kan tänka mig att en komp med rör som buffer osv blir lite annorlunda. Till acken kör jag oftast med en rörpreamp hela tiden, sist i kedjan, och gillar verkligen det. Kanske kunde ta bort den då...
MP ska jag testa. Jag har dock haft 3-4 MP-pedaler och ingen har blivit kvar hos mig. Det är något som gör att vi inte älskar varandra.
Dyna Comp får kanske vara om den är brusig. Men vintage/reissue-varianten bör nog testas ändå.
Vem säljer Carl Martins?

//Gunnar

09 Sep 2013, 13:21
Profile

Det låter som två olika kompressorer, det där med countrytwang OCH mer häng i acken. Acken blir snygg i Comp Nova, som dock är lite för mesig för country. Keeleys är ju vanlig countrykompressor.
Wampler Ego föredrar jag själv för tillfället, med möjlighet att bland komprimerad och okomprimerad signal. Bra häng, jämnar ut snyggt, men tappar inte umpf om man blandar in lite orginalsignal. DynaComp, perfekt för häng i solo, men inte så mycket annat. Färgar och brusar.
Rothwell Love squeeze är en som nog kan passa båda områdena, en s.k. transparent kompressor.

09 Sep 2013, 13:53
Profile WWW

kjelle wrote:
Wampler Ego föredrar jag själv för tillfället

+1
Grymt bra pedal!

09 Sep 2013, 14:04
Profile WWW

Japp, Diamond är fullsize men pippigult ser alltid respektingivande ut på pedalbordet :) Med det sagt kan jag uppleva att storleken på Xotic kan vara för litet faktiskt i det att det kan bli lite sladdrigt då det inte direkt blir så mycket kardborre under. Kan vara fullständigt irrellevent för dig, men tänkte ändå det kan vara nåt att ha i åtanke. Men pris kontra ljudkvalitet på den är nog svårslaget. Suhrs tror jag utan att ha hållit den i näven är någonstans mitt emellan, samma storlek som hans andra pedaler och skall i vart fall på papperet göra sig bra för både acken och twang. Fan, nu har jag pratat på mig själv att köpa den, haha. Men bor du i Stockholm är det ju bara att avsätta några timmar på tgt11 och testa så det står härliga till.

09 Sep 2013, 14:09
Profile

Okej. Tack så mycket för bra tips. Det är bara ge sig iväg och testa då.
Ja, jag fattar att det är lite olika egenskaper i pedalen som krävs för att få häng i acke jämfört med att ge stöd för funky chords och sjungande country licks med twang.
Reglerbar blandfunktion verkar vara användbart. Har nog inte testat någon kompressor med det, ännu då.
Senaste kompressorn jag hade var för övrigt en Miss Nutcracker från Himmelstrutz. Den är ju av optotyp. Jag fick inte till det som jag ville med den varianten. Tyckte den var för snäll och mjuk som kompressor på något sätt.
Ikväll vet vi nog vilken det blev...
//Gunnar

09 Sep 2013, 15:39
Profile

En billig, lite udda fågel, att titta på är den Tonerider CP-1 som gitarrdelar säljer.
Den är rätt extrem om man inte håller sig vän med rattarna men funkar väldigt bra för elgitarrkomp.

Att man kan öppna upp diskanten med den gör den extremt användbar, tycker jag.
Ställer man sustainratten på noll blir den också en bra boostpedal, plus att man även då kan öppna upp diskanten/toppen om det behövs.

Vill man ha sustain på en Ak är den också grym.

Se den inte som den enda man behöver men ett klart användbart alternativ.

/Magnus

09 Sep 2013, 15:52
Profile WWW

Izzy wrote:
Okej. Tack så mycket för bra tips. Det är bara ge sig iväg och testa då.
Ja, jag fattar att det är lite olika egenskaper i pedalen som krävs för att få häng i acke jämfört med att ge stöd för funky chords och sjungande country licks med twang.
Reglerbar blandfunktion verkar vara användbart. Har nog inte testat någon kompressor med det, ännu då.
Senaste kompressorn jag hade var för övrigt en Miss Nutcracker från Himmelstrutz. Den är ju av optotyp. Jag fick inte till det som jag ville med den varianten. Tyckte den var för snäll och mjuk som kompressor på något sätt.
Ikväll vet vi nog vilken det blev...
//Gunnar

Kompressor som kan blanda in orginalsignalen, då har du ju också MP Forest Green Compressor. Jag har inte testat den, men gissar att den kommer i samma bag som Ego, med en del foruminlägg som stöd för det. Man vill ju gärna tro att MP HW är bättre, eftersom jag råkar sitta på några stycken, men egentligen borde det inte vara så, om man bortser från the mojo...

