|
| Author |
Message |
|
Vinyljunkie
|
 Re: sjuk bransch....
Den som älskar att skapa musik och gör detta all vaken tid lyckas förr eller senare att leva på det, det är min absoluta uppfattning.
Den som har tid att planera världsturneer och fundera på varför merchkillen tjänar mer pengar har inte tillräckligt mycket passion för musiken i sig för att lyckas.
|
| 15 Oct 2013, 16:34 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Lynxtrap wrote: Det är ju trevligt för kompisen och för banden. Men inget i exemplet är representativt för verkligheten utanför en entusiastisk klick i storstan. Att okända band spelar några gig gratis om året i stan är inget nytt, så har det alltid varit. Det finns musik och band överallt.
Vad är "verkligheten" då? Var finns det idag mindre musik tillgängligt eftersom intäktsmöjligheterna ser annorlunda ut än för tjugo år sen? Quote: Grundproblemet som jag uppfattar här, var att steget vidare är svårt - att nå ut till en större publik, omvänt få en större publik att upptäcka en. Det har jag inte ifrågasatt. Men är det ett problem för någon annan än den som vill bli rockstjärna?
|
| 15 Oct 2013, 16:35 |
|
 |
|
Eighties
|
På 80-talet när en annan var ute och spelade hade man aldrig åkt ut och spelat om man inte fick så bra betalt att det gick ihop ekonomiskt och blev lite över. Sen hade man även krav på PA, ljus och t.ex rök så man inte lät skit. Men ibland fick vi lägga lite av gagestålarna på rök och bomber  Så om ingen hade velat betala så var vi förmodligen för kassa för att ha rätten att turnera Nu var vi ändå hobbymusiker som inte var ute och spelade så ofta. Och hometown kunde man ju spela gratis ibland, men även där hade vi krav på bra PA och ljus samt fri tillgång till öl 
_________________________________________________________________________________________________________ Hagström ---------> 60-talets Harley Benton 
|
| 15 Oct 2013, 17:16 |
|
 |
|
Krippa
|
Undrar hur piratkopieringsgenerationen skulle kommentera detta? De har ju alltid med dårars envishet hävdat att musiker inte torskar pengar på att folk piratkopierar plattorna, det är ju bara att turnera sig till miljonerna.
|
| 15 Oct 2013, 19:34 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Krippa wrote: Undrar hur piratkopieringsgenerationen skulle kommentera detta? De har ju alltid med dårars envishet hävdat att musiker inte torskar pengar på att folk piratkopierar plattorna, det är ju bara att turnera sig till miljonerna. Den som argumenterat så taffligt är rimligen inte värt att lyssnas på. Men generellt har ju argumenten kring förändrade intäktsstrukturer varit mycker mervälformulerade än så, så jag vet inte riktigt vad du syftar på... Utan att veta riktigt vad du menar kan jag säga att det naturligtvis finns en massa band som är lönsamma i sitt turnerande, både på stor och liten skala. Annars skulle det inte turneras såsom det gör. Det är en av möjligheterna att generera intäkter från sitt musicerande nuförtiden, på samma sätt som merch, licensiering av låtar till reklam eller spel, specialutgåvor av fysiska inspelningar etc, är. Det betyder ju inte att alla turnéer är lönsamma, vilket är precis som påpekats i tråden. Och precis som det resonerats tidigare i tråden är det varken en självklarhet eller en rättighet att ha möjligheten att kunna turnera runt världen bara för att man tidigare gjort det, för att man har ett visst antal YT-visningar eller för att man släppt ett visst antal plattor. Det är ingen rättighet att vara lönsam, så att säga. (Ren piratkopiering av musik är dessutom till stora delar ett minne blott, i vart fall i skandinavien och stora delar av västeuropa, och även i viss mån i USA. Det finns flertalet undersökningar som visar, och de har också diskuterats i tidigare trådar här. Men det är egentligen en annan diskussion.)
|
| 15 Oct 2013, 20:30 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
ChronicTown wrote: Lynxtrap wrote: Det är ju trevligt för kompisen och för banden. Men inget i exemplet är representativt för verkligheten utanför en entusiastisk klick i storstan. Att okända band spelar några gig gratis om året i stan är inget nytt, så har det alltid varit. Det finns musik och band överallt.
