| Author |
Message |
|
susy
Joined: 12 Dec 2008, 19:31 Posts: 630 Location: Västertorp, S Stockholm.
|
 Välja mick hjälp (Bas, men gitarrelaterat)
Jag köpte för ett tag sen en Fender Musicmaster bas. Om jag fattar rätt är dom byggda av samma kropp och hals som Mustangen. Ett enklare plektrumskydd, ingen kontrollplatta, enkelt stall och inte minst en vanlig strata mick, gjorde att priset hölls nere.  På repet sist varvade jag mellan Musicmastern och min andra bas, en Mustang. Båda hade nya och lika strängar. Musicmastern saknar tryck, skärpa och hög mid/diskant. Nu till funderingen. Jag tänkte skicka i en SD Hot Rails eller Cool Rails i den. Har fått ett par tillrättavisningar om att det kanske är bättre att välja halsmicken i stället för stallmicken och att välja en som inte är så het. Vad tror ni på ? Säkrast är ju att sätta i en Mustangmick men jag vill inte fräsa i kroppen. Sen förstår jag att dom olika stallen gör sitt och att elektroniken är annorlunda. Sen kan man ju se det positiva i att dom låter så olika. Lasse
|
| 15 Sep 2013, 10:12 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3755 Location: Hising Island
|
 Re: Välja mick hjälp
Jag hade börjat i den billiga ändan först.
Vad sitter det för elektronik i den? Värde på potar och konding? Om det sitter en 250k volympot i den så får du ju mer "tryck" om du byter till en 500k eller kanske tom 1000k.
Om du nu skall byta mick - funkar inte gamla tele-bas pickups rakt av? Duncan har olika (vintage P-bas heter dom tror jag) och då kan du läsa dig till vad du behöver.
Gällande hotrails så tror jag att det är skit samma om du väljer hals eller stallmick eftersom du bara har en mick men det är min egen spontana reflektion och inte empiriskt underbyggd på något sätt.
|
| 15 Sep 2013, 11:09 |
|
 |
|
pikehead
|
 Re: Välja mick hjälp
Jag skulle ha valt en enkelspolig stallmick, i stället för en rails-mick, om jag ville ha till ett mer väldefinierat anslagsljud. Om jag ville ha till ett murrigt distat basljud skulle jag smälla dit en hot-rails stall-mick. Rena spekulationer från min sida, dock... berätta gärna hur det går.
|
| 15 Sep 2013, 11:19 |
|
 |
|
susy
|
 Re: Välja mick hjälp (Bas, men gitarrelaterat)
Jag har funderat på om det räcker med att byta potar och konding. Jag får öppna upp den i kväll och kolla vad som sitter i. Tele bas micken tror jag inte funkar rakt av. Efter sökning så förstår jag att det inte bara är jag som tycker den låter som den där "fisen i kakburken". Telemicken föreslår många men om jag minns rätt så är den lite större.
Enkelspolig Rail då ? Kan ju vara ett alternativ. Murrigt och distat går ju att få med Tube gainen på max och kompressorn på. Jo jag återkommer.
Tack för svar båda två. Lasse
|
| 15 Sep 2013, 11:25 |
|
 |
|
pikehead
|
eller en vanlig hotrails monterade för att splittas?? (förutsatt att poten får plats under locket)
|
| 15 Sep 2013, 12:26 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag har testat en GFS railpickup för strata i min P51 reissue i jakten på att komma ifrån brum. Dock så funkade den inte heller nåt vidare utan den var otydlig i basen nu kan man inte dra nåt vetenskapligt utav dett för GFS pickuperna lät lika dåligt i gitarren som jag skulle ha dom till, en Japan Sqiuer Tele som kompleterats med en stratapickup i mittläget. Nu sitter det en custom lindad brumfri Curtis Novak pickup i P51:an och den har suttit där länge.
En railpickup borde väl vara att föredra för att komma ifrån att strängarna ligger olika från pickupens poler. Om det var jag skulle jag testa den "snällaste" railpickupen med lägst out jag kunde hitta för att få tydlighet i basen så den inte blir luddig och otydlig. I mitt fall var det E-strängen som var problemet och det lär väl bli ännu värre i en Musicmaster för det är väl dessutom en short scale.
|
| 16 Sep 2013, 08:04 |
|
 |
|
susy
|
Tack ! Jag ska prova med en inte så het rail. Sen tipset om att ev. splitta den lät ju spännande. Sen byter jag väl resten av prylarna under huven när jag ändå är på gång, men sparar originalen, den är ju original nu. Tack för alla åsikter och tips. Lasse
|
| 16 Sep 2013, 16:23 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag testade även att parallellkoppa GFS pickupen men det blev inte bättre utan den luddiga basen bestod, prövade aldrig att splitta då jag var ute efter brumreducering pga att jag ofta hamnade nära en ljusstyrning. Jag skulle dock tro att pickupen var sjävla boven i dramat att det inte lät bra. Annars så finns ju denna pickup, hur den sen låter har jag ingen aning om. http://www.aeroinstrument.com/pickups.htmlNordstrand skall visst också göra pickuper till Mustang, Musicmaster
|
| 17 Sep 2013, 08:59 |
|
 |
|
susy
|
busse wrote: Jag testade även att parallellkoppa GFS pickupen men det blev inte bättre utan den luddiga basen bestod, prövade aldrig att splitta då jag var ute efter brumreducering pga att jag ofta hamnade nära en ljusstyrning. Jag skulle dock tro att pickupen var sjävla boven i dramat att det inte lät bra. Annars så finns ju denna pickup, hur den sen låter har jag ingen aning om. http://www.aeroinstrument.com/pickups.htmlNordstrand skall visst också göra pickuper till Mustang, Musicmaster Tack ! En mick som är gjord för Musicmaster borde ju vara bäst. Ska maila för info och priser. Lasse
|
| 18 Sep 2013, 17:17 |
|
 |
|
susy
|
Glömde bort att jag skulle återkomma med resultatet av det här mecket Köpte två Hot Rails av Stelin här på Bojen. En stall och en hals. Spelade in en basgång med originalmicken. Monterade hals Hot Railsen och spelade in samma basgång med lika inställningar. Det lät ännu sämre. Goglade ännu en gång på ämnet, fast med andra ögon den här gången. Hittde en som påstår att Fender försökte göra dom här budgetbasarna mera "basgitarr" genom att montera en konding till, en som alltid är aktiv. Det sitter ju en Strata mick som standard i dom så jag kan förstå tanken. Är en nolla på elektronik så jag hade inte reflekterat över att det var två kondingar. Lödde bort den extra kondingen och ....hoppsan ! Låter bra. Inte lika klar i tonen som Mustangen men funkar kanon i bandet och in i datorn. Sen har jag fattat att det inte finns så många Musicmasters basar kvar i originalskick. Kan förstå varför. Men jag tänker återställa ett plektrumskydd med allt original och spara det. Ett nytt finns redan. Bild på elektroniken innan operationen. 
|
| 26 Jan 2014, 21:39 |
|
|