09 Sep 2013, 16:18
Profile WWW
Xotic SP Comp

09 Sep 2013, 20:28
MP Forest Green Compressor låter kallt och tråkigt!
Ego låter bra men har ingen baskap, dvs den låter ball till allt utom metal och rock!
Excellent för country-plock..

09 Sep 2013, 20:29

Diamond comp är optisk, funkar bra till humbuckers också vilket inte rossklonerna gör. Men om man håller kompressionen låg och trycker på med volym/gain ratten så går det.

Min favorit är idag en billig rossmodell från Visual Sound. Tror den heter Comp 66 och det fanns en sån på säljes nyligen. Har tonkontroll, bra buffer och tillräckligt tyst. Jag använder den mer som en boost än kompressor, gillar att ha den före min ts.

Analogman gör också en bra klon på ross. Keeley gillade jag inte alls, rejält överhypad IMO. MXR '76ri var ok men inte mer- svår att få bra balans i den tyckte jag.

edit:stavfel och lite tillägg

Matte

09 Sep 2013, 20:35
Profile
Varför jag alltså utser Xotic SP Comp som vinnare är därför att
den är "allround" bread and butter låter bra till alla genrer,
och är förhållandevis billig och tar liten plats på pedalbordet.

Dvs alla plus!...

09 Sep 2013, 20:45

Har kört med Keeley Compressor 2-rattars senaste 8-9 åren. Lättrattad, obrusig, ypperlig till tele eller strata in i klassisk Fender-stärkare, för mer snap. Eller som clean boost in i en bassman.

09 Sep 2013, 20:59
Profile

Jaha då var det klart. Efter en del testande föll valet på... Xotic SP. Det var ingen tvekan.

Jag testade länge MXR vintage 76. Bra men inte så mångsidig. Säkert grym till boosta solon.

Mad Professor GF hade fina funktioner, men föll på att den låter som alla MP-pedaler jag testat - lite stelt, hårt och sterilt. Det var tråkigt lira med den. Vad är det han gör med pedalerna?

Testade även en pedal vars namn jag inte minns, men det var nog något på W tror jag, en ny pedal. Blå låda, lite bilig kantig. Inte Wampler. Men den hade många rattar - sustain, attack, release, tone, level och comp. Men den gav lite konstig kompression, inte helt naturlig.

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att testa vare sig Diamond eller Wampler Ego. TG11 skyltade på hemsidan med att de hade en beg Ego hemma, men som så många gånger förr när man kommer dit så finns den inte. Det är skit. Man blir besviken som kund. Daimond fanns inte inne heller.

Nåja, hur som helst. Xotic SP var verkligen lättrattad. Blendfunktionen är spännande och användbar för mig. Det finns något skimmer över ljudet som inte är onaturligt färgande utan som man bara blir sådär sprillig av i gitarrsjälen. Det var helt enkelt kul att lira med pedalen igång! Då är det bara köpa. Storlek och pris är grädde på moset.

Tack alla för hjälpen. I morgon rep. Jag är kung.

//Gunnar

09 Sep 2013, 21:47
Profile

Kul! Ett bra val är jag övertygad om. Alltid trist när lagerspökena slår till men inget att göra nåt åt men jag tror spontant inte att du hade hittat nåt i dem som fått dig att välja annorlunda. Förutom den gula färgen då förstås.

09 Sep 2013, 22:33
Profile

Jag använder Boss CE-3 till både el och aukustisk.
Finns säkert bättre men jag tycker att den gör det den ska

12 Sep 2013, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Daydreamer wrote:

Menar du CS-3? Om inte så är det en trevlig pedal men den gör inte mycket nytta som kompressor.

12 Sep 2013, 12:28
Profile

Krippa wrote:
Daydreamer wrote:

Menar du CS-3? Om inte så är det en trevlig pedal men den gör inte mycket nytta som kompressor.

Stand corrected. :oops:
Har faktiskt båda men det var CS jag var ute efter.

12 Sep 2013, 12:56
Profile ICQ YIM WWW

Jag kör ju CS-2 sedan drygt 100år.. Har alltid tyckt att den spöar de andra Bossarna tex CS-3.. (Dock rackversionen RCL-10 funkade fint)

Vore kul att höra vad panelen säger om CS-2:an, hur står den sig numer? Har även en Keeley 2-rattars men den har blivit liggande till förmån för CS-2:an som får mkt speltid. Xotic SP ser trevlig ut, inte minst vad gäller platsen på pedalbordet.. Hur står sig SP:n mot CS-2:an tro???

12 Sep 2013, 19:54
Profile
Den kommer stå sig kungligt!...

12 Sep 2013, 20:07

Izzy wrote:
Tack alla för hjälpen. I morgon rep. Jag är kung.

//Gunnar

Hur funkade den på repet...?

/CM

12 Sep 2013, 20:21
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next