Vad är "verkligheten" då? Var finns det idag mindre musik tillgängligt eftersom intäktsmöjligheterna ser annorlunda ut än för tjugo år sen? Verkligheten är att väldigt få ser fem band i veckan, eller bor på ett ställe där fem band i veckan spelar. En publik i Umeå, London, Tammerfors och Köpenhamn kommer troligen aldrig att höra talas om att banden existerar, ännu mindre kommer de att höra deras musik, och allra minst på ett spelställe nära hemmet. Förrändringen är att några decennier tidigare kunde ett skivbolag ha upptäckt ett av dem, spelat in dem, promotat dem och sett till att de kan turnera. Vill man endast hålla på som hobby o spela gratis på lokala haket, ja då är det ju så. Bandet kanske dessutom råkar vara riktigt bra, men det kommer ingen utanför en handfull entusiaster i stan att få reda på. Det är inte fråga om gnälliga latbyxor vars karriärer lider av dåligt betalt. Det är fråga om publik som har svårare att få höra och se nya intressanta band, och om att musik är konst och kostnärer har alltid velat nå ut med sin konst. Jag har aldrig träffat en författare som delat ut böcker gratis till en handfull litteraturfantaster och struntat i att sälja mer än så. När det nu talades om piratismen och några jämfört band med andra företag. Det finns inga andra företag vars produkter stjäls eller reas ut nästan gratis (streamingtjänster). Man jämför äpplen och päron.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 15 Oct 2013, 23:50 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Lynxtrap wrote: ChronicTown wrote: Vad är "verkligheten" då? Var finns det idag mindre musik tillgängligt eftersom intäktsmöjligheterna ser annorlunda ut än för tjugo år sen? Verkligheten är att väldigt få ser fem band i veckan, eller bor på ett ställe där fem band i veckan spelar. En publik i Umeå, London, Tammerfors och Köpenhamn kommer troligen aldrig att höra talas om att banden existerar, ännu mindre kommer de att höra deras musik, och allra minst på ett spelställe nära hemmet. Förrändringen är att några decennier tidigare kunde ett skivbolag ha upptäckt ett av dem, spelat in dem, promotat dem och sett till att de kan turnera. Vill man endast hålla på som hobby o spela gratis på lokala haket, ja då är det ju så. Bandet kanske dessutom råkar vara riktigt bra, men det kommer ingen utanför en handfull entusiaster i stan att få reda på. Det är inte fråga om gnälliga latbyxor vars karriärer lider av dåligt betalt. Det är fråga om publik som har svårare att få höra och se nya intressanta band, och om att musik är konst och kostnärer har alltid velat nå ut med sin konst. Jag har aldrig träffat en författare som delat ut böcker gratis till en handfull litteraturfantaster och struntat i att sälja mer än så. När det nu talades om piratismen och några jämfört band med andra företag. Det finns inga andra företag vars produkter stjäls eller reas ut nästan gratis (streamingtjänster). Man jämför äpplen och päron. Du missar största delen av min poäng, vilken fortfarande är att det inte råder brist på musik, vare sig i live- eller inspelad form. Att väldigt få ser fem band live i veckan må vara sant, men det beror nog snarare på bristande intresse än nåt annat. Det är en delvis annan diskussion. Det kanske är färre band som lever på sin musik idag, vilket gång på gång tycks vara det enda relevanta måttet i tråden på att bandet är en del av ett relevant musikutbud, men jag tycker det är en pseudodiskussion. (Dessutom tvivlar jag på att det stämmer att det är färre band som lever på sin musik idahg jämfört med för tjugo år sedan...) Att sen band från Tammerfors inte spelar särskilt ofta i Göteborg må vara sant. Men hur många Tammerforsband slog stort i Sverige för tjugo år sedan? Du får det att låta som att det får tjugo år bara rasade in erbjudanden om skivsläpp och turnéer för varenda litet småband. Sanningen är nog snarare att det var svårare för random Tammerforsband att få spela i Göteborg för tjugo år sedan idag. Då krävdes skivkontrakt, distributionskanaler och dyra investeringar av flera inblandade för att en enda själ i Göteborg skulle få veta att deras musik existerade. Det krävs inte idag. Verkligheten är därför, och jag är medveten om att jag upprepar mig, att det är extremt mycket troligare att det nya Tammerforsbandet faktiskt lyssnas på (i inspelad form) i Göteborg idag än att deras motsvarighet gjorde det för tjugo år. Chansen att de spelar där live är troligen ungefär på nivå som för tjugo år sedan. Att publiken "får svårare få höra och se nya intressanta band" anser jag följaktligen är en direkt felaktig slutsats. Din kommentar om piratverksamheten kontra resonemanget om företag förstår jag inte riktigt. Illegal nedladdning av musik är som sagt ett försvinnande fenomen, och streamingtjänster är en fråga om värdering av produkten. Att värderingen sjönk så lågt berodde till stor del på intressenter på marknaden som fastnade i resonemang av den typ som delvis förts här i tråden - "men vi måste ju få betaaaalt ju", istället för att hantera den förändrade marknaden.
