View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 17:08

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Sätta dit greppbrädesinlägg själv 
Author Message

Post Sätta dit greppbrädesinlägg själv
Jag har en 24-bands sjusträngad gitarr som backup när jag är ute och spelar, och till vardags står den på jobbet så jag kan lira lite på luncherna. Nu har jag börjat reta mig mer och mer på att greppbrädan inte har några inlägg, och jag går ofta vilse när jag måste göra stora eller snabba förflyttningar.

Därför har jag bestämt mig för att halsen behöver dots, och jag har beställt ett gäng 4mm plastdots som jag tänkte ge mig på att sätta dit själv. Jag har inte tummen mitt i handen, men jag har aldrig gjort just detta förut.

Ni som gör denna operation regelmässigt, kan ni i stora drag beskriva processen? Ska man t.ex sikta på att få hålen i exakt rätt djup, eller ska man låta inläggen sticka upp någon tiondel och sedan slipa ner?

Tack. :)

14 Sep 2013, 10:36
Profile

Post Re: Sätta dit greppbrädesinlägg själv
Jag skulle spontant säga att det skulle vara lite känsligt för greppbrädan att slipa ner sitsen på plats, och skärmar man av för noga så är risken säkert att du står kvar med en liten höjdskillnad... och sådana (om än små) skillnader känns nog rätt väl.. Det finns ju en hel del bokade som har gjort det med den äran, men själv skulle jag nog fega ur och köra dekalvarianten istället.. Då får du ju dessutom fler och lite roligare alternativ och kan återställa brädan enkelt..

14 Sep 2013, 16:15
Profile

Nä dekaler duger inte, inläggen ska dit. :)

TROR jag siktar på att lägga dem kant i kant, för att sträva efter minimalt slipbehov. Men annars är jag inte ett dugg rädd för att slipa lite om det skulle behövas.

14 Sep 2013, 16:40
Profile

Har aldrig gjort det själv men det finns ju gott om filmer i ämnet på youtube. Den här innehåller ju en del rätt intressanta metoder för att jämna till doten.
http://www.youtube.com/watch?v=ovfQK7sEoOM

14 Sep 2013, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Äh, strunta i att peta ner i greppbrädan. Gör bara små "osynliga" side dots på ovansida hals/binding, du fattar nog vad jag menar. :)

Religion vs fossils. Fossils win.

Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?

14 Sep 2013, 23:06
Profile

Näpp, de ska ner i brädan! :) Halva syftet är ju så klart att lära mig göra det. 8)

14 Sep 2013, 23:18
Profile

Vilken typ av borrstål brukar proffsen använda?

15 Sep 2013, 11:32
Profile

Hej.

Sätt dit side dots!

Gräv inte i greppbrädan om du absolut inte måste. Du kommer att behöva slipa, för du måste
använda tvåkomponentlim, och det kan bli prolematiskt att fixa utan att även flyfta bort alla frets.

Side dots kräver bara att du borrar 1,5 eller 2 mm hål på sidan av gräppbrädan beroende på hur stora
dots du vill ha, och du kan välja mellan plast, abalone, pälemor eller trä. Sedan får du slipa och klaralacka
kanten i vanlig ordning och det är ett mycket enklare jobb som inte äventyrar gräppbrädan alls på samma sätt,
och jag kan lova att du ändå fkommer att få mycket att göra för att få det snyggt.

Mvh,
26rednef

15 Sep 2013, 12:24
Profile

För diskussionens skull kan jag nämna att jag redan har side dots, men de räcker inte för mig som är halvblind och ändå oftast lirar live utan glasögon. :)

Jag har redan beställt inlägg så det får gå som det går. Jag tror att jag klarar att få det hyfsat bra utan större problem, men det återstår att se. Jag kommer att posta resultatet här oavsett om det går skitbra eller skitdåligt.

4 mm dots = lite mindre än vad man brukar ha, och jag planerar att lägga dem med lite offset istället för centrerat. Typ så de ligger mellan d- och g-strängen, som på en sexsträngad.

15 Sep 2013, 12:48
Profile

gbdw wrote:
Har aldrig gjort det själv men det finns ju gott om filmer i ämnet på youtube. Den här innehåller ju en del rätt intressanta metoder för att jämna till doten.
http://www.youtube.com/watch?v=ovfQK7sEoOM

Det där ska jag prova, såg riktigt bra ut. Tänkte byta från vita till gröna dots på en hals, någon som vet vart man får tag på gröna dots?

15 Sep 2013, 13:04
Profile

Hej.

Dethär blev lite rörigt, du har side dots det är väl mer än tillräckligt för att hitta på halsen.

Inläggningarna sätts dit innan man fretat upp halsen, för det krävs slipning för ett bra resultat.
Slipningen bör ske i träets fiberriktnining och det lär bli rätt bökigt om man har frets kavar på halsen,
men allt är möjligt.

Lycka till.

Mvh,
26rednef

15 Sep 2013, 14:22
Profile

26rednef wrote:
Det här blev lite rörigt, du har side dots det är väl mer än tillräckligt för att hitta på halsen.

Nej. På sexsträngade guror klarar jag mig utmärkt med side dots om de är tillräckligt tydliga (svarta inlägg på lönnhals eller ljus binding går klart bättre än vita inlägg på rosewood eller mörk binding), men på sjusträngade går det sämre. Men hur bra eller dåligt jag ser dotsen och vad jag behöver är ju en helt annan fråga tycker jag.