|
| 16 Oct 2013, 00:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Själva grundfrågan och problemet är väl att man inte ska utgå från att det går att få en normal och stadig inkomst på att vara 'känd turnerande hårdrocksgitarrist' Vilket det aldrig varit. Skillnaden är att för 20 år sen hade han inte turnerat alls.
Det är bara toppen på denna gigantiska pyramid som tjänar pengar, använd semesterdagar och insparade kulor för att leka rockstjärna om man inte tillhör de få.
Som VJ skriver så finns det dom som har intresset så starkt att man struntar i detta och kör på ändå utan att tänka på OM det ska löna sig, men då får man inte skaffa sig ansvar och kostnader heller, vilket är relativt lätt när man är ung men kommer man upp över 30 så börjar det ju kanske kännas desperat att välja väg i livet , annars står man där vid 40 och har ingenting , varken rockkarriär utbildning , jobb eller något.
| 16 Oct 2013, 12:27 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Samma situation var en väldigt starkt bidragande orsak till varför The Hellacopters lade ner. De var i just den situationen som Daniel Dlimi och hans AEON beskriver och det var inte vad The Hellacopters själva valt, det fanns andra krafter bakom att hålla dem på vägarna. Hellacopters hade i slutet i stort sett inget att säga till om under turnéerna och gjorde inga stålar, folket runtomkring skulle ju ha lön. De fick inte ens själva bestämma vilka de kunde bjuda in i logen eller bussen efter ett gig vilket de saknade. De var ett socialt band som gärna hängde med bekanta och fans efter gigen men de blev slagna på fingrarna av deras crew.
Skitfakta, men sant.
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 16 Oct 2013, 13:13 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Sir Realistic wrote: Samma situation var en väldigt starkt bidragande orsak till varför The Hellacopters lade ner. De var i just den situationen som Daniel Dlimi och hans AEON beskriver och det var inte vad The Hellacopters själva valt, det fanns andra krafter bakom att hålla dem på vägarna. Hellacopters hade i slutet i stort sett inget att säga till om under turnéerna och gjorde inga stålar, folket runtomkring skulle ju ha lön. De fick inte ens själva bestämma vilka de kunde bjuda in i logen eller bussen efter ett gig vilket de saknade. De var ett socialt band som gärna hängde med bekanta och fans efter gigen men de blev slagna på fingrarna av deras crew.
Skitfakta, men sant. Och dom hade hållt på i 15 år på i princip samma nivå, turnera och släppa plattor, men ingen större hit eller radiotid. Inte svårt att förstå att dom tröttnade till slut.
| 16 Oct 2013, 13:21 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Sir Realistic wrote: Samma situation var en väldigt starkt bidragande orsak till varför The Hellacopters lade ner. De var i just den situationen som Daniel Dlimi och hans AEON beskriver och det var inte vad The Hellacopters själva valt, det fanns andra krafter bakom att hålla dem på vägarna. Hellacopters hade i slutet i stort sett inget att säga till om under turnéerna och gjorde inga stålar, folket runtomkring skulle ju ha lön. De fick inte ens själva bestämma vilka de kunde bjuda in i logen eller bussen efter ett gig vilket de saknade. De var ett socialt band som gärna hängde med bekanta och fans efter gigen men de blev slagna på fingrarna av deras crew.
Skitfakta, men sant. Öööhh, va? Menar du att deras crew handgripligen hindrade dem från att bjuda in vem de ville i bussen? Blev det rent av handgemäng? Smet polarna in genom toafönstret när crewet tittade bort? Var det många som försökte klä ut sig med en keps och stora öron som stack ut? Med andra ord: va snackar du om???
|
| 16 Oct 2013, 13:30 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Sir Realistic wrote: Samma situation var en väldigt starkt bidragande orsak till varför The Hellacopters lade ner. De var i just den situationen som Daniel Dlimi och hans AEON beskriver och det var inte vad The Hellacopters själva valt, det fanns andra krafter bakom att hålla dem på vägarna. Hellacopters hade i slutet i stort sett inget att säga till om under turnéerna och gjorde inga stålar, folket runtomkring skulle ju ha lön. De fick inte ens själva bestämma vilka de kunde bjuda in i logen eller bussen efter ett gig vilket de saknade. De var ett socialt band som gärna hängde med bekanta och fans efter gigen men de blev slagna på fingrarna av deras crew.
Skitfakta, men sant. Öööhh, va? Menar du att deras crew handgripligen hindrade dem från att bjuda in vem de ville i bussen? Blev det rent av handgemäng? Smet polarna in genom toafönstret när crewet tittade bort? Var det många som försökte klä ut sig med en keps och stora öron som stack ut? Med andra ord: va snackar du om??? Man brukar ju ha x antal på gästlistan , övriga 'polare' får den förklaringen att man 'tyvärr' inte får bjuda in fler av arrangören, annars blir ju logen knökfull och gratisbiran tar slut på nolltid. Vill man mingla med publiken kliver man bara ut ur logen. Detta är ju standardförfarande!
| 16 Oct 2013, 13:40 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Fast jag snackade om bussen..
|
| 16 Oct 2013, 13:50 |
|
 |
|
maltjik
|
|
| 16 Oct 2013, 13:56 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Sir Realistic wrote: Samma situation var en väldigt starkt bidragande orsak till varför The Hellacopters lade ner. De var i just den situationen som Daniel Dlimi och hans AEON beskriver och det var inte vad The Hellacopters själva valt, det fanns andra krafter bakom att hålla dem på vägarna. Hellacopters hade i slutet i stort sett inget att säga till om under turnéerna och gjorde inga stålar Nä, men det var lite det här jag var ute efter - för nån jävel måste ju tjäna pengar på att de är ute och turnerar. Var hamnar stålarna? Inte hos artisten uppenbarligen. Skivbolagen? Promotors? Nån tjänar ju pengar annars skulle detta inte pågå.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 16 Oct 2013, 13:57 |
|
 |
|
rifle
|
Plexiglas wrote: Sir Realistic wrote: Samma situation var en väldigt starkt bidragande orsak till varför The Hellacopters lade ner. De var i just den situationen som Daniel Dlimi och hans AEON beskriver och det var inte vad The Hellacopters själva valt, det fanns andra krafter bakom att hålla dem på vägarna. Hellacopters hade i slutet i stort sett inget att säga till om under turnéerna och gjorde inga stålar Nä, men det var lite det här jag var ute efter - för nån jävel måste ju tjäna pengar på att de är ute och turnerar. Var hamnar stålarna? Inte hos artisten uppenbarligen. Skivbolagen? Promotors? Nån tjänar ju pengar annars skulle detta inte pågå. Alla andra som är med på turneerna får väl betalt som jobbar på turneerna annars hade de knappast följt med. Skulle vi köra en handuppräckning här på vilka som vill följa med polarna och sälja t-shirts utan att få betalt i 4 veckor i en trång buss som luktar skit jämfört med att följa med utan betalning och stå på scen och spela och åka i samma skitliktande buss. Så är jag ganska övertygad om vad de flesta skulle välja. Så att crewet får betalt är ganska självklart. De som står på scen kan man lura med drömmar om framgång, men t-shirtkillen går inte på det.