26rednef wrote:
Lycka till.

Tack!

15 Sep 2013, 14:35
Profile

Synd att dragstången är ivägen, annars hade man borrat hål I halsen från baksidan, skjutit upp prickarna jäms med brädan och sen fyllt igen med plastic padding :wink:

15 Sep 2013, 15:29
Profile

Så, nu är det färdigt. Det var lättare än jag trodde, men det är ändå inte helt perfekt. Dock gott nog för denna gitarr som ska vara ett strikt funktionellt verktyg och inget konstverk som ska beundras.

På en meters avstånd ser det perfekt ut och skulle lika gärna kunna vara fabriksmonterat, men kollar man nära så ser man några frasiga kanter och lite åverkan på greppbrädan i övrigt. I don't care. Det blev ändå bättre än jag hade förväntat mig. :)

Image

29 Sep 2013, 11:49
Profile

På bilden ser det riktigt snyggt ut! Gott jobbat!

29 Sep 2013, 12:02
Profile

Håller med: ser helt OK ut.
Har själv samma problem med en Godin Artisan ST-1 som har svart ebenholzgreppbräda och saknar inlägg. Den har mycket små side-dots, som knappt går att se ens i fullt dagsljus. Jag spelar oftast på lite kortare Gibson-halsar, och med en lite längre Fender-hals, som Godinen har, hamnar man då ofta fel om man hoppar långa avstånd. Men det får vara som det är, verkar för svårt för mig.

29 Sep 2013, 12:11
Profile

Spider-Man wrote:
På bilden ser det riktigt snyggt ut! Gott jobbat!

+1 :D

29 Sep 2013, 13:28
Profile

Snyggt!!
Kan Du inte slänga upp en bild på halsen sen när den är strängad (i vågrätt läge).
Nyfiken på hur den ser ut "färdig" med den off seten på dottarna.

29 Sep 2013, 14:00
Profile WWW

televinklad wrote:
Snyggt!!
Kan Du inte slänga upp en bild på halsen sen när den är strängad (i vågrätt läge).
Nyfiken på hur den ser ut "färdig" med den off seten på dottarna.

Absolut, det är planen! Men det tar nån vecka innan jag strängar den för jag väntar på en Duncan Distortion med nya stora kåpan (den som är bred som en aktiv 7-mick), men jag tror inte ILT har den i lager i Sverige än?

Image

Hade EMG i denna gura men rev ur dessa då jag har Duncan Distortion i huvudguran och vill ha dem så lika som möjligt. Kommer bara köra mick -> volympot -> jack, och lämna hål för halsmick, switch och tonkontroll tomma. Så enkelt som möjligt, så få felmöjligheter som möjligt.

29 Sep 2013, 14:04
Profile

Ser vi fram emot :)

29 Sep 2013, 15:22
Profile WWW

Snyggt, Groth! :)

29 Sep 2013, 15:40
Profile

Geleråtta wrote:
Synd att dragstången är ivägen, annars hade man borrat hål I halsen från baksidan, skjutit upp prickarna jäms med brädan och sen fyllt igen med plastic padding :wink:

Påminn mig om att aldrig lämna in en gitarr till dig för reparation. Flexibilitet, innovationer och fritt tänkande är fint, men inte för mina gitarrer..... :D

29 Sep 2013, 21:04
Profile

Fick micken igår och skruvade ihop gitarren. NU känns det bra, nu hittar jag som jag vill!

Världens sämsta bild:
Image

01 Nov 2013, 11:53
Profile

Snyggt jobbat, ser rätt speciellt ut med dotsen placerade offset, är det lättare att se när de är placerade på höga E-sidan, tänkte du på det när du "designade"?
En massa frågor men det blev riktigt snyggt tycker jag, så jag undrar om det dessutom är praktiskt med den placeringen av dotsen.

01 Nov 2013, 12:01
Profile

snyggt!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Nov 2013, 12:46
Profile WWW

Riktigt najs :)

02 Nov 2013, 21:02
Profile WWW

holmis63 wrote:
Snyggt jobbat, ser rätt speciellt ut med dotsen placerade offset, är det lättare att se när de är placerade på höga E-sidan, tänkte du på det när du "designade"?
En massa frågor men det blev riktigt snyggt tycker jag, så jag undrar om det dessutom är praktiskt med den placeringen av dotsen.

Nja, både ja och nej, det började ju med att jag tyckte att de befintliga side-dotsen var för långt från de ljusa strängarna så när jag kunde välja själv kändes det fångt att sätta de nya inläggen centrerat när jag KUNDE dra dem lite längre åt sidan. Och det känns helt rätt, jag ser bättre var jag är och hittar bättre. Sen ska man nog inte överanalysera resultatet. Det hade funkat precis lika bra att ha dem centrerade.

02 Nov 2013, 21:25
Profile

Får inte ihop det. Samma person som använder den gitarrerna och de tofflorna?

02 Nov 2013, 21:32
Profile ICQ WWW

Vilken tur att du satte dem på rätt band... :mrgreen:

02 Nov 2013, 22:01
Profile ICQ YIM WWW

hawa wrote:
Får inte ihop det. Samma person som använder den gitarrerna och de tofflorna?

Tofflorna har sysselsatt min hjärna konstant sen bilden publicerades :oops: :oops: :? :?

02 Nov 2013, 22:47
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next