|
| 16 Oct 2013, 14:05 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Plexiglas wrote: Nä, men det var lite det här jag var ute efter - för nån jävel måste ju tjäna pengar på att de är ute och turnerar. Var hamnar stålarna? Inte hos artisten uppenbarligen. Skivbolagen? Promotors? Nån tjänar ju pengar annars skulle detta inte pågå. Stålarna hamnar i en massa fickor. Att turnera är jäkligt dyrt med alla tänkbara omkostnader. Sen ska alla bakom bandet ha sina vinster, promotors, turnebolag, management. Allra dyrast är det troligen för artister i "mellanklass", eller minst kostnadseffektivt som marknadsnissarna skulle säga.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 16 Oct 2013, 14:06 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
rifle: jag räcker upp handen. När jag var yngre åkte jag gärna med polare på turné och sålde merch och sånt utan betalning. Tyckte att det var kul att komma iväg nån vecka utan att spendera en enda spänn, käka gratis, dricka gratis och träffa massa kul typer och se nya städer varje dag. Lite bandhora sådär. När man själv är ute och åker är det så mycket man måste ha i huvudet så man missar en massa som är kul med att ligga ute på vägarna.
|
| 16 Oct 2013, 14:48 |
|
 |
|
ChronicTown
|
maltjik wrote: http://www.metalsucks.net/2013/10/15/fck-facts-bassist-marc-bourgon-cant-afford-band-anymore-says-fck-keeps-band-anyway/ 
|
| 16 Oct 2013, 15:00 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Vinyljunkie wrote: Öööhh, va? Menar du att deras crew handgripligen 1. hindrade dem från att bjuda in vem de ville i bussen? 2. Smet polarna in genom toafönstret när crewet tittade bort? 3. Var det många som försökte klä ut sig med en keps och stora öron som stack ut? Med andra ord: va snackar du om??? 4. 1. Ja, men inte hadgripligen - däremot en massa tjafs 2. Nej, inte som någon vet 3. Nej 4. Det ovan skrivna
|
| 16 Oct 2013, 15:12 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Mike Leaf wrote: Och dom hade hållt på i 15 år på i princip samma nivå, turnera och släppa plattor, men ingen större hit eller radiotid.
Inte svårt att förstå att dom tröttnade till slut.
Inte riktigt samma nivå hela vägen. Från skitig van de brukade låna av Fireside till längre turnéer med Nightliners. I början gick det runt och plus, sedan gick bandet back med tiden - men crewet hade lön.
|
| 16 Oct 2013, 15:15 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Mike Leaf wrote: Man brukar ju ha x antal på gästlistan , övriga 'polare' får den förklaringen att man 'tyvärr' inte får bjuda in fler av arrangören, annars blir ju logen knökfull och gratisbiran tar slut på nolltid.
Vill man mingla med publiken kliver man bara ut ur logen.
Detta är ju standardförfarande! Pratar inte om gästlista, pratar om den sociala biten.
|
| 16 Oct 2013, 15:17 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Plexiglas wrote: Nä, men det var lite det här jag var ute efter - för nån jävel måste ju tjäna pengar på att de är ute och turnerar. Var hamnar stålarna? Inte hos artisten uppenbarligen. Skivbolagen? Promotors? Nån tjänar ju pengar annars skulle detta inte pågå. Precis
|
| 16 Oct 2013, 15:17 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
rifle wrote: Alla andra som är med på turneerna får väl betalt som jobbar på turneerna annars hade de knappast följt med. Skulle vi köra en handuppräckning här på vilka som vill följa med polarna och sälja t-shirts utan att få betalt i 4 veckor i en trång buss som luktar skit jämfört med att följa med utan betalning och stå på scen och spela och åka i samma skitliktande buss. Så är jag ganska övertygad om vad de flesta skulle välja. Så att crewet får betalt är ganska självklart. De som står på scen kan man lura med drömmar om framgång, men t-shirtkillen går inte på det. Jag har åkt på såna turer när jag var ung, dock inte 4 veckor men väl både långhelger och någon enstaka vecka. Då var det bara kul. Men visst är det så att scengubbarna är de som blir blåsta i det långa loppet.
|
| 16 Oct 2013, 15:20 |
|
 |
|
Walain
|
Vinyljunkie wrote: rifle: jag räcker upp handen. När jag var yngre åkte jag gärna med polare på turné och sålde merch och sånt utan betalning. Tyckte att det var kul att komma iväg nån vecka utan att spendera en enda spänn, käka gratis, dricka gratis och träffa massa kul typer och se nya städer varje dag. Lite bandhora sådär. När man själv är ute och åker är det så mycket man måste ha i huvudet så man missar en massa som är kul med att ligga ute på vägarna. Nyckelord: "yngre" och "nån vecka". Crewmedlemmar i 40årsåldern och där det handlar om stora delar av året har sannolikt andra prioriteringar än att dricka gratis och träffa kul folk.. Så du kan nog ta ner handen.
|
| 16 Oct 2013, 15:32 |
|
 |
|
Walain
|
Det ÄR ett problem för i princip alla band som inte är på arenanivå eller är helt utan vuxenförpliktelser att turnera.
Det är ju dock bara att gilla läget och ta det för vad det är. Att gnälla på branchen och dylikt håller ju inte, det är inte direkt en guldgruva för skivbolag eller bokningsbolag heller på den nivån.
Jag är själv mycket tacksam över att jag haft möjlighet att spela över stora delar av världen, men för några år sedan valde jag bort det för familj och stabilt jobb, så nu blir det bara enstaka småsvängar, och då oftast utan ekonomiskt intresse (+- noll eller symboliska gagesummor).
|
| 16 Oct 2013, 15:38 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Har tom för mig att Dregen var trumroddare åt Nicke när han bankade i Entombed....
Känner några som åker runt och roddar/kör åt halvkända band , och visst får dom betalt , men inte så det skulle täcka upp för ett 'vanligt kneg'.
vanligt att band får BETALA för att vara förband åt ett större gäng med motivation att de ska 'ta igen det på att sälja merch' och se det som gratisreklam för bandet.
Det dom får betala är sin del av omkostnaderna för att åka med.
Måste kännas glamoröst!
| 16 Oct 2013, 15:38 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Sir Realistic wrote: Vinyljunkie wrote: Öööhh, va? Menar du att deras crew handgripligen 1. hindrade dem från att bjuda in vem de ville i bussen? 2. Smet polarna in genom toafönstret när crewet tittade bort? 3. Var det många som försökte klä ut sig med en keps och stora öron som stack ut? Med andra ord: va snackar du om??? 4. 1. Ja, men inte hadgripligen - däremot en massa tjafs 2. Nej, inte som någon vet 3. Nej 4. Det ovan skrivna Nu skojade jag ju med dig lite för att det inte lät klokt det du skrev... men jag har faktiskt varit med om nåt liknande själv, det var en merch-snubbe som behandlade oss som att vi jobbade för honom. Vi sa åt han att han jobbade för OSS och att han skulle tagga ner Hitler-fasonerna. Han blev helt tyst. Var nog inte van vid att någon sa ifrån. Det blir väl ofta så då banden oftast är unga och folk som jobbar med allt annat är betydligt äldre.
|
| 16 Oct 2013, 15:40 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Walain wrote: Vinyljunkie wrote: rifle: jag räcker upp handen. När jag var yngre åkte jag gärna med polare på turné och sålde merch och sånt utan betalning. Tyckte att det var kul att komma iväg nån vecka utan att spendera en enda spänn, käka gratis, dricka gratis och träffa massa kul typer och se nya städer varje dag. Lite bandhora sådär. När man själv är ute och åker är det så mycket man måste ha i huvudet så man missar en massa som är kul med att ligga ute på vägarna. Nyckelord: "yngre" och "nån vecka". Crewmedlemmar i 40årsåldern och där det handlar om stora delar av året har sannolikt andra prioriteringar än att dricka gratis och träffa kul folk.. Så du kan nog ta ner handen. Inte nödvändigtvis. För mig: definitivt. Men jag känner flera som lever liv som stämmer in på det du skriver, som är äldre och som åker runt sådär hela året. Det är inte alls ovanligt. Men det kräver naturligtvis att man inte behöver pröjsa nån hyra eller har barn att försörja.
|
| 16 Oct 2013, 15:45 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Mike Leaf wrote: Har tom för mig att Dregen var trumroddare åt Nicke när han bankade i Entombed....
Stämmer. Han hade även basisten Kenny och trummisen Robban som råddare på andra turnéer. Hela tidiga sättningen av The Hellacopters (förutom Nicke) var råddare åt Entombed 
|
| 16 Oct 2013, 16:09 |
|
|